recenzje / ESEJE Balla, czyli jak się wymykać
Maciej Robert
Recenzja Macieja Roberta z książki Świadek Vladimír Balli.
Tutaj nic nie jest oczywiste – począwszy od samego autora (podpisującego się jedynie nazwiskiem, które przybrał jako artystyczny pseudonim), aż po recepcję jego twórczości (krytycy mają ogromny problem z zakwalifikowaniem genologicznym tej prozy) aż po układ tomu (Świadek to wspólne wydanie dwóch zbiorów Balli, “De La Cruz” i “Obcy”, ciekawi jednak fakt ich niechronologicznego ułożenia). Jedno jest pewne – Balla często robi literaturę z literatury. W Świadku tropów literackich jest co niemiara, już choćby w samych tytułach – od “Obcego” poczynając, na “Świadku” kończąc. Kafka jest tu zresztą szczególnie ważny. W “Przemianie”, w której kafkowski Gregor Samsa, zamieniając się w robaka, dostosował się wreszcie do świata, w którym wszyscy są robakami, Balla wykłada swoją strategię – to ironiczna dekonstrukcja literackich wątków, a także odwrócenie odgórnie przyjętych norm. Flirtów z historią literatury światowej jest w “Świadku” więcej – w “Squacie” Obłomow Gonczarowa zmienia się w Odłomowa, który odkrywa, że brak działania wciąż jest najlepszą filozofią życiową (“Odłomow obrócił się na boku. Potem znowu. Całe życie tak się tylko przewracał z boku na bok, ale przecież i świat też się tylko obraca i kręci niczym komiczny spowolniony derwisz, bez żadnej szansy na osiągnięcie transu”), w “Śmierci we Vrútkach” Gustaw von Aschenbach, zwany także – nie bez powodu – Arschenbachem, umiera zupełnie gdzie indziej niż w Wenecji, zaś bohaterowie opowiadania “Świat jako przyszłość albo nic” czekają na swojego Godota (“Możesz być pewien, że się odezwie. Zawsze się odzywał. Wciąż był w pobliżu”), który może być Bogiem, śmiercią, czymkolwiek. Balla często bawi się w zamianę znaczeń i ontologicznych statusów – żona nagle nie poznaje swojego męża, zaś wybierający się na zagraniczną fuchę murarz nie poznaje sam siebie. W opowiadaniach Słowaka stałym rekwizytem jest lustro, w które patrzy się z obawą, że odbicie może być przerażające. Potwory kryją się w nas, ale też czają się w naszym najbliższym otoczeniu – ich obecność za telewizorem nikogo nie dziwi. Balla zręcznie żongluje tropami, gatunkami, stylami – od fantastyki przechodzi do makabreski wpisanej w opowieść szkatułkową, od metafizycznych i probabilistycznych rozważań przechodzi gładko do groteski. Trzeba przyznać, że ta kalejdoskopowa galopada znaczeń staje się z czasem męcząca. I po raz kolejny okazuje się, że to, co najprostsze, ma w sobie największą siłę. U Balli taką perełką jest króciutkie opowiadanie “Ernestowi”, czyli historia o stoicyzmie i pragmatyzmie, z jakim przyjmuje się śmierć bliskiej osoby.
Tekst opublikowany na blogu czytamcentralnie.blogspot.com. Dziękujemy za udostępnienie materiału.
O AUTORZE
Maciej Robert
Urodzony w 1977 roku w Łodzi. Poeta, dziennikarz, krytyk literacki i filmowy. Laureat wielu ogólnopolskich konkursów literackich. Publikował m.in. w „Opcjach”, „Studium”, „Frazie”, „Tyglu Kultury”, „Ha!arcie”, „Toposie” i „Gazecie Wyborczej”. Jego wiersze były tłumaczone na język angielski, chorwacki i serbski. Stypendysta Ministra Kultury. Mieszka w Łodzi.
powiązania
Odsiecz 2006
dzwieki / WYDARZENIA Jacek Dehnel
Kacper Bartczak
Maciej Robert
Marek K. E. Baczewski
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Marka K.E. Baczewskiego, Kacpra Bartczaka, Jacka Dehnela i Macieja Roberta podczas Portu Wrocław 2006.
WIĘCEJ
Zazdrościliśmy Polakom, kiedy spadł samolot
wywiady / O PISANIU Andrij Bondar
Maciej Robert
Rozmowa Macieja Roberta z Andrijem Bondarem, towarzysząca premierze książki Historie ważne i nieważne w przekładzie Bohdana Zadury, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 maja 2011 roku, a w wersji elektronicznej 13 listopada 2017 roku.
WIĘCEJ
Pióro z celownikiem
recenzje / IMPRESJE Maciej Robert
Recenzja Macieja Roberta z książki Killer Andrija Lubki.
WIĘCEJ
Bunt się nie starzeje
recenzje / ESEJE Maciej Robert
Recenzja Macieja Roberta z książki Być może należało mówić (1984-2012) Jacka Podsiadły.
WIĘCEJ
100 WIERSZY POLSKICH STOSOWNEJ DŁUGOŚCI. POCZĄTKI (mashup)
recenzje / KOMENTARZE Maciej Robert
Autorski komentarz do wiersza Macieja Roberta będącego poetycką wariacją na temat antologii 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WIĘCEJ
Poezja ręka w rękę z komiksem
recenzje / ESEJE Maciej Robert
Recenzja Macieja Roberta z książki Powrót barbarzyńców i nie.
WIĘCEJ
Dzwinka Matijasz: Powieść o ojczyźnie
recenzje / IMPRESJE Maciej Robert
Esej Macieja Roberta towarzyszący premierze książki Powieść o ojczyźnie Dzwinki Matijasz.
WIĘCEJ
Working Class Hero albo piąty członek The Beatles
recenzje / ESEJE Maciej Robert
Recenzja Macieja Roberta z książki Teraz będziemy spać, leżeć bez ruchu lub ubierzemy się na powrót Briana Pattena.
WIĘCEJ
Jak nie przeżyłem Legnicy? Jak przeżyłem Wrocław?
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Maciej Robert
Głos Macieja Roberta w debacie “Z Fortu do Portu”.
WIĘCEJ
Poruszenie w leprozorium
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Maciej Robert
Głos Macieja Roberta w debacie “Być poetą dzisiaj”.
WIĘCEJ
Na zmianę warty trzeba poczekać
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Maciej Robert
Głos Macieja Roberta w debacie “Poeci na nowy wiek”.
WIĘCEJ
Debiut po trzydziestce
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Maciej Robert
Głos Macieja Roberta w debacie “Książka 2008”.
WIĘCEJ
O Wszystko
recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski
Maciej Melecki
Maciej Robert
Zbigniew Machej
Komentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Meleckiego, Zbigniewa Macheja, Macieja Roberta.
WIĘCEJ
O Zebranych
recenzje / NOTKI I OPINIE Agnieszka Wolny-Hamkało
Jakub Winiarski
Jerzy Jarniewicz
Justyna Sobolewska
Maciej Robert
Tomasz Majeran
Komentarze Jerzego Jarniewicza, Tomasza Majerana, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Jakuba Winiarskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Henryka Zbierskiego.
WIĘCEJ
O Antypodach
recenzje / NOTKI I OPINIE Grzegorz Jankowicz
Łukasz Jarosz
Maciej Robert
Maciej Woźniak
Marek K. E. Baczewski
Mariusz Grzebalski
Komentarze Mariusza Grzebalskiego, Grzegorza Jankowicza, Marka K. E. Baczewskiego, Macieja Roberta, Łukasza Jarosza, Grzegorza Wysockiego oraz Macieja Woźniaka do książki Antypody Sławomira Elsnera.
WIĘCEJ
O remoncie poranka
recenzje / NOTKI I OPINIE Maciej Robert
Piotr Kępiński
Piotr Matywiecki
Komentarze Piotra Matywieckiego, Macieja Roberta, Piotra Kępińskiego.
WIĘCEJ
O Czystej ziemi
recenzje / NOTKI I OPINIE Bartosz Sadulski
Justyna Sobolewska
Karol Maliszewski
Maciej Robert
Tomasz Fijałkowski
Komentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Tomasza Fijałkowskiego, Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJ
O Somie
recenzje / Agnieszka Wolny-Hamkało
Artur Nowaczewski
Bohdan Zadura
Grzegorz Tomicki
Inga Iwasiów
Maciej Robert
Marcin Orliński
Mariusz Grzebalski
Piotr Kępiński
Komentarze Bohdana Zadury, Agnieszki Wolny-Hamkało, Ingi Iwasiów, Pawła Lekszyckiego, Mariusza Grzebalskiego, Macieja Roberta, Marcina Orlińskiego, Artura Nowaczewskiego, Grzegorza Tomickiego, Piotra Kępińskiego.
WIĘCEJ
Świadek Vladimira Balli
recenzje / ESEJE Agnieszka Jeżyk
Recenzja Agnieszki Jeżyk z książki Świadek Vladimira Balli.
WIĘCEJ
Wiosna
recenzje / KOMENTARZE Vladimír Balla
Autorski komentarz Vladimíra Balli do opowiadania „Wiosna” z książki Świadek, wydanej nakładem Biura Literackiego 2 czerwca 2011 roku.
WIĘCEJ
Świadek na procesie Kafki
recenzje / ESEJE Paweł Bernacki
Recenzja Pawła Bernackiego z książki Świadek Vladimíra Balli.
WIĘCEJ