teksty / Esej

Szczęśliwa ręka Jakuba Kulasy albo w poszukiwaniu straconego autora

Przemysław Owczarek

Laudacja Przemysława Owczarka, towarzysząca premierze książki Szczęśliwa ręka Jakuba Kulasy, wydanej w Burze Literackim 4 listopada 2025 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Szczę­śli­wa ręka to powieść-kłą­cze. Jakub Kula­sa roz­pi­sał ją niczym libret­to, na akty sple­cio­ne z roz­mów, głów­nie mię­dzy wydaw­cą-zle­ce­nio­daw­cą a (napisz­my) archi­tekt­ką i jed­no­cze­śnie eks­pert­ką od twór­czo­ści zmar­łe­go powie­ścio­pi­sa­rza, wsta­wia­jąc pomię­dzy owe akty „par­tie śpie­wu” z odręb­nych opo­wia­dań. W taki oto spo­sób spi­na­ją tę roz­ko­rze­nio­ną powieść wart­kie dia­lo­gi mię­dzy A., któ­ra pro­wa­dzi śledz­two w spra­wie spu­ści­zny po wybit­nym i popu­lar­nym pisa­rzu, a wydaw­cą i inny­mi oso­ba­mi posia­da­ją­cy­mi wie­dzę mogą­cą dopro­wa­dzić do publi­ka­cji odna­le­zio­nych opo­wia­dań. To głów­na „korzen­na łody­ga” tej powie­ścio­wej mate­rii, od niej zaś uko­rze­nia­ją się odkry­te opo­wia­da­nia tegoż pisa­rza, two­rząc rodzaj bocz­nych odnóg, jak­by struk­tu­rę tek­sto­we­go wie­lo­świa­ta, w któ­rym role zosta­ły roz­pi­sa­ne tak­że na gło­sy poza­ludz­kiej mena­że­rii.

Kula­sa to try­ska­ją­cy ener­gią demiurg, dba­ją­cy o szcze­gó­ły mecha­ni­zmu zegar­mistrz-inży­nier, jeśli nie wystar­czy nam meta­fo­ra arty­sty-ogrod­ni­ka. Mate­ria powie­ści jest pre­cy­zyj­nie skon­stru­owa­na i dopra­co­wa­na w wie­lo­gło­so­wym, gięt­kim od zwro­tów akcji języ­ku, fabu­lar­nych szcze­gó­łach i fra­pu­ją­cej, czę­sto „nie­ludz­kiej” nar­ra­cji. Ale w tym, co się tak „roz­cho­dzi” po róż­nych „korzon­kach” tej histo­rii o talen­cie auto­ra, któ­ry zgi­nął w wypad­ku – jego wciąż żywej ręce, prze­szcze­pio­nej komuś inne­mu, odkry­tych opo­wia­da­niach, któ­re rze­ko­mo spod niej wyszły i ich depo­zy­ta­riu­szach – pobrzmie­wa echo wynie­sio­nej na meta-poziom potycz­ki z tajem­ni­cą pro­ce­su twór­cze­go. Sil­nie odzy­wa się w niej nie­co „wypar­ty” przez realizm i lite­ra­tu­rę non-fic­tion duch wyobraź­ni.

Boha­te­ro­wie tej opo­wie­ści są zatem isto­ta­mi ludz­ki­mi i nie­ludz­ki­mi: mątwą, psem, obcym z innej pla­ne­ty, żół­wiem, a nawet dzie­łem, któ­re wyszło spod prze­szcze­pio­nej ręki jako gada­ją­cy posąg Bud­dy. Kula­sa czy­ni ich gło­sy rów­no­praw­ny­mi. Zamy­ka­ją­cy tę ple­ja­dę boha­ter, któ­ry ujaw­nia się, by zwień­czyć dzie­ło, jest jed­no­cze­śnie auto­rem opo­wia­da­nia, ostat­nim „korzon­kiem” owe­go kłą­cza i zara­zem stwór­cą całej powie­ści. To w pew­nym sen­sie meta– albo ur–autor, żeby się to Pań­stwu nie wyda­ło za pro­ste. Cie­nie, jakie rzu­ca w sno­pach inter­pre­ta­cji, mają kon­tu­ry Calvi­no, Bor­ge­sa, Eco, DeLil­lo i innych prze­świet­nych pisa­rzy. Sam ich zresz­tą Kula­sa wywo­łu­je Szczę­śli­wą ręką. A to ozna­cza, że nie tyl­ko wska­zu­je swo­ich ante­na­tów, ale i zara­zem powie­rza się pra­gnie­niu, by ich prze­kro­czyć ku czy­tel­ni­cze­mu zwień­cze­niu wła­sne­go dzie­ła. Dla Kula­sy, nie lada pro­za­tor­skie­go bystrza­ka, nie ma rze­czy nie­moż­li­wych. W jego „szczę­śli­wej ręce”, jak zresz­tą u ante­na­tów, żyje odpo­wied­nia ilość komó­rek humo­ru i auto/ironii, dzię­ki cze­mu sta­tus auto­ra jest cią­gle testo­wa­ny. I bynaj­mniej owe komór­ki nie pocho­dzą z prze­szcze­pu.

Dokąd zatem pro­wa­dzi nas śledz­two A., któ­ra spryt­nie inda­gu­je swo­ich roz­mów­ców, nie­raz toczy z nimi inte­lek­tu­al­ne spa­rin­gi, usi­łu­jąc dojść do praw­dy, roze­grać tak par­tie gło­sów, by prze­jąć nad nimi kon­tro­lę, zawład­nąć odkry­ty­mi opo­wia­da­nia­mi nie-żyją­ce­go pisa­rza? A., czy­ta­jąc ostat­nie opo­wia­da­nie z odna­le­zio­ne­go zbio­ru owe­go wybit­ne­go i popu­lar­ne­go pisa­rza, dema­sku­je przed nami alter ego auto­ra – Jaku­ba Kula­sy. Czym jest bowiem figu­ra prze­szcze­pio­nej ręki, któ­ra nie pod­da­je się woli jej nowe­go wła­ści­cie­la, tyl­ko sama pisze opo­wia­da­nia? Prze­szczep żyją­cy po śmier­ci auto­ra innym cia­łem, ale odda­ny w parok­sy­zmach pisa­nia swo­je­mu poprzed­nie­mu, pocho­wa­ne­mu prze­cież zewło­ko­wi, to nie­po­ko­ją­ca meta­fo­ra lęku przed wpły­wem. Prze­cież to sam Kula­sa zma­ga się z ideą „prze­szcze­pu” jako prze­świet­ne­go połą­cze­nia pisar­skich ciał ante­na­tów (jak­by języ­ko­wych pro­fi­li auto­rów dzieł) w „szczę­śli­wą rękę”, meto­ni­mię hybry­dy ojca-pre­kur­so­ra, któ­re­go trze­ba prze­kro­czyć w jego wcie­le­niach Calvi­no, Bor­ge­sa, Eco, DeLil­lo i innych wiel­kich.

I tu już Pań­stwo sami musi­cie się prze­ko­nać, jak Kula­sie wycho­dzi owo „prze­kro­cze­nie” w obro­nie wła­snej ory­gi­nal­no­ści. Obsta­wiam, że jest dobrym zegar­mi­strzem-inży­nie­rem, jeśli nie czu­łym ogrod­ni­kiem, któ­ry wyho­do­wał kłą­cze i sam się udat­nie w nie wsz­cze­pił. Kto poko­nał ante­na­ta, ten go zacho­wa dla sie­bie w taki spo­sób, któ­re­go powie­ścio­wy przo­dek-autor nie prze­wi­dział. Ów zwy­cięz­ca-poto­mek może tego doko­nać na wła­snych warun­kach, tutaj za pośred­nic­twem alter ego. Co praw­da, skła­da­ją się na nie wszyst­kie posta­cie powie­ści, ale autor wybie­ra sobie tę, w któ­rej chce się ujaw­nić, jak­by w naj­bar­dziej isto­to­wej dla powie­ści roli. Są nimi A. i sama prze­szcze­pio­na ręka, jest nim ujaw­nia­ją­ca się w jej ostat­nim opo­wia­da­niu postać twór­cy całe­go dzie­ła.

Zwróć­my uwa­gę na A. Jest po ope­ra­cji nogi, poru­sza się w orte­zie i o kuli. Ponie­kąd ta kon­dy­cja ilu­stru­je sta­rą antro­po­lo­gicz­ną zasa­dę mito­lo­gi­ki: tam, gdzie kula­wość, szu­kaj węża. Owa kula­wość peł­za w pio­nie, prze­śli­zgu­je się przez róż­ne histo­rie, jest prze­bie­gła i spryt­na, ale czy zdo­bę­dzie dla sie­bie skarb, ów owoc arty­stycz­ne­go roz-pozna­nia? Czy poko­na wszyst­kich kon­ku­ren­tów, zwłasz­cza wydaw­cę, dla któ­re­go wyko­nu­je zle­ce­nie?

Nie ma co dalej spoj­le­ro­wać. Powieść Kula­sy wie­dzie nas zatem przez mean­dry pro­ce­su twór­cze­go i ryn­ku wydaw­ni­cze­go, umie­jęt­nie gra suspen­sem i tajem­ni­cą, dla któ­rych pożyw­ką jest prze­szczep ręki. Czyj umysł i czy­ja ręka stwo­rzy­ły opo­wia­da­nia? Kto jest auto­rem odkry­tych po śmier­ci tegoż auto­ra opo­wia­dań? Kim jest wobec tego Jakub Kula­sa? Meta-auto­rem? Ur-auto­rem? W każ­dym razie twór­cą, któ­ry pre­cy­zyj­nie roz­mie­ścił w swo­jej powie­ści świet­nie ucha­rak­te­ry­zo­wa­ne wła­sne awa­ta­ry. Jest ta powieść ponie­kąd sama „prze­szcze­pem” niby oczy­wi­stych moty­wów, a tak­że przede wszyst­kim dzie­łem, któ­re wła­śnie obja­wi­ło się, jako bar­dzo dobry debiut. Myślę, że on dosko­na­le „zro­śnie się” z ocze­ki­wa­nia­mi tych osób czy­ta­ją­cych, któ­re zawsze sta­wia­ją na ambit­ną pro­zę i rzu­ca­ne przez nią inte­lek­tu­al­ne wyzwa­nie.

O autorze

Przemysław Owczarek

Urodzony w 1975 roku. Poeta, prozaik, z zawodu antropolog kultury, doktor nauk humanistycznych, redaktor, animator, muzealnik, wykładowca twórczego pisania. Autor ośmiu książek poetyckich. Laureat Nagrody im. Jacka Bierezina za debiut książkowy. Za poemat Cyklist (2009) nominowany do Nagrody Literackiej Gdynia i uhonorowany nagrodą Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. Jego wiersze tłumaczono na język angielski, niemiecki, bośniacki i bułgarski. Misteria to jego prozatorski debiut.

Powiązania

W obronie przygody

wywiady / o książce Magdalena Nowicka-Franczak Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Mag­da­le­ny Nowic­kiej-Fran­czak z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Miste­ria, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 maja 2025 roku.

Więcej

Katawotra

nagrania / transPort Literacki Malina Midera Przemysław Owczarek

Czy­ta­nie z książ­ki Kata­wo­tra z udzia­łem Prze­my­sła­wa Owczar­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29. Muzy­ka Mali­na Mide­ra.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 35 Przemysław Owczarek

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Przemysław Owczarek

Trzy­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Z ukosa

recenzje / ESEJE Przemysław Owczarek

Impre­sja Prze­my­sła­wa Owczar­ka na temat poezji Andrze­ja Ilczew­skie­go, wyróż­nio­ne­go w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nia przed debiu­tem wier­szem 2024”.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Katawotra

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Owczarek

Frag­men­ty książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Literatura na wysypisku kultury

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Lite­ra­tu­ra na wysy­pi­sku kul­tu­ry” z udzia­łem Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Mar­ty Pod­gór­nik, Rober­ta Rybic­kie­go i Mar­ty Koron­kie­wicz w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Antropoeta w jarzmie wywiadu

wywiady / o książce Paweł Kaczmarski Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jarz­mo, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Antropoeta

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Owczarek

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Owczar­ka do książ­ki Jarz­mo, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Stojąc na jednej nodze

dzwieki / RECYTACJE Przemysław Owczarek

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz 2013” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2013.

Więcej

Rosół czterech kultur

dzwieki / RECYTACJE Przemysław Owczarek

Wiersz Prze­my­sła­wa Owczar­ka zare­je­stro­wa­ny na spo­tka­niu „Odsiecz 2013” pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2013.

Więcej

Jarzmo (2)

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Owczarek

Frag­ment książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Jarzmo (1)

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Owczarek

Frag­ment książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Regulamin pracowni. O Preparatach Przemysława Witkowskiego

recenzje / ESEJE Przemysław Owczarek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Owczar­ka z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Honet „dziecko” i dzieci Honeta – nieustanna mediacja

recenzje / ESEJE Przemysław Owczarek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Owczar­ka z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Gdzie kończy się autor, a zaczyna książka

wywiady / o książce Artur Burszta Kuba Kulasa

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Kubą Kula­są, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Szczę­śli­wa ręka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 listo­pa­da 2025 roku.

Więcej

Tu przemawia dzikie serce

recenzje / ESEJE Marek Bieńczyk

Recen­zja Mar­ka Bień­czy­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej