Nieskończenie długi poemat poza słowami
Jakub Skurtys
Piotr Matywiecki
Z Piotrem Matywieckim o książce Zdarte okładki rozmawia Jakub Skurtys.
Jakub Skurtys: Rozmawiamy przy okazji wydania przez BL książki Zdarte okładki, która dała nareszcie możliwość zebrania większości Pańskich dzieł poetyckich. Ze względu na nieliczne, ale znaczące, przemieszczenia utworów w stosunku do dawnych tomików, “Piosenki mojego Mistrza” patronują teraz całej Pańskiej twórczości. Ten patronat został świadomie wybrany i zaznaczony, dlatego chciałbym najpierw zapytać o związki, jakie łączą Pana z dziełem Jana Śpiewaka?
Piotr Matywiecki: Poezja Jana Śpiewaka jest świadectwem wyobraźni, która nie tchórzyła przed cierpieniem, wyobraźni, która nie bała się być chaosem, wyrazem bólu, psychicznej szarpaniny. Chodzi o cierpienie obu wojen światowych, głodu, utraty najbliższych. I jednocześnie Śpiewak potrafił być poetą syntetyzującym historyczne doświadczenie i namysł nad nim. W moim rozumieniu wielkim poetą nowożytności można być tylko pod warunkiem połączenia tych dwóch aspektów: wierności powszechnemu i indywidalnemu cierpieniu oraz umiejętności syntetycznego skrótu, sugestywnego przekazu doświadczenia.
W tym sensie Jan Śpiewak jest dla mnie wzorem niedościgłym. A poza tym – był naprawdę moim mentorem w młodości… I cieszę się, że chociaż w małym stopniu mogłem wzbudzić zainteresowanie jego wielką, ale zapomnianą poezją.
Przewijają się w Pana twórczości różne inne nazwiska artystów, różne poziomy wchłaniania i przetwarzania ich poetyk. Obowiązek wobec Tuwima wypełnił Pan już wielkim esejem Twarz Tuwima (także w wierszach “Poeta” czy “Rytm”). Patronatem Śpiewaka wydaje się być przesiąknięta cała twórczość. A co z innymi? Skąd tam literatura francuska? Jacob, Rimbaud?
Za młodu byłem w czytanych i przeżywanych poetach po prostu zakochany, zauroczony nimi. Później stworzyłem sobie ich intymny mit osobowy, coś w rodzaju archetypowych postaci, które wiodły mnie przez słowa i przez życie wewnętrzne. Rimbaud przypominał mi, że poezja jest sprawą zmysłów, Jacob był nauczycielem takiej religijnej wiary poetów, która nie wypiera się niewiary… Dopiero od niedawna stać mnie na refleksję bardziej obiektywną (choć prywatną) nad ich rolą w mojej poezji. Ale to początki tego procesu, dlatego więcej o tym powiedzieć nie potrafię.
Jedna z fundamentalnych kategorii Pańskiej twórczości to stosunek do Genezis. W rozmowie z Jakubem Winiarskim, publikowanej kiedyś w “Studium”, powiedział Pan, odnosząc się do poezji Jabesa, że najbardziej interesuje Pana jego “genezyjska wyobraźnia”. Czym więc jest dla Pana “akt tworzenia”?
Myślę, że poeta nie tyle “tworzy”, co we wszystkim, o czym pisze, wyczuwa nurt stworzycielskiej mocy i stara się do niego przyłączyć. Poeta czuje, jak coś wyższego od niego stwarza jego “ja” – wtedy zyskuje poetycką samoświadomość. A kiedy zaznaje momentów “odpadnięcia” od błogosławionego, energetycznego nurtu, popada w swoisty, tragiczny nihilizm i dając mu wyraz, niejako modli się o powrót genezyjskich inspiracji, powrót do siebie samego i do świata. W obu przypadkach mowa jest oczywistym medium – chwilami ekstatyczna a chwilami trupia… Nie ma poety, który nie znałby obu tych “gatunków”, uszczęśliwiającego i rozpaczliwego.
Mimo wszystkich chrześcijańskich konotacji, bo na nich przecież opiera się w dużej mierze Pańska filozofia, w wierszach pobrzmiewa bolesne rozdarcie. Z jednej strony pragnienie realności rzeczy, zachwytu światem, z drugiej świadomość jego pozorności. Czy nie jest tak, że w Poematach biblijnych zapisuje Pan wielkie świadectwo Miłości, która pozwoliła istnieć, ale również osobistą księgę oddalania się ludzi od Boga, zrywania przymierza? Czy naprawdę “równina która nas przetrwa / będzie ślepa”?
Jakąś odpowiedź na to pytanie dałem przy pytaniu poprzednim. A co do tej “ślepej równiny”. Mam obsesję świata poza-ludzkiego, świata istniejącego z wykluczeniem człowieka. Nie traktuję takiej wizji jako czegoś tragicznego czy absurdalnego. Raczej staram się zrozumieć modlitwę Simone Weil: “Widzieć krajobraz taki, jaki jest, gdy mnie tu nie ma… Gdziekolwiek jestem, swoim oddechem i biciem serca zakłócam ciszę nieba i ziemi” – Wiem, że wielu takie refleksje przerażają. Mnie nie.
Niezwykłą siłą tej poezji jest paradoks. “Poezja karmi się paradoksem.” Tam gdzie schematycznie pojęty klasycyzm chciałby dawać jasne, stabilne odpowiedzi, ustalać hierarchię bytów, Pan zgłębia różnice między słowem a rzeczą. Pęknięcie, na które Pan często wskazywał, jest elementem “barokizacji”, wyzyskaniem dramatu człowieka poprzez oddalanie się od klasycyzmu. Myślał Pan kiedyś o osadzeniu własnej twórczości w takim właśnie sąsiedztwie, porównaniem jej np. z Sępem-Szarzyńskim?
Sęp-Szarzyński to dla mnie poeta bardzo istotny. Ale wydaje mi się, że będąc jego uważnym czytelnikiem, nie inspirowałem się nim.
Sprawa paradoksu jest tak wieloaspektowa, że nie da się o niej krótko nic powiedzieć. Może tylko tyle: paradoks jest zarówno środkiem myśli mistycznej jak i myślenia o języku. Ponieważ jakiś swoisty mistycyzm towarzyszy mojej poezji, a także nie unika ona refleksji nad słownym tworzywem, to paradoks musiał się w niej pojawić jako figura najważniejsza.
Pana twórczość rozbrzmiewa odwiecznym dla naszego kręgu kulturowego dramatem res-verbum. Bez trudu można rzucić nazwiskiem Wittgensteina, bo jest modny, ale można się też pokusić o bardziej historyczną, egzegetyczną nawet wykładnię. Z drugiej strony jest krąg mistyczny, utożsamiany głównie z judaizmem. Nawiązując do poprzedniego pytania, chciałbym rozwinąć sprawę Pańskiego stosunku do języka.
Filozofia mowy i jej stosunku do rzeczywistości jest naturalnym problemem każdego, jak myślę, poety. W mojej twórczości ta sprawa różnie się przedstawia w różnych okresach.
Mogę jedynie powiedzieć, co mnie zawsze frapowało – od pierwszych wierszy do dzisiaj. Jest to relacja między budową zdania a poza-językową strukturą rzeczywistości. I poszukiwanie mowy przyrody. Tę “mowę przyrody” traktuję nie jako metaforę, ale jako coś, co daje się odkrywać w geologicznej budowie Ziemi, w strukturach mikro- i makro-świata. Była to również obsesja mojego Mistrza Jana Śpiewaka. O tym samym medytowali romantyczni filozofowie przyrody. A w naszych czasach Wittgenstein także miał intuicję zrównywania tautologicznej struktury zdania ze strukturą rzeczywistości. W podobnym kierunku szedł Karpowicz. Mam więc materiał do przemyśleń na całe poetyckie życie.
Godzi Pan chrześcijańską naukę o Krzyżu i Zbawieniu, z żydowską tradycją Słowa, jego emanacyjnej natury i niedostępności oraz prymarnym znaczeniem Pięcioksięgu. U wielu krytyków piszących o Panu, powraca twierdzenie o “żydowskiej tożsamości”. Jest Pan identyfikowany poprzez tę właśnie kategorię, mierząc się z problemem Pamięci i Holokaustu. Czy uważa Pan, że pozostał nam niespłacony dług wobec tamtych ludzi? A może lepiej – dług niespłacalny?
Pierwsza, elementarna jest “tożsamość”, a później dopiero odpowiedź na pytanie “jaka?”… Najpierw czułem głód samookreślenia – czuję go do dzisiaj – a później dopiero szukałem pokarmu, jakiegoś określonego “ja”, którym mógłbym zaspokoić to “nic”, którym jesteśmy we wczesnej młodości. Ze względu na przeszłość moich najbliższych musiałem natrafić na żydowskość, przejąć się nią do głębi.
A co do zabitych w Zagładzie. Słowo “dług” nie jest właściwe na określenie naszego stosunku do Nich. Właściwsze jest pojęcie trwania z Nimi w takiej bezsilności rozumu i etyki, z jaką musieli ulec masowej śmierci. Ta bezsilność jest już dana ludzkości na zawsze. Czuję, że nie wolno mi się przed nią uchylić.
Wojna się skończyła, ale blizna pozostanie, będziemy zawsze trwać z Ofiarami, ale czy ciężko jest dzisiaj dźwigać ten ciężar asymilacji świata, świadomie nasiąkać jego historyczną winą? Pytam o to w kontekście poezji, ale także zwyczajnego ludzkiego doświadczenia, bo chociaż powtarzamy nadal za Adornem, że liryka jest niemożliwa po Oświęcimiu, młodzi poeci próbują raczej przyswoić świat w jego medialnym rozproszeniu niż historycznym świadectwie.
Medialne rozproszenie dotyka dzisiaj historycznego doświadczenia, wielu ludziom w Polsce historia i jej traumy są dane jedynie poprzez ekrany i gazety, nie ma dla nich w historii nic osobistego, a jeśli nawet jest, to rodzinne, niekiedy wstrząsające przekazy natychmiast dopasowują do powszechnie obowiązujących medialnych form i norm. Młodzi poeci, najczęściej poprzez ironię i technikę kolażu, chcą oddać ten stan rzeczy. Ja także czasami tak postępuję w swoich utworach, na przykład w cyklu “Ta epoka”, czy w poemacie “Oda na teraz”. Różni mnie od młodych poetów to tylko, że mimo wszystko zachowałem wiarę w poza-medialną bezpośredniość doświadczeń historycznych. Bo je miałem! A skoro miałem – to mam na zawsze!
W utworze Stworzenie i psalm napisał Pan: “Ale ja i teraz / oczami przeciw oczom bez ludzi / chcę widzieć. Bo jeśli nie będę widział / świat nie wytrwa”. Dla mnie jest to wielka deklaracja, manifest, nie tylko poetycki, ale przede wszystkim ludzki. Jak to jest z tym widzeniem, patrzeniem i dostrzeganiem? Musimy patrzeć, żeby ocalać? Czy też nasze indywidualne ocalenie znajduje się właśnie poza “dostrzegalnym”?
Zdaje mi się, że w słowach, które Pan cytuje wyrażona jest taka intuicja: istnienie, owo dane nam “raczej coś niż nic”, jest nietrwałe, gdyby nie podtrzymująca moc Boga zapadłoby się w nicość. Wprawdzie ta boska moc jest absolutna i mamy prawo wierzyć, że nigdy nie będzie wstrzymana, to jednak lęk o istnienie świata jest w nas zaszczepiony jako ciągłe zdumienie, że świat jest, chociaż mógłby nie być. To straszne “mógłby” jest być może naszym doświadczaniem śmierci? – Wzrok, patrzenie, widzenie to w mojej poetyckiej symbolice wartość równa istnieniu. Jestem, bo patrzę. Świat istnieje, bo jest w nim czyjś wzrok. (Może to mętna wypowiedź – ale wzrok jasny!)
Jednak przeszywa moją poezję i taki wzrok, który jest “wzrokiem nicości”, wzrokiem nie-świata, nieistnienia. Pewien teolog pisał o wzroku demonicznym, o “samopotępiającym się spojrzeniu”… Chyba o takim spojrzeniu myślałem jako o “oczach bez ludzi”, którym przeciwstawiłem spojrzenie człowieczeństwa.
W innym tekście (“Utopia i antyutopia” w Aniele z ognia i lodu, właściwie prozie poetyckiej, ale o tym za chwilę) możemy przeczytać zdania: “Poeta patrzył w ziemię. Należał do obu załóg i wstydził się ocalenia.” Kim jest dla Pana poeta? Jaka jest jego rola wobec społeczeństwa i wobec literatury?
Do dwóch załóg jednocześnie należy poeta z tego utworu: do załogi “nowego okrętu”, który przybił do wyspy narodzonej na oceanie – i do załogi “okrętu starego”, który jest wykopaliskiem zmurszałym w ziemi. Nie chodzi tu o nowatorstwo i tradycję. Raczej o to, co genezyjskie i to, co śmiertelne. Poeta jest rozbitkiem aktu stworzenia i rozbitkiem własnej śmierci. W imieniu wszystkich ludzi przyjmuje “winę ocalonego”, bo wie, że jest stworzony, podczas gdy tyle potencjalnych jestestw nie zaistniało. W swoim własnym imieniu przyjmuje świadomość, że trwa niezwykle krótko i intensywnie – przed śmiercią, chociaż nie dla śmierci.
A co do “ról społecznych”, czy “literackich”, to mam pewność, że poeta jest zaprzeczeniem jakiejkolwiek “roli”. Owszem, można powiedzieć, że chcąc nie chcąc musi być w roli uwięziony. Ale im bardziej jest przeciw niej – tym bardziej jest poetą. Być może to jest jego dzisiejsza racja – ukazanie ludziom, że przyjmowanie “ról” nie jest jedynym sposobem funkcjonowania w społeczeństwie. Z podobnych powodów irytuje mnie modne określenie: “strategia poetycka” – poetą jest się wbrew wszelkiej strategii!
Wcale mi nie przeszkadza, że taki pogląd jest romantyczny, niedzisiejszy.
…właśnie, często powielana jest ta łatka “klasycysty”, ze względu na filozoficzne problemy, które Pan porusza. Ale przecież Pamięć, Tożsamość, Przemijanie, a przy tym metafizyczna bliskość “tamtego świata”, świata umarłych, pokrewna jest również duchowi romantycznemu, podobnie jak swoisty “idealizm posłannictwa”. Poetę z Pana twórczości odebrałem właśnie tak, jako obserwatora i jako wysłannika pomiędzy światami…
Chociaż nie jest rzeczą poety wypowiadać się na temat swojego miejsca pośród kierunków literackich, to jednak muszę powiedzieć, że zadziwia mnie, jak krytycy miotają się w tej sprawie: jedni mówią o moim awangardyzmie, inni o klasycyzmie!
Od początku bardzo zastanawiała mnie różnorodność form w tym wielkim zbiorze. Z jednej strony celowe wykorzystywanie indeksów gatunkowych (pieśń, tren, psalm, haiku), z drugiej swobodne ich traktowanie, częste wprowadzanie sylw, mieszanie środków, elementy dramatu. Czy każde pytanie musi znaleźć swój własny kształt tekstu? Otworzyć wiersz na “formę-bardziej-pojemną”?
Bardzo mi się podoba Pańska formuła: “każde pytanie musi znaleźć swój własny kształt tekstu”. Pojęcie formy zawsze sprawiało mi kłopot. Czuję kiedy wiersz jest “uformowany”, organicznie związany, żywy melodycznie i rytmicznie, kiedy pulsuje. Ale czym jest forma in abstracto – nie wiem… Dlatego także Miłoszowska “forma-bardziej-pojemna”, chociaż dobrze rozumiem intencję tego terminu, nie budzi we mnie odzewu. Ale rzeczywiście, różnorodne są ukształtowania moich utworów. Może po prostu dlatego, że chcę unikać monotonii?
Kolejną wielką dychotomią jest różnica pomiędzy monumentalnymi poematami oraz krótkimi, gnomicznymi wierszami. Podczas czytania przyszła mi na myśl “kaligrafia”, bezpośrednie i kontemplacyjne obcowanie ze Słowem, modlitwa poprzez wiersz. Z drugiej strony, często przebija z tych utworów również duch haiku, zatrzymania “chwili w wieczności”, coś z twórczości Jana Śpiewaka. Które z tych podejść jest Panu bliższe?
Łatwo przewidzieć odpowiedź – oba podejścia.
Poematy pozwalają mi na realizację marzenia o bogatej polifonii, przeplataniu się wątków. W poemacie gromadzę psychiczne i słowne tworzywo z wielu lat, z wielu sfer moich zainteresowań. Wiersze krótkie także nie zawsze są “momentalne”, bywa, że długo nad nimi pracuję. Jednak z pewnością ich żywiołem jest chwila.
Chciałbym, żeby w poemacie czas miał swój dom, żeby w nim żył nie szukając przedłużeń poza tym domem. Z krótkich wierszy czas ma wypromieniowywać, ma przedłużać się poza słowa, ma być nieskończenie długim poematem poza słowami.
Kamień graniczny uważany jest bezwzględnie za książkę wielką, ale praktycznie niedostępną. To w tej chwili prawdziwy biały kruk, a myślę, że po publikacji BL zainteresowanie jeszcze wzrośnie. To książka bardzo istotna, tak dla Pana, jak i dla całej generacji ludzi żydowskiego pochodzenia, symbol, z którym można się identyfikować. Czy nie myślał Pan kiedyś, żeby postarać się o jej wznowienie?
Nie śmiem sądzić, że Kamień graniczny ma taką rolę dla mojego pokolenia… To książka osobna, cierpka, z etycznym przesłaniem bardzo trudnym do przyjęcia. Oczywiście marzę o wznowieniu, jednak wydawcy tej książki się lękają…
Mimo doskonałych opinii, nigdy nie stał się pan pisarzem masowego odbioru (o ile w przypadku poezji możemy o czymś takim mówić). Publikacja Biura na pewno umożliwi dotarcie do szerszego kręgu odbiorców, ale wydanie takiego zbioru jest zawsze pewną “kropką nad i”. Uważa się Pan za poetę spełnionego? I czy to już czas na podsumowania?
Nie chciałbym, żeby publikacja Zdartych okładek była “kropką nad i” mojej twórczości. Ma być wyjściem ku dalszemu pisaniu. Do podsumowania, mam nadzieję, jeszcze daleko.
Ja również mam taką nadzieję, bo od tomu Ta chmura powraca przez Powietrze i czerń zauważalna jest zmiana poetyki, coraz więcej tam subtelnej liryczności. Możemy się spodziewać dalszych poszukiwań w tym właśnie kierunku?
To prawda, ostatnie moje tomy są bardziej liryczne. Może to duch przekory, ale piszę teraz wiersze “ostrzejsze”, nacelowane na to, co międzyludzkie, konfliktowe. Mam głód swoistej poetyckiej “socjologii”!
O AUTORACH
Jakub Skurtys
Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).
Piotr Matywiecki
Urodzony 5 czerwca 1943 roku w Warszawie. Poeta, eseista. Uhonorowany m.in. prestiżową nagrodą PEN-Clubu (1994) oraz Nagrodą Literacką Gdynia (2008). Jego książki trzykrotnie znalazły się w finale Nagrody Literackiej Nike (2006, 2008 i 2016). W 2013 roku został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Mieszka w Warszawie.
powiązania
Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Iwona Bassa Jakub Skurtys ResinaDwudziesty szósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Wojtaszek Antonina Tosiek Jakub Skurtys Olga Niziołek Resina Zofia BałdygaDwudziesty czwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJCzołgacz, pełzacz, tropiciel
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław OwczarekRozmowa Jakuba Skurtysa z Przemysławem Owczarkiem, towarzysząca premierze książki Przemysława Owczarka Katawotra, wydanej w Biurze Literackim 19 lutego 2024 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Klaudia Pieszczoch ResinaDwudziesty siódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJPrzyszłość krytyki literackiej
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Przyszłość literatury”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Resina Roman HonetDwudziesty trzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Elżbieta Sobolewska Jacek Godek Jakub Skurtys Katarzyna Skórska ResinaDwudziesty drugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak ResinaDwudziesty pierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)
nagrania / TransPort Literacki Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julian Tuwim ResinaDwudziesty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Grzegorz Jankowicz Jakub Skurtys ResinaDziewiętnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak
nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar ResinaOsiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Kapusta ResinaSiedemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz ResinaSzesnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Janusz Rudnicki ResinaPiętnasy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJ(O)patrzenie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller Miłosz BiedrzyckiTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJDzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki zemla vulgaris Katarzyny Szwedy, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2023 roku.
WIĘCEJHigh hopes
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek RosińskiDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJSztuczne (k)raje
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub SkurtysJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna JakubiakDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJHooked
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja towarzysząca premierze książki fuzja bordo Karoliny Kapusty, wydanej w Biurze Literackim 6 lutego 2023 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek GromadkaDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJPorzeczka, poziomka, nieczytelny podpis
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub SkurtysÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin MokrySiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina SałdeckaSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJPPR #12
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys12. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJPrometeusz i Neron podają sobie dłonie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPrzyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze książki cierpkie Marleny Niemiec, która ukaże się w Biurze Literackim 28 listopada 2022 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys Laura OsińskaCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJSześćdziesiąt na sześćdziesiąt
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysPosłowie Jakuba Skurtysa z książki Inaczej nie będzie Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która wydanej w Biurze Literackim 14 listopada 2022 roku.
WIĘCEJPPR #11
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys11. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJGesty zaufania i oddania
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Inaczej nie będzie Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która wydanej w Biurze Literackim 14 listopada 2022 roku.
WIĘCEJPPR #10: Męski-klęski
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys10. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza
nagrania / TransPort Literacki Alicja Sawicka Antonina Tosiek Barbara Frączyk Iwona Bassa Jakub Skurtys Marta Lipowicz Mirek Kulisz Patryk KulpaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia KiljańskaPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof ChronowskiTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Maria KrzywdaRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRomantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza
utwory / zapowiedzi książek Joanna Roszak Miłosz Biedrzycki Piotr MatywieckiFragmenty zapowiadające książkę Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 5 września 2022 roku.
WIĘCEJPPR (#8)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys8. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na koniec (3)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzecia część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na koniec (2)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDruga część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJLet the right one in
recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Oli Lewandowskiej-Ferenc, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPPR (#7)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys7. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira PietrekDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna MuellerTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#6)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys6. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJSpektralne linie, solarne pasma
recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Patricka Leftwicha, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPPR (#5)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys5. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy JarniewiczJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska
nagrania / Stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał MytnikÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJZa kulisami poematu i w środku
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Teksty odzyskane Tadeusza Różewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 18 kwietnia 2022 roku.
WIĘCEJPPR (#4)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys4. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJNie chcę śpiewać pieśni
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Julek RosińskiRozmowa Jakuba Skurtysa z Julkiem Rosińskim, towarzysząca premierze książki streszczenie pieśni, wydanej w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WIĘCEJPPR (#3)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys3. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław JurczakSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper BartczakSiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#2)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys2. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska
nagrania / Stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub SkurtysCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna SzwedaPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#1)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub SkurtysPierwszy odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJKoszmary Sinéad O’Connor
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Zofii Kiljańskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub SkurtysPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta SokołowskaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJDoktor Marlow i Pan Kurtz
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Meskalina i muzyka Henriego Michaux w przekładzie Jakuba Kornhausera i Wacława Rapaka, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2021 roku.
WIĘCEJTętent spalonej awangardy
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Bartosza Horyzy, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPodomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Po domu Dariusza Sośnickiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.
WIĘCEJKredę gryzie się ze strachu
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJNiepokalanie początku
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie debiuty 2020, która ukazała się w Biurze Literackim 26 lipca 2021 roku.
WIĘCEJO tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Mondo cane Jerzego Jarniewicza, która ukazała się w Biurze Literackim 28 czerwca 2021 roku.
WIĘCEJPieśni niewinności i doświadczenia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Agaty Puwalskiej haka!, wydanej w Biurze Literackim 22 marca 2021 roku.
WIĘCEJZ tęsknoty za utopią (kosmiczne suchary)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2020 roku”.
WIĘCEJBezsilność i drżenie
wywiady / O KSIĄŻCE Adam Kaczanowski Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Adamem Kaczanowskim, towarzysząca premierze książki Utrata, która zostanie wydana w Biurze Literackim 22 lutego 2021 roku.
WIĘCEJWiersz niejedno zniesie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Ciało wiersza, która ukazała się w Biurze Literackim 11 stycznia 2021 roku.
WIĘCEJKlasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič
nagrania / Stacja Literatura Filip Łobodziński Jakub Kornhauser Jakub Skurtys Joanna Orska Miłosz Biedrzycki Miroljub Todorović Oton Župančič Salvador Espriu Tadeusz Sławek William BlakeSpotkanie wokół książek Wyspa na Księżycu Williama Blake’a, świnia jest najlepszym pływakiem Mirjoluba Todorovicia, Kielich upojenia Otona Župančiča oraz Skóra byka Salvadora Espriu z udziałem Tadeusza Sławka, Jakub Kornhauser, Miłosza Biedrzyckiego, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Orskiej i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJNowe języki poezji
nagrania / Stacja Literatura Jakub SkurtysZapis dyskusji “Nowe języki poezji” prowadzonej przez Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJNowe.języki.poezji @com.pl
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Nowe języki poezji”.
WIĘCEJPrzyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WIĘCEJPosłowie: O nadziei
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysSzkic Jakuba Skurtysa, towarzyszący wydaniu almanachu Wiersze i opowiadania doraźne 2020, który ukazał się w Biurze Literackim 8 października 2020 roku.
WIĘCEJŚcieżki równoległe
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2019, który ukazał się w Biurze Literackim 17 sierpnia 2020 roku.
WIĘCEJByło, nie mija
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WIĘCEJSerdeczny złotnik świata
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Otona Župančiča Kielich upojenia, w wyborze, przekładzie i z posłowiem Katariny Šalamun- Biedrzyckiej, która ukazała się w Biurze Literackim 15 czerwca 2020 roku.
WIĘCEJPoetyckie książki trzydziestolecia
nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Jakub Skurtys Joanna Mueller Joanna Orska Karol MaliszewskiSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJKroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie
nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Anna Sawicka Anna Wasilewska Elżbieta Sobolewska Jakub Skurtys Pere Calders Péter Nádas Raymond QueneauSpotkanie wokół książek Kroniki ukrytej prawdy Pere’a Caldersa, Sroga zima Raymonda Queneau i Biblia i inne historie Pétera Nádasa z udziałem Anny Sawickiej, Elżbiety Sobolewskiej, Anny Wasilewskiej, Anny Kałuży i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJProrok Codzienny (wydanie świąteczno-noworoczne)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2019 roku”.
WIĘCEJStrącanie w ogień
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiRozmowa Jakuba Skurtysa z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca premierze książki Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.
WIĘCEJKrótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Naworadiowa Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 26 sierpnia 2019 roku.
WIĘCEJDziwny żywot kronikarza
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Kroniki ukrytej prawdy Pere Caldersa, w tłumaczeniu Anny Sawickiej, wydanej w Biurze Literackim 15 lipca 2019 roku.
WIĘCEJDalszy ciąg
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJKoniec antropocenu
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Animalia Anny Adamowicz, która ukazała się w Biurze Literackim 28 stycznia 2019 roku.
WIĘCEJSą punkty, są asysty (A.D. 2018)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2018 roku”.
WIĘCEJPoetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WIĘCEJŻe sensem bycia jest troska
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Dni powszednie i święta Julii Szychowiak, wydanej w Biurze Literackim 15 października 2018 roku.
WIĘCEJOsiemnaście tysięcy znaków
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.
WIĘCEJKinkyway
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Sankcje Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 30 kwietnia 2018 roku.
WIĘCEJJeszcze dopowiedzenia
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki roku 2017”.
WIĘCEJLiteratura na wysypisku kultury
nagrania / Stacja Literatura Marta Koronkiewicz Marta Podgórnik Piotr Matywiecki Przemysław Owczarek Robert RybickiSpotkanie autorskie “Literatura na wysypisku kultury” z udziałem Piotra Matywieckiego, Przemysława Owczarka, Marty Podgórnik, Roberta Rybickiego i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WIĘCEJChiazm, czyli przepaść
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Raport wojenny Agaty Jabłońskiej, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 listopada 2017 roku.
WIĘCEJRadość filatelisty
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Historie ważne i nieważne w przekładzie Bohdana Zadury, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 maja 2011 roku, a w wersji elektronicznej 13 listopada 2017 roku.
WIĘCEJI wszystkie długi zostaną spłacone
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Trawers Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 6 marca 2017 roku, a w wersji elektronicznej 31 lipca 2017 roku.
WIĘCEJStronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Wybieganie z raju (2006-2012) Tomasza Pułki, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2017 roku.
WIĘCEJJa, stróż latarnik
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 26 lipca 2016 roku, a w wersji elektronicznej 17 lipca 2017 roku.
WIĘCEJZmęczony burz szaleństwem
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Jarzmo Przemysława Owczarka, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2017 roku.
WIĘCEJWiek żelazny
wywiady / O KSIĄŻCE Eliza Kącka Piotr MatywieckiRozmowa Elizy Kąckiej z Piotrem Matywieckim, towarzysząca premierze książki Palamedes, wydanej w Biurze Literackim 1 maja 2017 roku.
WIĘCEJPalamedes – autoprezentacja
recenzje / KOMENTARZE Piotr MatywieckiAutorski komentarz Piotra Matywieckiego do poematu Palamedes, wydanego w Biurze Literackim 1 maja 2016 roku.
WIĘCEJŚwiadkowie kolorów
dzwieki / RECYTACJE Piotr MatywieckiWiersz z tomu Zdarte okładki (1965-2009), zarejestrowany podczas spotkania “Brzegi, zdarte, nierzeczywiste” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJGazowana cykuta
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr JemiołoRozmowa Piotra Jemioły z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Trawers Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2017 roku.
WIĘCEJPalamedes (2)
utwory / zapowiedzi książek Piotr MatywieckiFragment poematu Piotra Matywieckiego Palamedes, który ukaże się w Biurze Literackim 1 maja 2017 roku.
WIĘCEJDysfagicy i dysfaganci (w polemicznym trybie)
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Na scenie czy w polu”.
WIĘCEJW tej chwili
dzwieki / RECYTACJE Piotr MatywieckiWiersz Piotra Matywieckiego ze zbioru Zdarte okładki. Wiersze z lat 1965-2009.
WIĘCEJPalamedes (1)
utwory / zapowiedzi książek Piotr MatywieckiFragment poematu Piotra Matywieckiego Palamedes, który ukaże się w Biurze Literackim 1 maja 2017 roku.
WIĘCEJCzarna magia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Z tamtej strony ciszy Bolesława Leśmiana w wyborze Jacka Gutorowa, wydanej 8 listopada 2012 roku w Biurze Literackim.
WIĘCEJSłoń w pustym sklepie
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2016 roku”.
WIĘCEJGdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr MatywieckiRozmowa Jakuba Skurtysa z Piotrem Matywieckim.
WIĘCEJPosłowie (fragment)
recenzje / KOMENTARZE Piotr MatywieckiAutorski komentarz Piotra Matywieckiego do książki Złotniejący świat Marii Konopnickiej.
WIĘCEJJa-składnia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysSzkic Jakuba Skurtysa o poezji Kamili Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJDuchy Miasta są mi przychylne
wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-JakućRozmowa Jakuba Skurtysa z Szymonem Domagałą-Jakuciem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKąt zaangażowania
wywiady / O PISANIU Dawid Mateusz Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJO formę, czyli wszystko
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się niebawem w Biurze Literackim.
WIĘCEJSztuka
dzwieki / RECYTACJE Piotr MatywieckiWiersz z tomu Zdarte okładki (1965-2009), zarejestrowany podczas spotkania “Brzegi, zdarte, nierzeczywiste” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJWszystko co stałe, rozpływa się…
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
WIĘCEJW tej chwili
dzwieki / RECYTACJE Piotr MatywieckiWiersz z tomu Zdarte okładki (1965-2009), zarejestrowany podczas spotkania “Brzegi, zdarte, nierzeczywiste” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJKabalistyczne gęstości języka i poezja cienkiej faktury
wywiady / O PISANIU Joanna Roszak Piotr MatywieckiZ Piotrem Matywieckim rozmawiają Emilia Kledzik i Joanna Roszak.
WIĘCEJPrzedsięwzięcie bezcenne
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Piotr MatywieckiGłos Piotra Matywieckiego w debacie “10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WIĘCEJNa progu milczenia
recenzje / ESEJE Piotr MatywieckiRecenzja Piotra Matywieckiego towarzysząca premierze książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.
WIĘCEJKrytyczna kontemplacja
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Piotr MatywieckiGłos Piotra Matywieckiego w debacie “Kto w Odsieczy”.
WIĘCEJDaj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysEsej Jakuba Skurtysa towarzyszący premierze książki Zmartwychwstanie ptaszka Bohdana Zadury.
WIĘCEJKilka słów o poezji Tymoteusza Karpowicza
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Piotr MatywieckiGłos Piotra Matywieckiego w debacie “Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WIĘCEJI po dziewiąte: a jakże!
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WIĘCEJSześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z ksiażki Księga zakładek Jacka Gutorowa.
WIĘCEJPodsumowanie roku (albo memuary)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Biurowe książki 2010 roku”.
WIĘCEJO książkach “Biura Literackiego”
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Piotr MatywieckiGłos Piotra Matywieckiego w debacie “Biurowe książki 2010 roku”.
WIĘCEJKonopnicka? Trzeba ją ocalić od zapomnienia*
wywiady / O KSIĄŻCE Piotr MatywieckiRozmowa Małgorzaty Matuszewskiej z Piotrem Matywieckim, towarzysząca premierze książki Złotniejący świat Marii Konopnickiej.
WIĘCEJ"To się tylko tak mówi", czyli Nocne życie Bohdana Zadury
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Nocne życie Bohdana Zadury.
WIĘCEJNie(do)czytani
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “44. Poezja polska od nowa”.
WIĘCEJGdy "na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły"
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr MatywieckiZ Piotrem Matywieckim o książce Złotniejący świat Marii Konopnickiej rozmawia Jakub Skurtys.
WIĘCEJPosłowie (fragment)
recenzje / KOMENTARZE Piotr MatywieckiFragment posłowia Piotra Matywieckiego do książki Złotniejący świat Marii Konopnickiej.
WIĘCEJKawa instant z lekko skwaśniałą śmietanką
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Dobry wieczór”.
WIĘCEJWestern po polsku
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Jak rozmawiać o poezji”.
WIĘCEJ"Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans"
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki poems Andrzeja Sosnowskiego.
WIĘCEJOd obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Kolejowe dzieci Seamusa Heaneya.
WIĘCEJProces marginalizacji, spychania i odpychania Inności
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Mateusz KotwicaZ Jakubem Skurtysem o książce Sajgon rozmawia Mateusz Kotwica.
WIĘCEJPoezja nie jest już liryką
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł KaczmarskiZ Kacprem Bartczakiem o książce Świat nie scalony. Estetyka, poetyka, pragmatyzm rozmawiają Paweł Kaczmarski i Jakub Skurtys.
WIĘCEJ"I to jest jakieś otwarcie na przyszłość" – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Świat nie scalony Kacpra Bartczaka.
WIĘCEJLato bez treści, Rysunek, [kiedy spotkasz zabitego]
recenzje / KOMENTARZE Piotr MatywieckiAutorski komentarz Piotra Matywieckiego do wierszy z książki Zdarte okładki (1965-2009).
WIĘCEJPoezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Zdarte okładki (1965-2009) Piotra Matywieckiego, wydanej w Biurze Literackim 14 września 2009 roku.
WIĘCEJCzłowiek, my, nasza prawda
recenzje / IMPRESJE Piotr MatywieckiRecenzja Piotra Matywieckiego z książki Dni i noce Piotra Sommera.
WIĘCEJO remoncie poranka
recenzje / NOTKI I OPINIE Maciej Robert Piotr Kępiński Piotr MatywieckiKomentarze Piotra Matywieckiego, Macieja Roberta, Piotra Kępińskiego.
WIĘCEJŚwiadkowie kolorów
dzwieki / RECYTACJE Piotr MatywieckiWiersz z tomu Zdarte okładki (1965-2009), zarejestrowany podczas spotkania “Brzegi, zdarte, nierzeczywiste” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJSztuka
dzwieki / RECYTACJE Piotr MatywieckiWiersz z tomu Zdarte okładki (1965-2009), zarejestrowany podczas spotkania “Brzegi, zdarte, nierzeczywiste” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJW tej chwili
dzwieki / RECYTACJE Piotr MatywieckiWiersz z tomu Zdarte okładki (1965-2009), zarejestrowany podczas spotkania “Brzegi, zdarte, nierzeczywiste” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJLato bez treści, Rysunek, [kiedy spotkasz zabitego]
recenzje / KOMENTARZE Piotr MatywieckiAutorski komentarz Piotra Matywieckiego do wierszy z książki Zdarte okładki (1965-2009).
WIĘCEJRzecz o niegotowości świata
recenzje / ESEJERecenzja Zbigniewa Bieńkowskiego z książki Światło jednomyślne Piotra Matywieckiego.
WIĘCEJPoezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Zdarte okładki (1965-2009) Piotra Matywieckiego, wydanej w Biurze Literackim 14 września 2009 roku.
WIĘCEJStrony
recenzje / ESEJE Bogusław KiercRecenzja Bogusława Kierca z książki Zdarte okładki Piotra Matywieckiego.
WIĘCEJRzecz o niegotowości świata
recenzje / ESEJERecenzja Zbigniewa Bieńkowskiego z książki Światło jednomyślne Piotra Matywieckiego.
WIĘCEJStrony
recenzje / ESEJE Bogusław KiercRecenzja Bogusława Kierca z książki Zdarte okładki Piotra Matywieckiego.
WIĘCEJ