Kruszywo

13/09/2012 liryka

Niewiadomski przy użyciu wolnego wiersza, oderwaniu się od reguł sztywnej składni, ustalonych wzorców literackich, ciasnoty wersów i przewidywalności metafor tworzy utwory na wskroś zaskakujące połączeniami skojarzeń i tropów, dając nową jakość współczesnej poezji.

Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Legnica
Wydanie
1
Data wydania
2001-09-22
Gatunek
Liryka
Seria
Port Legnica 2001
Ilość stron
56
Format
145 x 205 mm
Oprawa
miękka
Projekt okładki
Artur Burszta
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
83-88515-19-5
spis treści

I
1. Polski Śląsk, serbskie Kosowo
2. Nic nie jest
3. Uwaga, rozmowa sponsorowana
4. No więc
5. Zagadnienia i zagajenia
6. Zadurzenia i zagajenia
7. Co nam zostało z tych lat
8. BSE
9. Stare wojsko
10. Rozważania o problemie łatwości
11. Wszystko co nasze
12. Długie pożegnanie
13. Szatańskie wers(et)y

 

II
1. Anielskie głosy (fantasmagoria)
2. *** (Niewiele do wyboru. Chwasty smrodliwe, pokrzywy…)
3. *** (Co do historii wszystko jasne. Poczet…)
4. *** (Geografia nie jest aż tak istotna. Gdziekolwiek…)
5. *** (O tak, te wątki będą kontynuowane. Zadane…)
6. *** (Wygraliśmy wojnę z Bułgarią i mecz z Jugosławią.
7. Nie tak. Już…)
8. Wiersz józefowski
9. Wiersz józefowski (dwudziesty) drugi

 

III
1. 33
2. *** (Zamknięte. Zakończone. Obsunięte…)
3. *** (Otwarte. Odemknięte. Zawieszone…)
4. Jak wyżej
5. Tak i na ziemi
6. Jeszcze raz
7. Już nie
8. Inne (dalsze) warianty

 

IV
1. Tytuł
2. Parówki, spokój
3. Hasło, spokój
4. Wyrazy i wyrażenia
5. Czasy
6. Kronika
7. *** (Do późna w nocy oglądałem “Marsz Radetzky’ego”. Nie mogę…)
8. *** (Zmieniają się tylko pokoje, widok na skarpę zastępuje…) 44
9. Wiersze o ludziach i aniołach

 

V
1. Recreo
2. Expolio
3. Cupio
4. Retineo
5. Expleo
6. Obeo

opinie o książce

Wypróbowuje możliwości wolnego wiersza, nasycając go taką obfitością obserwacji, zasilając go takim strumieniem błyskotliwie zmetaforyzowanych spostrzeżeń, że budzi podziw, z lekka oszałamiając.

Karol Maliszewski

W nowej poezji polskiej pojawił się znakomity poeta.

Marian Kisiel

Tacy poeci, jak Niewiadomski, dają świadectwo dwudziestowiecznego doświadczenia nieprzyległości słów i rzeczy, ekspresji istoty, tekstu i istnienia, stylu i traumy, jakiegoś z gruntu Różewiczowskiego “odcięcia mowy”, ergo niewinności i nadziei.

Piotr Śliwiński

Poeta najbardziej ze wszystkich zagrożeń obawia się sentymentalizmu i łzawej liryczności.

Jarosław Klejnocki

teksty i materiały o książce w bibliotece