wywiady / O KSIĄŻCE

Dalszy ciąg

Dawid Mateusz

Jakub Skurtys

Rozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.

Okladka__Poetyckie_debiuty_2018 Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Jakub Skurtys: Dawidzie, załóżmy optymistycznie, że załatwimy tu trzy sprawy na raz: zrobimy trochę szumu wokół sześciorga początkujących autorów, podbijemy polubienia dla Biura Literackiego, a przy okazji porozmawiamy o młodej poezji i o tym, co wydaje się w niej obecnie dominować. Ale pierwsza sprawa jest taka: dlaczego tylko Ty poławiałeś w tym roku? Przywykliśmy do grubszej antologii, która jest wynikiem współpracy przynajmniej dwóch poetów-krytyków-redaktorów, i to ich „dziwaczne wybory” tworzyły później interesujący dwugłos. Teraz są tylko Twoje „dziwaczne wybory”. Cięcia kosztów? Zmiana założeń Połowu jako antologii?

Dawid Mateusz: Z tym solowym poławianiem to nie do końca prawda. Wybieraliśmy we trójkę ‒ z Joanną Mueller i Arturem Bursztą. Pech (lub szczęście) chciał, że byliśmy w tym wyborze zgodni. Nie sądzę, że mniejsza liczba autorów w tegorocznej antologii miała jakiś gigantyczny wpływ na koszt całego przedsięwzięcia. Wybraliśmy tych, których uznaliśmy za gotowych na tyle, by chociaż w niewielkiej próbce pokazać ich światu (gdyby tylko cały świat się nami interesował).

A twój udział w tym projekcie? Do tej pory byli tam na ogół sami poeci z dużym dorobkiem, starsi od nas o co najmniej jedno pokolenie…

Propozycja mojego współudziału w wyborze wyszła od samego Artura. Po przemyśleniu sprawy, uznałem to za dobry pomysł. Jako autor debiutujący niedawno i obserwator przede wszystkim tego najświeższego obiegu młodopoetyckiego (debiutantów i predebiutantów), nie jestem być może najgorszym wyborem. Tegoroczny Połów jest w moim rozumieniu niejako przedłużeniem pracy, którą wykonuję wraz z ekipą Krakowskiej Szkoły Poezji czy zainicjowanej przeze mnie sześć lat temu nagrody „Browar za debiut”. Mam 33 lata, kilka lat jeszcze chciałbym to pociągnąć, natomiast potem musi to przejąć ktoś następny. Nie chciałbym takiej sytuacji, jak w nagrodach literackich, gdzie mamy skandaliczne betonowanie składów jurorskich na całe dekady, ewentualne wątpliwe etycznie migracje członków i członkiń jury z jednej kapituły do drugiej. Podobnie zresztą ma się sprawa z kuratelą nad festiwalami literackimi. Ale to temat na inną rozmowę.

A jak się czujesz jako laudator, a właściwie krytyk literacki (to trochę krótsza forma niż posłowie do Rozłąki Kamila Kwidzińskiego, które napisałeś, ale w sumie też wymagająca przestawienia się na jakieś krytycznoliterackie tryby)?

Oj, nie ‒ co to to nie ‒ wypraszam sobie. Nigdy nie byłem i nie będę krytykiem literackim. Nie mam ku temu zdolności m.in. temperamentalnych. Traktuję to bardziej na zasadzie wyzwania, bo doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że to nie jest naturalny dla mnie tryb posługiwania się polszczyzną.

Wspomniana przez Ciebie KSP oparta jest ‒ jak to rozumiem ‒ na pewnej wizji krakowskiej wspólnoty poetyckiej, jest oddolnym towarzystwem, w którym powoli obrabiają się kolejne głosy – trochę pod Twoim patronatem, trochę Roberta Rybyckiego, a trochę Miłosza Biedrzyckiego. Ale w samym Połowie nie ma chyba nikogo z Krakowa, nikogo z ekipy, która jakoś to KSP tworzy (pamiętam, że do poprzedniego Połowu miałem odwrotny zarzut: że wiele osób było właśnie z Krakowa i wydawały mi się bezpośrednio związane właśnie z Twoim środowiskiem twórczym). Skąd teraz to niedomaganie małopolskiej stolicy?

Członkinią KSP jest również m.in. Barbara Klicka, budujemy oddziały zamiejscowe. Nie kracz o tym niedomaganiu, bo wśród autorów wybranych do finału kolejnej odsłony Połowu jest sześć lub siedem osób z Krakowa. Może funkcjonujemy w takim dwuletnim trybie, nie wiem. Ale my tu o antologii mieliśmy…

E tam (pozdrawiamy Basię), oddziały zamiejscowe nie muszą praktykować na Open Mic’ach w Bazie i nie muszą ustosunkowywać się do mimo wszystko undergroundowego życia literackiego w Krakowie. Może ten tryb dwuletni to jakaś odpowiedź, a może nie chcieli zaczynać jako wybrani przez Dawida Mateusza?

Tak, słyszałem już o „licencji na pisanie im. Dawida Mateusza”. Cóż mogę powiedzieć. Kiedy podejmowałem swoje pierwsze próby zaistnienia w środowisku literackim, podobnie jak większość kolegów i koleżanek, spotykałem się z serdecznym i szczerym podejściem starszego pokolenia. Podejście to można by streścić w zdaniu „spierdalajcie, gówniarze”. Były oczywiście chlubne wyjątki, ale chyba wtedy zrodził się ‒ nie tylko w mojej głowie ‒ pomysł na próbę poszerzenia tego wentylu dla najmłodszych, pomocy w pierwszych krokach, chociażby ta pomoc polegała na „hej, pokaż co piszesz, wcale nie mamy cię gdzieś”. Inna rzecz, że ten moment pierwszego wejścia, pierwszych spotkań i pierwszych wydawanych książek jest dla większej liczby autorów najważniejszy. Pytałem o to wspomnianego Miłosza Biedrzyckiego ‒ on ten moment u siebie podobnie wspomina. Ja zresztą też. Później, jak to śpiewał Lou Reed, „it’s all downhill after the first kiss”.

 Znowu ucieknę od narzekania na podebiutanckie rozczarowania i wracam w takim razie do poprzedniego wątku. Mieliśmy o antologii. Jak opowiadałeś ostatnio w referacie podczas konferencji na Poznaniu Poetów ‒ jak żeście z Tadkiem zakładali „Zwrotnicę”, to wciąż ważny był Staff, a jak z MLB „brulion”, to jednak bardziej Miłosz. Teraz żeście z Arturem i Joanną zrobili Połówi zastanawiam się, czy chcesz powiedzieć nim coś konkretnego o młodej poezji, czy mamy go po prostu przeczytać jako antologię, która mogłaby się równie dobrze ukazać w sześciu osobnych arkusikach (jak to drzewiej bywało)? 

Arkusiki były pomysłem raczej chybionym ‒ raczej, bo w czasach arkuszy nie miałem z BL jeszcze nic wspólnego. Wizje się zmieniają, to oczywiste. Wiele zależy tak naprawdę od kontekstu. Kiedy z Tadeuszem zakładaliśmy „Zwrotnicę”, a z Czesławem „Żagary”, kontekst był nieco inny. Teraz ten kontekst wymusza ‒ w naszym (tu mogę powołać się na kolegów MLB i Rybickiego) przekonaniu ‒ coś jeszcze innego. Dużo bardziej od dominującego w historii naszej literatury modelu „wymiany pokoleniowej” („zdychajcie, maślaki” vs. „trzeba dorżnąć naszych ojców”) jest potrzebny dialog, wspólne dyskusje i wymiana myśli. Oczywiście nie chodzi o odtwarzanie obcego dla nas systemu, jak np. amerykański, gdzie poeci funkcjonują niemal zawsze przy uczelniach i są przedstawicielami takiej a takiej szkoły, ani o naśladowanie swoich sposobów pisania. Może my po prostu odrobinę bardziej wierzymy we wspólnotę niż pokolenie urodzone w latach 60. czy 70.

To ważna kwestia, jeszcze do niej wrócimy. A te arkusze, jasne, ale jednak mówiły one o konkretnym poecie, a potem zaczęły się antologie, które były czytane jako projekt danego poławiacza, np. krytykowane za honetyzm, doceniane za awangardowe poszukiwania Asi Mueller. Co nam mówi Połów 2018 jako całość? Czy coś w ogóle mówi?

Może np. wskazywać na reprezentantów najciekawszych tendencji i zjawisk w najnowszej literaturze. Mamy tutaj sześcioro poetów i poetek, najmniej w historii, a jednak spektrum prezentowanych tutaj dykcji i poetyk, wydaje mi się dotychczas najszersze.

Zgadzam się, właściwie niewiele jest punktów wspólnych między tymi autorami, uciekłeś więc od pierwszego ryzyka takiego wyboru: dobierania ludzi, których poetyki brzmią podobnie do Twojej. Ale skoro mówisz o „reprezentantach najciekawszych tendencji”, a nie „najciekawszych reprezentantach tendencji”, to zapytam Cię od razu, o te najciekawsze tendencje i zjawiska, które mieliby reprezentować poszczególni autorzy. Bo wiesz, trochę tu sosnowszczyzny (Podlaski, Pierzchliński), trochę poezji somatyczno-chtonicznej (Halber, Szaulińska, może nawet Tosiek przez ten wiejski kontekst i podobieństwa do Lebdy), no i trochę Trojanowskiego, jak sam wskazujesz w komentarzu – uczącego się od Bargielskiej i jadącego na tym samym rowerze z Konradem Górą w przeciwne strony. Naprawdę tak wyglądają te najciekawsze tendencje, czy może po prostu źle na to patrzę?

Podpuszczasz mnie. Oczywiście, że diagnoza jest słuszna (moim zdaniem), bo to od lat najmocniejsze tendencje w naszej liryce. Coś się zmienia, następują pewne przesunięcia, jednakże te trzy nurty wydają mi się obecnie najsilniejsze. Jednak ‒ tutaj chciałbym zaznaczyć ‒ taki, a nie inny wybór autorów podyktowany był przekonaniem, że z ponad setki zgłoszonych, to właśnie oni są najbardziej gotowi i ‒ co dla mnie szczególnie ważne ‒ najbardziej samoświadomi. Mamy tutaj do czynienia z sześciorgiem autorów, którzy wiedzą, jaką drogą chcą podążać, wiedzą, gdzie są ich źródła, i mniej wiecej mają pojęcie, w którą stronę będą tę podróż kontynuować. Krew mnie zalewa, kiedy słyszę krążących tu i ówdzie autorów, podważających intencjonalność twórcy – „ot, nie wiem, samo skądś przyszło”. Nie mogę tego słuchać. Tegoroczni laureaci tacy nie są, stąd ‒ między innymi ‒ ten kredyt zaufania.

No dobrze, wiedzą, czego chcą, a Ty im dajesz pewien kredyt zaufania. Tymczasem ja, jako czytelnik antologii, też bym chciał coś wiedzieć, żeby potem nie skończyć jak Jon Snow.

Rozleniwiasz się, Jakubie, nie dość, że napisałem sześć laudacji na ten temat, nie dość, że autorzy sami byli z tego odpytywani w rozmowach w „bibliotece”, to jeszcze chcesz, żebym odwalał robotę krytyki literackiej. No dobrze, spróbujmy. Eksperyment Podlaskiego z językiem schizofreników wydaje się najbardziej karkołomny, a jednocześnie najbardziej radykalny. Nie wiem, gdzie go to doprowadzi i jak będzie się prezentował w całości jego projekt książkowy. Zafascynowało mnie natomiast to, że bardzo często młody autor zaczyna od dykcji dużo bardziej przyswajalnych, łatwiejszych i przystępnych dla czytelnika. Tutaj natomiast mamy na dzień dobry wbitego klina, z którym musimy kombinować.

To nie moje lenistwo, to umiarkowana wiara w czytelników i ich moce przerobowe, w możliwość śledzenia tych wszystkich rozmów i laudacji, które w sumie są przecież po prostu bliską lekturą tych młodych propozycji. A Tosiek?

W przypadku Antoniny Tosiek mamy do czynienia z autorką, która od samego początku wie, w jakim kierunku chce podążać, gdzie leży jej temat i jakie rejony chce eksplorować. Nie powtarzam się tutaj, wbrew pozorom. To autorka, która działa na nieco innych polach ‒ z wykształcenia jest aktorką i jej sceniczne podejście do pisania tekstu literackiego też jest w tym zestawie widoczne.

To trochę takie wiersze-opowieści, gawędy nawet. Zresztą, jak kiedyś rozmawialiśmy o jej poezji, to miałem taką uwagę, że to w sumie nie są wiersze, że brakuje mi w nich jakiejś lirycznej kondensacji, bo rytmiczne opowiedzenie historii to za mało. Ale chyba Antonina jest już krok dalej, więc może Twoja mantra o „rozwoju” tych autorów jest tu rzeczywiście najbardziej trafiona. Przy okazji Marii Halber wskazujesz z kolei na gotowość tej dykcji, na to, że ta poezja długo czekała na swoje miejsce.

Halber stoi trochę tam, gdzie stała Jabłońska, prawda? Z nią to ciekawy przypadek jest. Wyznała mi, że zbierała się z wysłaniem na Połów od 2008 roku. To może wyjaśniać pewne wątpliwości dotyczące dykcji, które niniejszym wyprzedzam. Natomiast z pewnością jest to projekt zrobiony. Sam jestem ciekaw, jakie będą jego efekty za rok, dwa, kiedy spodziewam się wydania jej książki. Podobnie ma się sytuacja z Trojanowskim.

Co masz na myśli?

Wydaje mi się, że są to rzeczy w pewien sposób domknięte i być może to po nich spodziewałbym się najrychlejszego debiutu. Być może nawet w tym roku, być może w przyszłym. Ja jednak jestem ze szkoły Bohdana Zadury ‒ zadebiutować należy, kiedy zna się dalszy ciąg. Tutaj ten dalszy ciąg widzę. Zresztą, oczywiście nie tylko w tych zestawach. Intuicyjnie wydaje mi się jednak, że tutaj jest najbliżej. A Ty co wyczytałeś z zestawów Pierzchlińskiego albo Szaulińskiej?

Powiedziałbym też, iż Twój tytuł laudacji do zestawu Pierzchlińskiego – Nouvelles impressions de Białogard– mimo że jest trochę żartem, pasuje idealnie. Pokazuje i blaski, i cienie tego pisania na etapie, na którym chyba teraz jest: echa poematów prozą Sosnowskiego, podobne operowanie językiem, wzorowanie się na metaforyce marynistycznej i świetlnej, te apostrofy…

No, to jest ciekawa kwestia, bo widziałem również zdecydowanie inne wiersze Pierzchlińskiego, wiersze, w których w nieco odmienny sposób eksperymentował z semantyką, i bardzo jestem ciekaw, co by się stało, gdyby te dwie metody w jakiś sposób połączył. A jeżeli chodzi o Szaulińską – nie jestem tego tropu pewien – moczy kostki w tej samej wodzie, co Roman Honet? Chociaż nie, nie wodzie – rzece. Rzeka to może jest ta sama, ale przecież woda już nie.

Bardzo mi się podoba jej wiersz „late bloomers”, jakiś taki wyobraźniowo-afirmatywny tryb jej pisania, który spotykam trochę u Fiedorczuk, trochę u Klickiej, a trochę u Janickiego. Też bym chętnie zobaczył u tej dwójki te połączenia, o którym wspominasz, ale na razie widzę wzorce, jakieś modele, ale nie wiem, czego od tych modeli oczekiwać. Dużo w tej antologii – co odnotowujesz zresztą w komentarzach – poszukiwań, które mają dokądś zaprowadzić, w których czuć przebytą drogę, tylko nie widać jeszcze celu.

Ale widzisz, gdybyśmy się spodziewali jakiegoś końca tych dróg, to powinniśmy rozmawiać o debiutanckich książkach. Natomiast o zeszłorocznej antologii Połowu sam pisałeś, że wyprzedza o 2, 3 lata realny ruch w literackim świecie.

No, bo wyprzedzała, pisałem szczerze, zresztą, zaraz będziemy z niej mieli ileś tam debiutów. Co do tej nie mam na razie takiego przekonania. A co powiesz o tym, że wszyscy autorzy tym razem rzeczywiście należą do jednego pokolenia – przełomu lat 80. i 90., Antonina Tosiek jest najmłodsza (’96), ale w tym przypadku nie czuć różnicy względem reszty propozycji. Pytam o to, bo poprzedni Połów to były właściwie wczesne roczniki 80., jeśli dobrze pamiętam?

To zdecydowanie, mimo różnicy niemal dekady między najstarszymi i najmłodszymi laureatami, wydaje się, że prezentują oni jednak pewną spójność światopoglądową i literacką. Ale wydaje mi się też, że chodzi o bardzo podobny moment wejścia w literaturę, który (powtarzam to jak zacięta płyta, wiem), jest moim zdaniem dużo ważniejszy niż rocznik urodzenia. Jeżeli już musielibyśmy posługiwać się tym rocznikiem, to kluczem rzeczywiście jest rok 1990. Ta antologia jest zbiorem poetów, w których uwydatniają się najważniejsze tendencje w poezji polskiej autorów drugiej połowy lat 80. i pierwszej lat 90.

„Świadomość wspólnoty”, „troska o budowanie wspólnego świata” (to z materiału na zakładkę) ‒ to chyba najmocniejsze tezy, jakie sformułowałeś względem tych młodych autorów jako grupy. Tezy wynikające z jakiegoś przeświadczenia, obserwacji, czy raczej napisane w trybie życzeniowym: tacy macie być, to macie zmienić względem poezji początku wieku i wcześniejszej?

Mam wielką nadzieję, że to nie jest tryb życzeniowy. Miałem okazję wszystkich laureatów mniej lub bardziej poznać, znany jest mi ich stosunek do pojęcia wspólnotowości i ‒ co może nawet ważniejsze ‒ stosunek do nich samych jako grupy. Pomimo tego, że na różnych pozycjach, z różnymi atutami, wszyscy wydają się grać do tej samej bramki. Mamy mocną ławkę rezerwowych i jesteśmy gotowi na dogrywkę, a nawet rzuty karne.

Czyli – jak pisał Krzysiek Szeremeta w „Próbie ewangelii”, kiedyś też przecież debiutant z arkusza w BL i krakus – „Panie, daj bramkowy remis na wyjeździe”.  Dzięki za rozmowę.

Autorom i autorkom podziękujmy, ja tu tylko sprzątam.

O AUTORACH

Dawid_Mateusz_foto
Dawid Mateusz

Urodzony w 1986 roku. Publikował w licznych pismach zwartych i ulotnych. Podejmował wiele, mniej lub bardziej udanych inicjatyw kulturalnych. Jest autorem debiutanckiej Stacji wieży ciśnień (2016), która ukazała się nakładem Biura Literackiego. Mieszka w Krakowie.

Jakub_Skurtys_-_foto
Jakub Skurtys

Ur. 1989, mieszka we Wrocławiu, doktorant na Wydziale Filologicznym UWr, krytyk; pisze głównie o poezji; interesuje się historią awangardy, studiami nad codziennością oraz związkami literatury i ekonomii. Członek redakcji "Przerzutni".

powiązania

19_NAGRANIA__Bohdan Zadura, Karol Maliszewski, Dawid Mateusz__Po szkodzie

Po szkodzie

nagrania / Stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spotkanie autorskie wokół książki Po szkodzie z udziałem Bohdana Zadury, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Wiersze do spławiania drewna

Wiersze do spławiania drewna

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__

Jeszcze starszy testament

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Tweet w horyzont zdarzeń

Tweet w horyzont zdarzeń

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Nic cięższe niż coś Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__W poszukiwaniu innej gramatyki

W poszukiwaniu innej gramatyki

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Anna Adamowicz__Consious Rap

Conscious Rap

wywiady / O KSIĄŻCE Anna Adamowicz Dawid Mateusz

Rozmowa Dawida Mateusza z Anną Adamowicz, towarzysząca wydaniu książki Animalia, która ukazała się w Biurze Literackim 28 stycznia 2019 roku.

WIĘCEJ
03_RECENZJE__Jakub Skurtys__Koniec antropocenu

Koniec antropocenu

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa książki Animalia Anny Adamowicz, która ukazała się w Biurze Literackim 28 stycznia 2019 roku.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Nouvelles impressions de Białogard

Nouvelles impressions de Białogard?

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
18_NAGRANIA__Artur Burszta__Kto za tym stoi

Kto za tym stoi

nagrania / Stacja Literatura Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Thriller, dokumentalny

Thriller, dokumentalny

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy zero waste Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Redakcja_BL__O tym jak „zadziała się” wspólnota

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / O PISANIU Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.

WIĘCEJ
03_RECENZJE__Jakub SKURTYS__Że sensem bycia jest troska

Że sensem bycia jest troska

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa książki Dni powszednie i święta Julii Szychowiak, wydanej w Biurze Literackim 15 października 2018 roku.

WIĘCEJ
03_RECENZJE__Jakub SKURTYS__1

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.

WIĘCEJ
20_NAGRANIA__Radosław JURCZAK, Dawid MATEUSZ, Magdalena PUŁKA, Karolina FELBERG-SENDECKA__Nieśmiertelność

Nieśmiertelność

nagrania / Stacja Literatura Dawid Mateusz Karolina Felberg-Sendecka Magdalena Pułka Radosław Jurczak

Spotkanie autorskie w ramach festiwalu Stacja Literatura 22, w którym udział wzięli Radosław Jurczak, Dawid Mateusz, Magdalena Pułka i Karolina Felberg-Sendecka.

WIĘCEJ
20_NAGRANIA__John ASHBERY__Tribute to John Ashbery

Tribute to John Ashbery

nagrania / Stacja Literatura Asja Bakić Bagio Guerra Bogusław Kierc Dawid Mateusz Joanna Mueller John Ashbery Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis Lynn Suh Marcin Sendecki Radosław Jurczak Roman Honet Ryan van Winkle Szymon Słomczyński Tomasz Bąk

Spotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ
03_RECENZJE__Jakub_SKURTYS_Kinkyway

Kinkyway

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Sankcje Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 30 kwietnia 2018 roku.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Robert RYBICKI__1

Pozostaje tylko miłosierdzie

wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Konrad Góra Robert Rybicki

Rozmowa Konrada Góry i Dawida Mateusza z Robertem Rybickim, towarzysząca premierze książki Podręcznik naukowy dla onironautów (1998-2018), wydanej nakładem Biura Literackiego 19 marca 2018 roku.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Bohdan ZADURA__Kraj nieograniczonych możliwości

Kraj nieograniczonych możliwości

wywiady / O KSIĄŻCE Bohdan Zadura Dawid Mateusz

Rozmowa Dawida Mateusza z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Po szkodzie, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 lutego 2018 roku.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Bob DYLAN__Polarną nocą i po drugiej stronie lustra

Polarną nocą i po drugiej stronie lustra

wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Filip Łobodziński

Rozmowa Dawida Mateusza z Filipem Łobodzińskim, towarzysząca premierze książki Tarantula Boba Dylana w przekładzie Filipa Łobodzińskiego, wydanej nakładem Biura Literackiego 15 stycznia 2018 roku.

WIĘCEJ
21_NAGRANIA__Różni AUTORZY__Nie będzie naród pluł nam w twarz

Nie będzie naród pluł nam w twarz

nagrania / Stacja Literatura Dawid Mateusz Jakobe Mansztajn Paweł Kaczmarski Piotr Przybyła

Spotkanie autorskie „Nie będzie naród pluł nam w twarz” z udziałem Pawła Kaczmarskiego, Jakobe Mansztajna, Dawida Mateusza i Piotra Przybyły w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Agata JABŁOŃSKA__1

Najpierw weźmiemy Manhattan

wywiady / O KSIĄŻCE Agata Jabłońska Dawid Mateusz

Rozmowa Dawida Mateusza z Agatą Jabłońską, towarzysząca premierze książki Raport wojenny, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 listopada 2017 roku.

WIĘCEJ
03_RECENZJE__Jakub SKURTUS__Chiazm, czyli przepaść

Chiazm, czyli przepaść

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa książki Raport wojenny Agaty Jabłońskiej, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 listopada 2017 roku.

WIĘCEJ
05.01_RECENZJE_Jakub SKURTYS__Radość filatelisty

Radość filatelisty

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa książki Historie ważne i nieważne w przekładzie Bohdana Zadury, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 maja 2011 roku, a w wersji elektronicznej 13 listopada 2017 roku.

WIĘCEJ
06_RECENZJE__Jakub SKURTYS__I wszystkie długi zostaną spłacone

I wszystkie długi zostaną spłacone

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa książki Trawers Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 6 marca 2017 roku, a w wersji elektronicznej 31 lipca 2017 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE__Jakub_SKURTYS__Stronami-mitu,-stronami-zgrzytu-(4LP-box-set)

Stronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Wybieganie z raju (2006-2012) Tomasza Pułki, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2017 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE__Dawid_MATEUSZ__Historia-jednego-wiersza-Paralaksa-w-weekend

Historia jednego wiersza: „Paralaksa w weekend”

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Autorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Wybieganie z raju (2006–2012) Tomasza Pułki, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2017 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE__Jakub_SKURTYS__Ja,-stróż-latarnik

Ja, stróż latarnik

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa z książki Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 26 lipca 2016 roku, a w wersji elektronicznej 17 lipca 2017 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Abc-ABC

Zmęczony burz szaleństwem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa z książki Jarzmo Przemysława Owczarka, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2017 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_rybicki

Jutro będzie piękna pogoda!

wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Robert Rybicki

Rozmowa Dawida Mateusza z Robertem Rybickim, towarzysząca premierze książki Dar Meneli, wydanej w Biurze Literackim 17 kwietnia 2017 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_sosnowski

Gazowana cykuta

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr Jemioło

Rozmowa Piotra Jemioły z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Trawers Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2017 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_gora

Jeszcze nikt nie oślepł od odwracania wzroku*

wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Konrad Góra

Rozmowa Dawida Mateusza z Konradem Górą, towarzysząca premierze książki Nie, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_lesmian

Czarna magia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa z książki Z tamtej strony ciszy Bolesława Leśmiana w wyborze Jacka Gutorowa, wydanej 8 listopada 2012 roku w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
WYWIADY_konopnicka

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Rozmowa Jakuba Skurtysa z Piotrem Matywieckim.

WIĘCEJ
WYWIADY_Dawid_Mateusz

Kilka wolt

wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Dawidem Mateuszem, towarzysząca premierze książki Stacja wieży ciśnień, wydanej w Biurze Literackim 26 lipca 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Mateusz_kometarz

Brugata

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Stacja wieży ciśnień, wydanej w Biurze Literackim 26 lipca 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_janiak_jaskladnia

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jakuba Skurtysa o poezji Kamili Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
WYWIADY_domagala_jakuc

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Rozmowa Jakuba Skurtysa z Szymonem Domagałą-Jakuciem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
WYWIADY_Dawid_Mateusz

Kąt zaangażowania

wywiady / O PISANIU Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Rozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
UTWORY_mateusz

Livestream

utwory / premiery w sieci Dawid Mateusz

Premierowy zestaw wierszy Dawida Mateusza. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
RECENZJE_komentarz_dawid_mateusz

Wykształcenie

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Autorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
DEBATY_O-forme-czyli-wszystko

O formę, czyli wszystko

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub Skurtys

Głos Jakuba Skurtysa w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się niebawem w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
RECENZJA_Bohdan_Zadura_Zmartwychwstanie-ptaszka

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jakuba Skurtysa towarzyszący premierze książki Zmartwychwstanie ptaszka Bohdana Zadury.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura_Nocne-zycie

"To się tylko tak mówi", czyli Nocne życie Bohdana Zadury

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa z książki Nocne życie Bohdana Zadury.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Zlotniejacy-swiat

Gdy "na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły"

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Piotrem Matywieckim o książce Złotniejący świat Marii Konopnickiej rozmawia Jakub Skurtys.

WIĘCEJ
KSIAZKI_poems

"Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans"

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa z książki poems Andrzeja Sosnowskiego.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Sajgon

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jakubem Skurtysem o książce Sajgon rozmawia Mateusz Kotwica.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Swiat-nie-scalony

Poezja nie jest już liryką

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kacprem Bartczakiem o książce Świat nie scalony. Estetyka, poetyka, pragmatyzm rozmawiają Paweł Kaczmarski i Jakub Skurtys.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Swiat-nie-scalony_1

"I to jest jakieś otwarcie na przyszłość" – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa z książki Świat nie scalony Kacpra Bartczaka.

WIĘCEJ
RECENZJE_Poezja_odwiecznych

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa z książki Zdarte okładki (1965-2009) Piotra Matywieckiego, wydanej w Biurze Literackim 14 września 2009 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Zdarte-okladki

Nieskończenie długi poemat poza słowami

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Piotrem Matywieckim o książce Zdarte okładki rozmawia Jakub Skurtys.

WIĘCEJ
03_RECENZJE__Różni autorzy__

Notatka zawierająca mgliste spekulacje o możliwych ścieżkach rozwoju polskiej poezji w nadchodzących latach

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Recenzja Dawida Kujawy towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Różni autorzy__Pomiędzy patrzeniem

Pomiędzy patrzeniem

recenzje / ESEJE Antoni Zając

Recenzja Antoniego Zająca towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Aleksander_Trojanowski__Za dużo powietrza między słowami

Za dużo powietrza między słowami

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Katarzyna Szaulińska

Katarzyna Szaulińska rozmawia z Aleksandrem Trojanowskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Wiersze do spławiania drewna

Wiersze do spławiania drewna

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
06_RECENZJE__Aleksander_Trojanowski__Minimal z wczoraj

Schemat budowy wiersza dla hydraulików

recenzje / KOMENTARZE Aleksander Trojanowski

Autorski komentarza Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
Antonina M. Tosiek

Opowieść o ludziach stamtąd

wywiady / O PISANIU Antonina Małgorzata Tosiek Marcin Pierzchliński

Marcin Pierzchliński rozmawia z Antoniną M. Tosiek, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__

Jeszcze starszy testament

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
Katarzyna Szaulinska

Otwieranie na przepływ

wywiady / O PISANIU Katarzyna Szaulińska Marcin Podlaski

Marcin Podlaski rozmawia z Katarzyną Szaulińską, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Tweet w horyzont zdarzeń

Tweet w horyzont zdarzeń

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Nic cięższe niż coś Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
06_RECENZJE__Katarzyna Szaulińska__California dreaming

California dreaming

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szaulińska

Autorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Marcin Podlaski__Przepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt

Przepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt

wywiady / O PISANIU Antonina Małgorzata Tosiek Marcin Podlaski

Antonina M. Tosiek rozmawia z Marcinem Podlaskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__W poszukiwaniu innej gramatyki

W poszukiwaniu innej gramatyki

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Marcin Pierzchliński__Uwierzyć w czytelnika

Uwierzyć w czytelnika

wywiady / O PISANIU Marcin Pierzchliński Maria Halber

Maria Halber rozmawia z Marcinem Pierzchlińskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Nouvelles impressions de Białogard

Nouvelles impressions de Białogard?

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Maria Hablber__Nie wierzę w pisanie z dala od świata

Nie wierzę w pisanie z dala od świata

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Maria Halber

Aleksander Trojanowski rozmawia z Marią Halber, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Thriller, dokumentalny

Thriller, dokumentalny

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy zero waste Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
RECENZJE_dawid_mateusz_kujawa_sytasko

Taka prawda posiadania

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa Maja Staśko

Szkic Mai Staśko i Dawida Kujawy o poezji Dawida Mateusza z tomu Stacja wieży ciśnień. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ