Wielogłos. Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach

13/12/2012 esej

Wielogłos to książka-dokument ukazujący zapis recepcji twórczości jednej z najwybitniejszych współczesnych poetek. Dotychczasowe rozproszenie tych materiałów sprawiło, że większość pozostawała nie tylko trudno dostępna, ale wręcz nieznana. Publikacja gromadzi teksty od momentu debiutu poetki, aż do chwili obecnej, składa się z czterech działów – recenzji tomów, szkiców krytycznych, prac o teatrze oraz rozmów. Uzupełnieniem książki jest kalendarium, bibliograficzny wykaz publikacji i płyta, na której znalazł się jubileuszowy wieczór autorski Krystyny Miłobędzkiej.

Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
I
Data wydania
2012-12-13
Gatunek
Esej
Seria
Szkice
Ilość stron
740
Format
168 x 210 mm
Oprawa
miękka
Papier
Munken Print White 1,5 90g
Projekt okładki
Andrij Maruszeczko
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-63129-04-0
spis treści

I. Recenzje

1. Anaglify
Jacek Gutorow – Glif

2. Pokrewne
Tadeusz Nyczek – Esencjonalnie
Jacek Łukasiewicz – Oddane pulsowaniu, krążeniu, dopływom
Stanisław Barańczak – In statu nascendi

3. Dom, pokarmy
Edward Balcerzan – recenzja wewnętrzna
Stanisław Barańczak – Dramatyczna niegramatyczność
Sergiusz Sterna-Wachowiak – Lekcja języka

4. Wykaz treści
Leszek Szaruga – Żeby się podarować
Adam Poprawa – Zbliżenie
Adriana Szymańska – Życie moje dziecko
Piotr Bogalecki – Odpis treści: żywa czerń

5. Pamiętam
Leszek Szaruga – Wobec
Andrzej Zawada – Poetyckie doświadczenie wspólnoty
Adam Poprawa – Definiując poezję
Katarzyna Kuczyńska-Koschany – Inaczej, smutniej, straszniej. O Krystyny Miłobędzkiej zapisach stanu wojennego

6. Przed wierszem
Jacek Łukasiewicz – Poetycka summa K. Miłobędzkiej
Sergiusz Sterna-Wachowiak – Nie „się”, lecz „jest”
Marcin Baran – Powstawanie świata
Tadeusz Nyczek – Między słowami
Karol Maliszewski – Konieczność mówienia nowych
Leszek Szaruga – Dochodzenie do wiersza

7. Imiesłowy
Wojciech Kaliszewski – Imiona świata
Adriana Szymańska – Sztuka wrażliwości
Marcin Sendecki – Urwana w ćwierć słowa
Joanna Grądziel-Wójcik – Paradygmaty istnienia
Bartosz Suwiński – Droga na Wschód K. Miłobędzkiej

8. wszystkowiersze
Adam Poprawa – P. T.
Anna Kałuża – Poezja konkretna w sporze z hermetyczną

9. Po krzyku
Paulina Czwordon –  Życie spod tekstu
Anna Kałuża – Wielkie pragnienia
Katarzyna Kuczyńska-Koschany – Po krzyku przed wierszem
Joanna Orska – Uważność
Joanna Giza-Stępień – Przed wierszem, po krzyku
Adam Poprawa – Epigramaty niemożliwe
Karol Maliszewski – Rzeczy do wypowiedzenia i nie
Sergiusz Sterna-Wachowiak – W pierwszej i ostatniej osobie
Tomasz Cieślak-Sokołowski – Niepewne zapisy

10. Zbierane
Jacek Gutorow – Zawsze sama w obcym języku
Anna Kałuża – Więcej matki
Agata Kula – Pisane na najmniejszym
Grzegorz Hetman – Dokoła siebie
Wojciech Kaliszewski – Zbierając wiersze
Piotr Bogalecki – Niepozbierana
Adam Poprawa – Wiesz, że wiersz

11. gubione
Paweł Próchniak – Przeskoki, zgłębienia
Anna Kałuża – Złocenia
Marcin Orliński – Pomyśleć nic
Piotr Sobolczyk – Zachmurzenie umiarkowane
Wojciech Bonowicz – Szept
Alina Świeściak – Gubione mgliste
Konrad Wojtyła – Gubione paradoksy
Marcin Malczewski – Po krzyku jest mowa
Janusz Drzewucki – Być sobą tak, że już nie być

12. znikam jestem (cztery wieczory autorskie)
Marcin Wdowikowski – Jedyna zasada, to brak zasad
Jacek Gutorow – „Jesteśmy razem, ale każde z nas samo”. Krystyna Miłobędzka i „wspólne powietrze”

II. Szkice

1. Tadeusz Nyczek, Pokrewne, osobne. O poezji Krystyny Miłobędzkiej
2. Krzysztof Kuczkowski, Poezja „nocy, nijak, bezgłosu, zadławi” (o wierszach Krystyny Miłobędzkiej)
3. Iwona Smolka, „Słowa chcą żyć, nie mówić”
4. Marcin Malczewski, Między językiem a światem
5. Marcin Telicki, Przyglądanie się sobie. Przypadki Krystyny Miłobędzkiej
6. Marcin Malczewski, Krystyna Miłobędzka: wychodzenie z cienia
7. Anna Legeżyńska, Lingua defectiva. O poezji Krystyny Miłobędzkiej
8. Elżbieta Winiecka, Lingua defectiva czyli język Innej w poezji Krystyny Miłobędzkiej
9. Joanna Grądziel-Wójcik, Zapisać siebie ciebie. O poezji „metacodziennnej” Krystyny Miłobędzkiej
10. Aleksandra Stokłosa, „Mówić inaczej tą samą mową”. Inna poezja Krystyny Miłobędzkiej
11. Aleksandra Stokłosa, „Nieuchwytnie” – temporalna kategoria chwili w twórczości poetyckiej Krystyny Miłobędzkiej
12. Piotr Bogalecki, Świat jak słowo daję

III. Teatr

1. E. Serafinowska, Gra i zabawa w sztukach Krystyny Miłobędzkiej
2. E. Piotrowska, Od zabawy do kosmogonii
3. A. Sadlakowska, Teatr K.M., „Sztuka dla Dzieci” nr 3/1987

Siała baba mak. Gry słowne dla teatru (1995)
1. M. Karasińska, Gry teatralne Krystyny Miłobędzkiej

W widnokręgu Odmieńca (2008)
1. Piotr Pławuszewski, O trudnej sztuce tłumaczenia świata
2. Łukasz Saturczak, Dziecko w teatrze życia
3. Maciej Wojtyszko, Tajemnica dziecka, tajemnica świata

IV. Rozmowy

1. Dyduch pyta Miłobędzką
2. Dziecko i teatr. Z Krystyną Miłobędzką rozmawia Maciej M. Kozłowski
3. Zabawa jest teatrogenna. Z Krystyną Miłobędzką rozmawia Olgierd Błażewicz
4. „Wiersza nie można zapisać, bo trzeba by było zapisać wszechświat”. Z Krystyną Miłobędzką rozmawia Sergiusz Sterna-Wachowiak
5. Wolne miejsca dla wyobraźni. Z Krystyną Miłobędzką rozmawia Ewa Tomaszewska
6. W momencie narodzin. Z Krystyną Miłobędzką rozmawiają Aleksandra Kuźma i Justyna Guziak
7. „Reszta jest wielokrotnie zapisywaną gęstwiną”. Z Krystyną Miłobędzką rozmawia Karol Maliszewski
8. Umknąć z języka. Z Krystyną Miłobędzką rozmawiają Ewa Obrębowska-Piasecka i Violetta Szostak
9. Po drugiej stronie słów. Z Krystyną Miłobędzką rozmawia Jarosław Borowiec
10. Zwiewność. Z Krystyną Miłobędzką rozmawiają Katarzyna Czeczot i Agata Kula
11. Bez tytułu. Z Krystyną Miłobędzką rozmawia Magdalena Rybak
12. Wszystko mi się gubi. Z Krystyną Miłobędzką rozmawia Tomasz Mizerkiewicz
13. Brak wprawy. Z Krystyną Miłobędzką rozmawia Marcin Sendecki
14. Chwila wielkiego święta. Z Krystyną Miłobędzką rozmawia Justyna Sobolewska

V. Kalendarium

Kalendarium Krystyny Miłobędzkiej

VI. Wykaz pierwodruków

VII. Bibliografia prac poświęconych Krystynie Miłobędzkiej

VIII. Indeks

IX. Spis treści

 

opinie o książce

Obok wydanych wcześniej Miłobędzka wielokrotnie (książka zbiorowa, konferencyjna) oraz prac Bogaleckiego, Kałuży i Winieckiej, ten zbiór stanowi najważniejsze źródło wiedzy o Krystynie Miłobędzkiej, choć pozwala wejść nie tyle w jej poezję, ile w recepcję jej twórczości.(…) Wartości temu tomowi dodaje umieszczenie całego bloku tekstów dotyczących teatru i sztuk dziecięcych pisanych przez bohaterkę.(…) Spoglądając na 750 stron tekstu, wypada każdemu autorowi polskiemu życzyć, by wydawnictwo dbało o niego tak, jak Biuro Literackie dba o Krystynę Miłobędzką.

Paulina Małochleb

inne książki autora