Nabór do programu „Kadry literatury 2026”

 

Chcesz współ­two­rzyć świat lite­ra­tu­ry? Pra­cu­jesz w biblio­te­ce, insty­tu­cji orga­ni­zu­ją­cej wyda­rze­nia lite­rac­kie lub przy­zna­ją­cej nagro­dy? Widzisz sie­bie jako promotorkę/promotora wyda­rzeń, redaktorkę/redaktora, con­tent designerkę/designera, kuratorkę/kuratora dzia­łań lite­rac­kich? Pod­nieś swo­je kom­pe­ten­cje, korzy­sta­jąc z pro­gra­mu „Kadry lite­ra­tu­ry 2026” – wspól­ne­go przed­się­wzię­cia Biu­ra Lite­rac­kie­go i festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki.

 

Wyślij swo­je zgło­sze­nie i zobacz, jak od zaple­cza wyglą­da­ją życie wydaw­ni­cze, orga­ni­za­cja festi­wa­li i reali­za­cja pro­jek­tów lite­rac­kich. Do wybo­ru są czte­ry ścież­ki roz­wo­ju: redak­cyj­na, desi­gner­ska, kura­tor­ska i pro­mo­cyj­na. Zaję­cia popro­wa­dzą spe­cja­list­ki i spe­cja­li­ści z Pol­ski i zagra­ni­cy, a pro­gram połą­czy pra­cę kon­cep­cyj­ną z prak­tycz­ną nauką narzę­dzi oraz roz­wią­zań sto­so­wa­nych w real­nych pro­jek­tach wydaw­ni­czych, pro­mo­cyj­nych i lite­rac­kich.

 

Pra­cow­nia kura­to­rów dzia­łań lite­rac­kich nauczy, jak two­rzyć pro­gra­my odpo­wia­da­ją­ce na wyzwa­nia współ­cze­snej kul­tu­ry – od zmie­nia­ją­cych się potrzeb publicz­no­ści po wpływ poli­ty­ki, kli­ma­tu i tech­no­lo­gii. Uczest­ni­cy będą pra­co­wać nad nar­ra­cją festi­wa­li, cykli spo­tkań, nagród lite­rac­kich, pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych, ana­li­zą danych o odbior­cach i tren­dach czy­tel­ni­czych, a tak­że nad prze­kła­da­niem obser­wa­cji spo­łecz­nych na atrak­cyj­ne kon­cep­cje pro­gra­mo­we. Dowie­dzą się, jak budo­wać mię­dzy­na­ro­do­we part­ner­stwa, pozy­ski­wać finan­so­wa­nie i pla­no­wać wyda­rze­nia cyfro­we – od pod­ca­stów po trans­mi­sje onli­ne. To ścież­ka dla osób, któ­re chcą stać się stra­te­gicz­ny­mi twór­ca­mi roz­wo­ju lite­ra­tu­ry, a nie tyl­ko orga­ni­za­to­ra­mi wyda­rzeń. Zaję­cia popro­wa­dzi Maria Deskur z Fun­da­cji Powszech­ne­go Czy­ta­nia, pre­ze­ska fun­da­cji i dzia­łacz­ka na rzecz upo­wszech­nia­nia lite­ra­tu­ry oraz roz­wo­ju kom­pe­ten­cji czy­tel­ni­czych.

 

Pra­cow­nia con­tent desi­gne­rów poka­że, jak pro­jek­to­wać wizu­al­ną toż­sa­mość lite­ra­tu­ry w świe­cie, gdzie książ­ka kon­ku­ru­je o uwa­gę z inny­mi media­mi. Uczest­ni­cy nauczą się two­rzyć spój­ne iden­ty­fi­ka­cje dla wydaw­nictw, festi­wa­li i kam­pa­nii, pro­jek­to­wać publi­ka­cje dru­ko­wa­ne i cyfro­we, a tak­że przy­go­to­wy­wać tre­ści wizu­al­ne dla social mediów, plat­form stre­amin­go­wych i abo­na­men­to­wych. Pro­gram obej­mu­je ani­ma­cje, motion design oraz pra­cę w zespo­łach kre­atyw­nych z auto­ra­mi i redak­to­ra­mi. To ścież­ka dla osób, któ­re chcą myśleć o lite­ra­tu­rze w kate­go­riach nowo­cze­snej komu­ni­ka­cji wizu­al­nej – od typo­gra­fii po rucho­my obraz i nar­ra­cję onli­ne. Zaję­cia popro­wa­dzi Łukasz Zbie­ra­now­ski z Agen­cji Faj­ne Chło­pa­ki, spe­cja­li­sta w zakre­sie pro­mo­cji lite­ra­tu­ry i komu­ni­ka­cji wydaw­ni­czej.

 

Pra­cow­nia redak­to­rów tre­ści poka­że, że redak­tor to nie tyl­ko opie­kun języ­ka, ale też twór­ca idei ksią­żek i całych linii pro­gra­mo­wych. Uczest­ni­cy pozna­ją pro­ces budo­wa­nia serii wydaw­ni­czych i kon­cep­cji tema­tycz­nych, nauczą się pra­co­wać z auto­ra­mi – od wcze­sne­go pomy­słu po final­ny kształt książ­ki – oraz świa­do­mie odpo­wia­dać na potrze­by czy­tel­ni­ków, a jed­no­cze­śnie je kształ­to­wać. Pro­gram obej­mie tak­że ana­li­zę tren­dów i poszu­ki­wa­nie nowych gło­sów, two­rze­nie pla­nów wydaw­ni­czych, budo­wa­nie mar­ki auto­ra oraz roz­wi­ja­nie dłu­go­fa­lo­wych pro­jek­tów lite­rac­kich. To ścież­ka dla osób, któ­re chcą kre­ować rze­czy­wi­stość czy­tel­ni­czą, wyzna­czać kie­run­ki roz­wo­ju lite­ra­tu­ry i świa­do­mie wpły­wać na kształt ofer­ty wydaw­ni­czej. Zaję­cia popro­wa­dzi Beata Sta­siń­ska – współ­za­ło­ży­ciel­ka wydaw­nic­twa W.A.B., wie­lo­let­nia redak­tor­ka i pro­mo­tor­ka lite­ra­tu­ry, a od 2016 roku pro­wa­dzą­ca Agen­cję Lite­rac­ko-Sce­na­riu­szo­wą.

 

Pra­cow­nia pro­mo­to­rów lite­ra­tu­ry poka­że, jak sku­tecz­nie budo­wać widocz­ność ksią­żek, auto­rów i wyda­rzeń w erze cyfro­wej. Uczest­ni­cy nauczą się pla­no­wać kam­pa­nie pro­mo­cyj­ne łączą­ce social media, new­slet­te­ry, pod­ca­sty, wideo i rela­cje live, a tak­że współ­pra­co­wać z influ­en­ce­ra­mi i media­mi bran­żo­wy­mi. Pozna­ją narzę­dzia ana­li­tycz­ne i roz­wią­za­nia AI do bada­nia zasię­gu, auto­ma­ty­za­cji komu­ni­ka­cji i per­so­na­li­zo­wa­nia prze­ka­zu oraz two­rze­nia stra­te­gii reagu­ją­cych na szyb­ko zmie­nia­ją­ce się tren­dy. Pro­gram obej­mu­je tak­że dostęp­ność tre­ści, sto­ry­tel­ling wizu­al­ny i budo­wa­nie lojal­nych spo­łecz­no­ści wokół lite­ra­tu­ry. To ścież­ka dla osób, któ­re chcą stać się pro­du­cen­ta­mi doświad­czeń czy­tel­ni­czych, a nie tyl­ko infor­ma­to­ra­mi o wyda­rze­niach. Zaję­cia popro­wa­dzi Grze­gorz Jędrek z agen­cji Wnie­do­cza­sie, spe­cja­li­sta w zakre­sie stra­te­gii komu­ni­ka­cji i mar­ke­tin­gu lite­rac­kie­go.

 

Każ­dy dzień pro­gra­mu „Kadry lite­ra­tu­ry” roz­pocz­nie Roz­ruch wyobraź­ni – krót­ki wykład i sesję inspi­ra­cyj­ną, pobu­dza­ją­cą do dys­ku­sji. To moment, w któ­rym wszyst­kie gru­py spo­tka­ją się w jed­nym festi­wa­lo­wym miej­scu, sprzy­ja­ją­cy wymia­nie doświad­czeń i obser­wa­cji róż­nych prak­tyk. Wykład inau­gu­ra­cyj­ny wygło­si Ewa Kury­luk, opo­wia­da­jąc o sztu­ce bez gra­nic, a prof. Tade­usz Sła­wek wyja­śni, czym są gra­ni­ce wyobraź­ni.

 

Zgło­sze­nia moż­na prze­sy­łać do 11 stycz­nia 2026 roku, do godzi­ny 23:59, z wyko­rzy­sta­niem for­mu­la­rza zamiesz­czo­ne­go na stro­nie biuroliterackie.pl. Wyma­ga­ny jest list moty­wa­cyj­ny (do 3000 zna­ków ze spa­cja­mi), w któ­rym war­to przed­sta­wić swo­je doświad­cze­nie, zain­te­re­so­wa­nia oraz ocze­ki­wa­nia wobec udzia­łu w pro­gra­mie. W for­mu­la­rzu nale­ży wska­zać wybra­ną ścież­kę oraz – jeśli to moż­li­we – dołą­czyć port­fo­lio lub przy­kła­do­we reali­za­cje (PDF, Word albo lin­ki).

 

Zaję­cia roz­pocz­ną się po 10 mar­ca 2026 roku od spo­tka­nia onli­ne, a ich finał odbę­dzie się pod­czas 31. edy­cji Trans­Por­tu Lite­rac­kie­go zapla­no­wa­ne­go mię­dzy 23 a 26 kwiet­nia 2026 roku w Hote­lu Sena­tor w Dźwi­rzy­nie. Zamiast teo­rii – pra­ca nad kon­kret­ny­mi pro­jek­ta­mi, roz­wi­ja­ny­mi w małych gru­pach w taki spo­sób, żeby mogły być od razu wdra­ża­ne.

 

 

Koszt udzia­łu w zaję­ciach wyno­si 1000 zł. To opła­ta jed­no­ra­zo­wa, wno­szo­na do 2 mar­ca 2026 roku zarów­no przez uczest­nicz­ki oraz uczest­ni­ków indy­wi­du­al­nych, jak i przez insty­tu­cje dele­gu­ją­ce swo­je oso­by do udzia­łu w pro­gra­mie. Kwo­ta obej­mu­je wszyst­kie eta­py zajęć oraz udział w festi­wa­lu Biu­ra Lite­rac­kie­go. Uczest­nicz­ki i uczest­ni­cy pokry­wa­ją dodat­ko­wo stan­dar­do­we kosz­ty dojaz­du, noc­le­gu i wyży­wie­nia. W przy­pad­ku bra­ku wpła­ty w poda­nym ter­mi­nie miej­sce zosta­nie prze­ka­za­ne oso­bie z listy rezer­wo­wej.

 

To nie jest kla­sycz­ny staż, lecz nowa­tor­ski pro­gram szko­le­nio­wy, któ­ry pozwa­la zdo­być doświad­cze­nie w pra­cy nad książ­ka­mi, wyda­rze­nia­mi i pro­jek­ta­mi lite­rac­ki­mi. „Kadry lite­ra­tu­ry” łączą prak­ty­kę z teo­rią, ofe­ru­jąc prze­strzeń do wymia­ny wie­dzy, inspi­ra­cji i doświad­czeń. Zoba­czysz, jak wyglą­da od środ­ka pra­ca w bran­ży książ­ko­wej: od redak­cji i pro­mo­cji, przez two­rze­nie iden­ty­fi­ka­cji wizu­al­nej, aż po pro­jek­to­wa­nie wyda­rzeń lite­rac­kich. Na koniec otrzy­masz cer­ty­fi­kat uczest­nic­twa z zaję­ciach.

 

Dzię­ki udzia­ło­wi w pro­gra­mie poznasz aktu­al­ne tren­dy w świe­cie lite­ra­tu­ry i kul­tu­ry, dowiesz się, jak powsta­ją naj­waż­niej­sze pro­jek­ty, oraz nauczysz się roz­wią­zań sto­so­wa­nych przez naj­lep­szych spe­cja­li­stów z Pol­ski i zagra­ni­cy. Udział w pro­gra­mie to szan­sa na zdo­by­cie uni­kal­nych kom­pe­ten­cji i wej­ście do śro­do­wi­ska, któ­re two­rzy lite­ra­tu­rę od zaple­cza. Posze­rzysz swo­ją sieć kon­tak­tów zawo­do­wych, nawią­żesz rela­cje z oso­ba­mi decy­du­ją­cy­mi o kształ­cie pol­skiej i mię­dzy­na­ro­do­wej sce­ny lite­rac­kiej oraz otrzy­masz prak­tycz­ne wska­zów­ki do wyko­rzy­sta­nia w codzien­nej pra­cy.

 

To rów­nież dobra inwe­sty­cja dla insty­tu­cji, któ­re zde­cy­du­ją się dele­go­wać swo­je pra­cow­nicz­ki i pra­cow­ni­ków – zdo­by­ta wie­dza i umie­jęt­no­ści bez­po­śred­nio prze­ło­żą się na sku­tecz­ność dzia­łań pro­mo­cyj­nych, redak­cyj­nych i orga­ni­za­cyj­nych. Jeśli chcesz zro­zu­mieć, jak dzia­ła­ją rynek książ­ki, festi­wa­le, pro­gra­my rezy­den­cyj­ne i pro­mo­cja lite­ra­tu­ry na pozio­mie mię­dzy­na­ro­do­wym – to miej­sce jest wła­śnie dla Cie­bie. Wyślij swo­je zgło­sze­nie już teraz. Licz­ba miejsc w każ­dej gru­pie będzie ogra­ni­czo­na.

 

Posłu­chaj audy­cji ze szcze­gó­ła­mi „Kadr lite­ra­tu­ry”
Wyślij swo­je zgło­sze­nie
Dołącz do Trans­Por­to­wej gru­py

 

 

 

Projekty