Druga osoba

10/01/2021 liryka

Kim jest druga osoba? Czy to ukochany, czy przeciwnik? Towarzysz – czy ten, kto odszedł? Czy to ktoś należący do mniejszości, szukający schronienia? Albo agresor chcący zaanektować przestrzeń i zaatakować gospodarza? A może to dziecko? W debiutanckim tomie Katarzyna Szaulińska pyta o granice jednostki, pokazuje różne aspekty relacji między dwoma obiektami – lustrzane odbijanie, przenikanie pod powierzchnię, zniekształcanie obrazu, stopienie. Podejmuje też namysł nad tym, skąd pochodzimy i na ile jesteśmy odrębni, a na ile składamy się z części dziedziczonych jak mitochondria od naszych matek i wszystkich, którzy mieli na nas wpływ. Ta poezja wlewa się w czytelnika powodzią skojarzeń i nie pozwala zachować dystansu. Pierwsza i druga osoba w lekturze tomu zlewają się w jedno.

Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Stronie Śląskie
Wydanie
1
Data wydania
2020-05-25
Gatunek
Liryka
Seria
Poezje
Ilość stron
40
Format
162 x 215 mm
Oprawa
miękka
Projekt okładki
Marianna Sztyma
Projekt opracowania graficznego
Artur Burszta
ISBN
978-83-66487-13-0
spis treści

late bloomers

hipokamp

california dreaming

lokomotywa

surfacing

It’s a thing about our family: we want things people don’t have. So you always hear ‘no’

animus

filo

zapp/benzyna

ósemka: basen heisenberga

orada

na zajezdni utrata odcinam biceps i rzucam syrenom na pożarcie

polachesis

psoas

pelikanka

czas półtrwania

druga osoba

dorothy vallens

l’objet petit a

pieta

nirwana

oczy jak jaskółki a z dziobów leci ślina

nagrodą za wolność jest wolność

przecinek

żyzna

opinie o książce

Płaszczyzna wyobrażeniowa wydaje się ogromnie istotna w psychodynamicznie ukierunkowanej twórczości najświeższej debiutantki Biura. Głównym spoiwem fraz książki nie jest logika, a migawkowa, pozornie luźna łączliwość skojarzeń. Wiersze są rytmiczne, krótkie, kilkuwersowe, zbudowane na słowach kluczach, wokół których układa się siatka słów na różne sposoby łączących się z najważniejszą dla znaczenia, kluczową właśnie, osią wiersza. Autorka nie ukrywa swoich związków z pracą psychoterapeutyczną w nurcie przywiązującym dużą wagę do odkrywania nieświadomego za pomocą dostępnych obserwatorowi aktów psychicznych, takich jak sny (po freudowsku – marzenia senne), przejęzyczenia czy lęki. Dzięki obserwacji tych zjawisk na terenie wiersza można próbować (…) dostawać się głębiej do tego, co w tekście jeszcze może się znajdować.

Weronika Janeczko

inne książki autora

teksty i materiały o książce w bibliotece