BiuLetyn nr 11/2026: 21 wierszy politycznych
Grudzień w Biurze Literackim to książki, które badają napięcia między pamięcią a teraźniejszością, prywatnym doświadczeniem a historią, bliskością a brakiem zasięgu. Przemysław KRALL pisze o życiu rozpiętym między ruchem a zakłóceniem, Agata PUWALSKA prowadzi nas w przestrzeń portu i morza, Adrienne RICH odsłania gniew jako formę troski i poznania, a Péter NÁDAS wraca z monumentalną prozą o mechanizmach pamięci. Cztery premiery, które pytają, jak mówią ciało, historia i wspólnota – oraz co zostaje, gdy dotychczasowe formy opowiadania o świecie przestają wystarczać.
Dwadzieścia jeden wierszy, ponad pół wieku pisania i jeden wspólny nerw: gniew, który nie wybucha, lecz uczy patrzeć inaczej. Artur BURSZTA rozmawia z Jakubem GŁUSZAKIEM, Magdaleną KLESZCZEWSKĄ i Magdaleną KUNZ, tłumaczem i tłumaczkami tomu, idąc wiersz po wierszu: od „Kartografii milczenia” po „Symbol oporu”, od lasu pamiętającego przemoc po język biurokracji, który „ociepla ton”, a potem rani. Padają pytania o polskie lasy, które przykrywają historię, o gniew zbyt łatwo nazywany histerią, o ciszę, która bywa wyborem, a nie ucieczką.
Czy można napisać książkę, którą trzeba „czuć jej własnym językiem”, bo każdy zewnętrzny komentarz się rozpada? Łukasz ŻUREK czyta „Alis Ubbo” Agaty PUWALSKIEJ jako tom, który sam siebie tłumaczy – i jednocześnie pokazuje człowieka „nigdy nieukończonego”, wciąż tworzącego siebie, swoje opowieści i świat dookoła. Pisze o porcie, który jest jednocześnie schronieniem i miejscem napięcia, o wierszach-rzeźbach i obrazach, które zamiast uspokajać, wprawiają wszystko w ruch.
Są książki, które czytamy jak powrót znanego głosu. I są takie, które pojawiają się jak światło po sztormie. Taka właśnie jest „Fenomenologia gniewu” Adrienne RICH. Towarzyszy jej impresja Artura BURSZTY „Gniew jako poznanie” – o tym, jak Rich uczy nas myśleć gniewem rozumianym jako troska i narzędzie widzenia świata, a nie tylko emocja. To osobisty zapis tej lektury – i zarazem zaproszenie, by przeczytać Rich właśnie teraz, w Polsce, w czasie sporów o ciała, role społeczne i język.
Joanna MUELLER zna „historię połączeń” Przemysława KRALLA od pierwszych wierszy z Połowu – to ona wybrała i zredagowała debiutancką książkę. Teraz opowiada, jak z notatek i rozproszonych tekstów powstał tom o drodze, wstydzie i bliskości między sygnałem a brakiem zasięgu – i czym jest dla niej praca z poetą, który uczy się własnego głosu. Przeczytaj laudację Asi w Magazynie Literackim biBLioteka!
W debacie „Granice literatury”, która rozgrywa się w Magazynie Literackim biBLioteka i będzie mieć finał podczas kwietniowego TransPortu Literackiego, Małgorzata SIKORA-TARNOWSKA zabiera głos, który – bez przesady – powinni przeczytać wszyscy współtworzący świat literatury: autorki i autorzy, krytyczki i krytycy, wydawcy i wydawczynie, kuratorzy i kuratorki, osoby od promocji. To tekst pisany z perspektywy krytyczki literackiej i żyjącej w Polsce lesbijki, o literaturze queerowej, domu, granicach i sojusznictwie.
Zamiast po raz kolejny zastanawiać się, co kupić na prezent, można podarować komuś… pierwszą książkę, pierwszy głos, pierwsze wejście do literatury. Debiuty to znak rozpoznawczy Biura Literackiego i najważniejsza misja wydawnictwa, które obchodzi właśnie swoje trzydziestolecie. Od początku naszej działalności opublikowaliśmy 60 debiutanckich książek poetyckich i prozatorskich. W akcji „Debiuty pod choinkę” zebraliśmy wszystkie tytuły, które mamy jeszcze w księgarni. Każda z książek w specjalnej cenie, już od 4 zł – w tym wszystkie 9 debiutów opublikowanych w tym roku.
Z okazji trzydziestolecia Biura Literackiego i festiwalu TransPort Literacki powstał anglojęzyczny numer Magazynu Literackiego biBLioteka, przygotowany z myślą o zagranicznych czytelnikach, wydawcach i kuratorach festiwali literackich. Publikacja towarzyszy projektowi Zoom Poland, którego celem jest przybliżenie współczesnej literatury polskiej międzynarodowemu środowisku literackiemu. W numerze znalazły się wybrane wiersze i fragmenty prozy, które można czytać jak samodzielną antologię współczesnej literatury polskiej.
W przedświątecznym odcinku „Rozmów na koniec” spotykają się Aleksandra KASPRZAK, Mira SUCHOWIEJKO i Inga IWASIÓW. Punktem wyjścia są debiutanckie książki laureatek prozatorskiego Połowu, ale rozmowa szybko wychodzi poza fabuły: jest o odwadze pierwszej książki, o pracy nad tekstem, o lękach i radościach debiutowania. Posłuchajcie, jak kończy się rok w „Rozmowach na koniec” – i jak zaczynają się nowe lekturowe ścieżki. Posłuchajcie też koniecznie 126. i 127. odcinka „Strony A, strony B”!

