Zapisy rozmów. Wywiady z poetami brytyjskimi

13/09/2012 wywiady

Wśród trzynastu rozmówców Piotra Sommera znajdują się A. Alvarez, Douglas Dunn, D.J. Enright, Ian Hamilton, Derek Mahon i Craig Raine. Wywiady są intensywne i instruktywne, pozbawione dyplomatycznych uników i niepozbawione złośliwości – to prawdziwa kopalnia wiedzy o poezji współczesnej.

Autor
Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
2011-01-06
Gatunek
Wywiady
Seria
Rozmowy
Ilość stron
452
Format
162 x 215 mm
Oprawa
miękka
Papier
Alto v.1,5 90 g
Projekt okładki
Frycz i Wicha
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-62006-10-6
spis treści

Książkę się wznawia
Słowo wstępne (do pierwszego wydania) 

 

WYWIADY

Była mi bliska jedna, określona długość fali (A. Alvarez)
Najistotniejsza byłaby dla mnie “poezja środka” (Alan Brownjohn)
Żaden tomik wierszy niczego nie kończy (Stewart Conn)
Nie można przecież żyć na środku Atlantyku (Douglas Dunn)
Słowa są ważne (D. J. Enright)
Wszystko, co ma jakieś znaczenie, przychodzi w końcu do Londynu (Ian Hamilton)
Język, rzemiosło, znajomość form – i ta cała reszta (David Harsent)
Zajmowaliśmy się porządkowaniem
własnego podwórka (Philip Hobsbaum)
Stworzyliśmy to wszystko właściwie z niczego (Derek Mahon)
Wynieśliśmy poezję na rynek (Brian Patten)
Gdzie sztuka nie jest akuszerką (Tom Paulin)
Interesuje mnie szczegół, abstrakcje – nudzą (Craig Raine)
Czy mamy połamać język? (Hugo Williams)

 

ANEKS

John BERRYMAN
14 [Życie, kochani, jest nudne]/ 14 [Life, friends, is boring]
90 Op. posth. nr 13 / 90 Op. posth. no 13
Olimp / Olympus
Powrót do zdrowia / Recovery

 

DOUGLAS DUNN
Mężczyźni z Terry Street / Men of Terry Street
Wyprowadzka z Terry Street / A Removal from Terry Street
Na dachach Terry Street / On Roofs of Terry Street
Muzyczny sad / The Musical Orchard
Środa / Wednesday

 

D. J. ENRIGHT
III [„Żyzna to ziemia – zagadnął Gospodarz. / III [„Rich soil”, remarked the Landlord]
XIX [Tak więc Archanioł w litości swojej]/ XIX [So the Archangel, out of pity]
XXXIII [Stare kości Adama gubiły się już w ubraniu]/ XXXIII [Adam was old bones, lost in his clothes]

 

IAN HAMILTON
Spadek / Bequest
Ostatnie honory / Last Respects
Czuwanie / Vigil

 

SEAMUS HEANEY
Człowiek z Tollund / The Tollund Man
Elegia / Elegy

 

PATRICK KAVANAGH
Shancoduff
Żona druciarza / Tinker’s Wife
Epos / Epic

 

PHILIP LARKIN
Dni / Days

 

MICHAEL LONGLEY
Wiązanki / Wreaths
Urzędnik / The Civil Servant
Sklepikarz / The Greengrocer
Robotnicy z fabryki lnu / The Linen Workers
Janowce w ogniu / Gorse Fires

 

ROBERT LOWELL
Alfred Corning Clark
Delfin / Dolphin
Dla Johna Berrymana / For John Berryman

 

ALASDAIR MACLEAN
Przy torfie / At the Peats
Połów / Fishing

 

DEREK MAHON
Życia / Lives
Liście / Leaves
Nieme zjawiska / The Mute Phenomena

 

JOHN MONTAGUE
Małe tajemnice / Small Secrets

 

FRANK O’HARA
Dlaczego nie jestem malarzem/ Why I Am Not a Painter

 

TOM PAULIN
Gdzie sztuka jest akuszerką / Where Art is a Midwife
Kolor wolny / Free colour

 

CRAIG RAINE
Sprzedawca / The Grocer .
Dom spokojnej starości / Home for the Elderly
Lot do Belfastu, 1977 / Flying to Belfast, 1977

 

HUGO WILLIAMS
Rzeźnik / The Butcher
Dworzec / Terminal
UFO na District Line / UFO on the District Line

 

JAMES WRIGHT
Leżąc w hamaku na farmie Williama Duffy
w Pine Island, Minnesota / Lying in a Hammock
At William Duffy’s Farm in Pine Island, Minnesota
Przygnębiony złą książką poetycką, idę w stronę nie używanego pastwiska i zapraszam owady, żeby przyłączyły się do mnie / Depressed by a Book of Bad Poetry, I Walk Toward an Unused Pasture and Invite the Insects to Join Me
Eisenhower odwiedza Franco, rok 1959 / Eisenhower’s Visit to Franco, 1959

 

Acknowledgments
Photo Credits
Indeks nazwisk

opinie o książce

Ciągłą świeżość książka ta zawdzięcza postawie autora, młodego autora (w momencie pierwszego wywiadu Sommer liczył dwadzieścia osiem lat, podczas najpóźniejszego – trzydzieści trzy), który rozglądając się po poezji i po świecie, o to i o owo zapytał poetów angielskich, szkockich oraz północnoirlandzkich. Przede wszystkim pytał i słuchał, wycofując się raczej w rolę pilnego rozglądacza aniżeli polemicznego dyskutanta. Jasne, solidnie się do tych wywiadów przygotował, nic dziwnego więc, że to właśnie on, przybysz ze Wschodniej Europy poinformuje Ala Alvareza o pewnej brytyjskiej nowości wydawniczej…

Adam Poprawa

Książka Sommera jest w istocie czymś więcej niż zbiorem starych wywiadów. Bo w moim odczuciu jest też zapisem pewnej przygody, która może wydarzyć się zawsze i wszędzie – przygody z innymi językami, głosami, z poetyckim pogłosem pokolenia, wspólnoty, doświadczenia. Tak książkę tę czytałem pod koniec lat osiemdziesiątych – a czytałem ją z wypiekami na twarzy – i tak odbieram ją teraz. Z nadzieją, że znajdzie nowych, przygodnych czytelników, dla których stanie się okazją do podjęcia jakiejś bardziej zasadniczej – a może bardziej nieformalnej i bezpretensjonalnej? – rozmowy z poezją.

Jacek Gutorow

Zapisy rozmów zawierają w sobie tyle cennych elementów, że usatysfakcjonowany powinien być każdy typ czytelnika interesującego się tym wycinkiem poezji bez względu, czy styka się z książką po raz pierwszy, czy wraca do znanej z dawnych lat pozycji. Wielu z poetów brytyjskich ujętych w zbiorze jest mało znana lub zupełnie nieobecna w naszej świadomości literackiej. Warto wykorzystać każdą okazję, by te zaległości nadrabiać.

Mateusz Kotwica

Rozmówcy Sommera w wywiadach przeprowadzonych w latach 1975-1980 na bieżąco komentowali twórczy ferment, który stał się udziałem brytyjskiej poezji. Niekiedy wręcz antycypowali jej późniejsze sukcesy (z których najwyrazistszym było chyba przyznanie literackiej Nagrody Nobla Seamusowi Heaneyowi). W tym kontekście Zapisy rozmów mają więc wartość poznawczą, ale również historyczną.

Maciej Robert

inne książki autora