recenzje / KOMENTARZE

California dreaming

Katarzyna Szaulińska

Autorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.

Okladka__Poetyckie_debiuty_2018 Biuro Literackie

california dreaming

stoję u bram i czekam na hasło
pijąc cold brew w ten upał a beton
pod którym oddychasz, Ziemio
topi się jak masło na grzance
i gra Trzaska i każda z tych nut jest kroplą wody z popsutego hydrantu
jeszcze tylko jedna i zrozumiem
że nie ma po co rozumieć
przęseł mostu i falowania wieżowców
i okna co odbija się w oknie odbija się w oknie


 

Wiersz był po raz pierwszy opublikowany w bydgoskich „Fabulariach” 2017, nr 2.

Impuls do napisania go powstał w trakcie słuchania Andruchowycza recytującego swój wiersz „California Dreaming” do muzyki Trzaski. Można go posłuchać tu albo kupić sobie płytę Andruchoid. Nie rozumiem ukraińskiego, i pisząc też nie wiedziałam, co słyszę oprócz dźwięków. Kiedy teraz zaglądam do tłumaczenia Zadury, żeby się nie zbłaźnić, widzę, że nie jest to całkiem od czapy, tam podmiot liryczny pije śliwowicę, u mnie cold brew, przynajmniej coś.

Ostatnia linijka, ale właściwie cały wiersz, to nawiązanie do frazy Gertrude Stein „róża jest różą jest różą”, czyli rzeczy są jakie są i ten wiersz też jest, jaki jest. Może najsensowniej byłoby oddać się temu, co się w nim widzi albo czuje w pierwszym impulsie zamiast starać się go interpretować, chociaż istnieje taka nagląca potrzeba ‒ stoi się i czeka na hasło, na rozwiązanie. Taki stan, w którym ono jest tuż, tuż, na końcu języka, a jednak nieosiągalne, to chyba to, o co chodzi w pisaniu. 

Gdzieś pomiędzy tym jest obrazek z Nowego Jorku, gdzie mieszka mój kochany brat, trzytygodniowa wizyta z mamą u niego, upał, hydrant i to jedno miejsce ‒ Chinatown, Oliver Str. wchodząca w Mott Str., niby zupełnie przypadkowe, ale przyklejone do umysłu jak guma. Nie chodzi o to, żeby ten, kto czyta je widział, ale o to, że choć nie widać go w tym wierszu, to dla mnie ono tam jest.

Ale okna odbijające się w sobie to już Warszawa i wjazd autobusem 175 na plac Piłsudskiego od strony Nowego Światu. Nie muszę rozumieć, po co w jednym wierszu są te dwa obrazy.

Kiedy przeprowadzałam wywiad z Olkiem Trojanowskim, rozmawialiśmy o tym, że pisanie wierszy to błądzenie po ścieżkach, które prowadzą „gdzieś”, gdzie ma się poczucie, że „to już”, a potem ścieżka ulega zapomnieniu (i nawet, co dziwne, kiedy piszę ten tekst i zaglądam do „California Dreaming” Andruchowycza, to to też jest wiersz o zapominaniu albo o tym, co i dlaczego pozostaje w pamięci). Olek mówił o tym, że nie zgadza się z frazą, że pisanie to ubieranie myśli w słowa, na co ja stwierdziłam, że dla mnie to jest raczej rozbieranie. Wiersz trzeba obrać z nadmiaru słów, tak jak się rzeźbi w kawałku marmuru, przy czym proces raczej jak dla mnie zaciera związki z rzeczywistością i otwiera na abstrakcję ‒ tak jakby Michał Anioł rzeźbił najpierw Dawida, a potem z Dawida marmurowy blok. (Ten Michał Anioł wygląda tu jakoś patetycznie, ale każdy go zna i pewnie łatwo wyobrazi sobie go przy pracy. Liczę na zrozumienie, że nie chodzi o to, że ja jestem wspaniała jak Michał Anioł, swoją drogą, nie przepadam za nim). Inna rzecz, która przychodzi mi do głowy, to to, o czym rozmawiałam z Łukaszem Dynowskim, czyli wiersz powinien być jak woda ‒ na chwilę przybierać kształt tego, co opisuje, a potem płynąć dalej, nieprzywiązany do źródła. Taka jest dla mnie muzyka Trzaski, improwizowana i wierna tylko wewnętrznemu poczuciu grającego, że „tak ma być”. 

I o, proszę. Jeden wiersz i tyle zbędnych słów o nim. Wyrzucić 99% ‒ może powstanie nowy wiersz.

O AUTORZE

UTWORY__Katarzyna Szaulińska
Katarzyna Szaulińska

ur. 1987 r.,  publikowała wiersze, opowiadania i komiksy w „Fabulariach”, „Helikopterze”, „Wakacie”, „Chimerze”, „Zadrze”, „Kulturze Liberalnej”, „Woof Woof Arf Arf” oraz na stronie „Odry” w dziale Pocztówki Literackie Karola Maliszewskiego. Jest scenarzystką komiksu o depresji Czarne Fale oraz autorką monodramu Córcia wystawianego w Teatrze WARSawy. Ukończyła Kurs Kreatywnego Pisania w IBL PAN. Z wykształcenia jest psychiatrą i psychoterapeutką. Pochodzi z Kołobrzegu, mieszka w Warszawie.

powiązania

Katarzyna Szaulinska

Otwieranie na przepływ

wywiady / O PISANIU Katarzyna Szaulińska Marcin Podlaski

Marcin Podlaski rozmawia z Katarzyną Szaulińską, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
08_UTWORY__Katarzyna Szaulińska__Nic cięższe niż coś

Nic cięższe niż coś

utwory / premiera w sieci z Połowu Katarzyna Szaulińska

Premierowy zestaw wierszy Katarzyny Szaulińskiej Nic cięższe niż coś. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ
Katarzyna Szaulinska

Otwieranie na przepływ

wywiady / O PISANIU Katarzyna Szaulińska Marcin Podlaski

Marcin Podlaski rozmawia z Katarzyną Szaulińską, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Tweet w horyzont zdarzeń

Tweet w horyzont zdarzeń

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Nic cięższe niż coś Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
08_UTWORY__Katarzyna Szaulińska__Nic cięższe niż coś

Nic cięższe niż coś

utwory / premiera w sieci z Połowu Katarzyna Szaulińska

Premierowy zestaw wierszy Katarzyny Szaulińskiej Nic cięższe niż coś. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Marcin Podlaski__Przepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt

Przepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt

wywiady / O PISANIU Antonina Małgorzata Tosiek Marcin Podlaski

Antonina M. Tosiek rozmawia z Marcinem Podlaskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__W poszukiwaniu innej gramatyki

W poszukiwaniu innej gramatyki

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
09_UTWORY__Marcin Podlaski__trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa

trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa

utwory / premiery w sieci Marcin Podlaski

Premierowy zestaw wierszy Marcina Podlaskiego Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Marcin Pierzchliński__Uwierzyć w czytelnika

Uwierzyć w czytelnika

wywiady / O PISANIU Marcin Pierzchliński Maria Halber

Maria Halber rozmawia z Marcinem Pierzchlińskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Nouvelles impressions de Białogard

Nouvelles impressions de Białogard?

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
10_UTWORY__Marcin Pierzchliński__Le voyage ivre

Le voyage ivre

utwory / premiery w sieci Marcin Pierzchliński

Premierowy zestaw wierszy Marcina Pierzchlińskiego Le voyage ivre. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Maria Hablber__Nie wierzę w pisanie z dala od świata

Nie wierzę w pisanie z dala od świata

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Maria Halber

Aleksander Trojanowski rozmawia z Marią Halber, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Thriller, dokumentalny

Thriller, dokumentalny

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy zero waste Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ