02/05/25

Strona A, strona B nr 117: Pamięć

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

W 117. odcin­ku „Stro­ny A, stro­ny B” przy­glą­da­my się pamię­ci – nie jako zbio­ro­wi fak­tów, lecz jako sile, któ­ra kształ­tu­je teraź­niej­szość i przy­szłość. Wspo­mi­na­my Kry­sty­nę Miło­będz­ką – poet­kę, bez któ­rej Biu­ro Lite­rac­kie nie było­by tym, czym jest. Jej głos, obec­ny przez lata na festi­wa­lu, pro­wa­dzi nas dziś przez pyta­nia o to, co w nas zosta­je, gdy wszyst­ko inne prze­mi­ja. Pamięć – oso­bi­sta i wspól­no­to­wa – sta­je się rów­nież osią tego­rocz­ne­go Trans­Por­tu Lite­rac­kie­go.

W cen­trum odcin­ka znaj­du­ją się też trzy książ­ki przy­go­to­wa­ne na jubi­le­uszo­wą edy­cję festi­wa­lu. Trzy kobie­ty Jerze­go Jar­nie­wi­cza to poetyc­ka ele­gia o dzie­ciń­stwie i języ­ku bli­sko­ści, napi­sa­na z czu­ło­ścią i pre­cy­zją. W Domu, woj­nie, umar­łych Endre Kuko­rel­ly­ego pamięć przy­bie­ra cię­żar histo­rii, któ­ra nie prze­mi­ja, lecz szep­tem prze­ni­ka codzien­ność. Miste­ria Prze­my­sła­wa Owczar­ka to debiut pełen transu, mitu i cia­ła – pro­za, któ­ra nie opo­wia­da prze­szło­ści, lecz przy­wo­łu­je ją jak rytu­ał.

Zbli­ża­ją­cy się 30. Trans­Port Lite­rac­ki to czte­ry dni spo­tkań, słu­cha­nia i wspól­ne­go prze­ży­wa­nia – „wyso­ko i głę­bo­ko”. Dla tych, któ­rzy chcą zostać na dłu­żej. I dla tych, któ­rzy dopie­ro pró­bu­ją roz­po­znać swój głos w szu­mie. Gości­nią odcin­ka jest Ola Olszew­ska, dyrek­tor­ka orga­ni­za­cyj­na festi­wa­lu, któ­ra dzie­li się prak­tycz­ny­mi infor­ma­cja­mi: jak dotrzeć do Koło­brze­gu i Rogo­wa, co war­to wie­dzieć przed przy­jaz­dem oraz cze­go moż­na spo­dzie­wać się na miej­scu.

Przy­po­mi­na­my, że nasz festi­wal to coś wię­cej niż zbiór wyda­rzeń – to prze­strzeń, któ­ra żyje dzię­ki rela­cjom, tek­stom i obec­no­ści. Może wła­śnie tak – bez pośpie­chu, z uchem wyczu­lo­nym na deta­le – war­to prze­żyć te czte­ry dni. Nie wszyst­ko trze­ba zro­zu­mieć od razu. Wystar­czy być. Prze­ży­wać na wła­snych warun­kach, kar­miąc pamięć obra­za­mi, któ­re wró­cą póź­niej – w ciszy poran­ka, w zda­niu prze­czy­ta­nym po cza­sie, w melo­dii, któ­ra przy­po­mni tam­to miej­sce i tam­tych ludzi.


Posłu­chaj poprzed­nich odcin­ków o nowych książ­kach Biu­ra Lite­rac­kie­go 

Stro­na A, stro­na B nr 116: Smak deta­lu

▪ Mira SUCHOWIEJKO: Też się o cie­bie boję, Piotr SOMMER: Sie­dem­dzie­siąt sie­dem, Ida BÖRJEL: Tele­fo­nie do domu

Stro­na A, stro­na B nr 114: Języ­ki pamię­ci

▪ Mag­da­le­na GENOW: Zło­dziej­ka matek, Per­ri­ne LE QUERREC: War­gli­fy, Piotr MATYWIECKI: Epi­ka

Stro­na A, stro­na B nr 112: Toż­sa­mość

▪ Adam JAWORSKI: Baśń o zwich­nię­ciu sta­wu bio­dro­we­go, Mar­ta CARNICERO Her­nanz: Matriosz­ki, Lau­ra OSIŃSKA: Jaw

Stro­na A, stro­na B nr 110: Par­ce­le ze słów

▪ Łukasz WOŹNIAK: Umal­mu, Ser­hij ŻADAN: Skryp­ny­ków­ka,  Mar­cin SENDECKI: Węgier­skie morze

Stro­na A, stro­na B nr 107: Odkry­wa­nie wie­lo­znacz­no­ści 

▪ Alek­san­dra GÓRECKA: Regu­ła trzech, Jon FOSSE: Pies i anioł, Krzysz­tof JAWORSKI: Jak pisa­łem powieść kry­mi­nal­ną (w tym bied­nym kra­ju)

Stro­na A, stro­na B nr 106: Koniec lite­ra­tu­ry

▪ Maciej WNUK: Miej­sca odle­głe, Anto­ni­na TOSIEK: żer­twy, Jerzy JARNIEWICZ: Prze­zro­cza. Roz­mo­wy z Jerzym Jar­nie­wi­czem, Ezra POUND: Wier­sze, poema­ty i pie­śni

Stro­na A, stro­na B nr 105: Co dalej?

▪ Jakub BELINA-BRZOZOWSKI: cór­ka tań­czy, Jakub PSZONIAK: Kar­ni­ster, Boh­dan ZADURA: Zmia­na cza­su

Stro­na A, stro­na B nr 103: Kasprzak, Siw­czyk, Róże­wicz

▪ Alek­san­dra KASPRZAK: Wydrąż mi rodzi­nę w serze, Krzysz­tof SIWCZYK: Na prze­cię­ciu arte­rii, Tade­usz RÓŻEWICZ: Wier­sze ostat­nie