BiuLetyn nr 6/2026: Posłuchaj książek z Biura
Biuro Literackie poszerza ofertę – obok wydań papierowych i e‑booków pojawiają się audiobooki. Na początek kobiece głosy: Justyna BARGIELSKA czyta swój najnowszy tom Kubek na tsunami, Julia SZYCHOWIAK proponuje Wyrazy współczucia, Antonina TOSIEK daje pełny emocji głos swoim żertwom, a Złodziejkę matek Magdaleny GENOW interpretuje Zuza Gaińska.
Kacper Bartczak odebrał we Wrocławiu Nagrodę Poetycką Silesius 2025 za całokształt twórczości. Poeta, tłumacz i eseista jest związany z Biurem Literackim od 2009 roku, kiedy ukazał się jego zbiór esejów Świat nie scalony. Jego własna twórczość łączy refleksję filozoficzną z eksperymentem językowym i stała się jednym z najbardziej oryginalnych projektów poetyckich w Polsce.
„Czy poezja ma jeszcze przyszłość – i jaką?” – tym pytaniem zaczyna swój mocny, analityczny esej w debacie „Granice literatury” Agnieszka WALIGÓRA. To przenikliwa diagnoza stanu polskiej poezji i wezwanie, by nie oddać jej światu treści jednorazowego użytku, z końcowym pytaniem, czy poezja jest dziś formą przetrwania – czy wciąż polem prawdziwego eksperymentu.
„Nagroda – a na pewno tak mainstreamowa jak Nike – bywa pocałunkiem śmierci” mówi Jerzy Jarniewicz w bardzo osobistej rozmowie z Arturem Bursztą, która odbywa się kilka miesięcy po premierze książki Trzy kobiety. „Gościa, który ją dostał, nawet jeśli się go czyta, już się nie recenzuje, nie poświęca mu się zawsze deficytowego przecież czasu”.
Słowo od redaktora w książce to rzadkość. Artur Burszta na końcu Gałązki rozmarynu pisze: „Lowell długo była poetką odsuwaną – od kanonu, od rozmowy, od należnego miejsca. Mówiono o niej: ‘bogata bostońska dama’, ‘przywódczyni imagistów na wyrost’. A jednak to ona nadała nowej poezji siłę – związała zachwyt codziennością z ryzykiem intymności”.
Tracking przesyłek poleconych Michała JANIKA to jeden z najciekawszych poetyckich debiutów ostatnich lat. Joanna MUELLER w swojej laudacji pokazuje, jak Janik zamienia zwykłą przesyłkę w poetycką pułapkę: zamiast łatwego odbioru oferuje ryzyko otwarcia, konfrontację z introwertyzmem i odwagę wychodzenia do ludzi.

