Historia kina polskiego

02/12/2015 epika

Reżyser Jan Švankmajer swój zestaw przykazań dla filmowców kończy tak: “Istnieje jednak pewna reguła, której przekroczenie (a tym bardziej ominięcie) pogrąży każdego twórcę: Nigdy nie pozwól swojej sztuce służyć czemukolwiek innemu aniżeli wolność”. Darek Foks w Historii kina polskiego usuwa z dziejów naszego filmu wszystko to, co papież czeskiego surrealizmu zapewne uznałby za niepotrzebne. Coś tam jednak zostało. Andrzej Munk pewnie sięgnąłby po tę książkę. I jeszcze Jana Piszczyka przymusiłby do tej lektury.

Autor
Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
2015-12-07
Gatunek
Epika
Seria
Proza
Ilość stron
80
Format
130 x 200 mm
Oprawa
miękka
Papier
Ecco Book Cream 80g/m² wol. 1,6
Projekt okładki
Wojtek Świerdzewski
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-65125-16-3
spis treści

I. Wstępny opis światła

II. Powierzchnie filmu

III. Nowe filmy, stare narracje

IV. Filozof w kadrze

V. Film oswojony

VI. Podwójność dźwięku

VII. Odbiór obrazu

VIII. Nadmiar miejsc akcji

IX. Analiza niepewnych analogii

X. Cięcie jako ujęcie

XI. Od spojrzenia do spojrzenia

Zamiast zakończenia

 

 

opinie o książce

O tej książce można powiedzieć, że jest z jednej strony rodzajem metarefleksji nad pracą każdego twórcy obrazów, z drugiej – że to niespójny (bo wypełniony pewnymi intertekstualnymi odniesieniami) projekt artystyczny, który łączy ze sobą tekst i obraz, wskazując, że na poziomie procedury tworzenia te dwa modele dystrybucji jakichś historii są ze sobą tożsame. W stanie pewnej współzależności między obrazami, które powstały do tej pory, niemożliwe wydaje się stworzenie czegoś nowego, stąd powtórzenia, narracyjne zapętlenia czy montaże. Każdy oparty na tego typu technikach twór trzeba przesłuchać […].

Klaudia Muca

Chodzi o to, że Foks – inaczej niż Słomczyński – artystycznych strategii nie wykorzystuje do wzmocnienia plastyczności i barwności frazy, ale do zwielokrotnienia napięć estetycznych. On raczej demonstruje, jak gotowce się robi, jak one powstają. To pokaz tego, co mogą seksistowskie słowa, i tego, co można seksistowskim słowom zrobić.

Anna Kałuża

inne książki autora

teksty i materiały o książce w bibliotece