recenzje / ESEJE

Maria przez Martę odzyskana

Joanna Mueller

Recenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

Okladka__Seans_na_dnie_morza Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Do Seansu na dnie morza – wyboru wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej dokonanego przez Martę Podgórnik – zostałam zaproszona na etapie ostatnich prac edytorskich. Miałam dla spokoju przejrzeć jeszcze raz wiersze, wyśledzić ewentualne literówki, sprawdzić, czy żadna ze strof – “porcelanowych figurynek z etażerki” – nie wyszczerbiła się w wirtualnym transferze przez wieki. Wypożyczyłam sobie zatem jedno ze starszych wydań wierszy poetki, żeby mieć z czym porównywać utwory zebrane w tomik pod szyldem “44. Poezja polska od nowa”. Jakoś nie zwróciłam uwagi, że wcale nie muszę niczego wypożyczać, bo Pawlikowska, “oprawna we wstążki”, stoi cierpliwie na regale z poezją, w jakimś miniaturowym, kieszonkowym wydaniu z żenująco krwistą różą na okładce, zakurzona, zapomniana i nieczytana chyba od czasów liceum.

Otworzyłam egzemplarz Czytelnika z lat osiemdziesiątych, otworzyłam pdf z wyborem dokonanym przez Martę Podgórnik – a potem pozostało mi tylko coraz szerzej otwierać oczy ze zdumienia. “To – to – TO jest ta Pawlikowska-Jasnorzewska, której ckliwe czterowersy zdobiły moje pensjonarskie pamiętniczki?!!!” “To – to – TO jest ta poetka, której fiołkowe strofy wdychałam do omdlenia w czasie pierwszych miłosnych zakochań?!!!” “To – to – TO jej utworami katowałam co roku w połowie lutego moich Bogu ducha winnych walentynkowych wybranków??!!”

Im mniej “fiołkowa” i “omdlewająco słodka” stawała się dla mnie – w trakcie tej lektury po latach – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, tym bardziej pąsowiałam ja sama: trochę ze strachu przed widmem siebie sprzed lat, ale bardziej ze wstydu, że podobnie jak lekko i bezrefleksyjnie ją kiedyś czytałam, tak samo łatwo porzuciłam – gdzieś pod koniec liceum – poetkę mojej egzaltowanej młodości, zanim dowiedziałam się, jaką naprawdę była poetką.

A była – jak pokazuje świetny wybór Marty Podgórnik – poetką dystansu i dysonansu, wcale nie ckliwą “Dzidzi Colombiną w różowym dominie”, lecz gorzką, nadświadomą, pełną rozczarowania światem kariatydą, która wie, że jej słowa muszą unieść zbyt wiele, by powierzać ich sensy prostym rymom, “mistrzowsko-dziecinnym asonansom”. Jeżeli nawet Pawlikowska-Jasnorzewska była poetycką kolorystką, to wcale nie wybierała z palety samych magicznych różów i pastelowych fioletów. Przeciwnie, wiersze takie jak “Sen opaczny” czy “Królowa Mrozu” pokazują, jak sroga walka rozgrywa się między czernią i bielą świata – a także między czernią i bielą zapisywanego papieru.

Marta Podgórnik cytuje w posłowiu listę zarzutów, jakie kierowali pod adresem Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej złośliwi krytycy. Sam zaś skomponowany przez redaktorkę tomik, gdzie – jak wyjaśnia – ani tekstów sztandarowych dla poetki nie znajdziesz, ani też paradoksalnych, byłby świetnym antidotum na trujący jad “niedointerpretacji”, który przez lata skapywał z piór zoili prosto w chłonne karty historii literatury.

I tak na przykład ten z małodusznych krytyków, który napisał, że utwory Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej to “cacka błyskotliwe, świecidełka z Bożego drzewka”, powinien uważniej doczytać chociażby “Ślub”, gdzie uroczysta ceremonia zostaje ironicznie udekorowana gromnicami i żałobnymi wieńcami, a zamiast niewinnych pacholąt niosących nieskalany tren panny młodej pojawiają się “skrzydlate embriony, czerwone dzieciątka” i “odpędzają z gniewem raka, nowotwora,/ który tu zajął miejsce jeszcze wczoraj z wieczora” (makabryczny i bezlitosny chichot tego wiersza zostaje spotęgowany przez fakt, że sama poetka umarła w 1945 roku właśnie na raka).

Takich turpistycznych zwichnięć jest w twórczości Pawlikowskiej zaskakująco dużo. Dlatego zoila, według którego wiersze poetki nadają się jedynie “do zawijania karmelków”, chętnie poczęstowałabym gorzką trucizną ukrytą tuż pod gładką słodyczą owych lirycznych cukierków. Z kolei ten nielitościwy pismak, który napisał, że poetka tworzy wiersze “z wyrazów składanych dorywczo i często zupełnie do siebie nie pasujących”, a robi to byle jak, bez żadnego wysiłku czy opracowania, powinien dla własnego pomyślunku zatańczyć do rytmu niepowstrzymanych, rygorystycznie ciętych i przybijających sylabotoników zgromadzonych w najbardziej awangardowym tomie poetki – Dansingu.

To zapewne Dansing z 1927 roku, gdzie nieubłagalność obłędnego rytmu łączy się z ascetyczną – a przez to tym bardziej w tamtym okresie wyzywającą – wizualnością (konsekwentny brak interpunkcji i wielkich liter, znaczące rozstrzelenia druku), musiał spodobać się awangardzistom – Peiperowi i Przybosiowi – skoro docenili Pawlikowską-Jasnorzewską jako jedyną z planetoid krążących w orbicie Skamandra.

Autorka, zapamiętana przez większość odbiorców jako zwiewna i lekka “zalotnica niebieska”, była tak naprawdę – jak pokazuje autotematyczny wiersz “Rymy” – poetką warsztatowego trudu i formalnej nadświadomości. Jakże więc mylili się recenzenci, którzy określili jej sposób pisania jako “przesiewanie złotego piasku” oraz “dyletanckie hafciarstwo rymów”! Czyżby nie zauważyli synestezyjnego konceptualizmu “Snu opacznego” lub tekstu “[Bogactwo świata jest wielkie]“, misternej dialogowości rozgrywającej się na scenie niemal każdego z wierszy, celnej feministycznej ironii przekłuwającej balon męskiego patosu i egotyzmu w wierszach “Szmaragdy” (o Lwie Tołstoju i jego żonie Zofii) albo “Do chorego”, wreszcie egzaltowanej kobiecej uzurpacji gniewnie ukróconej retoryczną wyliczanką w utworze “Stwórca”?

Głęboka, pozbawiona uprzedzeń lektura Seansu na dnie morza pokazuje czytelnikowi, jak niesprawiedliwe jest spychanie Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej do poziomu “poetki z toaletki” (“pisze wiersze do kręcenia papilotów przy rannej toalecie” – stwierdził któryś rozhisteryzowany mędrzec). Okazuje się, że owa pozornie indyferentna społecznie “buduarowa huryska” była tak naprawdę niezwykle wrażliwa na otaczającą ją rzeczywistość. W swoich wierszach poruszała, niekiedy bardzo wprost (choć wciąż poetycko, bez brzydkiej cysty publicystyki), dręczące ją kwestie społeczne. W wyborze skomponowanym przez Martę Podgórnik szczególnie ostro widać to w “Topielicach”, czyli rozpaczliwym dialogu tonącej kotki i kobiety. Okazuje się, że obie zostały wtrącone w odmęty przez dzieci – zwierzę przez okrutnych urwisów bawiących się z zabijanie, kobieta zaś przez zagnieżdżony w jej brzuchu płód, którego nie chciała urodzić. (Jeszcze ostrzejszym głosem dotyczącym aborcji jest “Prawo nieurodzonych”, który jednak nie znalazł się w omawianym tomie.)

Długo mogłabym rozprawiać o serii zdumień, jakie zafundowała mi poetka Maria tak pięknie sprowadzona w mój czytelniczy zaścianek przez poetkę Martę. Co ciekawe, relacja obu twórczyń wydaje się gościnnością wzajemną, bo dokonany przez Podgórnik wybór wierszy Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej – jak sama mówi: najważniejszej dla niej obecnie poetki – rzuca ciekawe światło również na poetycki świat autorki Długiego maja.

Redaktorka nazwała tom, za tytułem jednego z utworów, Seansem na dnie morza. I rzeczywiście, po lekturze tej cienkiej książki można się poczuć tak jak po seansie spirytystycznym, w trakcie którego doskonałe medium – Marta Podgórnik – doprowadziła do ukazania się zgromadzonym czytelnikom, w całej przepysznej okazałości, wyraźnego widma Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Dzięki temu współczesnemu gestowi poetce sprzed wieku udało się przeskoczyć dystans wieloletnich stereotypów, uchybień interpretacyjnych i krótkowidzących niedoczytań. La Précieuse nie musi się już martwić tym, jakżeż zdoła zrobić “krok w nieskończoność”. Ten krok – skok przez kałużę stulecia – właśnie się dokonał. Odkrycie dla nas, czytelników, Marii przez Martę cieszy mnie (tak po ludzku, a niech będzie, że “po kobiecemu”) równie mocno jak odkrycie 30 lat temu przez czeską astronomkę Zdeňkę Vávrovą planetoidy, która na cześć polskiej poetki została nazwana 4114 Jasnorzewska. Jaśniej zatem, planetoido Jasnorzewska, i – wbrew ciemnym pomrukom oświeconych zoli – ukazuj bogactwo swego widma oczom czytelników-lunatyków. “Zastrzykiem srebrnej rtęci,/ w obłocznych sanatoriach,/ ulecz słoneczną chorobę”.


Recenzja ukazała się pierwotnie 28 stycznia 2012 roku w Biurowym portalu Przystań jako tekst towarzyszący premierze wyboru wierszy Marii Paliwlikowskiej-Jasnorzewskiej Seans na dnie morza.

O AUTORZE

autorzy_leksykon_300x300_Mueller
Joanna Mueller

Urodzona w 1979 roku w Pile. Poetka, eseistka, redaktorka, wielodzietna mama. Wydała cztery tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (Kraków 2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (Kraków 2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (Wrocław 2010) i intima thule (Wrocław 2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa) oraz dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (Wrocław 2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące (Wrocław 2013). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (Warszawa 2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (Warszawa 2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Tłumaczona m.in. na języki: czeski, serbski, rosyjski, ukraiński, niderlandzki, angielski, niemiecki (Mystische musthaves, Berlin 2016). Mieszka w Warszawie, gdzie m.in. współprowadzi seminarium o literaturze kobiet Wspólny Pokój.

powiązania

07_UTWORY__Joanna Mueller & Joanna Łańcucka__Waruj

Waruj

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Fragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Bianka Rolando__Dziurka od Klucza jest mgławicą

Dziurka od Klucza jest mgławicą

wywiady / O KSIĄŻCE Bianka Rolando Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.

WIĘCEJ
18_NAGRANIA__Artur Burszta__Kto za tym stoi

Kto za tym stoi

nagrania / Stacja Literatura Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Elizabeth BISHOP__1

Przekuwanie krzyku

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Rozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Redakcja_BL__O tym jak „zadziała się” wspólnota

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / O PISANIU Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.

WIĘCEJ
10_UTWORY__Różni AUTORZY_Wiersz doraźny_Dzień gniewu

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Grzegorz Wróblewski Jakub Kornahuser Joanna Mueller Karol Maliszewski Przemysław Owczarek Zbigniew Machej

Pozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.

WIĘCEJ
20_NAGRANIA__John ASHBERY__Tribute to John Ashbery

Tribute to John Ashbery

nagrania / Stacja Literatura Asja Bakić Bagio Guerra Bogusław Kierc Dawid Mateusz Joanna Mueller John Ashbery Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis Lynn Suh Marcin Sendecki Radosław Jurczak Roman Honet Ryan van Winkle Szymon Słomczyński Tomasz Bąk

Spotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Joanna MUELLER__Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Joanna_MUELLER__Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Joanna_Mueller__Dzieci szybciej zrozumieją

Dzieci szybciej zrozumieją

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Maria Liczner

Rozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Joanna_Mueller__Hmm, aha, pff, czyli o piraceniu pisania

Hmm, aha, pff, czyli o piraceniu pisania

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ
17_DZWIEKI__Joanna MUELLER __trofea i tropy, wnyki i wymyki

trofea i tropy, wnyki i wymyki

dzwieki / RECYTACJE Joanna Mueller

Wiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
21_NAGRANIA__Joanna MUELLER __Nowe sytuacje w Trybie żeńskim Joanna Mueller

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Joanna Mueller

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ
NAGRANIA__Nakrec_wiersz_z_Polowu_2015

Nakręć wiersz z Połowu

nagrania / Z Fortu do Portu Artur Burszta Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ
WYWIADY_larkin2

Szczodrość dla mniej oszukanych

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bargielska

Nigdy to „ydgin” pisane wspak

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Justyna Bargielska

Rozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_sarraute

Brodząc w habitusie

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Szymon Żuchowski

Rozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_niewymuszone_gry

Niewymuszone gry z tożsamością

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Połów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.

WIĘCEJ
WYWIADY_rich_ab

Trochę ziemia nieznana

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Głuszak Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Poeci_na_nowy_wiek_2015

Poeci na nowy wiek

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Poeci_Joanna-Mueller

Poeci: Joanna Mueller

nagrania / Między wierszami Joanna Mueller

Dziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Sposoby-na-zsniecie_4

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / O KSIĄŻCE Anna Podczaszy Bohdan Zadura Filip Zawada Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller Marianna Sztyma Tomasz Broda Zbigniew Machej

Dzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Nakarmic-kamien

Nie papier, nie nożyczki. O Nakarmić kamień Bronki Nowickiej

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Woda-na-Marsie

Marsjańska gościnność

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Przedszkolny-sen-Marianki

Anarchistyczna szczepionka Podsiadły – testowana na dzieciach

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Szkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_intima-thule

Komentarz do wiersza "dąsy, musy, winy"

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

"To jakby architektoniczna wersja matrioszek"

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Przemysław Rojek

Z Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek

WIĘCEJ
KSIAZKI_ta-chwila

Andrzej Falkiewicz o książce ta chwila

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Falkiewicz Joanna Mueller

Wybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Komentarz do szkicu Prenatal w powidoku (kolekta)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

W miejscu otwierania się cielesności „rytm traumi refrenem” litanii

wywiady / O KSIĄŻCE Anita Jarzyna Joanna Mueller

Z Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.

WIĘCEJ
RECENZJE_Szymon_Slomczynski_Nadjezdza

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Szymon_Slomczynski_Nadjezdza

W trasie najczęściej beżowy

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Warszafka-plonie

Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

W klinczu konstrukcji i konstytucji – o "apokaliptycznych apokryfach" Seweryna Górczaka

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Otwarty proces o ubezwłasnowolnienie

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

Kuter do bazy!

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Joanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Pawlikowska-Jasnorzewska_Seans-na-dnie-morza

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
WYWIADY_Rubryki-strat

Bardziej wykład niż wylew

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Z Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Wylinki

Wiersz w drodze – krymu mir, cry & crime

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Stratygrafie

Co to dzisiaj znaczy być poetą?

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.

WIĘCEJ
Port_Literacki_2012_dzien_trzeci_08

[Nigdy w oczy nie spojrzę kobiecie] (czyta Marta Podgórnik)

dzwieki / RECYTACJE Maria Pawlikowska-Jasnorzewska

Wiersz z książki Seans na dnie morza, zarejestrowany podczas spotkania „Tadeusz Nowak, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Władysław Sebyła” na festiwalu Port Wrocław 2012.

WIĘCEJ
WYWIADY_pawlikowska

Szczerze wyznam Pani Krytyk, iż po prostu kocham wszystko

wywiady / O KSIĄŻCE Marta Podgórnik Paweł Konnak

Rozmowa Pawła „Konjo” Konnaka z Martą Podgórnik.

WIĘCEJ
RECENZJE_pawlikowska_komentarz

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Krolowa_mrozu

Królowa Mrozu (czyta Marta Podgórnik)

dzwieki / RECYTACJE Maria Pawlikowska-Jasnorzewska

Wiersz z książki Seans na dnie morza, zarejestrowany podczas spotkania „Tadeusz Nowak, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Władysław Sebyła” na festiwalu Port Wrocław 2012.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Pawlikowska-Jasnorzewska_Seans-na-dnie-morza

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej wydanej nakładem Biura Literackiego 26 stycznia 2012 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Pawlikowska-Jasnorzewska_Seans-na-dnie-morza

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_intima-thule

Dom, w którym straszy tak pięknie

recenzje / ESEJE Michał Tabaczyński

Recenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.

WIĘCEJ
KSIAZKI_intima-thule

Intima thule: topografia intymności

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Szopa

Esej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Macierzyństwo i kobiecość

recenzje / ESEJE Paulina Małochleb

Recenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Pępkowe

recenzje / IMPRESJE Anita Jarzyna

Esej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Stratygrafie

Żywioły języka

recenzje / ESEJE Jarosław Borowiec

Recenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Wylinki

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.

WIĘCEJ