Historia jednego wiersza: „święto dziewczynienia”
recenzje / KOMENTARZE Katarzyna SzaulińskaAutorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej, towarzyszący premierze książki Kryptodom, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WIĘCEJAutorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.
california dreaming
stoję u bram i czekam na hasło
pijąc cold brew w ten upał a beton
pod którym oddychasz, Ziemio
topi się jak masło na grzance
i gra Trzaska i każda z tych nut jest kroplą wody z popsutego hydrantu
jeszcze tylko jedna i zrozumiem
że nie ma po co rozumieć
przęseł mostu i falowania wieżowców
i okna co odbija się w oknie odbija się w oknie
Wiersz był po raz pierwszy opublikowany w bydgoskich „Fabulariach” 2017, nr 2.
Impuls do napisania go powstał w trakcie słuchania Andruchowycza recytującego swój wiersz „California Dreaming” do muzyki Trzaski. Można go posłuchać tu albo kupić sobie płytę Andruchoid. Nie rozumiem ukraińskiego, i pisząc też nie wiedziałam, co słyszę oprócz dźwięków. Kiedy teraz zaglądam do tłumaczenia Zadury, żeby się nie zbłaźnić, widzę, że nie jest to całkiem od czapy, tam podmiot liryczny pije śliwowicę, u mnie cold brew, przynajmniej coś.
Ostatnia linijka, ale właściwie cały wiersz, to nawiązanie do frazy Gertrude Stein „róża jest różą jest różą”, czyli rzeczy są jakie są i ten wiersz też jest, jaki jest. Może najsensowniej byłoby oddać się temu, co się w nim widzi albo czuje w pierwszym impulsie zamiast starać się go interpretować, chociaż istnieje taka nagląca potrzeba ‒ stoi się i czeka na hasło, na rozwiązanie. Taki stan, w którym ono jest tuż, tuż, na końcu języka, a jednak nieosiągalne, to chyba to, o co chodzi w pisaniu.
Gdzieś pomiędzy tym jest obrazek z Nowego Jorku, gdzie mieszka mój kochany brat, trzytygodniowa wizyta z mamą u niego, upał, hydrant i to jedno miejsce ‒ Chinatown, Oliver Str. wchodząca w Mott Str., niby zupełnie przypadkowe, ale przyklejone do umysłu jak guma. Nie chodzi o to, żeby ten, kto czyta je widział, ale o to, że choć nie widać go w tym wierszu, to dla mnie ono tam jest.
Ale okna odbijające się w sobie to już Warszawa i wjazd autobusem 175 na plac Piłsudskiego od strony Nowego Światu. Nie muszę rozumieć, po co w jednym wierszu są te dwa obrazy.
Kiedy przeprowadzałam wywiad z Olkiem Trojanowskim, rozmawialiśmy o tym, że pisanie wierszy to błądzenie po ścieżkach, które prowadzą „gdzieś”, gdzie ma się poczucie, że „to już”, a potem ścieżka ulega zapomnieniu (i nawet, co dziwne, kiedy piszę ten tekst i zaglądam do „California Dreaming” Andruchowycza, to to też jest wiersz o zapominaniu albo o tym, co i dlaczego pozostaje w pamięci). Olek mówił o tym, że nie zgadza się z frazą, że pisanie to ubieranie myśli w słowa, na co ja stwierdziłam, że dla mnie to jest raczej rozbieranie. Wiersz trzeba obrać z nadmiaru słów, tak jak się rzeźbi w kawałku marmuru, przy czym proces raczej jak dla mnie zaciera związki z rzeczywistością i otwiera na abstrakcję ‒ tak jakby Michał Anioł rzeźbił najpierw Dawida, a potem z Dawida marmurowy blok. (Ten Michał Anioł wygląda tu jakoś patetycznie, ale każdy go zna i pewnie łatwo wyobrazi sobie go przy pracy. Liczę na zrozumienie, że nie chodzi o to, że ja jestem wspaniała jak Michał Anioł, swoją drogą, nie przepadam za nim). Inna rzecz, która przychodzi mi do głowy, to to, o czym rozmawiałam z Łukaszem Dynowskim, czyli wiersz powinien być jak woda ‒ na chwilę przybierać kształt tego, co opisuje, a potem płynąć dalej, nieprzywiązany do źródła. Taka jest dla mnie muzyka Trzaski, improwizowana i wierna tylko wewnętrznemu poczuciu grającego, że „tak ma być”.
I o, proszę. Jeden wiersz i tyle zbędnych słów o nim. Wyrzucić 99% ‒ może powstanie nowy wiersz.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Urodziła się w 1987 roku w Kołobrzegu. Poetka. Laureatka Połowu, konkursu na wiersze i opowiadania doraźne oraz projektu "Pierwsza książka" Biura Literackiego w 2019 roku. Nominowana do nagrody głównej w XXV OKP im. Jacka Bierezina. Publikowała wiersze, opowiadania oraz komiksy, m.in. w „Małym Formacie”, „Kontencie”, „Fabulariach”, „Wakacie”, „Kulturze Liberalnej” i 8. Arkuszu „Odry”. Autorka scenariusza komiksu o depresji Czarne fale oraz monodramu Córcia wystawianego w Teatrze WARSawy. Mieszka w Warszawie, gdzie pracuje jako psychiatra i psychoterapeutka.
Autorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej, towarzyszący premierze książki Kryptodom, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WIĘCEJRozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WIĘCEJFragmenty książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WIĘCEJRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki om Joanny Roszak, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
WIĘCEJFragmenty książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WIĘCEJCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Pauliną Pidzik, towarzysząca premierze książki (miejsca ich jesiony) Pauliny Pidzik, wydanej w Biurze Literackim 19 grudnia 2022 roku.
WIĘCEJOdpowiedzi Katarzyny Szaulińskiej na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WIĘCEJRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Śnieg w kwietniową niedzielę. 44 wiersze Philipa Larkina w tłumaczeniu Jacka Dehnela, wydanej w Biurze Literackim 8 sierpnia 2022 roku.
WIĘCEJRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Karoliną Sałdecką, towarzysząca premierze książki Rekuhkara, wydanej w Biurze Literackim 27 grudnia 2021 roku.
WIĘCEJRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WIĘCEJCzytanie z książki Druga osoba z udziałem Katarzyny Szaulińskiej w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJPremierowe opowiadanie Katarzyny Szaulińskiej. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka prozą 2020”.
WIĘCEJSpotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJRozmowa Adama Partyki z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca wydaniu książki Druga osoba, która ukazała się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.
WIĘCEJAutorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej towarzyszący wydaniu książki Druga osoba, która ukazała się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.
WIĘCEJGłos Katarzyny Szaulińskiej w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WIĘCEJFragment zapowiadający książkę Katarzyny Szaulińskiej Druga osoba, która ukaże się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.
WIĘCEJFragment zapowiadający książkę Katarzyny Szaulińskiej Druga osoba, która ukaże się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.
WIĘCEJCzytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2018 z udziałem Marii Halber, Marcina Pierzchlińskiego, Marcina Podlaskiego, Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego i Antoniny Małgorzaty Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJKatarzyna Szaulińska rozmawia z Aleksandrem Trojanowskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJMarcin Podlaski rozmawia z Katarzyną Szaulińską, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Katarzyny Szaulińskiej Nic cięższe niż coś. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJCzytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2018 z udziałem Marii Halber, Marcina Pierzchlińskiego, Marcina Podlaskiego, Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego i Antoniny Małgorzaty Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Pawła Kusiaka Miejsca cięcia i podłożenia. Prezentacja w ramach projektu „Połów 2018”.
WIĘCEJRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJRecenzja Dawida Kujawy towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJRecenzja Antoniego Zająca towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJKatarzyna Szaulińska rozmawia z Aleksandrem Trojanowskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarza Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań. Prezentacja laureata projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJMarcin Pierzchliński rozmawia z Antoniną M. Tosiek, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Antoniny M. Tosiek Gminne. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJMarcin Podlaski rozmawia z Katarzyną Szaulińską, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Nic cięższe niż coś Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Katarzyny Szaulińskiej Nic cięższe niż coś. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJAntonina M. Tosiek rozmawia z Marcinem Podlaskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Marcina Podlaskiego Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJMaria Halber rozmawia z Marcinem Pierzchlińskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Marcina Pierzchlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Marcina Pierzchlińskiego Le voyage ivre. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJAleksander Trojanowski rozmawia z Marią Halber, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy zero waste Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw Marii Halber. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WIĘCEJRecenzja Weroniki Janeczko towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szaulińskiej Druga osoba, która ukazała się w Biurze Literackim 25 maja 2020 roku.
WIĘCEJ