recenzje / ESEJE

Czytać głębiej

Tomasz Fijałkowski

Recenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Horror poeticus Piotra Śliwińskiego.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Każdy, kto w stopniu średnio zaawansowanym orientuje się w polskiej poezji współczesnej, musiał słyszeć to nazwisko. Każdy, kto z własnej i nieprzymuszonej woli studiuje filologię polską, wręcz musiał zapoznać się z jego błyskotliwymi interpretacjami zjawisk kotłujących się w przestrzeni naszej poezji. Piotr Śliwiński, bo o nim właśnie mowa, to krytyk i historyk literatury, którego zbiór szkiców krytycznych, esejów, analiz, medytacji nad tekstami pt. Horror poeticus publikuje wrocławskie Biuro Literackie.

Ramy, jakie zakreśla swoimi tekstami Śliwiński są imponujące – z jednej strony obserwujemy głębokie erudycyjne interpretacje wierszy klasyków, wydawać by się mogło muzealnych i na dobre rozpoznanych – Micińskiego, Lechonia i Wata. Interpretacje odsłaniające przed czytelnikiem autentyczną wielkość omawianych utworów, a jednocześnie przypominające, że obowiązkiem odbiorcy poezji jest dłuższa medytacja nad słowem i odczuwanie nieufności wobec tego, co po pierwszej pobieżnej lekturze wydawać się może oczywiste i zrozumiałe.

Na klasykach się jednak nie kończy – autor równie hojnie obdarza uwagą tych, którzy na dobre rozgościli się w poetyckiej teraźniejszości. Poetów znakomitych, niejednoznacznych, być może mających już zagwarantowane miejsce w polskiej literaturze. Zadura, Tkaczyszyn-Dycki, Sommer, Świetlicki – to przecież zawodnicy ograni, stale budujący oblicze poezji. To punkty odniesienia (negatywnego lub pozytywnego), znaki orientacyjne dla wielu młodych adeptów lirycznego rzemiosła.

Nie można zapomnieć również o trzecim kręgu zainteresowania Piotra Śliwińskiego – autor uważnie przygląda się polskim „towarom eksportowym.” Miłosz, Różewicz, Szymborska, Zagajewski to (dosłownie i w przenośni) “podręcznikowi” twórcy, którzy chyba zbyt łatwo ugrzęzli w skostniałych szkolnych odczytaniach. Śliwiński przywraca im tajemniczość, niejednoznaczność, odsłania paradoksy ich twórczości, wychwytuje to, co drapieżne, zgrzytliwe, niedające się zamknąć w gotowym zestawie prostych znaków szczególnych.

Horror poeticus to książka znakomita. Jej konstrukcja, pozorne rozluźnienie związków pomiędzy poszczególnymi szkicami, sprzyja swobodnej niespiesznej lekturze. Język, mimo aury akademickości, nie zamyka nam dostępu do najbardziej istotnych odkryć.

A tytułowy horror? Sam autor we wstępie opisuje przedziwną, balansującą nad przepaścią, permanentnie zagrożoną egzystencję poezji jako takiej – bytu kruchego i wciąż zmuszanego do legitymizowania sensu swojego istnienia. To groza zubożenia, jakim tchnąłby świat pozbawiony poezji. Zobaczcie, mówi autor, o czym nie moglibyśmy myśleć i mówić, gdyby nie ci, którzy ubrali to za nas w słowa i zamknęli w wersach.


Recenzja została opublikowana w serwisie Lubimyczytać.pl. Dziękujemy redakcji za wyrażenie zgody na przedruk.

O AUTORZE

Tomasz Fijałkowski

Urodzony w 1977 roku. Poeta. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego „Struna Orficka” (2006). Mieszka w Kaliszu i Kórniku.

powiązania

Przy podwieczorku w Koronowie

dzwieki / RECYTACJE Tomasz Fijałkowski

Autor czyta wiersz z arkusza Rozgrzewka. Fragment spotkania “Połów 2007” z festiwalu Port Wrocław.

WIĘCEJ

Wszędzie dobrze, ale w domu…

recenzje / ESEJE Tomasz Fijałkowski

Recenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Spóźniony owoc radiofonizacji Dariusza Sośnickiego.

WIĘCEJ

Tonąc w szumie

recenzje / ESEJE Tomasz Fijałkowski

Recenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Kosmonauci Grzegorza Wróblewskiego.

WIĘCEJ

Przeczytałem

recenzje / ESEJE Tomasz Fijałkowski

Recenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki .byłem Krzysztofa Jaworskiego.

WIĘCEJ

Nadjechał

recenzje / ESEJE Tomasz Fijałkowski

Recenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ

Proszę dać się zaprosić

recenzje / ESEJE Tomasz Fijałkowski

Recenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki W podziękowaniu za siedlisko W. H. Audena.

WIĘCEJ

Wpatrywać się w szczyt

recenzje / ESEJE Tomasz Fijałkowski

Recenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Prześwity Jorie Graham.

WIĘCEJ

O sennych porządkach

recenzje / KOMENTARZE Adam Zdrodowski Marcin Bies Michał Piętniewicz Przemysław Witkowski Tomasz Fijałkowski Wojciech Brzoska

Komentarze Marcina Biesa, Tomasza Fijałkowskiego, Michała Piętniewicza, Adama Zdrodowskiego, Przemysława Witkowskiego.

WIĘCEJ

O Przygodach przyrody

recenzje / NOTKI I OPINIE Bohdan Zadura Tomasz Fijałkowski Wojciech Bonowicz

Komentarze Wojciecha Bonowicza, Tomasza Fijałkowskiego, Anny Kałuży oraz Bohdana Zadury.

WIĘCEJ

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Bartosz Sadulski Justyna Sobolewska Karol Maliszewski Maciej Robert Tomasz Fijałkowski

Komentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Tomasza Fijałkowskiego, Bartosza Sadulskiego.

WIĘCEJ

O Jesieni Zuzanny

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Julia Fiedorczuk Paweł Mackiewicz Tomasz Fijałkowski

Komentarze Anny Kałuży, Julii Fiedorczuk, Tomasza Fijałkowskiego, Pawła Mackiewicza.

WIĘCEJ

O Wierszach przeciwko opodatkowaniu poezji

recenzje / NOTKI I OPINIE Bartłomiej Majzel Bogusław Kierc Tomasz Fijałkowski

Komentarze Tomasza Fijałkowskiego, Bogusława Kierca i Bartłomieja Majzla.

WIĘCEJ

O Duszach monet

recenzje / NOTKI I OPINIE Bartłomiej Majzel Bohdan Zadura Marcin Sendecki Tomasz Fijałkowski

Komentarze Bohdana Zadury, Marcina Sendeckiego, Bartłomieja Majzla i Tomasza Fijałkowskiego.

WIĘCEJ

Ćwiczenia z bezstronności

recenzje / ESEJE Maciej Boenisch

Recenzja Macieja Boenischa z książki Horror Poeticus Piotra Śliwińskiego.

WIĘCEJ