wywiady / O KSIĄŻCE

Jestem co się zowie żarówką zgrozy

Justyna Bargielska

Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Przemysław Rojek: O takich książkach (które świetnie się czyta), kiepsko się pisze i rozmawia – kiepsko, bo najbardziej oczywiste tropy narzucają się bardzo mocno. Można próbować odtworzyć gest autorskiego wyboru: dlaczego te wiersze, dlaczego nie inne, co z tego układu, z tej kompozycji wynika nowego… Można też potraktować taki wybór jako mikroskopowy preparat z danej twórczości i ufundować krytycznoliteracki Park Jurajski, odtwarzając tyranozaura z kropli tyranozaurzej krwi odzyskanej z bebechów komara zastygłego miliony lat temu w bursztynie… Będę próbował pójść trochę jedną, trochę drugą ścieżką.

Najpierw ta pierwsza – ale żeby nie było tak obcesowo, to zacznę od przypomnienia, jak to dwa lata temu na Porcie Literackim, podczas spotkania, które prowadził z Tobą Karol Maliszewski (chodziło wówczas o Twoje wiersze zebrane, czyli o książkę Szybko przez wszystko), szydziłaś, że co to za zbiór, że trudno traktować poważnie taką edycję w przypadku kogoś, kogo twórczość zajmuje na półce mniej miejsca niż jedna powieść Joanny Bator… Teraz stanęłaś przed zadaniem poniekąd odwrotnym i – być może – równie podatnym na autoironię: wybrać absolutnie homeopatyczną ilość tekstów ze swojego rzeczywiście niezbyt obszernego opus. Jak się z tym czujesz? Jak postrzegasz swoje pisanie w soczewce dwudziestu dwóch wierszy? No i – pozwolę sobie napocząć metaforykę muzyczną, do której niebawem tu powrócę – jaki podtytuł nadałabyś Selfie na tle rzepaku, gdyby to była płyta? The Best Of? The Very Best Of? Justyna Bargielska Live? Singles Collection? B-Sides? Rarities? An Evening With Amazing Justyna Bargielska?

Justyna Bargielska: The melody at night with you, jak u Keitha Jarreta. Homeopatia to chyba kwestia proporcji: wobec skromności, łagodnie mówiąc, mojego dorobku, te dwadzieścia dwa wiersze są raczej łyżką dziegciu w beczce miodu niż pamięcią po substancji czynnej w fiolce pigułek o raczej nieudowodnionym działaniu.. W sensie, znaczy, ilościowym łyżką. Jakościowo jest słodko. I przekrojowo. Składając ten zbiorek, wyobrażałam sobie, że dokonuję jakiegoś podsumowania, a że w mojej ocenie podsumowania lepiej wychodzą metodą zwartej syntezy niż analitycznie, widełki były mi bardzo na rękę.

„Podróżna” seria Biura Literackiego ma prezentować poezję najnowszą w formie (dosłownie – bo chodzi o samą materię książki) kieszonkowej – i to oczywiście najbardziej podstawowe znaczenie przymiotnika „podróżna”, takie nieco żartobliwe… Ale też kusi, by tę „podróż” potraktować nieco poważniej i spróbować dociec, gdzie podróżowali Jacek Dehnel, Roman Honet, Julia Szychowiak. A gdzie podróżuje Justyna Bargielska? Nie bez powodu pytam: jedną z obsesji Twojej poezji wydaje mi się ruch, którego figurą tak często czynisz czas – jak w moim ulubionym Twoim wierszu (niestety, nie ma go w książce, o której rozmawiamy), zatytułowanym właśnie czas, gdzie wszystko pędzi, a jednocześnie trwa nieporuszone, bo nie ma tam ani jednego czasownika w formie czynnej (najlepiej chyba ten paradoks określa metafora „ruchów Browna”, wykorzystana w świetnej rozmowie, którą ongiś przeprowadził z Tobą Aleksander Nawarecki). W Selfie na tle rzepaku nie jest inaczej – weźmy pierwszy wiersz, Dating session: dziewięćdziesiąt cztery słowa (wliczając w to zaimkowo-przyimkowo-spójnikowy plankton), a wśród nich aż dwadzieścia jeden najróżniejszych form czasownikowych! A sam tytuł zbioru? Selfie robimy w podróży, pośpiesznie – pole rzepaku też raczej rzadko bywa celem, prędzej czymś, co widzi się z okna pędzącego samochodu. Czy faktycznie podróż – pojmowana zwłaszcza jako osobliwe, pląsające zakłócenia na styku przestrzeni i czasu – jest dla Ciebie czymś ważnym, jakimś uspójniającym językiem, na który można spróbować przełożyć Twoją poezję?

Twoja definicja selfie jest nieco wyidealizowana wobec zjawiska: selfie podróżne to prawdopodobnie najszlachetniejszy, ale powoli już wymierający gatunek tego rodzaju dokumentacji. Przegrywa w przedbiegach z selfie wyjętym z tła, takim, którego treść stanowi widomy dowód tożsamości twórcy z tworzywem, czyli zwykłym selfie z dziubkiem na tle doskonale wymienialnej ściany. Już nawet te selfie po seksie były ciekawszym trendem. No, ale kierunek jest zatrważająco oczywisty: idziemy w autoportrety, zdjęcia profilowe. I pewnie, że są modele, dla których ich własna twarz jest wystarczającym kontekstem, ale ja rzeczywiście wolę mieć jakieś tło. Chętnie ruchome, bo ruchome jest mniej obliczalne.

Wydaje mi się – jak tak teraz czytam preparatowo Twój wybór wierszy do Selfie – że czymś, co szczególnie wyróżnia Twoją poezję (nie wyłącznie, ale może najbardziej, przynajmniej w moim odbiorze), jest jej niezwykła dynamiczność. I nie chodzi już o ten ruch, o skrętliwą jak ryciny Eschera czasoprzestrzeń, o podróż – a o niemożność rozstrzygnięcia, czy jakiś utwór jest zamkniętą (kompletną, absolutną) całością, czy kadrem z jakiegoś nigdy do końca niewyświetlonego filmu… Powiedziałbym, że najwięcej dzieje się w Twoich wierszach na ich granicach, w miejscu, gdzie stykają się one z resztą pustej strony, z innym tekstem – są tam szalenie porowate, zawsze mam wrażenie, że wychodzą skądś, z jakiejś większej opowieści, do której nie jestem dopuszczony. Czy rzeczywiście gdzieś nad/poza każdym pojedynczym Twoim utworem jest jakaś pełnia? A może nawet – pozwolę sobie uruchomić trop duchowy, który coraz częściej, mam wrażenie, pojawia się w krytycznoliterackich odczytaniach Twej poezji – jest to pełnia jakoś tam mistyczna? W swoim posłowiu do wydanego przez Biuro Literackie, a ułożonego przez Ciebie wyboru poezji Leopolda Staffa, sięgasz po gnozę – czy zastosowałabyś taki klucz również do tego, co sama piszesz, czy Twoje wiersze to takie naczynia z zamkniętymi iskrami emanującymi z jakiegoś nadrzeczywistego płomienia? Skądinąd przecież światło też odgrywa w Twojej poezji bardzo istotną rolę…

Nie rozumiem tego sformułowania, że czujesz się niedopuszczony do historii, które moje wiersze zaledwie sygnalizują. Przecież skoro masz świadomość ich, tych historii, istnienia, to znaczy, że jakieś tam jednak dopuszczenie zaszło. Dopuszczenie nie musi oznaczać konsumpcji, penetracji, utożsamienia i tak dalej.

Niepokoi mnie natomiast założenie, że o charakterze pełni, jaka mogłaby stać za wierszami, nawet – lub zwłaszcza – moimi własnymi wierszami, mogę lub powinnam mieć jakąś wiedzę. Mechanizm, o którym opowiadałam w wielu miejscach – i ta narracja jest stała – który pozwala mi na pisanie wierszy, a który zakłada pewną podległość i automatyczność, nie daje mi nijak dostępu do informacji na temat komu lub czemu jestem podległa i wobec czego lub kogo wykazuję ten automatyzm. I chyba dobrze by było, gdyby to tak zostało.

Jesteś czytana – co oczywiste – na bardzo różne sposoby, przy użyciu różnych kodów, ale albo bardzo się mylę, albo stosunkowo rzadko zwraca się uwagę na muzyczną stronę Twoich wierszy, a dla mnie na przykład jesteś poetką niebywale melodyjną. Z jednej strony to kwestia prosta (oczywiście wcale nie prosta, ale niech tam) jakichś nieoczekiwanych kombinacji słów, jak we wspomnianym już wyżej wierszu czas, gdzie pojawia się fraza „gąsienice / po miejskich przeprawach wożące usta / do ust; tych się łączenie” – i to jest coś absolutnego, najpierw kanciasta dwuznaczność sformułowania „po miejskich przeprawach wożące” (wożą na jakichś środkach miejskiego przeprawiania się, czy po tym, jak już się przez miasto przeprawiły?), później przydech gwałtownej przerzutni, a wszystko rozładowane cudownie arogancką, graniczącą z anakolutem inwersją: „tych się łączenie”; no naprawdę, przecież nawet zmiana znaku przestankowego przed tymi trzema słowami ze średnika na jakikolwiek inny, kompletnie zniszczyłaby oddech zdania! Albo inny przykład, już z Selfie… – pierwszy z brzegu, taki mi się otworzył: wiersz Egipska bawełna, fraza „spałam słodka w stakankach / i ktoś mnie komuś odbił”. Najpierw aliteracja „s”, potem, po przerzutni – „o”, przecież to nie są przypadki… Ale jest i inna muzyka, trudniejsza do zdefiniowania – melodia całego tekstu. Piszesz zdecydowanie krótkie teksty, choć ta ich krótkość nie jest – jak w niektórych nowych wierszach Julii Szychowiak, Krzysztofa Jaworskiego, Grzegorza Wróblewskiego czy Bohdana Zadury, jak w tej najłatwiej rozpoznawalnej części twórczości Ryszarda Krynickiego – celem sama w sobie, nie ma w sobie nic z ostentacji. A ja nie mogę się oprzeć wrażeniu, że i tu chodzi o jakąś mocną melodię całości – oczywiście, nie jest to melodia łatwa, raczej coś w stylu warsztatowych akrobacji, jak w preludiach Chopina czy w wariacjach goldbergowskich Bacha, ale jest. Czy muzyka jest dla Ciebie ważna w pisaniu? Słyszysz swoją poezję? A jeśli tak – to, że tak powiem teleturniejowo, jaka to melodia?

Jest to prosta melodia i dla mnie samej już deko natrętna, wręcz zgrana. Bo stanowczo za często się zdarza, że przez większość wiersza staram się uciec od rytmu narzuconego przez pierwsze dwa wersy. Mówię o zupełnie podstawowych kwestiach rytmicznych: dwa pierwsze wersy to jest zazwyczaj to, co jako pierwsze przychodzi mi do głowy i jako pierwsze zostaje napisane. Dość niefortunnie się składa, że w tych dwóch pierwszych wersach dochodzi często do głosu moja skłonność do zrymowania sobie, inwersji i niejakiej ludyczności frazy. Reszta wiersza stanowi wówczas próbę ucieczki przed kagańcem, który sama sobie nałożyłam.

Nie chciałbym Cię pytać o kobiecość Twojego pisania, bo podejrzewam, że ostatnio możesz mieć tego trochę dość – ale zaryzykuję… Mam wrażenie, że w pewnej części polskiej poezji tematyzującej płeć poetki powołują do życia bardzo wyraziste, idiomatyczne instancje nadawcze – i bywa, że daje to znakomite efekty, zwłaszcza wtedy, gdy robią to pisarki tej rangi co Joanna Mueller albo Marta Podgórnik… Tymczasem u Ciebie ta kobiecość jest tyleż mocna, co wyjątkowo nienachalna, niewymuszona – a wrażenie to bierze mi się stąd, że ta, która u Ciebie mówi, bez przerwy się zmienia, przebiera, przemalowuje… Gdzieś słyszałem, że bliska Ci jest muzyka Tori Amos – czy w związku z tym można by przyjąć, że swoją poezją podejmujesz podobną grę jak Tori, zwłaszcza na płytach Strange Little Girls i American Doll Pose, gdzie poszczególne utwory rozpisane były na różne kobiece role, w które artystka się wcielała? 

Można by przyjąć. Tylko że w ferworze gry, prawdziwej gry, nie przyjmuje się na siebie wyłącznie ról, do których ma się naturalny talent i stąd, jak to ładnie ująłeś, nienachalność mojej kobiecości. Nie chcę mówić o podejmowaniu wyzwań, bo przecież to wszystko robi się dla funu, ale ostatecznie jak daleko na skroń jesteś sobie w stanie wyjechać eye-linerem, żeby to się stało przygodą? Jeśli malowanie, przebieranie się, nie sięgnie głębiej, prędko się znudzi i temu, kto się przebiera, i temu, dla kogo to robi.

Mówiłeś o świetle: jestem jak ta żarówka z kawału o tym, ilu terapeutów potrzeba do zmiany żarówki. Jednego, ale żarówka musi chcieć zmiany. Jestem co się zowie żarówką zgrozy, bo pragnę zmiany nieustannej. Ilość ról, jaką możemy przyjąć przebierając się i malując, jest ograniczona – z przyjemnością poświęcę moją nienachalną kobiecość, aby poszerzyć to spektrum jak tylko się da.

O AUTORACH

Justyna Bargielska

Urodzona w 1977 roku w Warszawie. Poetka, pisarka. Laureatka konkursu poetyckiego im. Rainera Marii Rilkego (2001) i nagrody specjalnej im. Jacka Bierezina (2002). Otrzymała dwa razy Nagrodę Literacką Gdynia (2010 i 2011). Mieszka w Warszawie.

Przemysław Rojek

Nowohucianin z Nowego Sącza, mąż, ojciec, metafizyk, capoeirista. Doktor od literatury, nauczyciel języka polskiego w krakowskim Liceum Ogólnokształcącym Zakonu Pijarów, nieudany bloger, krytyk literacki. Były redaktor w sieciowych przestrzeniach Biura Literackiego, laborant w facebookowym Laboratorium Empatii, autor – miedzy innymi – książek o poezji Aleksandra Wata i Romana Honeta.

powiązania

Historia jednego wiersza: „Fale Dunaju”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej, towarzyszący premierze książki Wybór stand-upów, wydanej w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.

WIĘCEJ

Roastując siebie

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska Ola Kołodziejek

Rozmowa Oli Kołodziejek z Justyną Bargielską towarzysząca premierze książki Wybór stand-upów Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.

WIĘCEJ

Wybór stand-upów (2)

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragmenty książki Wybór stand-upów Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.

WIĘCEJ

Wybór stand-upów (1)

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragmenty książki Wybór stand-upów Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.

WIĘCEJ

Nienostalgiczna gramatyka scrollingu

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Real Jan Škroba w tłumaczeniu Zofii Bałdygi, wydanej w Biurze Literackim 3 kwietnia 2023 roku.

WIĘCEJ

W omatidiach roztrzęsiona afirmacja niepogodzenia

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka, towarzysząca premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.

WIĘCEJ

Sześćdziesiąt trzy zdania (dwadzieścia dziewięć ostatnich)

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

46. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

Sześćdziesiąt trzy zdania (trzydzieści cztery pierwsze)

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

45. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

Krótka (historycznoliteracka) rozprawa między trzema osobami: Belfrem, Kontrabasistą i Szachistą

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

43. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

Białe księgi

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Stelle Bianki Rolando, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.

WIĘCEJ

Niezaufane połączenia (III). Biurowa lista kontaktów

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

40. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

Poezja z nagrodami: Dwa fiaty

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Justyna Bargielska odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Dwa fiaty, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 18 kwietnia 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.

WIĘCEJ

Pierwszy peryskop kici

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Szybko przez wszystko, zarejestrowany podczas spotkania “Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Nie stoi w sprzeczności

wywiady / O KSIĄŻCE Paweł Kaczmarski Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Pawłem Kaczmarskim, towarzyszącą premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Fragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.

WIĘCEJ

Wesoła czasem makabra

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Rozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Nudelman, wydanej nakładem Biura Literackiego 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Próba doszorowania

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza “Próba doszorowania”, towarzyszący premierze książki Nudelman, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Antropologia rozczarowywania. Czterdzieści dziewięć notatek symultanicznych

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki ciche psy Romana Honeta, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 21 sierpnia 2017 roku.

WIĘCEJ

[–] Ust. z dn. 31 VII 1981 o kontroli publikacji i widowisk

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

36. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

Niedziela z życia Raymonda Queneau. Trzynaście znaków zapytania

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka z książki Niedziela życia Raymonda Queneau, wydanej w przekładzie Hanny Igalson-Tygielskiej w Biurze Literackim w wersji papierowej 4 października 2016 roku, a w wersji elektronicznej 8 maja 2017 roku.

WIĘCEJ

Dziennik pisany czytaniem (Krynickiego)

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka, towarzysząca premierze książki Przekreślony początek Ryszarda Krynickiego, wydanej w Biurze Literackim 20 marca 2017 roku.

WIĘCEJ

Nigdy to “ydgin” pisane wspak

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Justyna Bargielska

Rozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.

WIĘCEJ

Syrenka i dzwoneczek

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2017 roku.

WIĘCEJ

Gniew, dźwigar, przyimki

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Nie Konrada Góry, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2016 roku.

WIĘCEJ

Zrównoważony rozwój

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Siedem przygód Rozalii Grozy Justyny Bargielskiej z ilustracjami Oktawii Ogniew, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Rozmowy w zatoce

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Wielki Plan B

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Nudelman, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ

Poeci na nowy wiek

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spotkania autorskiego “Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ

Trzy fundamentalne pytania o Joyce’a

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Portret artysty w wieku młodzieńczym, wydanej w Biurze Literackim 30 maja 2016 roku.

WIĘCEJ

Pies ci je kapelusz

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Dating sessions

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Czy żyjemy na Korei?

wywiady / O KSIĄŻCE Anna Marchewka Dawid Bujno Grzegorz Jędrek Przemysław Koniuszy Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Anną Marchewką, Przemysławem Koniuszym, Dawidem Bujno i Grzegorzem Jędrkiem, towarzysząca premierze e-booka Życie na Korei Andrzeja Sosnowskiego, wydanego w Biurze Literackim 18 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ

Szkicownik alfabetyczny. Notatki o poezji Romana Honeta

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Romana Honeta rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.

WIĘCEJ

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Rozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko, towarzysząca premierze e-booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

We should kiss

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Justyna Bargielska

nagrania / Z Fortu do Portu Justyna Bargielska

Zapis spotkania “Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” podczas festiwalu Port Literacki 2014.

WIĘCEJ

Mały literacki projekt

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Arturem Bursztą, autorem wyboru wierszy w antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 23 marca 2015 roku.

WIĘCEJ

Ludzie na wiadukcie

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 2 marca 2015 roku.

WIĘCEJ

stuk-puk

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę China shipping Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 15 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

"To jakby architektoniczna wersja matrioszek"

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Przemysław Rojek

Z Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek

WIĘCEJ

“Jestem już gdzie indziej”

wywiady / O KSIĄŻCE Przemysław Rojek Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Przemysław Rojek.

WIĘCEJ

O tomie Rafała Wojaczka Wiersze i proza 1964-1971

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Przemysława Rojka towarzyszący premierze antologii Wiersze i proza 1964-1971 Rafała Wojaczka.

WIĘCEJ

7 (siedmiu) moich autorów: sześciu, czyli coda w kształcie sestyny

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

14 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

Komiks „Pinktronic” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Liwia Dzierżawa

Komentarz Liwii Dzierżawy, finalistki konkursu “Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pinktronic Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Dycio, Ireneo Funes

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

13 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

Komiks „Pole bawełny” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Karolina Zalewska

Komentarz Karoliny Zalewskiej, finalistki konkursu “Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pole bawełny Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Andrzej Sosnowski, flow

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

12 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Martyna Buliżańska, trauma

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

11 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Dariusz Suska, nasselar

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

10 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Filip Zawada, apofatyczny

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

9 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Krystyna Miłobędzka, rodząca

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

8 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

Rozmowa Patrycji Barowicz z Justyną Bargielską

wywiady / O PISANIU Justyna Bargielska

Rozmowa z Justyną Bargielską przeprowadzona przez reporterkę Akademickiego Radia LUZ Patrycję Barowicz, wyemitowana w programie “Kulturalny Bajzel”.

WIĘCEJ

Zmiana warty. Reaktywacja / Odmarsz. Następne pokolenia

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

7 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

Jaką Pol(s)kę zobaczyli z drugiej strony lustra: podsumowanie

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Przemysław Rojek

Podsumowanie debaty “Jaką Pol(s)kę zobaczyli z drugiej strony lustra”.

WIĘCEJ

Różnicowanie sumy

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Trzy ścieżki nad jedną rzeką sumują się Filipa Zawady.

WIĘCEJ

Moje sztuczki z literą „ż”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska

Z Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko rozmawia Aleksander Nawarecki.

WIĘCEJ

Lekcja języka (obcego)

felietony / Przemysław Rojek

1 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ

„Sól i ogień”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Sól i ogień, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.

WIĘCEJ

Wielość razy mnogość

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka z książki Manatki Bogusława Kierca.

WIĘCEJ

„Zatarty fresk”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Zatarty fresk, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Rzuć na to okiem i dalej idź sam

recenzje / IMPRESJE Justyna Bargielska

Esej Julity Nowosad towarzyszący premierze książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

WIĘCEJ

Utrata suchości

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka z książki Skaleczenie chłopca Filipa Wyszyńskiego.

WIĘCEJ

Był sobie raz Bóg i materia

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

WIĘCEJ

Do Chloris

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Do Chloris, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.

WIĘCEJ

Omawianie nie wpływa na realność omawianego – o (nie)prawdziwości miłości i nadziei

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska Olga Byrska

Z Justyną Bargielską o drugim wydaniu książki Bach for my baby, rozmawia Olga Byrska.

WIĘCEJ

O niepowtarzalnych okolicznościach

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka z książki O dwa kroki stąd Tadeusza Pióry.

WIĘCEJ

Polska: tyle, ile znaczy z perspektywy dżdżownicy

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka z książki Polskie znaki Wojciecha Bonowicza.

WIĘCEJ

Obecnie jestem panterą

wywiady / O PISANIU Justyna Bargielska Roman Honet

Rozmowa Romana Honeta z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim w 2010 roku.

WIĘCEJ

Miłobędzka jak świat

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka z książki znikam jestem Krystyny Miłobędzkiej.

WIĘCEJ

Filtry i flirty

recenzje / ESEJE Mikołaj Borkowski

Recenzja Mikołaja Borkowskiego towarzysząca premierze książki Justyny Bargielskiej Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Rozmowy w zatoce

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Pies ci je kapelusz

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Dating sessions

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Pestka, kot, habitus

recenzje / ESEJE Karolina Kurando

Recenzja Karoliny Kurando, towarzysząca premierze książki Wybór stand-upów, wydanej w Biurze Literackim 20 listopada 2023 roku.

WIĘCEJ

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Fragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.

WIĘCEJ

„Wiersze typu jaram się, że mnie wcale nie ma”

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Recenzja Sabiny Misiarz-Filipek towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Filtry i flirty

recenzje / ESEJE Mikołaj Borkowski

Recenzja Mikołaja Borkowskiego towarzysząca premierze książki Justyny Bargielskiej Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Można umierać

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recenzja Zuzanny Sali towarzysząca premierze e-booka Justyny Bargielskiej China shipping wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

Nudelman Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Monika Piotrowska-Wegner

Recenzja Moniki Piotrowskiej-Wegner z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Wszystko i tylko (Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej)

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Fragment recenzji Sabiny Misiarz-Filipek z książkiSzybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Justyna Bargielska Nudelman

recenzje / ESEJE Ula Orlińska-Frymus

Recenzja Uli Orlińskiej-Frymus z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Od fluktuacji światów do mnożenia języków. Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Łukasz Wróblewski

Recenzja Łukasza Wróblewskiego z książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku.

WIĘCEJ

Bo-ginie (Audycja zawiera lokowanie produktu)

recenzje / ESEJE Maja Staśko

Recenzja Mai Staśko towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

Baśniowa poezja Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Klaudia Wawrzynkiewicz

Recenzja Klaudii Wawrzynkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Szybko, szybciej, wróć

recenzje / IMPRESJE Marta Koronkiewicz

Recenzja Marty Koronkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Napisałam o tym wiersz

recenzje / ESEJE Agnieszka Gruszczyńska

Recenzja Agnieszki Gruszczyńskiej, towarzysząca premierze książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 25 kwietnia 2013 roku.

WIĘCEJ

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Kameleon & wstążka. Rzecz o poezji Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Maciej Topolski

Recenzja Macieja Topolskiego towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

Sama się! O Bach for my baby Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recenzja Michała Larka towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego o poezji Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kałuży o książce China shipping Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ