recenzje / ESEJE Kołowanie
Paweł Dunin-Wąsowicz
Recenzja Pawła Dunina-Wąsowicza z książki Połów poetyckie debiuty 2012 .
Sprawy mają się tak, że z nową poezją jestem jakieś dziesięć lat w plecy. Odkąd wydaję „Lampę” jako miesięcznik, staram się delegować zadanie krytycznego trzymania ręki na jej pulsie swym współpracownikom (kolejno Paweł Gołoburda, Krzysztof Fiołek i Paweł Kozioł), sam co najwyżej wybieram wiersze z nadsyłanych propozycji, jeśli robią na mnie wrażenie. Jeśli jednak przyszła mi ochota zapoznania się z książką wydaną przez głównego zawiadowcę ruchu w temacie poetyckich debiutów czyli Biuro Literackie, łaskawie wpuszczające nowych autorów na kontrolowaną przez siebie linię magistralną, moja niekompetencja może być jednak zaletą. Nie będę umiał bowiem wykryć kto znalazł się pod czyim wpływem, dzieląc się wrażeniami z lektury. Poza tym, że najwyraźniej ani Suska, ani Różycki, ani Tkaczyszyn-Dycki nie są idolami tegorocznych autorów dorocznego almanachu debiutów – brak śladu tak regularnego rytmu jak rymu. Czego zatem laik dowie się o najnowszych trendach w nowej poezji?
Połów. Poetyckie debiuty 2012 zawiera osiem zestawów (arkuszy) poetyckich twórców w wieku 21–32 lata (w tym jedna kobieta), wybranych przez czworo selekcjonerów w wieku 34–53 lata (w tym dwie kobiety), również aktywnie uprawiających poezję. Podżyrowali oni swoimi autorytetami ten almanach, gwarantując podstawową literacką jakość. I rzeczywiście, trudno się do czegoś przyczepić – grafomańska wydała mi się tylko fraza Pociąg kołuje, bardzo intercity (z wiersza Dwadzieścia jeden i pół Szymona Słomczyńskiego) zaś moją niechęć wobec słów Ptactwo kołuje wokół głodnych pinakli, pinakli umazanych ochrą (Piotr Nita, proza poetycka Dom/Rtęć/Skrzydła – autor ten wyjawia w biogramie, że prowadzi warsztatową edukację z zakresu creative writing, może jednak wziąłby się za to dopiero po książkowym debiucie?) wytłumaczyć mogę zarówno wrogością wobec kołowania jak ograniczonym zaufaniem do mowy wzniosłej. Tej ostatniej jest jednak w ogólnym rozliczeniu mniej więcej tyle co wulgaryzmów, więc trudno mówić o jakiejś tendencji. W zawartych w almanachu utworach pojawiają się motywy zarówno odnoszące się do kultury wysokiej (te w mniejszości) jak komputerowe i popkulturowe. Wrażenie wywarło na mnie wplecenie cytatów z piosenki The Cure w historię o rozjechanym przez samochód kocie w 2# (the love cats) Dawida J. Kujawy, motywy automobilowej mikrosocjologii pojawiają się też w Wysokich obrotach Słomczyńskiego pożywiających się przydrożną prostytucją. Odnotować trzeba też objawy niezdrowego nieco zainteresowania życiem literackim, gdy twórcy terminy z nim związane przekładają na życie realne – idzie mi o intymny debiut w Wydaje się, wydałam się Oliwii Betcher czy 5# Kujawy, piszącego mamy rozpierdol jak w wierszach przed redakcją (najwyraźniej funkcjonariusze Biura nieźle przeczołgali swoich podopiecznych).
Czy coś poza tym zapamiętałem z tej książki? Tak, poczucie wyrazistości dwóch poetów wobec szóstki niewyrazistych. Moje typy pod tym względem to Patryk Czarkowski i Seweryn Górczak. Nie jest to jednoznaczne z tym, że podoba mi się to, co jest w ich wierszach, raczej prowokują w swych postawach do starcia.
Czarkowski to nowy partyzant prawdy (że zacytuję tytuł książeczki Krzysztofa Koehlera, dziś profesora UKSW), w bardzo oszczędnych kawałkach chętnie posługuje się trybem rozkazującym: nie mów do mnie niczego / co mogłoby być prawdą/ mów prawdę [naucz mnie mowy i spraw], i wyobraź sobie / że nie ma w tym żadnej ironii, / jest tylko prośba [wyobraź sobie], naucz mnie mowy i spraw / by na mnie w niej / nie było miejsca [naucz mnie mowy i spraw]. Tu przypomina mi się szmonces o posiadaczach 100% racji.
Przez Górczaka – jedynego zresztą autora tej książki, którego nazwisko wcześniej znałem, a wiersze nawet drukowałem w „Lampie” – przemawia natomiast wkurw. Wtedy gdy w Dwóch stronach złotówki rozpoczynających się słowami Zabij mi jakiegoś Żyda stwierdza, że w tym kraju uczy się angielskiego, abyś spierdalał stąd / jak najszybciej (…). I wtedy gdy drwi Obywatel wie przecież, że żyje w najlepszej z możliwych Polsk (Konstytucja), a ja mu chcę powiedzieć, że jak dotychczas w historii to jest właśnie ta najlepsza Polska, choć pewnie możliwa byłaby lepsza. A poza tym, gdy pisze w Bajce o wilkach i owcach noszących m.in. swetry z wilczej sierści – i tym jako jedyny z tegorocznego Połowu mnie rozśmieszył.
Na koniec bardzo przepraszam Maciejów Papierskiego i Kulisa, iż dopiero teraz wymieniam te nazwiska, ale widać ich twórczość zawarta również w Połowie jest do tego stopnia autonomiczna, że wystarcza w zupełności autorom a nie takiemu czytelnikowi jak ja, który czuje się najwyżej skołowany. Odpowiedniejsze towarzystwo dla Górczaka widzę raczej w postaci innych tegorocznych debiutantów jak Rafał Krause (Pamiętnik z powstania, patrz także „Lampa” 7/2013) czy Xawery Stańczyk (Skarb piratów). Ale ich autorskie debiuty w postaci solowych książek nie ukazują się bynajmniej w Biurze Literackim lecz dzięki oddziałowi łódzkiemu SPP i Lampie i Iskrze Bożej (he, he), wreszcie sam Górczak debiutuje książkowo w warszawskim Staromiejskim Domu Kultury. Oj, coś dziurawe sieci mają wrocławscy rybacy.
Recenzja ukazała się w miesięczniku „Lampa” nr 8/2013, s. 50. Dziękujemy autorowi za wyrażenie zgody na przedruk
Powiązania
Połów. Poetyckie debiuty 2012
nagrania / wydarzenia Różni autorzy
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Oliwii Betcher, Patryka Czarkowskiego, Seweryna Górczaka, Dawida Kujawy, Macieja Kulisa, Piotra Nity, Macieja Papierskiego, Szymona Słomczyńskiego, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller i Marty Podgórnik podczas festiwalu Port Wrocław 2013.
Więcej
Wysokie obroty
dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński
Wiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2012” na festiwalu Port Wrocław 2013.
Więcej
Po dziesiątym
dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński
Wiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2012” na festiwalu Port Wrocław 2013.
Więcej
O dwóch królewnach
dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński
Wiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2012” na festiwalu Port Wrocław 2013.
Więcej
O wierszu „I. Orzełek. Zabij mi jakiegoś Żyda”
recenzje / KOMENTARZE Seweryn Górczak
Komentarz Seweryna Górczaka do wiersza „I. Orzełek. Zabij mi jakiegoś Żyda”.
Więcej
O wierszu „u kresu”
recenzje / KOMENTARZE Maciej Papierski
Komentarz Macieja Papierskiego do wiersza „u kresu”.
Więcej
O wierszu „5#”
recenzje / KOMENTARZE Dawid Kujawa
Autorski komentarz Dawida Kujawy do wiersza „#5”
Więcej
O wierszu „Herbatka”
recenzje / KOMENTARZE Maciej Kulis
Komentarz Macieja Kulisa do wiersza „Herbatka”.
Więcej
O wierszu „Dom / Rtęć / Skrzydła”
recenzje / KOMENTARZE Piotr Nita
Autorski komentarz Piotra Nity do wiersza „Dom / Rtęć / Skrzydła”.
Więcej
O wierszu „pytanie”
recenzje / KOMENTARZE Patryk Czarkowski
Autorski komentarz Patryka Czarkowskiego do wiersza „pytanie”.
Więcej
O wierszu „przestrzenny”
recenzje / KOMENTARZE Oliwia Betcher
Autorski komentarz Oliwii Betcher do wiersza „przestrzenny”.
Więcej
W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego
recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller
Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
Więcej
„narracja zawsze będzie spiskować”
recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski
Karol Maliszewski, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Dawida Kujawy.
Więcej
słowem; bez popisów
recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik
Marta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Papierskiego.
Więcej
Spacerów jestem głodny, niech zima się skończy!
wywiady / o pisaniu Maciej Kulis
Roman Honet
Z Maciejem Kulisem o książce Połów. Poetyckie debiuty 2012 rozmawia Roman Honet.
Więcej
O wierszach Macieja Kulisa
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet
Roman Honet, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Kulisa.
Więcej
W klinczu konstrukcji i konstytucji – o „apokaliptycznych apokryfach” Seweryna Górczaka
recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller
Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
Więcej
„Prywatne perpetuum mobile”. O wierszach Oliwii Betcher
recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik
Marta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Oliwii Betcher.
Więcej
Jakby w kamieniu
wywiady / o pisaniu Patryk Czarkowski
Roman Honet
Z Patrykiem Czarkowskim o książce Połów. Poetyckie debiuty 2012 rozmawia Roman Honet.
Więcej
O wierszach Patryka Czarkowskiego
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet
Roman Honet, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Patryka Czarkowskiego.
Więcej
Kuter do bazy!
recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller
Joanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
Więcej