
Moloch z fałdami
Inga Iwasiów
Recenzja Ingi Iwasiów, towarzysząca wydaniu książki Elżbiety Łapczyńskiej Bestiariusz nowohucki, która ukazała się w Biurze Literackim 21 grudnia 2020 roku.

Bestiariusz nowohucki jest książką tak niezwykłą, że podczas lektury szkicowałam z pamięci literacką mapę, pomagającą się zorientować, ku czemu prowadzi mnie autorka. Niekoniecznie każda czytająca osoba musi tak postąpić – można podążać za postaciami, ich mową, ich niezwykłymi właściwościami, wywołującymi eksplozję alternatywnych wobec realistycznego opisów zdarzeń i przestrzeni. Dać się prowadzić rytmowi i skojarzeniom, ułożonym w poetycko-surrealnym trybie. Gdyby jednak ktoś chciał prowizorycznej instrukcji marszruty, zapisuję kilka wskazówek.
Po pierwsze więc sama Nowa Huta jako Wielka Budowa, sławiona piosenkami, filmami, literaturą produkcyjną. Wzniosły kicz, który pozostawił po sobie prototypy junaka i junaczki, dzielnych, przekraczających normy, wierzących w czyn i partię, porzucających ciasne wioski z kościołami na rzecz wiary w wielkie piece i świetlice, świątynie liturgii uświęcającej pracę. Elżbieta Łapczyńska sięga po socrealistyczne obrazy i przetwarza je tak, jakby wyświetlała ich groteskowe warianty na ścianach wzniesionego pod Krakowem miasta. Labirynt dzielnicy mieszkaniowej oraz samego zakładu nie jest monumentem i idyllą z Kroniki Filmowej lat pięćdziesiątych, lecz rodzajem persyflażu pierwotnej narracji, której prototypem mogłaby być także powieść Tadeusza Konwickiego Przy budowie.
Po drugie robotnicze miasto jako utopijna Ziemia Obiecana, do której przybywają rozbitkowie wojenni, pozbawieni rodzin, ziemi i nadziei, chcący się ogrzać przy wielkim piecu. Sam proces produkcji stali, tyleż nowoczesny, ile oparty na archaicznych rytuałach, ma siłę przyciągania równoważną potrzebie znalezienia domu. Jedna z tajemniczych bliźniaczek Ruta-Rita tak opowiada o powodach osiedlenia się w Nowej Hucie:
Nie znałyśmy się na geografii, a już na pewno nie na gospodarce, żeby wiedzieć, gdzie będzie nam dobrze. Miałyśmy tylko jeden zmysł. Kiedyś usłyszałyśmy, jak ktoś wypowiedział pewną nazwę miasta, która nie brzmiała swojsko, nie pojawiała się nigdy w opowieściach o krewnych, transportach, przemarszach. Była jasna, prawie krystaliczna, a potem wpadała w miękkie żółcie i brązy. Rezonowała nam w głowach, wypaliła szlak tak mocny, że nic nie pozwalało jej wyprzeć sprzed oczu. Wszystko inne bladło, a te krystaliczne słowa jaśniały jak biały ogień. Wsiadłyśmy więc w autobus do Nowej Huty. (s. 37)
Po trzecie można więc przeczytać książkę Łapczyńskiej w ciągu demitologizacji osiedleńczych. Bohaterki i bohaterowie, dający punkty widzenia kolejnym rozdziałom bestiariusza, okażą się wówczas duszami błądzącymi, emblematami postaci pionierskich, które odeszły lub odchodzą w niepamięć jak sama idea komunistycznej metropolii: „Pachniało wapnem i niesprawną kanalizacją, jak wszędzie, jak w całej Nowej Hucie, odkąd tu przyjechaliśmy, każdy w swoim czasie” (s. 49).
Po czwarte trudno było mi nie pamiętać dwóch wydań reportaży Renaty Radłowskiej Nowohucka telenowela. Radłowska dokonała wyłomu zamiast prostego zastąpienia mitologizacji (z okresu pionierskiego) demitologizacją (z okresu wygaszania wielkich zakładów produkcyjnych). W matrycę opowieści o samowystarczalnym mieście wpuściła mowę jego mieszkanek i mieszkańców, gadaninę kuchenną, chaos ich pamięci, podporządkowany oczywiście obecności reporterki i potrzebie „telenoweli”. Tamta książka współbrzmi z debatą na temat tego, co (kogo) z okresu PRL‑u i jak zachować, upamiętniać w XXI wieku. Łapczyńska daje odłożoną w czasie odpowiedź: na pewno warto wyłączyć nostalgię i przyjrzeć się raz jeszcze podświadomości kultury lat pięćdziesiątych, grzebiąc w rezerwuarach wypartego. To nie jest polemiczna ani alternatywna odpowiedź, bo udzielona w innym języku – nie reporterskim, lecz artystycznym – jednak dobrze myśli mi się o tych książkach komplementarnie.
Po piąte proza Elżbiety Łapczyńskiej wpisuje się w bibliotekę kobiecych głosów, blisko Sylwii Chutnik z jej Atlasem kobiet – nie tylko z powodu porządku danego tytułami – ale i zamysłu „spisania osób”, których obecność emanuje z codzienności, lecz z różnych powodów nie dostaje się do książek, w tym tych normatywizujących, czyli słowników, atlasów, podręczników, bestiariuszy. Łapczyńska robi dla Nowej Huty to, co Sylwia Chutnik – ale i w zupełnie odmiennej poetyce Magdalena Tulii w Snach i kamieniach ‒ dla Warszawy. Surrealne i głębinowe dociekanie łączy zaś tę pisarską robotę z Uprawą roślin południowych metodą Miczurina Weroniki Murek.
Wymieniłam te narracyjne koneksje zamiast analizować poszczególne części książki, ponieważ jej największą wartością wydaje mi się zaplanowany przez pisarkę wysiłek lektury. Niemal od razu można powiedzieć, co się nam sugeruje, a jednak emocje powstają sekwencyjnie, meandrują jak sama przenosząca się opowieść o dziwakach, których łączy miejsce oraz upiorna opieka doktora Szpigla. O doktorze dowiemy się nieco więcej z Epilogu. Nieco więcej, bo nic nie zostanie dopowiedziane, a natura miasta, które najpierw pochłonęło wioski, a potem zaczęło się zapadać, pozostanie niejasna. Czy ktoś tą maszynerią i zarazem organiczną plątaniną kierował? Czy ludzie, ściągający zewsząd, znęceni siłą nowego, wnieśli coś innego niż opiewany w piosenkach trud, wpuścili między mury niepokój, po dekadach dający o sobie znać tylko zadającym pytania? Czy oni wszyscy – freaki – istnieli kiedykolwiek inaczej niż w micie?
Elżbieta Łapczyńska proponuje własną wersję opowiadania o lokalności, pamięci, przeszłości, zwykłych ludziach i samym konstruowaniu narracji z tych wszystkich impulsów. Splątaną jak ciemne wnętrzności, precyzyjną jak diagnozy nad-widzących i nad-czujących przewodników po hucie – molochu z fałdami.
O autorze

Inga Iwasiów
Profesorka Uniwersytetu Szczecińskiego, literaturoznawczyni, krytyczka literacka, poetka i prozaiczka. W latach 1999–2012 redaktorka naczelna Szczecińskiego Dwumiesięcznika Kulturalnego „Pogranicza”. Pomysłodawczyni oraz była przewodnicząca kapituły Ogólnopolskiej Nagrody Literackiej dla Autorki Gryfia, zasiada w kapitule Poznańskiej Nagrody Literackiej im. A. Mickiewicza. Członkini jury Nagrody Literackiej Nike, prezeska Polskiego Towarzystwa Autobiograficznego. W pracy naukowej specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu historii literatury polskiej, historii literatury XX wieku i teorii literatury. Odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi (2001) oraz Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2005). W 2010 roku została uhonorowana tytułem Ambasadora Szczecina. Wyróżniona Nagrodą Artystyczną Miasta Szczecin (2008) i Zachodniopomorskim Noblem (2009).
Powiązania


Nowy europejski kanon literacki: Mój pan mąż, Poniewczasie, Skóra to elastyczna osłona
nagrania / transPort Literacki Różni autorzySpotkanie z udziałem Rumeny Bužarovskiej, Lisy Kränzler, Bjørna Rasmussena, Bogusławy Sochańskiej, Doroty Stroińskiej i Ingi Iwasiów w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
Więcej
Przyszłość literatury: esej na otwarcie TransPortu Literackiego 29
nagrania / transPort Literacki Inga Iwasiów Malina MideraEsej Ingi Iwasiów otwierający festiwal TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
Więcej
Przyszłość literatury
debaty / ankiety i podsumowania Inga IwasiówPodsumowanie debaty „Przyszłość literatury”.
Więcej
Życie pisarza to pokój hotelowy o znośnym standardzie, gdzie nie zawsze jest uroczo i miło
wywiady / o książce Aleksandra Gieczys-Jurszo Inga IwasiówRozmowa Aleksandry Gieczys-Jurszo z Ingą Iwasiów, towarzysząca premierze książki Ingi Iwasiów Widok z okna w podróży służbowej, wydanej w Biurze Literackim 6 maja 2024 roku.
Więcej
Widok z okna w podróży służbowej
utwory / zapowiedzi książek Inga IwasiówFragmenty książki Ingi Iwasiów Widok z okna w podróży służbowej, która ukaże się w Biurze Literackim 6 maja 2024 roku.
Więcej
Nowy europejski kanon literacki: Trupi bieg, Świerzb, Emily forever
nagrania / transPort Literacki Różni autorzySpotkanie z udziałem Benedeka Tottha, Fríðy Ísberg, Marii Navarro Skaranger, Ingi Iwasiów w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Z kamienia i kości, Ostatni patriarcha i Ktokolwiek, tylko nie ja
nagrania / transPort Literacki Różni autorzySpotkanie z udziałem Bérengère Cournut, Najata El Hachmiego, Hałyny Kruk, Ingi Iwasiów w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.
Więcej
Leżąc na polu z oderwaną nogą, gdy górą idzie parada
debaty / ankiety i podsumowania Inga IwasiówGłos Ingi Iwasiów w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
Więcej
Trochę poety
recenzje / ESEJE Inga IwasiówRecenzja Ingi Iwasiów z książki Soma Łukasza Jarosza.
Więcej
Jaki etap?
debaty / ankiety i podsumowania Inga IwasiówGłos Ingi Iwasiów w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
Więcej
O Somie
recenzje / Różni autorzyKomentarze Bohdana Zadury, Agnieszki Wolny-Hamkało, Ingi Iwasiów, Pawła Lekszyckiego, Mariusza Grzebalskiego, Macieja Roberta, Marcina Orlińskiego, Artura Nowaczewskiego, Grzegorza Tomickiego, Piotra Kępińskiego.
Więcej
Bestiariusz nowohucki
nagrania / stacja Literatura Elżbieta ŁapczyńskaCzytanie z książki „Bestiariusz nowohucki” z udziałem Elżbiety Łapczyńskiej w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
Więcej
Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska
nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
Więcej
Bestiariusz nowohucki
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta57. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Człowiek bez twarzy
recenzje / KOMENTARZE Elżbieta ŁapczyńskaAutorski komentarz Elżbiety Łapczyńskiej, towarzyszący wydaniu książki Elżbiety Łapczyńskiej Bestiariusz nowohucki, która ukazała się w Biurze Literackim 21 grudnia 2020 roku.
Więcej
Czytanie z symptomów
wywiady / o książce Aleksandra Grzemska Elżbieta ŁapczyńskaRozmowa Aleksandry Grzemskiej z Elżbietą Łapczyńską, towarzysząca wydaniu książki Elżbiety Łapczyńskiej Bestiariusz nowohucki, która ukazała się w Biurze Literackim 21 grudnia 2020 roku.
Więcej
Książki z Biura: Odcinek 4 Bestiariusz nowohucki
nagrania / między wierszami Elżbieta ŁapczyńskaCzwarty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
Więcej
Bestiariusz nowohucki (2)
utwory / zapowiedzi książek Elżbieta ŁapczyńskaFragment zapowiadający książkę Elżbiety Łapczyńskiej Bestiariusz nowohucki, która ukaże się w Biurze Literackim 21 grudnia 2020 roku.
Więcej
Bestiariusz nowohucki (1)
utwory / zapowiedzi książek Elżbieta ŁapczyńskaFragment zapowiadający książkę Elżbiety Łapczyńskiej Bestiariusz nowohucki, która ukaże się w Biurze Literackim 31 grudnia 2020 roku.
Więcej
Fabuła i dokument, czyli o podróżach służbowych Ingi Iwasiów
recenzje / ESEJE Barbara ElmanowskaRecenzja Barbary Elmanowskiej, towarzysząca premierze książki Ingi Iwasiów Widok z okna w podróży służbowej, wydanej w Biurze Literackim 6 maja 2024 roku.
Więcej