Paradiso

13/09/2012 liryka

Paradiso jest metapoetycką książką o próbach ułożenia sobie przestrzeni życiowej i sercowej w kontekście znanych, ogólnodostępnych motywów oraz toposów domu szczęśliwego, rodzinnego i miłości aż po grób. Marta Podgórnik w swojej poezji mierzy się z tradycją literacką unikając banału oraz estetyzującego nadęcia.

Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Legnica
Wydanie
1
Data wydania
2000-09-22
Gatunek
Liryka
Seria
Port Legnica 2000
Ilość stron
52
Format
145 x 205 mm
Oprawa
145 x 205 mm
Projekt okładki
Maria Antoniak
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
83-88515-03-9
spis treści

1. lipiec
2. podłożona melodia
3. wiersz dla paoli bracho
4. refektarz
5. debiut w Internecie
6. wiersz dla pauliny Martinez
7. żenujący klasycyzm
8. stop klatka
9. łakocie i witaminy
10. groński cytuje marcjalisa
11. także dla niej
12. promocja jaworskiego na stoisku PIW-u
13. luxemburg i inne wiersze
14. jak to z nami jest?
15. życie z ideami
16. ulica łużycka
17. wycieczka na groby
18. prawa do lewej
19. Ameryka
20. referat lub artykuł
21. drobne poprawki
22. produkty uboczne
23. jeden
24. szczegółowa mapa
25. handle with care
26. jednostki pamięci
27. dwóch adresatów
28. przedświąteczna gorączka
29. spóźnione propozycje
30. Paradiso
31. przeglądarka
32. bzdurne wątpliwości
33. evidence
34. mały nostradamus
35. wycieczka pod most
36. niedzielny obiad
37. stacja docelowa
38. niedzielna pustka
39. marny pożytek
40. ostatnimi czasy
41. test ciążowy
42. faceci i babki

opinie o książce

Poezja Marty Podgórnik, przy całej swojej dyscyplinie intelektualnej i przede wszystkim formalnej, wyróżnia się niebywałym ładunkiem dramatyzmu, żywością języka, wynalazczością w dziedzinie odkrywania i kreowania nowych, intrygujących sytuacji lirycznych. ‚Paradiso’ będąc książką o usiłowaniach ‚urządzenia się’ w nietrwałym związku z drugim człowiekiem, poddaje ironicznej wiwisekcji wszystkie ‚pojęcia i terminy’ związane zarówno z toposem domu, wspólnoty, szczęścia, jak i samotności, smutku i rozpaczy. Jednocześnie jest to tom wyraziście ‚metapoetycki’, w którym modne tendencje i techniki literackie funkcjonują nie na zasadzie powielanych wzorców, lecz przeciwników w dyskusji, których się zarówno szanuje, jak i niszczy.

Adam Wiedemann

Marta Podgórnik stworzyła absolutnie przekonujący, oryginalny język poetycki – i to w bardzo młodym wieku.

Tadeusz Pióro

Wiersze Marty Podgórnik pokazują, że o świecie codziennego doświadczenia można mówić w sposób intrygujący, unikając pułapek banału, kolokwialnego bełkotu czy estetyzującego zadęcia. Autorce należy gratulować odwagi, inteligencji i językowej werwy.

Mariusz Grzebalski

inne książki autora

teksty i materiały o książce w bibliotece