01/04/21

Wielka Noc 2021

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

Na czas Wielkiej Nocy przygotowałem coś innego, wyjątkowego. Muzykę z piętnastu nowych, instrumentalnych płyt (wykaz wykonawców 4 kwietnia na facebooku Biura Literackiego) i słowa od ósemki poetek i poetów (Joanny Mueller, Marty Podgórnik, Dariusza Sośnickiego, Agaty Puwalskiej, Kacpera Bartczaka, Romana Honeta, Ani Podczaszy, i Karola Maliszewskiego). Wybierając poszczególne utwory, zszywając je z wyrazami, a potem klejąc ze sobą, chciałbym osiągnąć efekt, który byłby bliski temu, który znamy z naszych festiwalowych czytań. Czy się udało? Ocenicie sami.

Połączenie literatury z muzyką bierze się z mojego, trwającego już trzy dekady przekonania,  o potrzebnie wzajemnego współistnienia obu tych artystycznych sfer. Tak jak melodie towarzyszą filmom, spektaklom,  słuchowiskom, tak samo powinny one towarzyszyć literackim wystąpieniom. Zyskują wtedy i słowa i dźwięki. Klasyczne czytania poetek i poetów, prozaiczek i prozaików mają swój urok, ale kto choć raz był w Forcie, Porcie lub Stacji, ten wie, jak wiele odpowiednio dobrane nuty  potrafią wydobyć ze słów. I jak słowa, potrafią wyzwalać nieoczywiste dźwięki.

Zazwyczaj w trzecim akapicie rekomenduję do słuchania wcześniejsze odcinki „Strony A, strony B”. Ale już w pierwszym zdaniu zadeklarowałem, że to co będzie dzisiaj jest inne, wyjątkowe. Przywołać co najwyżej mogę więc tylko odcinek „Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi” z najważniejszymi czytaniami z 25-letniej historii naszego festiwalu. W kilku innych prezentowaliśmy czytania Wacława Zimpla z autorami naszych nowych książek jako zapowiedź tegorocznego festiwalu. Takiego setu jak ten dzisiejszy jeszcze więc w tym podcaście nie było.

Nie pozostaje więc mi już innego, jak tylko zaproponować, by każdy z Was usiadł wygodnie, zgasił światło, zapomniał o codziennych problemach… i posłuchał tej oto opowieści.