
Srebro i kwarc
dzwieki / WYDARZENIA Adam Zdrodowski Anna Podczaszy Łukasz JaroszZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Łukasza Jarosza, Anny Podczaszy i Adama Zdrodowskiego podczas Portu Wrocław 2008.
WIĘCEJKomentarze Marcina Biesa, Tomasza Fijałkowskiego, Michała Piętniewicza, Adama Zdrodowskiego, Przemysława Witkowskiego.
Oulipowskie eksperymenty, gięcia języka i rozrzucanie foremek, a z drugiej strony wyraźnie wyczuwalny rytm i pulsowanie, tak muzyczne i tak wpadające w ucho, to wszystko buduje poetykę Jakuba Wojciechowskiego. Dostajemy debiut dojrzały i przemyślany, miejski w esencji, różnorodny w formie, ubogacony rekwizytami swojskiego popu (aquafresh, pola raksa, na wspólnej) nadającym wierszom soczystość raperskiej nawijki. Duch Sosnowskiego się unosi, ale nie przydusza innych tropów, kontekstów i nawiązań i, co najważniejsze, wyraźnego głosu samego Wojciechowskiego. Książka równa i niezła, nie pozostawiła obojętnym, ale i nie zabrała dziewictwa. Choć jednak muszę przyznać – “potrącił mnie / jeszcze nie doszedłem do siebie” (J. Wojciechowski, “na wspólnej”)
Przemysław Witkowski
Książka Jakuba Wojciechowskiego to notatnik stołecznego flâneura, zestaw poręcznych map i kolekcja cytatów ze szlagierów. A przede wszystkim – dużo świetnej poezji. Wydaje mi się, że poezja ta bardzo nie chce być papierowa, tak, że czytając ją, ma się ochotę – zamiast wyjeżdżać do Dublina i kroczyć śladami Leopolda Blooma – przejść się po Warszawie tropem Wojciechowskiego. To bardzo odświeżające doświadczenie. Po końcu popu – senne porządki.
Adam Zdrodowski
Wyobraźmy sobie pudełko gry dla dowolnej liczny osób
(w wieku umożliwiającym (o)czytanie),
pudełko, po otwarciu którego ukazuje się naszym oczom zbiór plansz, pionków,
tabel, dwunastościennych kostek…
I szukamy instrukcji, której nie ma…
Takie właśnie są wiersze Jakuba Wojciechowskiego.
Kapryśne, nieprzewidywalne, drwiące z czytelnika i czasem
z samego zjawiska czytania.
Z jednej strony odwołujące się do awanturniczych gestów
dadaistów, z drugiej zaś do barokowych tradycji poezji obrazkowej.
Namierzanie sensów płynących
podziemnymi korytarzami pomiędzy tekstami daje odbiorcy najwięcej satysfakcji.
Rozkoszowanie się długą frazą, szukającą rytmu i podkładu.
Historie intymne i pokoleniowe zawołania.
Tworzenie własnych “instrukcji obsługi”
tego ciekawego tomiku.
Tomasz Fijałkowski
Pamiętam, jak czytałem senne porządki, jeszcze wtedy w postaci roboczej, w Kołobrzegu, na warsztatach poetyckich. Uderzyła mnie wówczas “mocna nuta” pobrzmiewająca w tej poezji. Konkret, twardość, niekiedy przechodzące w brutalność. Przy całej tej aurze antyczułostkowości, antysentymentalizmu i powiedzieć można wręcz antysubtelności, jest to poezja pełną parą, poezja, można powiedzieć, co się zowie. Rafał Grupiński nazwałby ją pewnie “poezją szorstką”. Wojciechowski ma świetny warsztat i dokładnie wie, co chce powiedzieć. Nie owija w zbędne ozdobniki. Metafory są tam precyzyjne, a przy tym świeże i oryginalne jak błysk twardego piorunu na ciemnym niebie. Wiersz, który szczególnie zapadł mi w pamięć, to “curriculum”, który zresztą uważam za reprezentatywny dla poetyki Wojciechowskiego. Widać właśnie tam wszystkie te elementy, o których wspomniałem wcześniej. Oszczędna, a przy tym precyzyjna metafora zamykająca rozstrzygnięcie w kilku mocnych wersach, nie czekających na dopowiedzenia, bo w nich zawiera się to, co wystarcza. Bez dalszych wynurzeń pseudokrytycznych powiem, że jest to niewątpliwie świetny debiut. Co zapowiada, co będzie dalej, zobaczymy.
Michał Piętniewicz
Lektura książki poetyckiej Jakuba Wojciechowskiego przypomina oglądanie polskiej telenoweli, ale bez fonii, przy włączonym odbiorniku radiowym, który nadaje program z lat osiemdziesiątych. Autor serwuje czytelnikowi swoistą kompilację teraźniejszości z przeszłością. Słychać tu dużo muzyki, która rozbrzmiewała dwie dekady temu, równocześnie zaś widać obrazy z telenoweli, gdzie wszystko jest takie samo, jak w rzeczywistości, a jednak – zupełnie inne. Mamy tu IV Rzeczpospolitą ze stolicą w Warszawie, miłość z całą czułością i cynizmem; jest rozgoryczenie i kontestacja, ale takie, jakie mogły narodzić się w sercu człowieka zmuszonego do obejrzenia odcinka “Na wspólnej”, nie mogącego ich wyrazić inaczej, niż komentując pod nosem: “kurwa, ja pierdolę” (“paryska”). Zemsta odbywa się jedynie w rzeczywistości poetyckiej i ma charakter totalny (“gwiazdkowym śrubokrętem odkręcasz niebo” – “rittberger”). Jak przystało na rasowy polski serial, są też przerwy na reklamę – teksty takie, jak “no to lu”, czy “big bang” zdają się być właśnie takim fraktalowatym tworem, w którym nie bardzo wiadomo, o co chodzi, ale – jak to z reklamą – ogląda się (czyta) w oczekiwaniu na dalszy ciąg perypetii ulubionych bohaterów (podmiotu nadawczego). Jedno trzeba poecie przyznać – pisząc senne porządki nie silił się na tworzenie wierszy poprawnych – i wyszło to mu (i czytelnikowi) na dobre. Gdyby gospodynie domowe wyłączyły telewizory, nastawiły płytę Breakout i wzięły do ręki tomik Kuby Wojciechowskiego, mielibyśmy małą rewolucję kulturalną.
Marcin Bies
Pokolenie brulionu przerzuca się na microsoft office (…)
pokolenie brulionu przerzuca się na outlook express
Wczesne roczniki 70-te przerzucają się na poetykę hip-hopu, chciałoby się rzec po lekturze debiutanckiego tomu wierszy Jakuba Wojciechowskiego (1972), dla którego rytm piosenki wytycza szlak wiersza. To sprawia, że większość tych utworów należy czytać na głos, na jak najdłuższym wdechu. Z bezpośrednich nawiązań muzycznych mamy tu wprawdzie głównie polskie czarne winyle: “seventies” & “eighties” (m.in. Perfect, Lombard, Breakout, Anna Jantar), w związku z czym:
kobiety zaczynają kreślić
coraz żwawsze piruety
na jeszcze nie zarysowanej tafli snu
czarnej jak winyl.
(“rittberger”)
Może to właśnie wszystkiemu winna jest płeć piękna, skoro
początek wiersza dany jest poecie
przez boga koniec przez diabła.
“[początek wiersza dany jest poecie]”
Jednak, jak kontynuuje autor w wierszu “rittberger”:
coś się w tobie budzi z głuchym
trzaskiem igły opadającej na brzeg
płyty.
Nic nie może jednak wiecznie trwać, osobiście nieco mniej przekonują mnie eksperymenty formalne, z pogranicza poezji konkretnej i lingwistycznej, chociaż na pewno nie sposób odmówić im poczucia humoru oraz iście geograficzno-minimalistycznej fantazji.
Podsumowując – jak pisze Wojciechowski w wierszu “gnoza pogody”, w jego książce jednak:
lokalnie może
wystąpić momentami duże
ryzyko olśnienia.
Polecam.
Wojciech Brzoska
Urodzony w 1979 roku. Poeta, tłumacz, krytyk literacki, pracownik Wydziału Grafiki warszawskiej ASP. Opublikował m.in. tom 49 lotów balonem (2013) oraz przekłady m.in. Gertrudy Stein, Henry’ego Greena i Williama S. Burroughsa. Publikował m.in. w „Literaturze na Świecie”, „Przekroju” i „Opcjach”. Mieszka w Warszawie.
Rocznik ’82. Napisał i wydał: Atrapizm (Wrocław 2009), Funkcje faktyczne (Mikołów 2010), Renowacja zbytków (Mikołów 2015). Publikował poezją i prozą m.in. w „Arkadii”, „Arteriach”, „Odrze”, „Tyglu Kultury”, „Gazecie Wyborczej”, antologiach Połów. Poetyckie debiuty 2010 (Wrocław 2010), Antologia poetów górnośląskich (Mikołów 2014). Mieszka i pracuje w Mikołowie.
Urodzony 13 stycznia 1984 roku. Poeta. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uczestnik projektu „Połów 2008”. Wyróżniony m.in. w konkursie im. Gombrowicza „Przeciw poetom”. Mieszka w Krakowie.
Urodzony we Wrocławiu. Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Wrocławskim, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. Jego teksty publikowały m.in. „Odra”, „Tygodnik Powszechny”, „Tygiel Kultury”, „Krytyka Polityczna”, „Gazeta Wyborcza” i „Twórczość”. W 2008 roku finalista Konkursu im. Jacka Bierezina, a w 2009 r. nominowany do nagrody kulturalnej "Gazety Wyborczej" wARTo. Stale współpracuje z czasopismem literacko-artystycznym „Rita Baum”, magazynem „Ha!art” i „Krytyką Polityczną”. Od 2008 r. współredaguje "młodoliteracki" dział miesięcznika „Odra” (8. Arkusz Odry). Mieszka we Wrocławiu.
Urodzony w 1977 roku. Poeta. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego „Struna Orficka” (2006). Mieszka w Kaliszu i Kórniku.
Urodzony 5 kwietnia 1978 roku w Bytomiu. Poeta, animator kultury. Absolwent kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W latach 2003-2005 redaktor Magazynu Literackiego „Kursywa”. Laureat Nagrody Otoczaka (2006). Mieszka w Katowicach. Pochodzi z Sosnowca, obecnie mieszka i pracuje w Katowicach.
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Łukasza Jarosza, Anny Podczaszy i Adama Zdrodowskiego podczas Portu Wrocław 2008.
WIĘCEJZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Tomasza Fijałkowskiego, Julii Szychowiak, Tomasza Ważnego i Kamila Zająca podczas Portu Wrocław 2007.
WIĘCEJZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Darka Foksa, Marty Podgórnik, Dagmary Sumary, Adama Zdrodowskiego i Tadeusza Pióry podczas Portu Wrocław 2005.
WIĘCEJZapis całego spotkania autorskiego Łukasza Bagińskiego, Dagmary Sumary, Joanny Obuchowicz, Adama Zdrodowskiego i Tobiasza Melanowskiego podczas Portu Literackiego 2004.
WIĘCEJZdobywca II nagrody w II edycji konkursu “Nakręć wiersz”. Zespół w składzie: Agnieszka Paszkiewicz, Waldemar Szemetnia.
WIĘCEJZapis dyskusji wokół książki Tadeusza Różewicza Kup kota w worku z udziałem Marty Podgónik, Karola Pęcherza, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJAutor czyta wiersz z arkusza Rozgrzewka. Fragment spotkania “Połów 2007” z festiwalu Port Wrocław.
WIĘCEJWiersz z arkusza Lekkie czasy ciężkich chorób, zarejestrowany podczas spotkania “Połów 2009” na festiwalu Port Wrocław.
WIĘCEJEtiuda filmowa do wiersza z arkusza poetyckiego Oddział otwarty (2008). Klip zrealizowany w ramach konkursu “Etiuda z wierszem” dla studentów wrocławskiej ASP.
WIĘCEJKarol Maliszewski o poezji Marcina Biesa.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Marcina Biesa
WIĘCEJRecenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Spóźniony owoc radiofonizacji Dariusza Sośnickiego.
WIĘCEJRecenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Kosmonauci Grzegorza Wróblewskiego.
WIĘCEJRecenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki .byłem Krzysztofa Jaworskiego.
WIĘCEJGłos Adama Zdrodowskiego w debacie “Opowieści Portowe: Legnica”.
WIĘCEJRecenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WIĘCEJRecenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki W podziękowaniu za siedlisko W. H. Audena.
WIĘCEJRecenzja Przemysława Witkowskiego z książki Radości Grzegorza Kwiatkowskiego, która ukazała się w Ósmym Arkuszu Odry.
WIĘCEJRecenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Horror poeticus Piotra Śliwińskiego.
WIĘCEJRecenzja Przemysława Witkowskiego z książki moja Romana Honeta.
WIĘCEJRecenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Prześwity Jorie Graham.
WIĘCEJGłos Michała Piętniewicza w debacie “Co dał mi Połów?”.
WIĘCEJGłos Tomasza Fijałkowskiego w debacie “Co dał mi Połów?”.
WIĘCEJEsej Michała Piętniewicza towarzyszący premierze książki Sześć poetek irlandzkich w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza.
WIĘCEJRecenzja Adama Zdrodowskiego z książki Obroty cudów Laury (Riding) Jackson.
WIĘCEJKomentarz Michała Piętniewicza do wiersza „Drzewo” Ezry Pounda z książki Wiersze, poematy i Pieśni wydanej nakładem Biura Literackiego 5 stycznia 2012 roku.
WIĘCEJRecenzja Michała Piętniewicza z książki Niepojęte: Jest Mariana Stali.
WIĘCEJGłos Adama Zdrodowskiego w debacie “Biurowe książki 2010 roku”.
WIĘCEJGłos Michała Piętniewicza w debacie “20. edycja Warsztatów literackich”.
WIĘCEJGłos Adama Zdrodowskiego w debacie “20. edycja Warsztatów literackich”.
WIĘCEJRecenzja Michała Piętniewicza z książki Kronika zakłóceń Mariusza Grzebalskiego.
WIĘCEJGłos Michała Piętniewicza w debacie “Poezja na nowy wiek”.
WIĘCEJZ Marcinem Biesem rozmawia Krzysztof Szeremeta.
WIĘCEJGłos Michała Piętniewicza w debacie “Z Fortu do Portu”.
WIĘCEJGłos Adama Zdrodowskiego w debacie “Z Fortu do Portu”.
WIĘCEJRecenzja Michała Piętniewicza z książki znikam jestem Krystyny Miłobędzkiej.
WIĘCEJGłos Michała Piętniewicza w debacie “Być poetą dzisiaj”.
WIĘCEJElżbieta Martysz i Przemysław Witkowski spierają się o nową książkę Jacka Dehnela Ekran kontrolny.
WIĘCEJAutorski komentarz Marcina Biesa do wiersza shadowplay z arkusza poetyckiego Atrapizm, wydanego w Biurze Literackim w serii Połów 22 marca 2009 roku.
WIĘCEJKomentarze Marka K. E. Baczewskiego, Rafała Skoniecznego, Sławomira Elsnera.
WIĘCEJGłos Tomasza Fijałkowskiego w debacie “Poeci na nowy wiek”.
WIĘCEJGłos Michała Piętniewicza w debacie “Poeci na nowy wiek”.
WIĘCEJGłos Przemysława Witkowskiego w debacie “Poeci na nowy wiek”.
WIĘCEJRecenzja Przemysława Witkowskiego z książki Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJGłosy Artura Burszty, Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Adama Poprawy, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego w debacie “Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie'”.
WIĘCEJRecenzja Adama Zdrodowskiego z książki Abecadło Tadeusza Pióry.
WIĘCEJAutorski komentarz Przemysława Witkowskiego do wierszy z książki Lekkie czasy ciężkich chorób.
WIĘCEJGłos Tomasza Fijałkowskiego w debacie “Książka 2008”.
WIĘCEJGłos Michała Piętniewicza w debacie “Książka 2008”.
WIĘCEJGłos Adama Zdrodowskiego w debacie “Książka 2008”.
WIĘCEJAutorski komentarz Marcina Biesa do wiersza z arkusza poetyckiego Atrapizm, wydanego w Biurze Literackim w serii Połów 22 marca 2009 roku.
WIĘCEJRozmowa Marty Podgórnik z Marcinem Biesem, towarzysząca wydaniu przez Biuro Literackie w serii Połów 2009 arkusza poetyckiego Atrapizm.
WIĘCEJDebata “Wokół ‘Kup kota w worku (work in progress”) z udziałem Karola Pęcherza, Marty Podgórnik, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJKomentarze Wojciecha Brzoski, Marka K.E. Baczewskiego, Marty Podgórnik oraz Jakuba Winiarskiego.
WIĘCEJAutorski komentarz Michała Piętniewicza do wierszy z książki Oddział otwarty.
WIĘCEJKomentarze Johna Ashbery’ego, Andrzeja Sosnowskiego, Justyny Sobolewskiej, Kuby Mikurdy oraz Adama Zdrodowskiego.
WIĘCEJGłos Przemysława Witkowskiego w debacie “Co nam po klasykach? Larkin, Roussel, Stevens – czyli kanonizowanie”.
WIĘCEJKomentarze Wojciecha Bonowicza, Tomasza Fijałkowskiego, Anny Kałuży oraz Bohdana Zadury.
WIĘCEJKomentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Tomasza Fijałkowskiego, Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJKomentarze Anny Kałuży, Grzegorza Jankowicza, Adama Zdrodowskiego, Julii Szychowiak, Kamila Zająca, Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Grzegorza Jankowicza, Bartosza Sadulskiego, Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJAutorski komentarz Adama Zdrodowskiego do wierszy z książki Jesień Zuzanny.
WIĘCEJKomentarze Anny Kałuży, Julii Fiedorczuk, Tomasza Fijałkowskiego, Pawła Mackiewicza.
WIĘCEJAutorski komentarz Adama Zdrodowskiego do książki Przygody, etc..
WIĘCEJKomentarze Kamila Zająca oraz Adama Zdrodowskiego.
WIĘCEJKomentarze Tomasza Fijałkowskiego, Bogusława Kierca i Bartłomieja Majzla.
WIĘCEJKomentarze Bohdana Zadury, Marcina Sendeckiego, Bartłomieja Majzla i Tomasza Fijałkowskiego.
WIĘCEJKomentarze Tomasza Fijałkowskiego i Łukasza Jarosza.
WIĘCEJAutorski komentarz Adama Zdrodowskiego do wiersza z książki Przygody, etc..
WIĘCEJGłos Tomasza Fijałkowskiego w debacie “Poetyckie książki 2004”.
WIĘCEJGłos Adama Zdrodowskiego w debacie “6. edycja Warsztatów literackich”.
WIĘCEJGłos Adama Zdrodowskiego w debacie “Kiedy debiutować?”.
WIĘCEJWiersz z książki senne porządki (2008). Klip wyróżniony w konkursie “Etiuda z wierszem” dla studentów wrocławskiej ASP.
WIĘCEJAutorski komentarz Jakuba Wojciechowskiego o jednym wierszu.
WIĘCEJAndrzej Sosnowski o wierszach z książki senne porządki Jakuba Wojciechowskiego.
WIĘCEJKarol Maliszewski o poezji Marcina Biesa.
WIĘCEJRecenzja Pawła Mackiewicza z książki Jesień Zuzanny Adama Zdrodowskiego.
WIĘCEJLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WIĘCEJNota Karola Maliszewskiego o wierszach Marcina Biesa.
WIĘCEJRecenzja Bartosza Sadulskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJRecenzja Przemysława Owczarka z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJRecenzja Konrada Góry z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJRecenzja Marcina Orlińskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJNota Macieja Meleckiego o książce Atrapizm Marcina Biesa.
WIĘCEJNota Agnieszki Wolny-Hamkało o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJRecenzja Radosława Wiśniewskiego z arkusza Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJBartosz Sadulski o wierszach z książki Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJNota Adama Wiedemanna o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJNota Bogusława Kierca o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJNota Karola Maliszewskiego o wierszach Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJNota Rafała Skoniecznego o książce Atrapizm Marcina Biesa.
WIĘCEJKomentarze Wojciecha Brzoski, Marka K.E. Baczewskiego, Marty Podgórnik oraz Jakuba Winiarskiego.
WIĘCEJNota Andrzeja Sosnowskiego o wierszach Michała Piętniewicza.
WIĘCEJKomentarze Anny Kałuży, Julii Fiedorczuk, Tomasza Fijałkowskiego, Pawła Mackiewicza.
WIĘCEJKomentarze Andrzeja Sosnowskiego i Grzegorza Olszańskiego.
WIĘCEJKomentarze Anny Kałuży i Mariusza Grzebalskiego.
WIĘCEJ