Korona dla Hansa Andersena

13/09/2012 epika

Proza osobliwa, eksperymentująca z językiem w taki sposób, by obnażyć z gruntu fałszywy charakter rzeczywistości. Jest to pisarstwo bezkompromisowe, szczere, a jednocześnie brawurowo spiętrzone, jego ostatecznym celem jest wyrwanie nas z duchowego odrętwienia. Jak niebezpieczne jest to odrętwienie, jak pilnie ludzki językowy świat potrzebuje naprawy – o tym wiedzą przede wszystkim kobiety.

Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
2012-01-12
Gatunek
Epika
Seria
Proza
Ilość stron
152
Format
162 x 215 mm
Oprawa
miękka
Papier
Munken Print Cream 1,5 90g
Projekt okładki
Artur Burszta
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-62006-95-3
spis treści

Socjalistyczne przyjemności

Rzeczywistość jako Port Hartpani

Świnia z opowieściami

Korona dla Hansa Andersena

Ze strony Ewy

Prywatność

W końcu

W kawiarni

Anonimowa książka

Bajka o rzucaniu kośćmi

Jedyne możliwe zakończenie

 

Opowieść bez końca (Julia Fiedorczuk)

Nota o Autorce (Julia Fiedorczuk)

 

opinie o książce

Bardzo szybko można nasiąknąć atmosferą charakterystycznego stylu prowadzenia narracji i sposobem konstruowania bohaterów. Wrażenie oderwania od realności (ale nie surrealizmu) i specyficzne komentarze będą już na stałe towarzyszyły nam w lekturze.

Marcin Sierszyński

Proza Laury (Riding) Jackson nigdy nie tworzy żadnego konstruktu, do którego potwierdzenia dąży. Dlatego jest radykalna. Nigdy nie daje poczucia wypełnienia założenia, gdyż założeniem jest performatywność, dzianie się opowiadania czy myśli. Nigdy nie daje czytelnikowi poczucia sytości. Istnieją oczywiście inni twórcy, o których dziełach można pisać podobnie, a jednak amerykańska autorka jest zdumiewająco konsekwentna i przypomina przede wszystkim siebie. Naprawdę warto się z jej pisarstwem skonfrontować.

Radosław Pulkowski

Atmosfera jej prozy ma w sobie intymność i tajemniczość, która prowokuje do zadawania pytań i nie daje zbyt wielu odpowiedzi, a nawet sygnalizuje niemożność i ograniczenia jednostkowego poznania. Wśród opowiadań pojawiają się (…) teksty stworzone przez bardzo oryginalną wyobraźnię (Riding) Jackson, takie jak alternatywne wizje początku i końca świata. W zbiorze znajdują się także przemyślenia na temat istoty opowieści. Wszystko w rzeczywistości splata się ze sobą tak jak w figurze na okładce książki – nie możemy zobaczyć ani początku ani końca, pozostaje nam wyłącznie fragment widoczny z naszej perspektywy.

Aleksandra Byrska

inne książki autora

teksty i materiały o książce w bibliotece