10/12/25

Strona A, strona B nr 127: Zamień pisanie w działanie

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

Co jeśli Two­ja książ­ka jest goto­wym pomy­słem na sce­na­riusz fil­mu lub seria­lu? Albo świat z opo­wia­da­nia aż pro­si się o grę? Albo trzy wer­sy ukła­da­ją się w pio­sen­kę? Coraz wię­cej auto­rek i auto­rów idzie dokład­nie tą dro­gą. Na świe­cie to już nor­ma. W Pol­sce – trend, któ­ry zaczy­na przy­spie­szać.

W rapor­cie Insty­tu­tu Książ­ki naj­wyż­sze wyna­gro­dze­nie za sce­na­riusz fil­mo­wy się­gnę­ło 300 tysię­cy zło­tych. Naj­le­piej zara­bia­ją­cy auto­rzy tek­stów pio­se­nek uzy­sku­ją rocz­nie porów­ny­wal­ne kwo­ty, a tan­tie­my teatral­ne zaczy­na­ją się od kil­ku­set do oko­ło tysią­ca zło­tych za jed­no przed­sta­wie­nie.

Wła­śnie dla­te­go pro­gram „Kre­atyw­na lite­ra­tu­ra” pozy­skał potęż­ne­go part­ne­ra: TVN War­ner Bros. Disco­ve­ry. To gru­pa, któ­ra stoi za TVN i Play­erem w Pol­sce, za HBO Max – jed­ną z naj­waż­niej­szych plat­form seria­lo­wych na świe­cie – oraz za stu­diem War­ner Bros. i wytwór­nią War­ner Records.

W prak­ty­ce ozna­cza to, że sce­na­riu­sze, pio­sen­ki, dra­ma­ty, tre­at­men­ty seria­li, kon­cep­cje gier i komik­sów powsta­łe w naszych pra­cow­niach będą oglą­da­ne przez oso­by, któ­re zawo­do­wo decy­du­ją o tym, jakie histo­rie tra­fia­ją na ekra­ny i sce­ny.

Nie obie­cu­je­my „gwa­ran­to­wa­nej ekra­ni­za­cji”, ale mówi­my o real­nym kon­tak­cie z jed­nym z naj­moc­niej­szych gra­czy na ryn­ku i o pro­gra­mie zapro­jek­to­wa­nym tak, żeby świa­ty lite­ra­tu­ry, fil­mu, muzy­ki, teatru, gier i komik­su napraw­dę się spo­ty­ka­ły.

W naj­now­szej „Stro­nie A, stro­nie B” opo­wia­dam o tym, jak wyglą­da dziś przej­ście od lite­ra­tu­ry do sce­na­riu­szy, dra­ma­tów, gier, pio­se­nek i komik­sów. Poka­zu­ję przy­kła­dy, licz­by, kie­run­ki i kon­kret­ne nazwi­ska. I mówię, dla­cze­go teraz jest naj­lep­szy moment, żeby spró­bo­wać.

Nabór do pro­gra­mu trwa tyl­ko do 11 stycz­nia, a w każ­dej gru­pie jest miej­sce zale­d­wie dla kil­ku osób. Jeśli czu­jesz, że Two­je pisa­nie ma poten­cjał sce­na­riu­sza, pio­sen­ki, gry albo komik­su, nie odkła­daj decy­zji na póź­niej. Posłu­chaj audy­cji, sprawdź szcze­gó­ły i zgłoś swój pro­jekt!


Posłu­chaj „Stro­ny A, Stro­ny B” o tego­rocz­nych nabo­rach  

Kadry lite­ra­tu­ry 2026 
Wydaj debiu­tanc­ką książ­kę w 2026 roku
Wydaj kolej­ną książ­kę w 2026 roku


Poznaj tego­rocz­ne pro­gra­my Biu­ra Lite­rac­kie­go   

Nabór do pro­gra­mu „Kadry lite­ra­tu­ry 2026”
Nabór do pro­gra­mu „Kre­atyw­na lite­ra­tu­ra 2026”
Nabór do pro­gra­mu „Wydaj debiu­tanc­ką książ­kę w 2026 roku”
Nabór do pro­gra­mu „Wydaj kolej­ną książ­kę w 2026 roku”