wywiady / O KSIĄŻCE

Przechodzę lekkim tangiem do pytania…

Adrian Tujek

Bartosz Popadiak

Dariusz Sośnicki

Grzegorz Marcinkowski

Justyna Charkiewicz

Kacper Adamus

Marta Podgórnik

Michał Domagalski

Paweł Kobylewski

Sylwia Rząca

Rozmowa Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego z laureatami 10. edycji projektu Połów, autorami e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

Okladka__Poetyckie_debiuty_2014_2015__rgb Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Marta Podgórnik: Państwo Autorzy, pozwolę sobie zapytać cytatem z mojej ulubionej książki krytycznoliterackiej: „Niepełne struktury zdaniowe. Wydawać się może, że wiersz nowoczesny i wiersz tradycyjny mają wspólną tylko jedną cechę, a mianowicie są wypowiedzią, która nie jest pisana jednym ciągiem, od brzegu do brzegu strony, ale została rozbita na wers jeden po drugim. Wierszem właściwie może być dzisiaj wszystko, co autor zechce podzielić na wersy.”

Tyle z klasyka. W wierszach Państwa Autorów nie znalazłam przedziału, średniówki ani toniczności. „Bo w wierszu tonicznym przerzutnia zdarza się wyjątkowo, średniówka i koniec wersu wypadają w końcu zdania, albo tam, gdzie w zdaniu jest wyraźna pauza.”
Zatem przechodzę lekkim tangiem do mojego pytania: mamy jeszcze, jako pisarze, szacunek dla polszczyzny? Czy raczej róbta co chceta i jakoś to będzie?

 Kacper Adamus: Wydaje mi się, że wybór danego języka wiersza to nie kwestia szacunku bądź jego braku. W moim przypadku na pewno więcej tu intuicji niż świadomego działania – jakoś samo się to wszystko układa i wlewa w pewną formę. Podejrzewam, że gdybym próbował innego zapisu, całość nie żarłaby tak, jakbym sobie tego życzył. Intuicyjność nie oznacza jednak przypadkowości. Tekst układający się w głowie jest cząstką bardzo schludnego mimo swojej randomowości, samoregulującego się systemu i wynika z ostatnio przyswajanych treści. We współczesnej poezji mnóstwo komiksu, serialu, konsolowych hitów i dziwnej muzyki. Jeśli wymieszać to ze światem sieci (#retro; #njuejdż; #memy), kleci nam się przyjemny chaos. Z tego wszystkiego osoba pisząca bardziej lub mniej świadomie tworzy sobie język, który ma ją wyrazić. Jedni potrafią się zdyscyplinować i zaprząc słowa, inni stawiają na flow i pozwalają się temu wylać. Następnie lepią. Jestem z tych drugich. To nie kwestia braku szacunku – moim metrum są oba Baldury, filmy Carpentera, cena PlayStation 4, młynki modlitewne. Lubię piosenki bez taktu. Innej mowy nie znam.

Bartosz Popadiak: Rzeczywiście, wspólnym ogniwem, które łączy tradycyjną i nowoczesną poezję, jest forma wierszowanej wypowiedzi, chociaż i to założenie nie zawsze się sprawdza. Czy wiersz napisany ciągiem, od brzegu do brzegu strony, traci coś ze swojej poetyckości? Samo słowo „wiersz” narzuca już pewien sposób organizacji tekstu. Współcześnie należałoby raczej mówić o dowolnie zorganizowanej „wypowiedzi poetyckiej”.

„Róbta co chceta” – jak najbardziej. Właśnie w ramach tej wypowiedzi, tworzącej wolną, niezamkniętą przestrzeń. Choć i ona może stać się pułapką, wywołać agoralitofobię, wtedy już nie ma „jakoś to będzie”. Ograniczenia formalne nie zawsze są ograniczeniami, tego uczą między innymi warsztaty literackie. Trzeba mieć do nich szacunek. Jak i do polszczyzny – tego cichego głosiku gdzieś z tyłu głowy, niekoniecznie z Litwy.

Michał Domagalski: Szacunek dla polszczyzny może brzmieć górnolotnie. Jednak na pewno uwzględniamy jej strukturę oraz trudne do przecenienia bogactwo. Jako pisarze jesteśmy – lub przynajmniej powinniśmy być – świadomi ograniczeń oraz możliwości, które niesie ze sobą ojczysty język. Ta świadomość jest ważnym czynnikiem. To w końcu tylko dzięki niej możemy przezwyciężać lub przełamywać porządek w znaczący sposób. Poezję od prozy różni oczywiście poddanie zdań rygorowi wersyfikacji, ale także – co zda się równie dla poety cenne – waga słowa z całym bagażem niesionym przez pojedynczy wyraz. Bagażem historii, współczesności oraz powiązań i zależności, jakie każdy fonem umieszczają w systemie polszczyzny. W systemie zmiennym, dynamicznym, a więc niemożliwym do poznania pełnego.

Szacunek pojawia się za każdym razem, gdy tworząc tekst, uświadamiam sobie ogrom tej struktury. A przecież na semantyce się nie kończy. Dla poety nie bez znaczenia jest również brzmienie, a także współbrzmienie słów. Elementy pozornie przypadkowe, które zderzone w wersie, strofie (etc.) budują wiersz. Trudno, myśląc o tym wszystkim, nie odczuwać, jeśli nie szacunku, to przynajmniej pokory.

Sama wersyfikacja może nie zostaje poddana rygorom metrum, powiedzmy: nie w pełnym zakresie. Nie zawsze wynika to z ochoty uciekania od formy, dążenia do systemu bez systemu, ale z potrzeby poszukiwania, z próby wymyślania innego – niekoniecznie nowatorskiego – rytmu lub opisania emocji czy zbudowania znaczeń, pozbawiając wiersz tego rygoru. Czasami udaje się ugrać wiele, rozciągając długość wersu do granic wytrzymałości. Czasami ponosi się porażkę.

Można by odnieść wrażenie, że poetami przed debiutem kieruje buta, że odrzucają tradycję. Prawda chyba wygląda inaczej. Szukamy odpowiednich – to lepsze słowo niż nowych – form i wyrazu(ów) do opisywania współczesnego świata. Pewnie z różnych skutkiem.

Grzegorz Marcinkowski: Szacunek dla języka zakłada szacunek dla jego wewnętrznych niemożliwości, ran, dla braku który stanowi jego najwewnętrzniejszy wymiar, a który znormalizowane użycia słów zapoznają. Nowoczesna literatura staje wobec fenomenu nadmiaru, inflacji słów, nadprodukcji znaczeń. Rola nowoczesnego wiersza zdaje się ugruntowana w geście zwrócenia słowu jego trudu, wizualizacji materialnej pracy znaczenia. Stąd pozorny chaos łamania szyku zdania, ignorowania oczekiwań rytmicznych bierze się z pragnienia uczynienia słów widzialnymi, oczyszczenia ich z natłoku zbanalizowanych sensów. Pozorna anarchia nowoczesnego wiersza nie może się obejść bez ścisłej dyscypliny, nawet jeżeli miałby być to rygor stworzony na potrzeby jednego tylko tekstu. Pozostaje również sieć ograniczeń, jakie stawia piszącemu sam język, rygor składni, który nawet przezwyciężony, negatywnie odciska się na tekście. Nie da się robić wszystkiego, co się chce w wierszu, bez pytania wiersza o zdanie.

Dariusz Sośnicki: Pana wiersze sprawiają wrażenie bardzo dopracowanych, wręcz wycyzelowanych. Jak długo pracuje Pan nad tekstem i kiedy uznaje Pan, że jest gotowy? Czy zdarza się Panu potem mimo wszystko do niego wracać i go poprawiać? Czy widzi Pan jakieś słabe punkty takiej strategii pisarskiej?

Paweł Kobylewski: Myślę, że to nie tylko wrażenie, ale rzeczywiście praca nad wierszem to dla mnie proces  żmudny. Wiersz z jednej strony jest obezwładniającym impulsem, błyskiem, momentem; z drugiej zaś to ciężka fizyczna i psychiczna praca, która może trwać od kilku dni do kilkunastu tygodni. Praca nad wierszem to praca na wielu płaszczyznach: rytmika, metaforyka, kolokacje, chromatyka, związki przyczynowe, koncept etc. Pracuję nad wierszem „do końca”, to jest do momentu kiedy uznam, że poszczególne płaszczyzny tekstu  „współgrają” – aż do ostatniej sylaby. Nie jestem w stanie opisać całego procesu powstawania tekstu, krok po kroku, gdyż jest to mocno uzależnione od specyfiki wiersza (poza tym zachowam tę odrobinę dla siebie). Kiedy powstanie już szkielet wiersza, wraz ze skórą, krwią, sierścią itp., to ostateczny etap polega na „roztańczeniu”: czyli pracy nad rytmiką. Wygląda to tak, że powtarzam tekst aż do znudzenia; to powtarzanie ma na celu również „oszlifowanie” wiersza: o ile na początku mógł wydawać się potencjalnym diamentem, to z czasem i tak okazuje się jednym z wielu kamieni na poetyckim polu. Próbuję również innych strategii pisania wierszy, jednak jak dotychczas ta była i jest w przewadze.

Jeśli chodzi o powroty do wierszy, to zazwyczaj powracam żeby się w nich przejrzeć, posłuchać na nowo, dopytać…

Na koniec sprawa słabych punktów takiej strategii: myślę że jest ich wiele, na przykład idealizm, perfekcjonizm, konserwatyzm, autorytaryzm,  racjonalizm, neurotyczność, romantyczność etc.; a tak poza tym to myślę, że najsłabszym punktem  jest nieekonomiczność: człowiek wysiaduje po nocach, nie dosypia, nie dojada, psuje sobie wzrok, dziczeje, dziwaczeje, traci nerwy, przyjaciół, gada sam do siebie, pisze zaledwie kilka wierszy na rok… a czas ucieka.

Dariusz Sośnicki: Słowa w Pana wierszach interesują się przede wszystkim innymi słowami. Mnóstwo tu dwuznaczności, gier z frazeologią, współbrzmień itp. Raz wprawiony w ruch, wiersz zaczyna żyć swoim życiem. Co wtedy robi autor?

Adrian Tujek: Wprawianie wierszy w ruch to niesamowita sprawa. Historia zbudowana z sekwencji słów, z klatek obrazów, w których nikt nikogo nie zamyka, to szansa na wyzwolenie nowej energii, jeśli tylko odbiorca pod wpływem oddziaływania tekstu ruszy z miejsca, głową na przykład. Z kolei wiersz, który zaczyna żyć własnym życiem to coś, w czym można odkryć duży potencjał, któremu autor na pewno się przygląda z zainteresowaniem, czujnie, odpowiedzialnie i robi jednocześnie wszystko, by go wykorzystać jak najlepiej, tak jak wykorzystuje się szansę, czasem ostatnią – na świeży zew, asumpt, energię. To są dla mnie często synonimy, które dają początek czemuś, może niezwyczajnemu, niepospolitemu, być może jakiemuś pojedynczemu życiu i może da się o nim powiedzieć, że ktoś nim żyje jak własnym.

Dariusz Sośnicki: Zastanawia mnie, co sprawia, że Pani  wiersz przybiera taki, a nie inny kształt na stronie. Innymi słowy, czym się Pani kieruje, dzieląc na go na wersy i strofy. I czy przywiązuje Pani do tej czynności dużą wagę.

Justyna Charkiewicz: Zazwyczaj dzielę tekst automatycznie, intuicyjnie, tak żeby dobrze mi brzmiał, co nie znaczy, że po nabraniu dystansu nie zdarza mi się całego zapisu zburzyć i zbudować od nowa. Intensywność podziału zależy od tego, czy na pierwszy plan wysuwa się język sam w sobie, czy „gęsta” treść.

Dariusz Sośnicki: Jaka jest funkcja tych wszystkich obcojęzycznych słów i zdań, które pojawią się w Pani wierszach? Czy chodzi tylko o urozmaicenie faktury wiersza, czy o coś więcej?

Sylwia Rząca: Lubię zabawę słowami. Uwielbiam obce wyrazy – pod względem brzmienia są dla mnie niczym zaklęcia, nawet jeśli doskonale rozumiem ich znaczenie. Poszerzają odbiór tekstu o dodatkowe fantazmaty, takie jak odległa przestrzeń. Mam taką teorię, że w każdym języku można znaleźć słowa, w których zaklęta jest wizja przestrzeni – i nie mam na myśli językowego obrazu świata. To raczej rodzaj muzyki sfer, która sprawia, że brzmienie języka, kształtującego się na danym terenie, nabywa cech miejsca, w którym powstaje. Za każdym takim słowem użytym w wierszu kryją się kolejne wyobrażenia spacjalne.


[1] Zbigniew Jarosiński, Postacie poezji, Wiedza Powszechna, Warszawa 1985.


Rozmowa ukazała się pierwotnie 4 listopada 2015 roku w Biurowym portalu Przystań i czytaj! jako tekst towarzyszący premierze papierowej wersji almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015.

O AUTORACH

UTWORY__Adrian_TUJEK
Adrian Tujek

Ur. w 1990 r., aplikant adwokacki, uczy prawa w szkole prywatnej. Laureat konkursów literackich. Publikował m. in. w „Arteriach”, „Migotaniach”, „Wyspie”, „Nowych Peryferiach” czy almanachu „Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015”. Finalista XXII Konkursu im. Jacka Bierezina. W wolnych chwilach programuje i pisze pierwszą książkę. Mieszka we Wrocławiu, pochodzi znad morza.

Bartosz_Popadiak_300x300
Bartosz Popadiak

Urodzony w 1993 roku. Student filologii ukraińskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wielbiciel krain nieunijnych. Publikował w kwartalniku „Rita Baum”, „sZAFa”, a także w antologii poetyckiej „opisz to / zostań po sobie”. Pochodzi z Krakowa, a obecnie mieszka w Kijowie.

autorzy_leksykon_300x300_Sosnicki
Dariusz Sośnicki

Urodzony w Kaliszu. Poeta. Absolwent filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Laureat m.in. nagrody „Czasu Kultury” (1994) i Poznańskiego Przeglądu Nowości Wydawniczych (2002), nominowany do Paszportu „Polityki” (2002) i Nagrody Literackiej „Gdynia” (2015). W latach 90. redagował pisma „Już Jest Jutro” i „Nowy Nurt”. W latach 2005–2013 prowadził dział polskiej prozy w Wydawnictwie W.A.B. Publikuje teksty o literaturze w „Dwutygodniku” i „Czasie Kultury”. Mieszka w Poznaniu.

Grzegorz_Marcinkowski_300x300
Grzegorz Marcinkowski

Urodzony w 1987 roku. Autor kilku publikacji naukowych, niedawno obronił doktorat pt. „Sklepy wyobrażone. Po lekturze Brunona Schulza i Waltera Benjamina” na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Mieszka w Dąbrowie Górniczej.

Justyna_Charkiewicz_300x300
Justyna Charkiewicz

Urodzona w 1994 roku. Studentka komunikacji promocyjnej i kryzysowej na Uniwersytecie Śląskim. Mieszka w Katowicach.

Kacper_Adamus_300x300
Kacper Adamus

Urodzony w 1988 roku. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pochodzi z Bulowic, pracuje i mieszka w Krakowie.

autorzy_leksykon_300x300_Podgornik
Marta Podgórnik

Urodzona w 1979 roku. Poetka, krytyk literacki, redaktorka. Laureatka Nagrody im. Jacka Bierezina (1996). Za tom Paradiso (2000) nominowana do Paszportu Polityki. W 2012 roku otrzymała Nagrodę Literacką Gdynia za książkę Rezydencja surykatek, którą nominowano także do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius, Nagrody im. K.I. Gałczyńskiego "Orfeusz" oraz Nagrody Literackiej "Gryfia". Jej książka Zawsze, znalazła się w finale Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius oraz Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, do której nominowany był również tom Zimna książka. W 2018 roku ukazał się zbiór Mordercze ballady, za który autorka otrzymała Nagrodę im. Wisławy Szymborskiej i nominację do Nagrody Literackiej Nike.

Michal_Domagalski_300x300
Michał Domagalski

Urodził się w Ostrzeszowie w 1982. Publicysta i krytyk. Redaktor prowadzący portalu Wywrota  w latach 2015-2016. Debiutował w almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, w 2018 roku ukazała się jego pierwsza książka poetycka - Poza sezonem. Mieszka w Poznaniu.

Pawel_Kobylewski_300x300
Paweł Kobylewski

Urodzony w 1984 roku w Bielsku-Białej. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Śląskim. Mieszka i pracuje w Bytomiu.

Sylwia_Rzaca_300x300
Sylwia Rząca

Urodzona w 1988 roku. Z pochodzenia Białostoczanka. Mieszka i pracuje w Warszawie.

powiązania

01_WYWIADY__Nina Manel__Nie zawsze przemoc przychodzi z zewnątrz

Nie zawsze przemoc przychodzi z zewnątrz

wywiady / O KSIĄŻCE Marta Podgórnik Nina Manel

Rozmowa Marty Podgórnik z Niną Manel towarzysząca wydaniu książki Transparty Niny Manel, wydanej w Biurze Literackim 5 sierpnia 2019 roku.

WIĘCEJ
09_UTWORY__Różni Autorzy__Wiersze i opowiadania doraźne 2019

Wiersze i opowiadania doraźne 2019

utwory / zapowiedzi książek Anna Podczaszy Bronka Nowicka Marta Podgórnik Tadeusz Sławek

Fragment zapowiadający almanach Wiersze i opowiadania doraźne 2019, który ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2019 roku.

WIĘCEJ
06_RECENZJE__Marta Podgórnik__Wiersz dla Maćka Meleckiego; Huczne ostatki; Groński cytuje Marcjalisa

Wiersz dla Maćka Meleckiego; Huczne ostatki; Groński cytuje Marcjalisa

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Szkic Marty Podgórnik opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Marta Podgornik__Mordercze rozmowy__FINAL

Mordercze rozmowy

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Marta Podgórnik

Rozmowa Artura Burszty z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Marta Podgórnik__Henry Lee

Henry Lee

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.

WIĘCEJ
17_DŹWIĘKI__Darek Foks, Marta Podgórnik__Sonet drogi i Paradiso

Sonet drogi i Paradiso

dzwieki / WYDARZENIA Darek Foks Marta Podgórnik

Zapis całego potkania autorskiego Darka Foksa i Marty Podgórnik podczas Portu Legnica 2000.

WIĘCEJ
17_DZWIEKI__Tadeusz RÓŻEWICZ__Dyskusja O Kup kota w worku

Dyskusja: O „Kup kota w worku”

dzwieki / DYSKUSJE Bartosz Sadulski Karol Pęcherz Marta Podgórnik Przemysław Witkowski

Zapis dyskusji wokół książki Tadeusza Różewicza Kup kota w worku z udziałem Marty Podgónik, Karola Pęcherza, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.

WIĘCEJ
01_WYWIADY_Michał DOMAGALSKI__1

Poza sezonem i strefą komfortu

wywiady / O KSIĄŻCE Michał Domagalski Tomasz Bąk

Rozmowa Tomasza Bąka z Michałem Domagalskim towarzysząca wydaniu książki Poza sezonem, która ukazała się w Biurze Literackim 23 lipca 2018 roku.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Koncept longplej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Przestrzenie resztkowe Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Chciałbym żebyś miał ślad

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Birnam Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Marta PODGÓRNIK__Poezja z nagrodami Rezydencja surykatek

Poezja z nagrodami: Rezydencja surykatek

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Rezydencja surykatek, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 7 marca 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.

WIĘCEJ
19_DZWIEKI__Marta PODGÓRNIK__Laudacja na Wybrzeżu

Laudacja na Wybrzeżu

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
20_NAGRANIA__Przemysław OWCZAREK, Marta PODGÓRNIK, Robert RYBICKI, Piotr MATYWIECKI, Marta KORONKIEWICZ__Literatura na wysypisku kultury

Literatura na wysypisku kultury

nagrania / Stacja Literatura Marta Koronkiewicz Marta Podgórnik Piotr Matywiecki Przemysław Owczarek Robert Rybicki

Spotkanie autorskie „Literatura na wysypisku kultury” z udziałem Piotra Matywieckiego, Przemysława Owczarka, Marty Podgórnik, Roberta Rybickiego i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Stan czuwania

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Niech żyją wszyskie układy sensoryczne Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Marta PODGÓRNIK__Wszystko dla ludzi

Wszystko dla ludzi

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Ambasadorzy_poezji

Ambasadorzy poezji

nagrania / Z Fortu do Portu Dariusz Sośnicki Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki Marcin Sendecki

Zapis spotkania autorskiego „Ambasadorzy Poezji” z Marcinem Sendeckim, Dariuszem Sośnickim i Eugeniuszem Tkaczyszynem-Dyckim w ramach 20. festiwalu literackiego Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
WYWIADY_Abc_ABC

Kamyczki w ogródku (zimna książka, ciepła rozmowa)

wywiady / O KSIĄŻCE Marta Podgórnik Piotr Czerski

Rozmowa Piotra Czerskiego z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Abc_ABC

Konieczna równowaga

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI__Środek

Klasyka gatunku

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
Podgornik__Fotorelacja__Festiwal__2006-04-08__02

Dom na Peryhelium

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Dwa do jeden, zarejestrowany podczas spotkania „Drobiazgowa eksplozja” na festiwalu Port Wrocław 2006.

WIĘCEJ
RECENZJE_swiat_jest

Świat jest ogromny

recenzje / ESEJE Michał Domagalski

Recenzja Michała Domagalskiego towarzysząca premierze książki Miljenko Jergovicia Drugi pocałunek Gity Danon, wydanej w przekładzie Miłosza Waligórskiego w Biurze Literackim 22 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_sosnicki

Niech tak zostanie

wywiady / O KSIĄŻCE Dariusz Sośnicki Marcin Jaworski

Z Dariuszem Sośnickim o książce Spóźniony owoc radiofonizacji rozmawia Marcin Jaworski.

WIĘCEJ
RECENZJE_sosnicki_komentarz

TLK Starosta. Odcinek Warszawa – Zielona Góra

recenzje / KOMENTARZE Dariusz Sośnicki

Komentarz Dariusza Sośnickiego do wiersza „TLK Starosta. Odcinek Warszawa-Zielona Góra” z tomuSpóźniony owoc radiofonizacji, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 listopada 2014 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_kiraga

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Kuby Kiragi „4 wiersze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Instrukcje_dla_kolonii

Instrukcje dla Kolonii M.

dzwieki / RECYTACJE Dariusz Sośnicki

Wiersz z tomu Spóźniony owoc radiofonizacji, zarejestrowany podczas spotkania „Ambasadorzy Poezji” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
RECENZJE_bilinski

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Pawła Bilińskiego „Ciepłe miejsca”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
WYWIADY_pawlikowska

Szczerze wyznam Pani Krytyk, iż po prostu kocham wszystko

wywiady / O KSIĄŻCE Marta Podgórnik Paweł Konnak

Rozmowa Pawła „Konjo” Konnaka z Martą Podgórnik.

WIĘCEJ
RECENZJE_pawlikowska_komentarz

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.

WIĘCEJ
RECENZJE_jozwik_powtarzam

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Roberta Jóźwika „Tylko psy i satelity”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Zenujacy_klasycyzm

żenujący klasycyzm

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.

WIĘCEJ
nagrania_Odsiecz_1

Odsiecz

nagrania / Z Fortu do Portu Filip Zawada Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis spotkania autorskiego „Odsiecz” z Romanem Honetem, Martą Podgórnik i Filipem Zawadą w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Sosnicki_Panstwo_P

Państwo P. i smutek zwierząt

dzwieki / RECYTACJE Dariusz Sośnicki

Wiersz z tomu Państwo P.. Fragment spotkania „Inne państwa” z festiwalu Port Wrocław 2009.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Sosnicki_Panstwo_P

Państwo P.

nagrania / Między wierszami Dariusz Sośnicki

Z Autorem rozmawia Grzegorz Jankowicz, książkę komentuje Marta Podgórnik. Etiuda do wiersza „Państwo P. o lekturach” w reżyserii Anny Jadowskiej.

WIĘCEJ
RECENZJE_Cztery-razy-Szychowiak

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Anna Kałuża Katarzyna Fetlińska Marta Podgórnik Roman Honet

Komentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Spotkanie-z-opozycjonista

Komentarz do wiersza „Spotkanie z opozycjonistą”

recenzje / KOMENTARZE Bartosz Popadiak

Autorski komentarz Bartosza Popadiaka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Piesn-akwalungow

Komentarz do wiersza „pieśń akwalungów”

recenzje / KOMENTARZE Sylwia Rząca

Autorski komentarz Sylwii Rzący w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Podobne-miesiace

Komentarz do wiersza „Podobne miesiące (1)”

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Marcinkowski

Autorski komentarz Grzegorza Marcinkowskiego w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Soki-deszcze

Komentarz do wiersza “Soki, deszcze, szypułki”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Charkiewicz

Autorski komentarz Justyny Charkiewicz w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Piosenka-o-fiszbinowej

Komentarz do wiersza “piosenka o fiszbinowej canoe”

recenzje / KOMENTARZE Paweł Kobylewski

Autorski komentarz Pawła Kobylewskiego w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Fudzi

Komentarz do wiersza “fudżi”

recenzje / KOMENTARZE Kacper Adamus

Autorski komentarz Kacpra Adamusa w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Ona-jest-mna

Komenatrz do wiersza “Ona jest mną”

recenzje / KOMENTARZE Michał Domagalski

Autorski komentarz Michała Domagalskiego w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Autostrata

Komentarz do wiersza “Autostrata”

recenzje / KOMENTARZE Adrian Tujek

Autorski komentarz Adriana Tujka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Zbigniew-Machej_1

Stare wiersze z czarnej dziury i nowa utopia

wywiady / O KSIĄŻCE Michał Domagalski Zbigniew Machej

Rozmowa Michała Domagalskiego ze Zbigniewem Machejem, towarzysząca premierze e-booka Telefon z antypodów. Wiersze z młodości w epoce minionej (1978-1990), wydanego w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Drugi-pocalunek-Gity-Danon_Domagalski

Świat jest ogromny

recenzje / IMPRESJE Michał Domagalski

Recenzja Michała Domagalskiego towarzysząca premierze książki Miljenka Jergovicia Drugi pocałunek Gity Danon, wydanej w przekładzie Miłosza Waligórskiego w Biurze Literackim 22 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Polow-2014-2015

Komentarz do wiersza “Autostrata”

recenzje / KOMENTARZE Adrian Tujek

Komenatrz Adriana Tujka do wiersza „Autostrata” z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow_2014-2015_Domogalski

Komenatrz do wiersza "Ona jest mną"

recenzje / KOMENTARZE Michał Domagalski

Komenatrz Michała Domagalskiego do wiersza „Ona jest mną” z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Rozmowa-z-laureatami-10-edycji-Połowu

Rozmowa z laureatami 10. edycji Połowu

wywiady / O KSIĄŻCE Dariusz Sośnicki Marta Podgórnik

Laureaci 10. edycji projektu Połów odpowiadają na pytania Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego, redaktorów almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Byc-moze-nalezalo

Warto

recenzje / ESEJE Michał Domagalski

Recenzja wyboru wierszy Jacka Podsiadły Być może należało mówić (1984-2012), która ukazała się na stronie Wywrota.pl.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Orkiestra

Orkiestra (czyta Marta Podgórnik)

dzwieki / RECYTACJE Ewa Lipska Marta Podgórnik

Wiersz w wykonaniu Marty Podgórnik, zarejestrowany podczas spotkania „Tramwaj” na festiwalu Port Wrocław 2007.

WIĘCEJ
DEBATY_Magdalena_Wolowicz_Dwie-dziecinady

Ile odpowiedzi, tyle trafień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Szkic Marty Podgórnik towarzyszący premierze książki 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Zawsze

Komentarz do wiersza [Nino, niech będzie Rota]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do wiersza „[Nino, niech będzie Rota]” z książki Zawsze, która ukazała się 2 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

słowem; bez popisów

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Papierskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

"Prywatne perpetuum mobile". O wierszach Oliwii Betcher

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Oliwii Betcher.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Nic-o-mnie-nie-wiesz

Swoimi słowami

wywiady / O PISANIU Katarzyna Fetlińska Marta Podgórnik

Rozmowa Katarzyny Fetlińskiej z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze książki Nic o mnie nie wiesz, wydanej nakładem Biura Literackiego w 2012 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Podgornik_Honet

Połów

wywiady / O PISANIU Marta Podgórnik Roman Honet

Redaktor według mnie nie powinien ogrywać żadnej roli. Ma być czytelnikiem. Sam tak traktowałem autorów, którzy trafili do mnie w Połowie.

WIĘCEJ
RECENZJE_Farsz

Układając składniki Farszu (kilka przyczynków do analizy)

recenzje / IMPRESJE Michał Domagalski

Esej Michała Domagalskiego towarzyszący premierze książki Farsz Marcina Sendeckiego.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Polow-2011

Jeszcze poczekajmy, jeszcze się nie śpieszmy

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Jakuba Głuszaka, Katarzyny Fetlińskiej i Adriana Sinkowskiego.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Pawlikowska-Jasnorzewska_Seans-na-dnie-morza

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej wydanej nakładem Biura Literackiego 26 stycznia 2012 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Legendarny-autobus

Legendarny autobus

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Panie Ludwiku, co też Pan narobił, wsiadając kiedyś w ten legendarny autobus ze swoimi podopiecznymi! Wielu z nich już nigdy nie patrzyło na życie prozą.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Translacja

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komenatrz Marty Podgornik do wiersza „Translacja” z książki Rezydencja surykatek, wydanej nakładem Biura Literackiego 17 lutego 2011 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
RECENZJE_Wszystkie_Radiostacje

Wszystkie radiostacje

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Czytam te teksty z rzadko odczuwaną satysfakcją – oto zrealizowany konsekwentnie projekt. W przypadku debiutu – rzecz co najmniej wyjątkowa. Tak iść za językiem, który wydaje się zimny i pozbawiony głębi, jak audycje z ruskiej radiostacji…

WIĘCEJ
RECENZJE_Atrapizm

To nie jest kółko literackie

wywiady / O PISANIU Marcin Bies Marta Podgórnik

Rozmowa Marty Podgórnik z Marcinem Biesem, towarzysząca wydaniu przez Biuro Literackie w serii Połów 2009 arkusza poetyckiego Atrapizm.

WIĘCEJ
36_Wokół_Kup_kota_w_worku_(work in progress)_grafika_deabty

Wokół „Kup kota w worku (work in progress)”

debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Bartosz Sadulski Karol Pęcherz Marta Podgórnik Przemysław Witkowski

Debata „Wokół ‚Kup kota w worku (work in progress”) z udziałem Karola Pęcherza, Marty Podgórnik, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Dichterliebe. Papierowy Księżyc

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Panna Dalloway opuściła kilka przyjęć, jak wiadomo, by w zaciszu swego koszmarnego pokoiku nad sklepikiem z narzędziami ćwiczyć kroczki, geściki i pózki. Gramofon wibrował boską Ellą, a panieńską pakamerę wypełniał blask rykoszetu…

WIĘCEJ
WYWIADY_Marta_Podgornik_3

Jaskółka pozytywnej dezintegracji (fragmenty)

wywiady / O PISANIU Marta Podgórnik

Wiersz, jak pięknie piszesz, „opowiada pewien zbiór historii”. Jest układem otwartym. Układy sprzedawane jako zamknięte, zaprojektowane jako samowystarczalne, nie mają racji bytu w rozumianej przeze mnie literaturze; to lipa.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Dziesięć lat w 7 paragrafach* wieża ciśnień 7

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Pomyślałam, że skoro siódemka to szczęśliwa liczba, a Rademenes był naprawdę mądrym kotem, w przededniu świąt wielkiej nocy, przedwiośniem, wypowiem życzenia w formie okolicznościowych anegdotek…

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Ponieważnienie Ckliwy Paradoks Profesji

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Czyżby więc moje życie nabrało rozpędu? Och nie, nic z tych rzeczy, może jedynie staję się, nareszcie, nieco bardziej uważna? Refleksyjna zgoła?

WIĘCEJ
WYWIADY_Marta_Podgornik

Wojaczka czytałam bez namiętności…

wywiady / O PISANIU Marta Podgórnik

Hołduję poglądowi, że sztuka ma przede wszystkim wywoływać wzruszenie, a mnie wiersze wymienionych autorów wzruszyły i to na tyle, że zaczęłam sama pisać. Wzruszenie to dla mnie podstawowa kategoria oceny, dotyczy to wszystkich dziedzin sztuki, którą w tym sensie traktuję użytkowo…

WIĘCEJ
WYWIADY_Marta_Podgornik_2

Nie opowiadam już historyjek

wywiady / O PISANIU Adam Wiedemann Marta Podgórnik

Klasyczniejemy? I kto to mówi! Pewnie, że klasyczniejemy, bo się starzejemy. Mnie coraz mniej rzeczy dokoła przeszkadza, w zasadzie jeżeli coś mnie nie dotyka bezpośrednio, to niech sobie będzie. Nie podjęłabym się urządzenia idealnej rzeczywistości, gdzie nie ma wojen i wszyscy czytają dobrą poezję…

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Dlugi-maj

Opole w wodzie, wkrótce w polsacie, [nieprawda, że mi już na niczym nie zależy], [prawda, że mi już na niczym nie zależy]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Komentarze Marty Podgórnik do wierszy „Opole w wodzie”, „wkrótce w polsacie”, „[nieprawda, że mi już na niczym nie zależy]” i „[prawda, że mi już na niczym nie zależy]” z książki Długi maj, wydanej nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Koronka Kompensacji i Kwef Koincydencji (Elizejski Spleen d’Or)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

nie dla mnie wydział sławy i prozy uniwersytetu warszawki, posada w resorcie, kumulacja w totolotku, nagroda literacka x-y, skoki na bungee, miłość tych kilku panów oraz pań

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Opium

paradiso, luxemburg i inne wiersze, drobne poprawki, podłożona melodia

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Jeżeli będą Państwo kiedyś w Gliwicach, zapraszam do baru Zielona Gęś na Raciborskiej.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Marta-Podgornik_Zenujacy-klasycyzm

przeglądarka

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.

WIĘCEJ
RECENZJE_Spotkanie-z-opozycjonista

Komentarz do wiersza „Spotkanie z opozycjonistą”

recenzje / KOMENTARZE Bartosz Popadiak

Autorski komentarz Bartosza Popadiaka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Piesn-akwalungow

Komentarz do wiersza „pieśń akwalungów”

recenzje / KOMENTARZE Sylwia Rząca

Autorski komentarz Sylwii Rzący w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Podobne-miesiace

Komentarz do wiersza „Podobne miesiące (1)”

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Marcinkowski

Autorski komentarz Grzegorza Marcinkowskiego w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Soki-deszcze

Komentarz do wiersza “Soki, deszcze, szypułki”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Charkiewicz

Autorski komentarz Justyny Charkiewicz w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Piosenka-o-fiszbinowej

Komentarz do wiersza “piosenka o fiszbinowej canoe”

recenzje / KOMENTARZE Paweł Kobylewski

Autorski komentarz Pawła Kobylewskiego w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Fudzi

Komentarz do wiersza “fudżi”

recenzje / KOMENTARZE Kacper Adamus

Autorski komentarz Kacpra Adamusa w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Ona-jest-mna

Komenatrz do wiersza “Ona jest mną”

recenzje / KOMENTARZE Michał Domagalski

Autorski komentarz Michała Domagalskiego w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Autostrata

Komentarz do wiersza “Autostrata”

recenzje / KOMENTARZE Adrian Tujek

Autorski komentarz Adriana Tujka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Polow-2014-2015

Komentarz do wiersza “Autostrata”

recenzje / KOMENTARZE Adrian Tujek

Komenatrz Adriana Tujka do wiersza „Autostrata” z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow_2014-2015_Domogalski

Komenatrz do wiersza "Ona jest mną"

recenzje / KOMENTARZE Michał Domagalski

Komenatrz Michała Domagalskiego do wiersza „Ona jest mną” z alamanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Rozmowa-z-laureatami-10-edycji-Połowu

Własne słowa, cudze języki

recenzje / IMPRESJE Mikołaj Borkowski

Esej Mikołaja Borkowskiego towarzyszący premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Rozmowa-z-laureatami-10-edycji-Połowu

Rozmowa z laureatami 10. edycji Połowu

wywiady / O KSIĄŻCE Dariusz Sośnicki Marta Podgórnik

Laureaci 10. edycji projektu Połów odpowiadają na pytania Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego, redaktorów almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_podgornik

„Struktura małego systemu”. O miłości w poezji Marty Podgórnik

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Esej Moniki Glosowitz o poezji Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Zawsze Marty Podgórnik

recenzje / IMPRESJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Zawsze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Zawsze

Gorycz „zawsze”

recenzje / ESEJE Marek Olszewski

Recenzja Marka Olszewskiego z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się w czasopiśmie „Nowe Książki”.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Panstwo-P

Cena cukru, jesionka i kot

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Dariusza Sośnickiego Państwo P., która ukazała się na stronie marcinorliński.pl

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Wieczne teraz

recenzje / ESEJE Michał Siedlecki

Recenzja Michała Siedleckiego z książki Marty Podgórnik Zawsze, która ukazała się w kieleckim magazynie kulturalnym Projektor.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Zawsze

Przegryzanie formy

recenzje / ESEJE Olga Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się 27 kwietnia 2015 roku w portalu Xiegarnia.pl.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Mikser Podgórnik

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik, która ukazała na stronie marcinorlinski.pl.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Zawsze

Ludzie na wiadukcie

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 2 marca 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Spozniony-owoc-radiofonizacji

Z rozpędu (nowe wiersze Dariusza Sośnickiego)

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jacka Gutorowa towarzyszący premierze książki Spóźniony owoc radiofonizacji Dariusza Sośnickiego, wydanej w Biurze Literackim 3 listopada 2014 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Piec-opakowan

O Pięciu opakowaniach

recenzje / NOTKI I OPINIE

Komentarze Piotra Śliwińskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Karola Maliszewskiego, Mariusza Grzebalskiego, Igora Stokfiszewskiego, Joanny Orskiej, Anna Myślak.

WIĘCEJ