recenzje / KOMENTARZE

żyzna

Katarzyna Szaulińska

Autorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej towarzyszący wydaniu książki Druga osoba, która ukazała się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

żyzna

A.

o próżni mówią: jest osią oddaleń
języka od zębów i wekiem obrazu
lub dźwiękiem znikąd bo wcześniej nie było
żadnych przemieszczeń gardła ani pojęć
dla których wtedy otworzyłaś nisze

to były dni ujawnień rozdziałów
jak kiedy wiatr znienacka trzaśnie szybą
i to już jest: ta jasność rozchylonej płachty
pełznąca skrajem powieki miedzianka
cyrkluje bramę nad traconym polem

o ile względem siebie można się przesunąć
dowiesz się tam gdzie pęka ziarno roli
swędząc jęczmieniem i luzując kości
cokolwiek przełkniesz weźmie w posiadanie
i spyta w zamian: jak istniałaś wcześniej?


„żyzna” jest ostatnim wierszem w tomie Druga osoba i jest dedykowana Joannie Mueller z kilku powodów. Niedługo po decyzji Biura Literackiego o umożliwieniu mi publikacji Drugiej osoby dostałam od Joanny w prezencie ciążowym jej książkę eseistyczną o macierzyństwie Powlekać rosnące. Poniższy cytat z książki był punktem wyjścia dla „żyznej”:

„Przypominam sobie, jak Marszałek Dyskursu tłumaczył zanik Centrum w języku dekonstrukcji. Przypomnijcie sobie tę dziecinną PRL-owską łamigłówkę, w której było trzeba przesuwać kwadraty, aż ułożyły się w logiczną całość. Cały sznyt opierał się na jednej przegródce, która zawsze pozostawała pusta. Według Derridy nią właśnie jest Centrum. Nie stałym punktem sensu i wszechświata, jak myśleliśmy wcześniej. Nie tym, który włada imionami: Bogiem, Rozumem, Logosem. Lecz (zadrżyjcie maluczcy!) przesuwającym się miejscem-niemiejscem. Czystą nieobecnością. Brakiem kwadracika. Bezimiennością, która – w nagrodę za niebyt – umożliwia dzianie się Gry.”

Jest to, jak widać, cytat o dialektyce pełni-pustki i o grze. Obie te kwestie są dla Drugiej osoby kluczowe, podobnie jak „miejsce-niemiejsce”, kojarzące mi się z wodnokształtną, chwilowo formowaną i szybko rozpadającą się tożsamością.

A „żyzna” to ostatni wiersz, jaki napisałam przed porodem.

Oczywiście, to wielkie ryzyko umieszczać na końcu tomu wiersz „porodowy”, czyniąc z niego być może podsumowanie przemiany podmiotki. Nasuwa się natychmiast dosyć banalna konkluzja o macierzyństwie jako ukoronowaniu procesu „dojrzewania”, która nie tyle jest błędna, co niepełna. Chodzi mi raczej o kwestię „ujawnień rozdziałów” przestrzeni zewnętrznej i wewnętrznej.

A „porodowość” wiersza jest oczywista chyba tylko dla mnie. Klaudii Pieszczoch kojarzy się on z nawiązującą do objawów schizofrenii historią człowieka, który czuł, że jest przemieszczony względem samego siebie o 91 cm, zilustrowaną w filmie Skhizein (polecam, można obejrzeć tu). Od razu przywołuje mi to słowa Dawida Kujawy o moim zestawie Połowowym dotyczące „odnajdywania właściwych proporcji między (neurotycznym) terytorium i (psychotyczną) deterytorializacją”.

W ciąży często chodziłam na jogę i stamtąd wzięłam język oddalający się od zębów. Ta czynność miała działać uspokajająco, jako tworzenie rozluźnionej przestrzeni w miejscu  niespotykanym. Joga sprawia, że poznaje się nieznane obszary własnego ciała, maleńkie mięśnie, mikroruchy, subtelne otwarcia. Ciąża wydaje mi się bardzo jej pokrewna, w sensie konieczności wyćwiczenia się tak, żeby się poszerzyć i tego, że odbywa się to w czasie. Mało kto potrafi ot tak sobie zrobić szpagat (w jodze zwany hanumasana), i tak samo nie można stać się matką w ułamku sekundy – wydaje się to całkowicie przytłaczające. Urosnąć musi nie tylko dziecko, ale i skóra na brzuchu, macica, naczynia krwionośne, a narządy wewnętrzne muszą poprzesuwać się i ustąpić miejsca. To samo dzieje się z psychiką – i tam, jeszcze bardziej niż w jodze, nic nie wydarza się samo. Proces wymaga świadomej i nieświadomej pracy z przestrzenią wewnętrzną.

W psychoanalizie czyni się bardzo wiele porównań między techniką analityczną a relacją matki i dziecka, docelowo zresztą relacja terapeutyczna ma być naprawcza wobec bolesnego dzieciństwa. Jedną z takich technik jest kontenerowanie ‒ ważny w psychoterapii psychodynamicznej termin, który opisuje pomieszczanie niemożliwych do zniesienia cudzych stanów psychicznych do czasu, aż pacjent będzie w stanie przyjąć je z powrotem. Służy temu właśnie przestrzeń wewnętrzna, czyli miejsce w nas, które oddajemy własnym sprawom albo Innemu, żeby się w nim rozgościł.

W trakcie ciąży z mieszanymi uczuciami obserwowałam proces poznawania swojej przestrzeni wewnętrznej przez jej tracenie. Innymi słowy – nie spodziewałam się, że jestem w stanie objąć  sobą aż tak wiele stanów swoich i cudzych – ale w to poszerzenie natychmiast wpełzała „druga osoba” mojej córki, albo raczej – bo jej przecież jeszcze nie znałam – poszerzające się puste miejsce czekające na wypełnienie Nią, nienależące już jednak do mnie. Nie tylko było mi wtedy trudniej pracować z pacjentami, ale też nie był to inspirujący artystycznie stan. Czułam się jak roztwór nasycony, szczęśliwa, błoga i ogłupiała. Jakby mój umysł był przysypany śniegiem. Pustka – stan generujący trwogę, zawsze była tym, co wprawiało w ruch moją twórczość. W ciąży moja pustka przestała być moja, a ruch jakby zamarł.

Kompletowanie układu tomu miało miejsce w drugim miesiącu życia mojej córki Zosi i czyniłam to w stanie ironicznie zwanym odpieluszkowym zapaleniem mózgu, a nieironicznie – miłosnym zapatrzeniem we własne dziecko. Byłam wówczas o krok od nazwania tomu Pelikanką, od innego wiersza – nawiązującego do pelikana płci żeńskiej, karmiącego własną krwią swoje dzieci. Ofiarność tego gestu wydawała mi się wspólna dla różnych postaci występujących w tomie – Mike’a Tysona skrapiającego ring własną krwią, Fausta handlującego duszą, zwierząt przekazującym ludziom swoje białka. Ale było to chyba znowu jasne tylko dla mnie. Marcin Podlaski, którego prosiłam o przejrzenie moich wierszy pod kątem redakcyjnym, stwierdził, że mało komu zechce się szukać innego wyjaśnienia niż matczyne, i doprowadził, wraz z Joanną Mueller, mającą to samo zdanie, do tego, że ocaliłam pierwotny tytuł tomu: Druga osoba. To był jeden z momentów, w których bardzo wyraźnie czułam to, jak rola matki wypiera inne na peryferia, i jak dobrze doświadczyć tego, że ktoś zatrzymuje ten proces może nie psychotycznej, ale jednak deterytorializacji, opisany właśnie w „żyznej”.

Nie chciałabym, żeby to wszystko brzmiało smutno. Skończyłam medycynę, uczyłam się o tym, jak powstają kości – tkanki najtwardsze w organizmie, cechujące się też lekkością i wytrzymałością. W zestawieniu z innymi szczątkami są względnie trwałe. Procesowi tworzenia ich przez osteoblasty zawsze towarzyszy niszczenie przez osteoklasty, co tworzy ciągły ruch, obumieranie jednych stałych punktów i tworzenie innych. I to jest ruch, którego nie widać gołym okiem – kość sprawia wrażenie monolitu.

Kolejnym powodem, dla którego wiersz dedykowałam jest Joannie Mueller, jest to, że swoim przykładem pokazuje, iż w procesie „ujawniania rozdziałów”, wewnętrznego pączkowania, da się pozostać matką (i to piątki dzieci!) oraz twórczynią. A poszerzanie wnętrza i mieszczenie w nim coraz więcej i więcej to projekt, który może się udać.

Trzeba poluzować kości.

I zaufać w swoją żyzność.

O AUTORZE

Katarzyna Szaulińska

Urodziła się w 1987 roku w Kołobrzegu. Poetka. Laureatka Połowu, konkursu na wiersze i opowiadania doraźne oraz projektu "Pierwsza książka" Biura Literackiego w 2019 roku. Nominowana do nagrody głównej w XXV OKP im. Jacka Bierezina. Publikowała wiersze, opowiadania oraz komiksy, m.in. w „Małym Formacie”, „Kontencie”, „Fabulariach”, „Wakacie”, „Kulturze Liberalnej” i 8. Arkuszu „Odry”. Autorka scenariusza komiksu o depresji Czarne fale oraz monodramu Córcia wystawianego w Teatrze WARSawy. Mieszka w Warszawie, gdzie pracuje jako psychiatra i psychoterapeutka.

powiązania

Historia jednego wiersza: „święto dziewczynienia”

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szaulińska

Autorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej, towarzyszący premierze książki Kryptodom, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.

WIĘCEJ

Popędziłybyśmy sobie, ale pchamy wózek

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Katarzyna Szaulińska

Rozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.

WIĘCEJ

Kryptodom (2)

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szaulińska

Fragmenty książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.

WIĘCEJ

Pewne formy wolności

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Roszak Katarzyna Szaulińska

Rozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki om Joanny Roszak, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.

WIĘCEJ

Kryptodom (1)

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szaulińska

Fragmenty książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.

WIĘCEJ

Romantyczność 2022

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia Malek

Czytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Do znikania

wywiady / O KSIĄŻCE Katarzyna Szaulińska Paulina Pidzik

Rozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Pauliną Pidzik, towarzysząca premierze książki (miejsca ich jesiony) Pauliny Pidzik, wydanej w Biurze Literackim 19 grudnia 2022 roku.

WIĘCEJ

Balans między ambicją i komunikatywnością

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Katarzyna Szaulińska

Odpowiedzi Katarzyny Szaulińskiej na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.

WIĘCEJ

Wyższa szkoła empatii

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Katarzyna Szaulińska

Rozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Śnieg w kwietniową niedzielę. 44 wiersze Philipa Larkina w tłumaczeniu Jacka Dehnela, wydanej w Biurze Literackim 8 sierpnia 2022 roku.

WIĘCEJ

Potrzebowałam mówić głosem czarnoskórego mężczyzny

wywiady / O KSIĄŻCE Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska

Rozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Karoliną Sałdecką, towarzysząca premierze książki Rekuhkara, wydanej w Biurze Literackim 27 grudnia 2021 roku.

WIĘCEJ

Nadal wierzę w siostrzeństwo

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Katarzyna Szaulińska

Rozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Druga osoba

nagrania / Stacja Literatura Katarzyna Szaulińska

Czytanie z książki Druga osoba z udziałem Katarzyny Szaulińskiej w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

WIĘCEJ

Kasztanek

utwory / premiery w sieci Katarzyna Szaulińska

Premierowe opowiadanie Katarzyny Szaulińskiej. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka prozą 2020”.

WIĘCEJ

Ludzie ze Stacji

nagrania / Stacja Literatura Bogusław Kierc Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski Katarzyna Szaulińska Konrad Góra Łukasz Dynowski Marta Podgórnik Robert Rybicki

Spotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

WIĘCEJ

Intymny sposób na wspólnotowość

wywiady / O KSIĄŻCE Adam Partyka Katarzyna Szaulińska

Rozmowa Adama Partyki z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca wydaniu książki Druga osoba, która ukazała się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.

WIĘCEJ

Druga osoba (2)

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szaulińska

Fragment zapowiadający książkę Katarzyny Szaulińskiej Druga osoba, która ukaże się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.

WIĘCEJ

Druga osoba (1)

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szaulińska

Fragment zapowiadający książkę Katarzyny Szaulińskiej Druga osoba, która ukaże się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie debiuty 2018

nagrania / Stacja Literatura Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Katarzyna Szaulińska Marcin Pierzchliński Marcin Podlaski Maria Halber

Czytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2018 z udziałem Marii Halber, Marcina Pierzchlińskiego, Marcina Podlaskiego, Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego i Antoniny Małgorzaty Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

Za dużo powietrza między słowami

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Katarzyna Szaulińska

Katarzyna Szaulińska rozmawia z Aleksandrem Trojanowskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Otwieranie na przepływ

wywiady / O PISANIU Katarzyna Szaulińska Marcin Podlaski

Marcin Podlaski rozmawia z Katarzyną Szaulińską, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

California dreaming

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szaulińska

Autorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Nic cięższe niż coś

utwory / premiera w sieci z Połowu Katarzyna Szaulińska

Premierowy zestaw wierszy Katarzyny Szaulińskiej Nic cięższe niż coś. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ

Druga osoba

nagrania / Stacja Literatura Katarzyna Szaulińska

Czytanie z książki Druga osoba z udziałem Katarzyny Szaulińskiej w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

WIĘCEJ

Intymny sposób na wspólnotowość

wywiady / O KSIĄŻCE Adam Partyka Katarzyna Szaulińska

Rozmowa Adama Partyki z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca wydaniu książki Druga osoba, która ukazała się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.

WIĘCEJ

Od Dawida do bloku

recenzje / ESEJE Weronika Janeczko

Recenzja Weroniki Janeczko towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szaulińskiej Druga osoba, która ukazała się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.

WIĘCEJ

Druga osoba (2)

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szaulińska

Fragment zapowiadający książkę Katarzyny Szaulińskiej Druga osoba, która ukaże się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.

WIĘCEJ

Druga osoba (1)

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szaulińska

Fragment zapowiadający książkę Katarzyny Szaulińskiej Druga osoba, która ukaże się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.

WIĘCEJ

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.

WIĘCEJ

Od Dawida do bloku

recenzje / ESEJE Weronika Janeczko

Recenzja Weroniki Janeczko towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szaulińskiej Druga osoba, która ukazała się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.

WIĘCEJ