10/12/25

Strona A, strona B nr 127: Zamień pisanie w działanie

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

„Kre­atyw­na lite­ra­tu­ra” to nowe moż­li­wo­ści i ścież­ki karie­ry dla auto­rek i auto­rów w Pol­sce. Pro­gram Biu­ra Lite­rac­kie­go wła­śnie zyskał wspar­cie jed­ne­go z naj­waż­niej­szych kon­cer­nów medial­nych na świe­cie, real­nie zain­te­re­so­wa­ne­go tek­sta­mi z festi­wa­lo­wych pra­cow­niach.

Ile moż­na dostać za pra­wa do ekra­ni­za­cji książ­ki? Ile zara­bia­ją auto­rzy tek­stów pio­se­nek, dra­ma­tów i nar­ra­cji do gier wideo? Z pisa­nia ksią­żek nie da się już dziś utrzy­mać, ale gdy lite­ra­tu­ra prze­ni­ka do innych mediów – zaczy­na się nowa roz­mo­wa o staw­kach.

Chcesz dowie­dzieć się wię­cej? Poznać part­ne­ra pro­gra­mu? Zamie­nić pisa­nie w dzia­ła­nie? Posłu­chaj naj­now­szej „Stro­ny A, stro­ny B”. Ten odci­nek może zmie­nić Two­je myśle­nie o pisa­niu. Na zgło­sze­nie masz czas tyl­ko do 11 stycz­nia.


Posłu­chaj „Stro­ny A, Stro­ny B” o tego­rocz­nych nabo­rach  

Kadry lite­ra­tu­ry 2026 
Wydaj debiu­tanc­ką książ­kę w 2026 roku
Wydaj kolej­ną książ­kę w 2026 roku


Poznaj tego­rocz­ne pro­gra­my Biu­ra Lite­rac­kie­go   

Nabór do pro­gra­mu „Kadry lite­ra­tu­ry 2026”
Nabór do pro­gra­mu „Kre­atyw­na lite­ra­tu­ra 2026”
Nabór do pro­gra­mu „Wydaj debiu­tanc­ką książ­kę w 2026 roku”
Nabór do pro­gra­mu „Wydaj kolej­ną książ­kę w 2026 roku”