Strona A, strona B nr 127: Zamień pisanie w działanie
Artur Burszta
Strona cyklu
Strona A, strona B
Artur Burszta
Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.
Co jeśli Twoja książka jest gotowym pomysłem na scenariusz filmu lub serialu? Albo świat z opowiadania aż prosi się o grę? Albo trzy wersy układają się w piosenkę? Coraz więcej autorek i autorów idzie dokładnie tą drogą. Na świecie to już norma. W Polsce – trend, który zaczyna przyspieszać.
W raporcie Instytutu Książki najwyższe wynagrodzenie za scenariusz filmowy sięgnęło 300 tysięcy złotych. Najlepiej zarabiający autorzy tekstów piosenek uzyskują rocznie porównywalne kwoty, a tantiemy teatralne zaczynają się od kilkuset do około tysiąca złotych za jedno przedstawienie.
Właśnie dlatego program „Kreatywna literatura” pozyskał potężnego partnera: TVN Warner Bros. Discovery. To grupa, która stoi za TVN i Playerem w Polsce, za HBO Max – jedną z najważniejszych platform serialowych na świecie – oraz za studiem Warner Bros. i wytwórnią Warner Records.
W praktyce oznacza to, że scenariusze, piosenki, dramaty, treatmenty seriali, koncepcje gier i komiksów powstałe w naszych pracowniach będą oglądane przez osoby, które zawodowo decydują o tym, jakie historie trafiają na ekrany i sceny.
Nie obiecujemy „gwarantowanej ekranizacji”, ale mówimy o realnym kontakcie z jednym z najmocniejszych graczy na rynku i o programie zaprojektowanym tak, żeby światy literatury, filmu, muzyki, teatru, gier i komiksu naprawdę się spotykały.
W najnowszej „Stronie A, stronie B” opowiadam o tym, jak wygląda dziś przejście od literatury do scenariuszy, dramatów, gier, piosenek i komiksów. Pokazuję przykłady, liczby, kierunki i konkretne nazwiska. I mówię, dlaczego teraz jest najlepszy moment, żeby spróbować.
Nabór do programu trwa tylko do 11 stycznia, a w każdej grupie jest miejsce zaledwie dla kilku osób. Jeśli czujesz, że Twoje pisanie ma potencjał scenariusza, piosenki, gry albo komiksu, nie odkładaj decyzji na później. Posłuchaj audycji, sprawdź szczegóły i zgłoś swój projekt!
Posłuchaj „Strony A, Strony B” o tegorocznych naborach
Kadry literatury 2026
Wydaj debiutancką książkę w 2026 roku
Wydaj kolejną książkę w 2026 roku
Poznaj tegoroczne programy Biura Literackiego
Nabór do programu „Kadry literatury 2026”
Nabór do programu „Kreatywna literatura 2026”
Nabór do programu „Wydaj debiutancką książkę w 2026 roku”
Nabór do programu „Wydaj kolejną książkę w 2026 roku”



