wywiady / O PISANIU

Posłuchaj, to o tobie

Maciej Konarski

Przemysław Suchanecki

Rozmowa Przemysława Suchaneckiego z Maciejem Konarskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

Okladka__Poetyckie_debiuty_2017__pierwsza Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Przemysław Suchanecki: Maćku, na wstępie powiedz nam coś o sobie, skąd jesteś, czym się zajmujesz?

Maciej Konarski: Pochodzę z Krotoszyna, miasta w Wielkopolsce. Po szkole średniej przeprowadziłem się do Wrocławia, by rozpocząć studia na kierunku budownictwo na Politechnice Wrocławskiej. Obecnie pracuję w biurze projektowym jako asystent projektanta konstrukcji budowlanych. W  międzyczasie zainteresowałem się literaturą, w tym poezją. Chyba potrzebowałem odskoczni.

Znam autorów, mniej więcej moich rówieśników, którzy albo zaczynali od prozy, albo rzucali poezję na dłuższy czas i dopiero niedawno do niej powrócili. Czy dla Ciebie poezja była zawsze główną ścieżką tworzenia? Kiedy uznałeś ją za coś swojego? Jak w ogóle traktujesz pisanie w odniesieniu do własnego życia?

W moim przypadku zainteresowanie poezją pojawiło się przypadkowo, przy okazji fascynacji muzyką. Muzyki słucham bardzo dużo od początku szkoły średniej. W którymś momencie trafiłem na norweski zespół Ulver, który nie dość że miewa przyzwoite teksty, to jeszcze wykorzystał kilka wierszy. W utworze „Gnosis” znajdziemy tłumaczenie fragmentu „Złej krwi” Rimbauda (fraza not knowing hot to express myself without pagan words I prefer to remain silent chodzi za mną do dziś), a w „Christmas” za tekst posłużył wiersz Pessoi. Jest też wspaniały album z muzyką do Zaślubin nieba i piekła Williama Blake’a. Właśnie Blake dostarczył mi pierwszych dobrowolnych lektur poetyckich. Siłą rzeczy pojawiły się również pierwsze własne próby. Kilka lat później uczestniczyłem w warsztatach poetyckich, na których Edward Pasewicz zniszczył moje teksty. To była cenna lekcja, do dziś jestem za to wdzięczny, bo znacząco skorygowała moje postrzeganie poezji.

Zaowocowała również nagrodami w kilku konkursach literackich, co uświadomiło mi, że jestem na właściwym kursie i moje dziwaczne teksty mogą jednak być przez kogoś zauważone. To był kluczowy moment. Zdarzył mi się również pięcioletni rozbrat z pisaniem, spowodowany burzliwymi doświadczeniami pracowniczymi. Dopiero po ustabilizowaniu sytuacji doszedłem do wniosku, że jednak brakuje mi poezji, i postanowiłem odkurzyć kilka książek, po czym napisałem nowe teksty. I oto moment, w którym znajduję się teraz.

A teraz pojadę nieco górnolotnie: co chciałbyś swoim pisaniem zdziałać w świecie?

Znasz ten branżowy żart, który głosi, że piszących wiersze jest więcej niż je czytających? Gdybym chciał coś zdziałać w świecie, wybrałbym z pewnością inną drogę. Poprzez pisanie mogę jedynie spróbować ukazać i podkreślić pewne zjawiska, które wydają mi się problematyczne. A jeśli znajdzie się choć jedna osoba, do której udało mi się trafić, już uznam za sukces.

Czytając Twój zestaw połowowy rzucił mi się w oczy dobrze przemyślany, płynny (nomen omen, tytuł jednego z wierszy brzmi „Płyn nie”) i nietwardogłowy stosunek do lingwizmu. W jakiej tradycji, czy tradycjach poetyckich, w towarzystwie których autorów Maciej Konarski czuje się najbardziej u siebie?

Lingwizm nasunął Ci się pewnie mimochodem, z uwagi na moją słabość do gry słów (która jest ze mną od zawsze). Wagę większą niż do nurtów przykładam do konkretnych autorów, wypatrując raczej unikalnych sposobów operowania środkami poetyckimi, niż wypełniania założeń manifestów. Więc cenię Wirpszę, cenię Sommera (à propos lingwistów). Lubię elegancję Andrzeja Sosnowskiego. Z anglojęzycznych autorów – Ashbery i Larkin. Natomiast z młodszych pokoleń powinienem wymienić Konrada Górę. Dość typowy wybór.

„Plądrofonia”, „Anarchitektura wnętrz”, „Teologia stosowana” – to tylko kilka tytułów Twoich wierszy, które wyraźnie sugerują ich związek z naukowym opisem świata. Jest ponadto w samych wierszach mrowie pojęć, przekrój dziedzin – od biologii przez socjologię po muzykologię. Wiersz doskonale te pojęcia mieści, ale jaki obraz chcesz nimi namalować? Mówiąc krótko i oschle, Maćku: po co Ci to szkiełko i oko?

W przeciwieństwie do zdecydowanej większości środowiska w liceum byłem w klasie matematyczno-fizycznej, potem ukończyłem studia na Politechnice Wrocławskiej. Obecnie pracuję w zawodzie. W dodatku jako dziecko fascynowałem się przyrodą, przeglądałem sporo albumów i na miarę skromnych możliwości próbowałem przyswajać zawarte w nich informacje. A od początku szkoły średniej interesuję się szeroko pojętą muzyką. Zapewne stąd wszystkie te dziwne terminy w moich tekstach. Nigdy nie szukałem ich na siłę. Po prostu sięgnąłem po to, co dla mnie naturalne, przez wspomniane szkiełko i oko uzewnętrzniłem swoje postrzeganie świata. Dlatego wydaje mi się, że pytanie powinno brzmieć nie „jaki obraz chcesz nimi namalować?”, a „jak chcesz nimi namalować obraz?”. Chcę go malować mierząc, ważąc i zamykając w probówkach. Pomimo tego, że w takim podejściu jest sporo ryzyka, akceptuję je.

A czy wiersz naprawdę doskonale mieści tego typu pojęcia? Czasem miewam wątpliwości, łatwo tutaj o przesadę. Nie chciałbym znaleźć w wierszu sformułowań typu „dualizm korpuskularno-falowy”.  Z drugiej strony sam szukam poezji, która wyróżnia się na tle reszty choćby dzięki wykorzystaniu oryginalnych, nieszablonowych rekwizytów czy rzadko używanych słów, stąd próbuję takich szukać. Same oczywiście niczego jeszcze nie zapewniają, nie czynią z tekstu wiersza, ale jeśli za ich pomocą uda się coś przekazać, robi się ciekawie.

Doprecyzowując poprzednie pytanie: tematyka Twoich wierszy obraca się zarówno wokół prawa, ekonomii i tego, jak te dziedziny układają ludzkie życie w systemy, jak i samej biologii, która również z systemów i podsystemów się składa. Możesz powiedzieć więcej o tym, co widzisz ciekawego, czy nowego na styku tych dwóch optyk – prawno-ekonomicznej i biologicznej? Czy ten styk faktycznie dla Ciebie istnieje?

 Cieszę się, że to zauważyłeś. Owszem, styk ten istnieje. Bardzo istotnymi lekturami były dla mnie książki Giorgio Agambena z cyklu Homo sacer, w których rozważane jest życie w sensie biologicznym i życie w sensie prawnym, ale również zjawisko odbierania mu podmiotowości.

Świadomość człowieka zredukowanego do przedmiotu dla wspomnianych przez Ciebie systemów jest dojmująca. Język prawa, ekonomii, biologii i innych nauk, tak przecież zimny i odhumanizowany, nadaje się idealnie do ukazania problemu, jeśli nałożyć go na to, co najbardziej nas dotyka. Stąd próbuję tym nieludzkim językiem mówić o tym, co ludzkie. Użyć go, by podkreślić zjawisko odpodmiotowienia. Parafrazując tytuł płyty Kultu: posłuchaj, to o tobie.

Co po „Połowie”? Masz już w głowie / na dysku swoją pierwszą książkę?

Zamysł pierwszej książki mam w głowie, chciałbym, by była rozwinięciem arkusza. Natomiast  na dysku znajduje się ca 75% materiału. Muszę jeszcze zrealizować kilka pomysłów na teksty, doszlifować kilka innych, przemyśleć kolejność i złożyć w całość.

 

O AUTORACH

DEBATY__Maciej_KONARSKI
Maciej Konarski

Urodzony w 1983 roku, mieszka we Wrocławiu.

UTWORY__Przemysław_SUCHANECKI
Przemysław Suchanecki

Urodzony w 1992 w Szczecinie. Poeta, studiował prawo na Uniwersytecie Szczecińskim, obecnie – filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikował m.in. w „2miesięczniku” i „Opcjach”. Mieszka w Krakowie.

powiązania

02_WYWIADY__Kasia SZEWDA__Nierozerwalny element krajobrazu

Nierozerwalny element krajobrazu

wywiady / O PISANIU Katarzyna Szweda Maciej Konarski

Maciej Konarski rozmawia z Katarzyną Szwedą, laureatką 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Przemysław SUCHANECKI__Więcej szperania

Więcej szperania

wywiady / O PISANIU Jan Rojewski Przemysław Suchanecki

Jan Rojewski rozmawia z Przemysławem Suchaneckim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
06_RECENZJE__Maciej KONARSKI__Dla zrozumienia istoty laktacji

Dla zrozumienia istoty laktacji

recenzje / KOMENTARZE Maciej Konarski

Autorski komentarz Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Zuzanna SALA_Łukasz ŻUREK__

Nowa Faza*

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Nowacki Zuzanna Sala

Rozmowa Zuzanny Sali z Jakubem Nowackim na temat almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.

WIĘCEJ
03_RECENZJE__Jakub SKURTYS__1

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Kasia SZEWDA__Nierozerwalny element krajobrazu

Nierozerwalny element krajobrazu

wywiady / O PISANIU Katarzyna Szweda Maciej Konarski

Maciej Konarski rozmawia z Katarzyną Szwedą, laureatką 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Marcin_SENDECKI__Ballady z pogranicza

Ballady z pogranicza

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Pogranicza Katarzyny Szwedy, laureatki 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Przemysław SUCHANECKI__Więcej szperania

Więcej szperania

wywiady / O PISANIU Jan Rojewski Przemysław Suchanecki

Jan Rojewski rozmawia z Przemysławem Suchaneckim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Marcin SENDECKI__Wtrącenie

Wtrącenie

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Grzegorz SMOLIŃSKI__Żeby wiersz był bryłą (którą i tak będzie jako wiersz)

Żeby wiersz był bryłą (którą i tak będzie jako wiersz)

wywiady / O PISANIU Grzegorz Smoliński Nina Manel

Nina Manel rozmawia z Grzegorzem Smolińskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Koncept longplej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Przestrzenie resztkowe Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
06_RECENZJE__Grzegorz SMOLIŃSKI__Kontynuacja się zgubi

Kontynuacja się zgubi

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Smoliński

Autorski komentarz Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Krzysztof SCHODOWSKI__(podchodzenie)

(podchodzenie)

wywiady / O PISANIU Krzysztof Schodowski Paulina Pidzik

Rozmowa Pauliny Pidzik z Krzysztofem Schodowskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Chciałbym żebyś miał ślad

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Birnam Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Janek ROJEWSKI__Pytania, które mnie frapują

Pytania, które mnie frapują

wywiady / O PISANIU Jan Rojewski Katarzyna Szweda

Rozmowa Kasi Szwedy z Janem Rojewskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Joanna MUELLER__Na pohybel obrazom – o wierszach Jana Rojewskiego

Na pohybel obrazom – o wierszach Jana Rojewskiego

recenzje / IMPRESJE

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Święte obrazy Jana Rojewskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
06_RECENZJE__Janek ROJEWSKI__Pierwsi ludzie mieszkali w dolinie

Pierwsi ludzie mieszkali w dolinie

recenzje / KOMENTARZE Jan Rojewski

Autorski komentarz Jana Rojewskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Paulina PIDZIK__Wejście w las

Wejście w las

wywiady / O PISANIU Patryk Kosenda Paulina Pidzik

Rozmowa Patryka Kosendy z Pauliną Pidzik, laureatką 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Marcin SENDECKI__Usilność

Usilność

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Prawo lasu Pauliny Pidzik, laureatki 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Patryk KOSENDA__Zaangażowanie we własne dukanie

Zaangażowanie we własne dukanie

wywiady / O PISANIU Grzegorz Smoliński Patryk Kosenda

Rozmowa Grzegorza Smolińskiego z Patrykiem Kosendą, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Joanna MUELLER__Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Joanna_MUELLER__Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
06_RECENZJE__Maciej KONARSKI__Dla zrozumienia istoty laktacji

Dla zrozumienia istoty laktacji

recenzje / KOMENTARZE Maciej Konarski

Autorski komentarz Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY_Nina_MANEL__Słowa zostaną żyjącym

Słowa zostaną żyjącym

wywiady / O PISANIU Nina Manel Paweł Bień

Rozmowa Pawła Bienia z Niną Manel, laureatką 12. edycji „Połowu”

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Stan czuwania

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Niech żyją wszyskie układy sensoryczne Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Paweł BIEŃ__Żeby został jakiś obmyślony kształt

Żeby został jakiś obmyślony kształt

wywiady / O PISANIU Krzysztof Schodowski Paweł Bień

Rozmowa Krzysztofa Schodowskiego z Pawłem Bieniem, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Marcin SENDECKI__Pierwszy_krok

Pierwszy krok

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Święto ofiarowania Pawła Bienia, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Joanna_MUELLER__Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ