wywiady / O PISANIU

Posłuchaj, to o tobie

Maciej Konarski

Przemysław Suchanecki

Rozmowa Przemysława Suchaneckiego z Maciejem Konarskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Przemysław Suchanecki: Maćku, na wstępie powiedz nam coś o sobie, skąd jesteś, czym się zajmujesz?

Maciej Konarski: Pochodzę z Krotoszyna, miasta w Wielkopolsce. Po szkole średniej przeprowadziłem się do Wrocławia, by rozpocząć studia na kierunku budownictwo na Politechnice Wrocławskiej. Obecnie pracuję w biurze projektowym jako asystent projektanta konstrukcji budowlanych. W  międzyczasie zainteresowałem się literaturą, w tym poezją. Chyba potrzebowałem odskoczni.

Znam autorów, mniej więcej moich rówieśników, którzy albo zaczynali od prozy, albo rzucali poezję na dłuższy czas i dopiero niedawno do niej powrócili. Czy dla Ciebie poezja była zawsze główną ścieżką tworzenia? Kiedy uznałeś ją za coś swojego? Jak w ogóle traktujesz pisanie w odniesieniu do własnego życia?

W moim przypadku zainteresowanie poezją pojawiło się przypadkowo, przy okazji fascynacji muzyką. Muzyki słucham bardzo dużo od początku szkoły średniej. W którymś momencie trafiłem na norweski zespół Ulver, który nie dość że miewa przyzwoite teksty, to jeszcze wykorzystał kilka wierszy. W utworze „Gnosis” znajdziemy tłumaczenie fragmentu „Złej krwi” Rimbauda (fraza not knowing hot to express myself without pagan words I prefer to remain silent chodzi za mną do dziś), a w „Christmas” za tekst posłużył wiersz Pessoi. Jest też wspaniały album z muzyką do Zaślubin nieba i piekła Williama Blake’a. Właśnie Blake dostarczył mi pierwszych dobrowolnych lektur poetyckich. Siłą rzeczy pojawiły się również pierwsze własne próby. Kilka lat później uczestniczyłem w warsztatach poetyckich, na których Edward Pasewicz zniszczył moje teksty. To była cenna lekcja, do dziś jestem za to wdzięczny, bo znacząco skorygowała moje postrzeganie poezji.

Zaowocowała również nagrodami w kilku konkursach literackich, co uświadomiło mi, że jestem na właściwym kursie i moje dziwaczne teksty mogą jednak być przez kogoś zauważone. To był kluczowy moment. Zdarzył mi się również pięcioletni rozbrat z pisaniem, spowodowany burzliwymi doświadczeniami pracowniczymi. Dopiero po ustabilizowaniu sytuacji doszedłem do wniosku, że jednak brakuje mi poezji, i postanowiłem odkurzyć kilka książek, po czym napisałem nowe teksty. I oto moment, w którym znajduję się teraz.

A teraz pojadę nieco górnolotnie: co chciałbyś swoim pisaniem zdziałać w świecie?

Znasz ten branżowy żart, który głosi, że piszących wiersze jest więcej niż je czytających? Gdybym chciał coś zdziałać w świecie, wybrałbym z pewnością inną drogę. Poprzez pisanie mogę jedynie spróbować ukazać i podkreślić pewne zjawiska, które wydają mi się problematyczne. A jeśli znajdzie się choć jedna osoba, do której udało mi się trafić, już uznam za sukces.

Czytając Twój zestaw połowowy rzucił mi się w oczy dobrze przemyślany, płynny (nomen omen, tytuł jednego z wierszy brzmi „Płyn nie”) i nietwardogłowy stosunek do lingwizmu. W jakiej tradycji, czy tradycjach poetyckich, w towarzystwie których autorów Maciej Konarski czuje się najbardziej u siebie?

Lingwizm nasunął Ci się pewnie mimochodem, z uwagi na moją słabość do gry słów (która jest ze mną od zawsze). Wagę większą niż do nurtów przykładam do konkretnych autorów, wypatrując raczej unikalnych sposobów operowania środkami poetyckimi, niż wypełniania założeń manifestów. Więc cenię Wirpszę, cenię Sommera (à propos lingwistów). Lubię elegancję Andrzeja Sosnowskiego. Z anglojęzycznych autorów – Ashbery i Larkin. Natomiast z młodszych pokoleń powinienem wymienić Konrada Górę. Dość typowy wybór.

„Plądrofonia”, „Anarchitektura wnętrz”, „Teologia stosowana” – to tylko kilka tytułów Twoich wierszy, które wyraźnie sugerują ich związek z naukowym opisem świata. Jest ponadto w samych wierszach mrowie pojęć, przekrój dziedzin – od biologii przez socjologię po muzykologię. Wiersz doskonale te pojęcia mieści, ale jaki obraz chcesz nimi namalować? Mówiąc krótko i oschle, Maćku: po co Ci to szkiełko i oko?

W przeciwieństwie do zdecydowanej większości środowiska w liceum byłem w klasie matematyczno-fizycznej, potem ukończyłem studia na Politechnice Wrocławskiej. Obecnie pracuję w zawodzie. W dodatku jako dziecko fascynowałem się przyrodą, przeglądałem sporo albumów i na miarę skromnych możliwości próbowałem przyswajać zawarte w nich informacje. A od początku szkoły średniej interesuję się szeroko pojętą muzyką. Zapewne stąd wszystkie te dziwne terminy w moich tekstach. Nigdy nie szukałem ich na siłę. Po prostu sięgnąłem po to, co dla mnie naturalne, przez wspomniane szkiełko i oko uzewnętrzniłem swoje postrzeganie świata. Dlatego wydaje mi się, że pytanie powinno brzmieć nie „jaki obraz chcesz nimi namalować?”, a „jak chcesz nimi namalować obraz?”. Chcę go malować mierząc, ważąc i zamykając w probówkach. Pomimo tego, że w takim podejściu jest sporo ryzyka, akceptuję je.

A czy wiersz naprawdę doskonale mieści tego typu pojęcia? Czasem miewam wątpliwości, łatwo tutaj o przesadę. Nie chciałbym znaleźć w wierszu sformułowań typu „dualizm korpuskularno-falowy”.  Z drugiej strony sam szukam poezji, która wyróżnia się na tle reszty choćby dzięki wykorzystaniu oryginalnych, nieszablonowych rekwizytów czy rzadko używanych słów, stąd próbuję takich szukać. Same oczywiście niczego jeszcze nie zapewniają, nie czynią z tekstu wiersza, ale jeśli za ich pomocą uda się coś przekazać, robi się ciekawie.

Doprecyzowując poprzednie pytanie: tematyka Twoich wierszy obraca się zarówno wokół prawa, ekonomii i tego, jak te dziedziny układają ludzkie życie w systemy, jak i samej biologii, która również z systemów i podsystemów się składa. Możesz powiedzieć więcej o tym, co widzisz ciekawego, czy nowego na styku tych dwóch optyk – prawno-ekonomicznej i biologicznej? Czy ten styk faktycznie dla Ciebie istnieje?

 Cieszę się, że to zauważyłeś. Owszem, styk ten istnieje. Bardzo istotnymi lekturami były dla mnie książki Giorgio Agambena z cyklu Homo sacer, w których rozważane jest życie w sensie biologicznym i życie w sensie prawnym, ale również zjawisko odbierania mu podmiotowości.

Świadomość człowieka zredukowanego do przedmiotu dla wspomnianych przez Ciebie systemów jest dojmująca. Język prawa, ekonomii, biologii i innych nauk, tak przecież zimny i odhumanizowany, nadaje się idealnie do ukazania problemu, jeśli nałożyć go na to, co najbardziej nas dotyka. Stąd próbuję tym nieludzkim językiem mówić o tym, co ludzkie. Użyć go, by podkreślić zjawisko odpodmiotowienia. Parafrazując tytuł płyty Kultu: posłuchaj, to o tobie.

Co po „Połowie”? Masz już w głowie / na dysku swoją pierwszą książkę?

Zamysł pierwszej książki mam w głowie, chciałbym, by była rozwinięciem arkusza. Natomiast  na dysku znajduje się ca 75% materiału. Muszę jeszcze zrealizować kilka pomysłów na teksty, doszlifować kilka innych, przemyśleć kolejność i złożyć w całość.

 

O AUTORACH

Maciej Konarski

urodziłem się w 1983 roku (w tym gorszym półroczu) w Poznaniu. Studiowałem budownictwo na Politechnice Wrocławskiej, obecnie pracuję jako asystent projektanta konstrukcji w biurze projektowym. Próbuję pisać wiersze. Publikowałem m.in. w Odrze, Ricie Baum, biBLiotece. Mieszkam we Wrocławiu.

Przemysław Suchanecki

Ur. w 1992 r. w Szczecinie. Poeta. Publikował m.in. w „Odrze”, „Opcjach” i „2miesięczniku”. Laureat „Połowu” oraz projektu „Pierwsza książka” w ramach festiwalu Stacja Literatura. Mieszka w Krakowie

powiązania

Chciałem przylgnąć do świata

wywiady / O KSIĄŻCE Przemysław Suchanecki Roman Honet

Rozmowa Przemysława Suchaneckiego z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki pamięć niczyja, ciało moje Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 15 kwietnia 2024 roku.

WIĘCEJ

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Piąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

O

nagrania / Stacja Literatura Przemysław Suchanecki

Czytanie z książki O z udziałem Przemysława Suchaneckiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.

WIĘCEJ

Gesty zaufania i oddania

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Rozmowa Przemysława Suchaneckiego z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Inaczej nie będzie Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która wydanej w Biurze Literackim 14 listopada 2022 roku.

WIĘCEJ

Koryto dzikiej rzeki

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Pszoniak Przemysław Suchanecki

Rozmowa Przemysława Suchaneckiego z Kubą Pszoniakiem, towarzysząca premierze książki Mirona Białoszewskiego Z dnia robię noc, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2022.

WIĘCEJ

Produkcja czułej osoby

wywiady / O KSIĄŻCE Przemysław Suchanecki Tomek Gromadka

Rozmowa Przemysława Suchaneckiego z Tomkiem Gromadką, towarzysząca premierze książki Komunizm, gówno i może cię kocham, wydanej w Biurze Literackim 7 lutego 2022 roku.

WIĘCEJ

Schodzenie ze szlaku

wywiady / O KSIĄŻCE Michał Mytnik Przemysław Suchanecki

Rozmowa Michała Mytnika z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca premierze książki O, wydanej w Biurze Literackim 29 listopada 2021 roku.

WIĘCEJ

Paradoksy i zderzenia czołowe

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autorski komentarz Przemysława Suchaneckiego w ramach cyklu „Wiersz w drodze”, towarzyszący premierze książki O, wydanej w Biurze Literackim 29 listopada 2021 roku.

WIĘCEJ

O

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Fragmenty zapowiadające książkę O Przemysława Suchaneckiego, która ukaże się w Biurze Literackim 29 listopada 2021 roku.

WIĘCEJ

Wtracenie

nagrania / Stacja Literatura Przemysław Suchanecki

Czytanie z książki “Wtracenie” z udziałem Przemysława Suchaneckiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

WIĘCEJ

Dedykuję na prawo i lewo

wywiady / O KSIĄŻCE Agata Jabłońska Przemysław Suchanecki

Rozmowa Przemysława Suchaneckiego z Agatą Jabłońską, towarzysząca premierze książki dla moich dziewczyn, wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2021 roku.

WIĘCEJ

Wierny jak wiersz

wywiady / O KSIĄŻCE Antonina Tosiek Przemysław Suchanecki

Rozmowa Antoniny Tosiek z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Ciało wiersza, która ukazała się w Biurze Literackim 11 stycznia 2021 roku.

WIĘCEJ

Empatyczny sadyzm

wywiady / O KSIĄŻCE Adam Kaczanowski Przemysław Suchanecki

Rozmowa Przemysława Suchaneckiego z Adamem Kaczanowskim, towarzysząca premierze książki Zabawne i zbawienne Adama Kaczanowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 20 stycznia 2020 roku.

WIĘCEJ

Strącanie w ogień

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Rozmowa Jakuba Skurtysa z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca premierze książki Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.

WIĘCEJ

EBA

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autorski komentarz Przemysława Suchaneckiego, towarzyszący premierze książki Wtracenie, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.

WIĘCEJ

Wtracenie [2]

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Fragment zapowiadający książkę Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukaże się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.

WIĘCEJ

Wtracenie [1]

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Fragment zapowiadający książkę Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukaże się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.

WIĘCEJ

Nauczki przyrodnicze

utwory / premiery w sieci Maciej Konarski

Premierowy zestaw wierszy Macieja Konarskiego Nauczki przyrodnicze. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka 2018”.

WIĘCEJ

Pokładanie

utwory / premiery w sieci Przemysław Suchanecki

Premierowy zestaw wierszy Przemysława Suchaneckiego Pokładanie. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka 2018”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / Stacja Literatura Jan Rojewski Katarzyna Szweda Krzysztof Schodowski Maciej Konarski Nina Manel Patryk Kosenda Paulina Pidzik Paweł Bień Przemysław Suchanecki

Spotkanie w ramach festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Paweł Bień, Maciej Konarski, Patryk Kosenda, Nina Manel, Paulina Pidzik, Jan Rojewski, Krzysztof Schodowski, Przemysław Suchanecki, Katarzyna Szweda.

WIĘCEJ

Nierozerwalny element krajobrazu

wywiady / O PISANIU Katarzyna Szweda Maciej Konarski

Maciej Konarski rozmawia z Katarzyną Szwedą, laureatką 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Więcej szperania

wywiady / O PISANIU Jan Rojewski Przemysław Suchanecki

Jan Rojewski rozmawia z Przemysławem Suchaneckim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Dla zrozumienia istoty laktacji

recenzje / KOMENTARZE Maciej Konarski

Autorski komentarz Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / Stacja Literatura Jan Rojewski Katarzyna Szweda Krzysztof Schodowski Maciej Konarski Nina Manel Patryk Kosenda Paulina Pidzik Paweł Bień Przemysław Suchanecki

Spotkanie w ramach festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Paweł Bień, Maciej Konarski, Patryk Kosenda, Nina Manel, Paulina Pidzik, Jan Rojewski, Krzysztof Schodowski, Przemysław Suchanecki, Katarzyna Szweda.

WIĘCEJ

Nowa Faza*

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Nowacki Zuzanna Sala

Rozmowa Zuzanny Sali z Jakubem Nowackim na temat almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.

WIĘCEJ

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.

WIĘCEJ

Nierozerwalny element krajobrazu

wywiady / O PISANIU Katarzyna Szweda Maciej Konarski

Maciej Konarski rozmawia z Katarzyną Szwedą, laureatką 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Ballady z pogranicza

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Pogranicza Katarzyny Szwedy, laureatki 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Więcej szperania

wywiady / O PISANIU Jan Rojewski Przemysław Suchanecki

Jan Rojewski rozmawia z Przemysławem Suchaneckim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Wtrącenie

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Żeby wiersz był bryłą (którą i tak będzie jako wiersz)

wywiady / O PISANIU Grzegorz Smoliński Nina Manel

Nina Manel rozmawia z Grzegorzem Smolińskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Przestrzenie resztkowe Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Kontynuacja się zgubi

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Smoliński

Autorski komentarz Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

(podchodzenie)

wywiady / O PISANIU Krzysztof Schodowski Paulina Pidzik

Rozmowa Pauliny Pidzik z Krzysztofem Schodowskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Birnam Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Pytania, które mnie frapują

wywiady / O PISANIU Jan Rojewski Katarzyna Szweda

Rozmowa Kasi Szwedy z Janem Rojewskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Na pohybel obrazom – o wierszach Jana Rojewskiego

recenzje / IMPRESJE

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Święte obrazy Jana Rojewskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Pierwsi ludzie mieszkali w dolinie

recenzje / KOMENTARZE Jan Rojewski

Autorski komentarz Jana Rojewskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Wejście w las

wywiady / O PISANIU Patryk Kosenda Paulina Pidzik

Rozmowa Patryka Kosendy z Pauliną Pidzik, laureatką 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Usilność

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Prawo lasu Pauliny Pidzik, laureatki 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Zaangażowanie we własne dukanie

wywiady / O PISANIU Grzegorz Smoliński Patryk Kosenda

Rozmowa Grzegorza Smolińskiego z Patrykiem Kosendą, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Dla zrozumienia istoty laktacji

recenzje / KOMENTARZE Maciej Konarski

Autorski komentarz Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Słowa zostaną żyjącym

wywiady / O PISANIU Nina Manel Paweł Bień

Rozmowa Pawła Bienia z Niną Manel, laureatką 12. edycji „Połowu”

WIĘCEJ

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Niech żyją wszyskie układy sensoryczne Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Żeby został jakiś obmyślony kształt

wywiady / O PISANIU Krzysztof Schodowski Paweł Bień

Rozmowa Krzysztofa Schodowskiego z Pawłem Bieniem, laureatem 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Pierwszy krok

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Święto ofiarowania Pawła Bienia, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Pozdrawiam mokrych ludzi przyszłości. Na marginesie O Przemysława Suchaneckiego

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Recenzja Dawida Kujawy towarzysząca premierze książki O Przemysława Suchaneckiego, wydanej w Biurze Literackim 29 listopada 2021 roku.

WIĘCEJ

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.

WIĘCEJ

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ