Strona A, strona B nr 126: Czy da się żyć z pisania w Polsce?
Artur Burszta
Strona cyklu
Strona A, strona B
Artur Burszta
Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.
Dzisiaj poszukamy odpowiedzi na pytanie „Czy da się żyć z pisania w Polsce?”. Analizuję raport o kondycji zawodowej i warunkach pracy osób tworzących książki. Zastanawiam się, co z niego wynika dla osób na początku drogi literackiej. Czy pasja pisania ma szansę kiedyś zamienić się w zawód, a jeśli tak, to na jakich warunkach?
Czytam ten raport jak scenariusz filmu, w którym sam od dawna występuję. Od 1992 roku działam w kulturze na kierowniczych stanowiskach, a pierwszy międzynarodowy projekt literacki zrealizowałem rok później. Raport nie jest dla mnie tylko zbiorem liczb. To raczej lustro, w którym widzę trzy dekady przemian – swoje błędy, ale też decyzje, które sprawiły, że nadal chcę współtworzyć świat literacki.
Przyglądam się temu, jak wyglądają dochody twórców i twórczyń, ile osób żyje wyłącznie z książek, gdzie system od dawna pęka i w których miejscach trzeba zacząć go naprawiać. Analizuję najważniejsze wyniki i rekomendacje, wyciągam własne wnioski, wskazuję, co jeszcze warto zrobić, żeby poprawić sytuację osób tworzących literaturę.
Pokazuję, jak cztery programy Biura Literackiego, do których nabór trwa do 11 stycznia, odpowiadają w praktyczny sposób na problemy opisane w raporcie. Mówię o zmianach, jakim podlega literatura, przy czym szukam w nich nadziei na realną zmianę, i zapowiadam kolejny odcinek „Strony A, strony B”, w którym porozmawiamy o tym, jak próbować zamienić pisanie w twórcze działanie.
Omawiam grudniowe premiery – książki, które zaczynają się tam, gdzie kończą się proste opowieści: w przerwie w zasięgu (historia połączeń Przemysława Kralla), w szczelinie pamięci (Pamięć Pétera Nádasa), w zawieszeniu między portem a otwartym morzem (Alis Ubbo Agaty Puwalskiej), w momencie, gdy gniew staje się językiem (Fenomenologia gniewu Adrienne Rich).
Słuchamy też artystek i artystów z miejsc, o których rzadko myśli się jako o „muzycznym centrum”: z południa i z północy, z pustyni, z wysp, z miast, które zwykle nie trafiają na okładki ani na główne strony magazynów muzycznych. Zamiast wielkich narracji są pojedyncze głosy, gniew zamienia się w jasność, a pamięć wraca jak echo.
Posłuchaj „Strony A, Strony B” o tegorocznych naborach
Kadry literatury 2026
Wydaj debiutancką książkę w 2026 roku
Wydaj kolejną książkę w 2026 roku
Poznaj tegoroczne programy Biura Literackiego
Nabór do programu „Kadry literatury 2026”
Nabór do programu „Kreatywna literatura 2026”
Nabór do programu „Wydaj debiutancką książkę w 2026 roku”
Nabór do programu „Wydaj kolejną książkę w 2026 roku”



