Horror poeticus

13/09/2012 esej

Piotr Śliwiński z pasją pisze o roli poezji w XX wieku i – w szczególności – po roku 1989, w czasach, kiedy trywialność przestała być powodem do wstydu, a sposoby komunikacji stają się coraz uboższe, o poszczególnych poetach oraz pojedynczych wierszach, poruszających inwencją i głębią wypowiedzianych doświadczeń. Horror poeticus to także poszukiwanie odpowiedzi na pytania o to, dlaczego odbiór poezji sprawia dziś czytelnikom problemy i z jakimi dylematami ona sama musi się zmierzyć.

Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
2012-09-13
Gatunek
Esej
Seria
Szkice
Ilość stron
220
Format
162 x 210 mm
Oprawa
miękka
Papier
Munken Print Cream 1,5 90g
Projekt okładki
Artur Burszta
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-63129-18-7
spis treści

Czynniki, pierwiastki

 

Powtórzenia i powroty

 

Czy wiek XX może być zbawiony?
Klasycyzm i hermeneutyka upadku
Klasycyzm po modernizmie
Polityczna, niepartyjna
Niepodległość 1918, 1989. Glosa
Czarna sielanka
Cztery ryzyka i bankiet
Poeta, wieczny Żyd

 

Polityka idiomu

 

Kwadratura wiersza
Ach
Szczelina w bólu
Inne twarze
Miron, mistrz zza kulisy
Obraz, koncept, sen, sens
Namiętność
Poetyka przyjaźni
Trudny dostęp, krótki wstęp, do Sommera
Głos nieoczywistości, echo rozpaczy
Rozmazane znaki życia
Blisko siebie
Polska „wielkich poetów”
Z Piotrem Śliwińskim rozmawia Andrzej Franaszek

 

Miejsca wspólne i sporne

 

Oczyszczenie
Dwa pociągi
Z ciemności
Urzeczenie czy udręka?
Poetka nasza i nie nasza. podobna, inna

Przypisy
Nota o tekstach
Indeks osób

opinie o książce

Istnieją jednak zdaniem Śliwińskiego godne rozważenia strategie obrony literatury. Wśród nich rewitalizacja kanonu literatury XX wieku. W erze rozmontowywania wszelkich kanonów podobny postulat brzmi bardzo konserwatywnie, ale propozycja zawarta w Horror poeticus jest rzeczywiście godna namysłu.

Maciej Boenisch

To książka o poezji. Ale nie tylko. Ten, kto poprzestałby na skwitowaniu tej publikacji takim właśnie stwierdzeniem, zupełnie niepotrzebnie zrezygnowałby z bogactwa treści, różnorodności podejmowanych tematów i intrygujących wątków wartych namysłu, zaproponowanych przez Piotra Śliwińskiego.

Bernadetta Darska

Interpretacje odsłaniające przed czytelnikiem autentyczną wielkość omawianych utworów, a jednocześnie przypominające, że obowiązkiem odbiorcy poezji jest dłuższa medytacja nad słowem i odczuwanie nieufności wobec tego, co po pierwszej pobieżnej lekturze wydawać się może oczywiste i zrozumiałe. 

Tomasz Fijałkowski

teksty i materiały o książce w bibliotece