Nie chcę śpiewać pieśni
Jakub Skurtys
Julek Rosiński
Rozmowa Jakuba Skurtysa z Julkiem Rosińskim, towarzysząca premierze książki streszczenie pieśni, wydanej w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
Jakub Skurtys: Stało się. Złoty chłopiec polskiej poezji wydał debiutancką książkę i wyprzedził w kolejce jednego ze swoich mistrzów, Rafała Wawrzyńczyka, który się na pewno cieszy i pewnie jest nawet trochę dumny. Ale teraz już nie możesz być złotym chłopcem, jak jeszcze na połowowej scenie w Stroniu, tylko tym, no, dojrzałym poetą współczesnym, więc mam nadzieję, że wyjdzie nam dojrzała, współczesna rozmowa… Ale zacznę od tematu, który już nie padnie: podobno nie wierzysz w potomnych. Dla kogo więc robimy tę rozmowę? Kto powinien przeczytać, co ma do powiedzenia o sobie i świecie autor streszczenia pieśni?
Julek Rosiński: a. Złoci chłopcy zawsze kojarzyli mi się raczej z kontuzjami i dopiero zobaczymy, jak ten debiut skończy się dla mnie.
b. (i ależ to niezręcznie zabrzmi) Przeganianie Wawrzyńczyka, samo dla siebie, to byłby taki bieg po pustym polu ze świadomością snajpera siedzącego na wysokim drzewie.
Wejdźmy w tę rozmowę jednak z większym pędem. Dla kogo piszę? W tym naszym krótkim czacie rzuciłem ci to o potomnych, że w nich nie wierzę, ale nie uważam, iż jest to na tyle istotne w kontekście streszczenia…, bym się tam okopywał. Piszę, żeby napisać wiersz, z którego nie trzeba już wychodzić, na którym rozerwie się reszta. Wiem, że brzmi to głupio, pretensjonalnie etc., ale zwyczajnie wierzę w to, że coś takiego może zaistnieć i że jest to zajebiście motywujące. Na razie lepię norki, układam przedmioty, wpuszczam, wypuszczam.
A dla kogo piszę? Piszę dla tych, którzy będą chcieli wejść w te wiersze, rozbić w nich obóz.
To o potomnych to nie tylko z czatu, to też trochę z wiersza „karmienie”, bo w nim pojawia się wizja negująca przyszłość, wymianę pokoleniową i tych, którzy nadejdą (a jeszcze niedawno to była bardzo popularna kategoria). Czy poezja ma przyszłość? Bo wiesz, zaczynaliśmy żartami, wymienialiśmy się jakimiś uwagami, ale w trakcie rozmowy sytuacja trochę się zmieniła, a na naszych znajomych spadają rakiety…
No raczej jakąś przyszłość ma, niestety jest ona związana ściśle z naszą przyszłością, która z kolei jawi się mało kolorowo. To, co dzieje się teraz na Ukrainie, jest czymś potwornym, czymś, od czego odwykliśmy. To coś, czego obiecaliśmy sobie nie widzieć na własnym podwórku, przyszło do nas i się na nas gapi. Czy wierzę w happy end? Nie, bo zobaczyliśmy uchodźców dopiero wtedy, gdy ich domy spłonęły tuż obok, i tylko dlatego, że wiatr idzie na nas. I to akurat całkiem serio, bo my sobie żyjemy we w miarę bezpiecznych jamkach, ale tam na zewnątrz robi się cieplej i zaraz ktoś zapuka, a potem wejdzie… Niemniej jednak oczywiście kibicuję Ukraińcom z całego serca, bo przez całą historię swojego narodu walczyli o ten kraj, którego nie było na mapach, i mam nadzieję, że dadzą jakoś radę, że ogólnie cała okolica się jakoś zmieni. Sława im, ale przede wszystkim świętego spokoju.
Obiecałem, że nie będziemy rozmawiać o sprawach generacyjnych, o Zetach i pokoleniu just enough, bo nie lubisz się wypowiadać za innych. Porozmawiamy więc po dorosłemu, o wierszach i o Tobie. Jak się czujesz jako debiutant? Czujesz presję? Czekasz na recepcję? Wysłałeś już egzemplarz do „Polityki” i do Szota?
Kurczę, fajnie, że o to spytałeś (tak po dorosłemu). Ostatnio przyszły do mnie egzemplarze autorskie i gdy mama mnie o tym poinformowała, moją pierwszą reakcją było: „schowaj to”, ale po kilku manewrach paczkę w końcu otworzyłem. Przede wszystkim serdecznie się cieszę, że przybrało to formę stałą, że poszło w świat i tym samym jest to w końcu przede mną zabezpieczone. Bo przysięgam: jeszcze tydzień robienia tej książki i bym ją, cholera, skasował. Innymi słowy: czuję się dobrze. Cieszę się też, że wychodzę z tego – wspomnianego już przez ciebie – statusu „złotego chłopca”, który zabezpieczał, spowalniał i ograniczał ruchy. Nie chciałbym zabrzmieć tu arogancko lub butnie. Chodzi mi po prostu o to, że idą nowe, mocne głosy i siedzenie na dupie jest tu nie na miejscu.
Jasne, że czekam na recepcję, jasne, że wolałbym pozytywną, by ta książka okazała się sprawnym, dobrze wymierzonym ciosem, ale będzie, jak będzie, i chętnie zbiorę też jakiś wpierdol. O Szocie dowiedziałem się kiedyś od Ciebie i dalej nic jego nie czytałem, a „Polityki” nie prenumeruję, futbol wolę.
Wiem, wiem, niestety jesteś za Juventusem i to jest chyba nieuleczalne. Ale w samym tomie o futbolu raczej nie piszesz, nie traktujesz go ani jako tematu, ani jako jakiejś zasady wierszowej (chyba). A przecież mieliśmy w poezji cały szwadron chłopaków od haratania w gałę i w tej kwestii zmienił coś dopiero teraz Tomek Bąk, wyskakując z tym całym swoim NBA w Playbooku. Twój wiersz chyba nie jest jak piłka nożna, a może? A wówczas bardziej tiki-taka czy futbol ery Man’en?
Nie wiem, czy nieuleczalne, na pewno boli. Masz rację, tom nie jest o piłce, chociaż swoje „piłkości” miał, ale żeśmy je z Dawidem pousuwali, gdyż on też jest za Juventusem i trudno redagować książkę, płacząc. A tak na serio, to jakoś ta piłka rozpraszała w tamtych wcześniejszych wersjach książki i postanowiłem kibicować jedynie prywatnie.
Kurde, może rzeczywiście językiem piłkarskim nie tłumaczyłbym tych wierszy w pierwszej kolejności, ale hmm… z przymrużeniem oka na moją korzyść chciałbym je widzieć jako Atalantę?
A więc kopciuszek Gasperiniego – taktyczne szaleństwo, grupowa siła… Dobra, zostawiamy podwórkowe metafory. W Stroniu umówiliśmy się, że będziemy rozmawiać o whisky i cygarach, a więc o atrybutach dorosłych poetów. Z polskich poetów na winie zna się doskonale Tadeusz Pióro, a na whisky Szymon Bira, ale ja nie za bardzo. Zapytam Cię więc o atrybuty wiersza, bo atrybuty dorosłości na pewno Cię już niebywale irytują. Czego używa Twój wiersz, żeby coś robić, żeby działać? I na ile świadomie i celowo konstruujesz, cyzelujesz, bawisz się tymi językowymi zabawkami/tropami, a na ile zdajesz się na żywioł i klątwę Rimbauda? Są w tym tomie takie figurki, jak z plastiku: konie, pieski, Maryjki, jest topos zamieszkiwania i tropy przestrzenne, a przy tym jakaś geometryczność wiersza.
I jak ja mam Ci na to zgrabnie odpowiedzieć, co? Chyba przede wszystkim staram się stworzyć przestrzeń, w której „będzie się działo”, a potem wchodzę tam sam i szukam wyjścia. Te figurki tam są jako pewien język, w którym to miejsce mówi, w którym opowiada o wyjściu. Wiersz jest dobry, gdy ta przestrzeń jest na tyle twarda, by nie dało się jej łatwo rozerwać, a drzwi wystarczająco sprawnie ukryte, by szukać ich szczerze, w końcu szukać ich w sobie, a może nawet rozgościć się. Cholera, nie umiem o tym mówić w mniej pretensjonalny lub chociaż bardziej zrozumiały sposób, ale sam chciałeś.
A jeśli chodzi o całość, to książka miała również stworzyć miejsce, gdzie rozegra się pewna historia, której można poszukać, albo właśnie po prostu pośpiewać.
A traktujesz tę książkę jak projekt, taki koncept-album (to już swego rodzaju tradycja Biura Literackiego, coraz częściej wyśmiewana), czy bardziej widzisz się w tej grupie poetów opozycyjnych, dla których książka poetycka jest po prostu zbiorem wierszy, lepiej lub gorzej zorganizowanym? Bo w sumie „tworzenie miejsca dla historii” może zakładać obie te opcje.
Może jestem poetycko opóźniony, ale motyw tomu jako jakiejś historii mi się wciąż podoba i jako taką streszczenie… widzę. Oczywiście wciąż jest to zbiór wierszy i każdy z osobna powinien móc się obronić poza całością, ale…
Czytałem w „Małym Formacie” taki Twój świetny wiersz „człowiek, który odwiedzi nas za pięć lat”, i on nie wszedł do tego debiutanckiego tomu! Ile jeszcze tak dobrych wierszy nie weszło do tomu, bo nie broniły się jako „ta historia”? I jaki w tym udział Dawida Mateusza?
Dawid odwalił świetną robotę przy tej książce, za którą chciałbym mu tutaj serdecznie podziękować, bo naprawdę nie każdy potrafiłby znieść dwudziestolatka, który o godzinie piątej pisze, że właśnie robi w tekstach totalną rewolucję, że nic nie zostanie, i by się nie martwił. To ja wywaliłem ten wiersz i zrobiłem to dlatego, że wierszy z tej części książki było za dużo i traciło to wszystko rozpęd. Nie weszło i wypadło wiele wierszy, które lubiłem ja lub inni, ale myślę, że bez nich streszczenie… rusza się zgrabniej.
Dobra, wchodzimy w detale. Jedną z rzeczy, która każdemu czytelnikowi rzuca się w oczy po lekturze streszczenia pieśni, jest taka, jakby to nazwać, nikczemna religijność tych wierszy, świecka, ale z jakąś antropologiczną podbudówką.
Uważam, że bez wyobrażania sobie boga nie da się pisać o ludziach, którzy tak ostentacyjnie Boga uprawiają, a przecież nie da się uprawiać boga bez profanowania go. W streszczeniu… staram się te religijne figury uczłowieczyć, wyrównać do wiersza, dać możliwość przyjrzenia się im, znienawidzenia lub pokochania naprawdę.
Jeśli to jest sprofanowana religijność, jeśli piszesz o „tłustym, brudnym mesjaszu”, to może w tym jest też jakaś metafizyczna tęsknota jednak? Piotr Janicki tak to w sumie widzi: że najczystsza poezja jest jakby archaiczną pieśnią religijną, tylko bez tej całej otoczki formuł, kultystów i kapłanów. I próbuje do tego wrócić.
Bo Piotr Janicki umie śpiewać. Co się tyczy tęsknoty, to czemu nie, to przecież całkiem ładna rzecz do tęsknienia.
A Ty nie umiesz? Nazwałeś tom streszczenie pieśni (po wielu innych przygodach z tytułami). Trudno z tego wywnioskować, jakie znaczenie mają dla Ciebie same pieśni, dlaczego chcesz je streszczać, a nie śpiewać.
Zdecydowanie nie umiem, spytaj kogokolwiek… Nie chcę śpiewać pieśni, bo chcę, by inni mogli w niej zaśpiewać, by istniała w środku. Czytanie streszczeń zawsze dawało mi taki niesamowity dreszczyk emocji, gdy starałem się te wszystkie wydarzenia jakoś w głowie obudować, było mnie w tej streszczanej książce więcej.
A to ciekawe akurat, zostawiam na później, a teraz wrócę jeszcze do tego tęsknienia. Tęsknota w poezji nie ma w sobie czegoś zachowawczego i niebezpiecznego? Wiesz – melancholia, Saturn, nowoczesność jako wielka katastrofa, Walter Benjamin, a dwa kroki dalej mamy już wiersz jako smutne i skostniałe odwlekanie śmierci.
Oj tam, fajnie jest potęsknić, nawet jeśli wymaga to przystanięcia. Zresztą myślisz, że ta cała POEZJA bez tęsknoty tak naprawdę by istniała? I OK, jeśli to jest jakaś motywacja, to raczej najłatwiejsza motywacja, i dzięki temu powstaje cholernie dużo słabych tekstów, ale wciąż to też jest poezja. Ja jestem zwolennikiem przyzwoitej ilości tęsknoty i oczywiście wierszy Janickiego.
Kiedyś mówiłeś Dawidowi Mateuszowi, że pozorowana „wyjebka” w Twoim nastawieniu to taki pryzmat, w którym skupia się podmiot. A ja się tak zastanawiam po czasie, czy Twój wiersz nie stanowi dla Ciebie – trochę jak u niego samego – bufora, takiego filtra ochronnego przed światem?
Pytasz się, czy pękam? Jasne, że pękam, ale myślę, że po prostu się z tym pogodziłem, nie robię obchodów. Kiedy zaczynałem pisać, bardzo chciałem ograć w swoich wierszach chorobę ojca, wziąć tę całą energię i przelać ją na papier, obnażyć się i tak sobie biegać, ale wyobraź sobie te wiersze – były słabe, nie potrafiły udźwignąć emocji, które finalnie zjadły wszystko inne. Stąd ta nieobecność na pierwszej linii 😊, to po prostu trzeba umieć złapać, obrócić w rękach.
„Modlę się do siebie, recytując skład/ kieszeni, z pamięci, bo umiem”. Trochę mi się to skojarzyło z debiutem Mytnika: „mogę bo mogę mnożę przez zero”. W ogóle te debiuty mają coś wspólnego, i chyba nie chodzi o takie in da hood czy inną ziomeczkowość, a raczej o splot chłopięcej nadwrażliwości i niemożności działania, mimo tych wszystkich deklaracji. Zapytam Cię więc jednak – czy czujesz się częścią jakiegoś poetyckiego ruchu, jakieś wspólne mianowniki znajdujesz z innymi?
Wiesz, zaczynałem od fascynacji Ginsbergiem, więc zawsze chciałem stać się częścią jakiegoś BG, ale to chyba tyle. Jasne, że na swojej drodze przeciąłem pełno takich wspólnych linii, ludzi, z którymi łączą mnie podobne kminy, słabości do kolorów zielonych i inne fajne lektury. Takim człowiekiem jest dla mnie Zosia, ale nie wiem, czy związek nazywać ruchem.
No dobra, to co robi Zosia ze streszczeniem pieśni, poza projektowaniem okładki oczywiście? Jest muzą? Jest współtwórczynią? Jest toposem? Pojawia się pięć albo sześć razy, bo „jakieś pieśni:” też są w sumie wypełnione Zosią. Ktoś tu zaraz znajdzie echa „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Słowackiego albo samego Pana Tadeusza, zwłaszcza że pojawiają się u Ciebie takie szkolne tropy – podstawy mitologii, lektur szkolnych, licealnej filozofii (zamiast rozkminy nad racją dostateczną czy nagim życiem jest po prostu Pascal, Platon). Czy w sequelu też będzie Zosia?
Z tą szkolnością to bardzo dobry trop, gdyż zaczynałem pisać ten tomik w klasie maturalnej, a od wkuwania to wszystko mi jakoś wirowało w głowie. Poza tym z takiego Platona o wiele łatwiej zrobić odlew niż z Agambena i o wiele lepiej to działa. Jednak czas odpowiedzieć na to ważniejsze z pytań xD. Ogólnie postać Zochy jest ściśle związana z moim pisaniem, w końcu poznaliśmy się na naszym pierwszym konkursie poetyckim w niejakim SCEK-u (nie polecam), na który poszedłem z moim pierwszym nierymowanym wierszem. Była to też pierwsza pisząca osoba, jaką na swojej „poetyckiej” drodze spotkałem, i tak się jakoś stało, że wciąż sobie nią idziemy. Stąd jej tak dużo w tej książce, bo po prostu dużo jej już we mnie. Co się tyczy sequeli, to o nienapisanych książkach nie warto mówić.
Ostatnia rzecz: jak spadają pieśni? I co jest z tym ruchem spadania w Twojej poezji czy może w Twoim myśleniu o świecie? Wszystko musi odpaść i upaść? Śnieg, ptaki?
Nie wiem, czy wszystko, ale dobrze, gdyby coś jednak upadło, bo przecież to taki ładny gest.
Ładny? W jakim sensie ładny? Myślałem raczej o antygrawitacji w Twojej poezji, o tym, że ona ma jakąś lotność, skłonność do wznoszenia się (stylem, tematem) i jakby kontrującą to siłę skierowaną w dół. A skoro to, to od razu rozwinę: patos, egzaltacja, wzniosłość w Twoich wierszach – a mowa niska, potoczna, czasem wulgarna. Zdaje się, że tych pierwszych wcale nie unikasz?
Nie, nie unikam, ale to podobnie jak z tą religijnością, o której mówiliśmy wcześniej. Patos trzeba zmieszać z gównem, by go uwolnić w kimś lub po prostu. A co się tyczy grawitacji, to jest też spoko trop, serio, myślę, że idąc tym kluczem, można spróbować rozbroić jeszcze parę wierszy w książce. Ale kurczę, grawitacja to też jest w sumie ładny gest xD.
A gdybyśmy mieli zaaranżować rozmowę dwóch starych poetów (możesz wybrać, kim byłby ten drugi), to co byś mu powiedział o byciu poetą dzisiaj? Po co? „Cóż po poecie w czasie marnym”, jak pisał Hölderlin?
W ogóle bym w taką dyskusję nie wchodził. Wiałbym.
O AUTORACH
Jakub Skurtys
Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).
Julek Rosiński
Urodzony w 2001 roku. Pisze wiersze. Laureat 14. edycji Połowu oraz konkursu „Wiersze i opowiadania doraźne 2020”. Publikował w „Dwutygodniku”, „Wizjach”, „Małym Formacie”, „Wakacie”, „Kontencie”, „Stonerze Polskim”, „Rzyradorze”, „8. Arkuszu Odry”. W 2022 roku nakładem Biura Literackiego ukaże się jego pierwsza książka poetycka. Właśnie wprowadził się na warszawski Tarchomin.
powiązania
Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Iwona Bassa Jakub Skurtys ResinaDwudziesty szósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Wojtaszek Antonina Tosiek Jakub Skurtys Olga Niziołek Resina Zofia BałdygaDwudziesty czwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJCzołgacz, pełzacz, tropiciel
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław OwczarekRozmowa Jakuba Skurtysa z Przemysławem Owczarkiem, towarzysząca premierze książki Przemysława Owczarka Katawotra, wydanej w Biurze Literackim 19 lutego 2024 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Klaudia Pieszczoch ResinaDwudziesty siódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJPrzyszłość krytyki literackiej
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Przyszłość literatury”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Resina Roman HonetDwudziesty trzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Elżbieta Sobolewska Jacek Godek Jakub Skurtys Katarzyna Skórska ResinaDwudziesty drugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak ResinaDwudziesty pierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)
nagrania / TransPort Literacki Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julian Tuwim ResinaDwudziesty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Grzegorz Jankowicz Jakub Skurtys ResinaDziewiętnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak
nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar ResinaOsiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Kapusta ResinaSiedemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz ResinaSzesnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Janusz Rudnicki ResinaPiętnasy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJ(O)patrzenie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller Miłosz BiedrzyckiTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJDzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki zemla vulgaris Katarzyny Szwedy, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2023 roku.
WIĘCEJHigh hopes
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek RosińskiDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJstreszczenie pieśni
nagrania / TransPort Literacki Hubert Zemler Julek RosińskiCzytanie z książki streszczenie pieśni z udziałem Julka Rosińskiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.
WIĘCEJSztuczne (k)raje
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub SkurtysJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna JakubiakDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJHooked
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja towarzysząca premierze książki fuzja bordo Karoliny Kapusty, wydanej w Biurze Literackim 6 lutego 2023 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek GromadkaDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJPorzeczka, poziomka, nieczytelny podpis
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub SkurtysÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin MokrySiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina SałdeckaSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJPPR #12
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys12. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJPrometeusz i Neron podają sobie dłonie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPrzyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze książki cierpkie Marleny Niemiec, która ukaże się w Biurze Literackim 28 listopada 2022 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys Laura OsińskaCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJSześćdziesiąt na sześćdziesiąt
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysPosłowie Jakuba Skurtysa z książki Inaczej nie będzie Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która wydanej w Biurze Literackim 14 listopada 2022 roku.
WIĘCEJPPR #11
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys11. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJGesty zaufania i oddania
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Inaczej nie będzie Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która wydanej w Biurze Literackim 14 listopada 2022 roku.
WIĘCEJPPR #10: Męski-klęski
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys10. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza
nagrania / TransPort Literacki Alicja Sawicka Antonina Tosiek Barbara Frączyk Iwona Bassa Jakub Skurtys Marta Lipowicz Mirek Kulisz Patryk KulpaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia KiljańskaPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof ChronowskiTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Maria KrzywdaRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#8)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys8. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na koniec (3)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzecia część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na koniec (2)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDruga część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPołów. Poetyckie debiuty 2020
nagrania / Stacja Literatura Julek Rosiński Karolina Kapusta Nina Voytala Sara Akram Tomek Gromadka Zuzanna StrehlCzytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2020 z udziałem Sary Akram, Tomka Gromadki, Karoliny Kapusty, Julka Rosińskiego, Zuzanny Strehl i Niny Voytali w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJLet the right one in
recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Oli Lewandowskiej-Ferenc, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPPR (#7)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys7. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira PietrekDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna MuellerTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#6)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys6. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJSpektralne linie, solarne pasma
recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Patricka Leftwicha, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPPR (#5)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys5. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy JarniewiczJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska
nagrania / Stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał MytnikÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJZa kulisami poematu i w środku
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Teksty odzyskane Tadeusza Różewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 18 kwietnia 2022 roku.
WIĘCEJPPR (#4)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys4. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJPPR (#3)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys3. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJ[Gdzieś z offu – zupełnie poza rytmem – uderzenie bębna]
recenzje / KOMENTARZE Julek RosińskiAutorski komentarz Julka Rosińskiego, towarzyszący premierze książki streszczenie pieśni, wydanej w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WIĘCEJZbiór zdań rozłożonych w czasie
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Julek RosińskiOdpowiedzi Julka Rosińskiego na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław JurczakSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper BartczakSiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJstreszczenie pieśni (2)
utwory / zapowiedzi książek Julek RosińskiFragmenty zapowiadające książkę streszczenie pieśni Julka Rosińskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WIĘCEJPPR (#2)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys2. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska
nagrania / Stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub SkurtysCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna SzwedaPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#1)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub SkurtysPierwszy odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJstreszczenie pieśni
utwory / zapowiedzi książek Julek RosińskiFragmenty zapowiadające książkę streszczenie pieśni Juliana Rosińskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WIĘCEJKoszmary Sinéad O’Connor
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Zofii Kiljańskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub SkurtysPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta SokołowskaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJDoktor Marlow i Pan Kurtz
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Meskalina i muzyka Henriego Michaux w przekładzie Jakuba Kornhausera i Wacława Rapaka, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2021 roku.
WIĘCEJTętent spalonej awangardy
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Bartosza Horyzy, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPodomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Po domu Dariusza Sośnickiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.
WIĘCEJBerek wierszem: Rafał Wawrzyńczyk
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Julek RosińskiGłos Juliana Rosińskiego w debacie „Berek wierszem”.
WIĘCEJKredę gryzie się ze strachu
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJNiepokalanie początku
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie debiuty 2020, która ukazała się w Biurze Literackim 26 lipca 2021 roku.
WIĘCEJO tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Mondo cane Jerzego Jarniewicza, która ukazała się w Biurze Literackim 28 czerwca 2021 roku.
WIĘCEJWieże
utwory / premiera w sieci z Połowu Julek RosińskiPremierowy zestaw wierszy Juliana Rosińskiego Wieże. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2020”.
WIĘCEJoglądając martwą naturę
recenzje / KOMENTARZE Julek RosińskiAutorski komentarz Juliana Rosińskiego, laureata 15. edycji Połowu.
WIĘCEJZ wieży spada się do skutku
wywiady / O PISANIU Julek Rosiński Nina VoytalaRozmowa Niny Woytali z Julianem Rosińskim, laureatem 15. edycji Połowu.
WIĘCEJPieśni niewinności i doświadczenia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Agaty Puwalskiej haka!, wydanej w Biurze Literackim 22 marca 2021 roku.
WIĘCEJZ tęsknoty za utopią (kosmiczne suchary)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2020 roku”.
WIĘCEJRelacje ważniejsze od poezji i lewicy
wywiady / O PISANIU Julek Rosiński Tomek GromadkaRozmowa Julka Rosińskiego z Tomaszem Gromadką, laureatem 15. edycji Połowu.
WIĘCEJBezsilność i drżenie
wywiady / O KSIĄŻCE Adam Kaczanowski Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Adamem Kaczanowskim, towarzysząca premierze książki Utrata, która zostanie wydana w Biurze Literackim 22 lutego 2021 roku.
WIĘCEJWiersz niejedno zniesie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Ciało wiersza, która ukazała się w Biurze Literackim 11 stycznia 2021 roku.
WIĘCEJKlasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič
nagrania / Stacja Literatura Filip Łobodziński Jakub Kornhauser Jakub Skurtys Joanna Orska Miłosz Biedrzycki Miroljub Todorović Oton Župančič Salvador Espriu Tadeusz Sławek William BlakeSpotkanie wokół książek Wyspa na Księżycu Williama Blake’a, świnia jest najlepszym pływakiem Mirjoluba Todorovicia, Kielich upojenia Otona Župančiča oraz Skóra byka Salvadora Espriu z udziałem Tadeusza Sławka, Jakub Kornhauser, Miłosza Biedrzyckiego, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Orskiej i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJNowe języki poezji
nagrania / Stacja Literatura Jakub SkurtysZapis dyskusji “Nowe języki poezji” prowadzonej przez Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJNowe.języki.poezji @com.pl
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Nowe języki poezji”.
WIĘCEJPrzyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WIĘCEJ„Wyjebane” jako pryzmat
wywiady / O PISANIU Dawid Mateusz Julek RosińskiRozmowa Dawida Mateusza z Julkiem Rosińskim, laureatem konkursu na „Wiersz i opowiadanie doraźne 2020”.
WIĘCEJPosłowie: O nadziei
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysSzkic Jakuba Skurtysa, towarzyszący wydaniu almanachu Wiersze i opowiadania doraźne 2020, który ukazał się w Biurze Literackim 8 października 2020 roku.
WIĘCEJTrajektoria krzyża zakłada
recenzje / KOMENTARZE Julek RosińskiAutorski komentarz Julka Rosińskiego, laureata konkursu na Wiersz i opowiadanie doraźne 2020.
WIĘCEJŚcieżki równoległe
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2019, który ukazał się w Biurze Literackim 17 sierpnia 2020 roku.
WIĘCEJByło, nie mija
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WIĘCEJSerdeczny złotnik świata
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Otona Župančiča Kielich upojenia, w wyborze, przekładzie i z posłowiem Katariny Šalamun- Biedrzyckiej, która ukazała się w Biurze Literackim 15 czerwca 2020 roku.
WIĘCEJPoetyckie książki trzydziestolecia
nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Jakub Skurtys Joanna Mueller Joanna Orska Karol MaliszewskiSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJKroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie
nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Anna Sawicka Anna Wasilewska Elżbieta Sobolewska Jakub Skurtys Pere Calders Péter Nádas Raymond QueneauSpotkanie wokół książek Kroniki ukrytej prawdy Pere’a Caldersa, Sroga zima Raymonda Queneau i Biblia i inne historie Pétera Nádasa z udziałem Anny Sawickiej, Elżbiety Sobolewskiej, Anny Wasilewskiej, Anny Kałuży i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJProrok Codzienny (wydanie świąteczno-noworoczne)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2019 roku”.
WIĘCEJStrącanie w ogień
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiRozmowa Jakuba Skurtysa z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca premierze książki Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.
WIĘCEJKrótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Naworadiowa Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 26 sierpnia 2019 roku.
WIĘCEJDziwny żywot kronikarza
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Kroniki ukrytej prawdy Pere Caldersa, w tłumaczeniu Anny Sawickiej, wydanej w Biurze Literackim 15 lipca 2019 roku.
WIĘCEJDalszy ciąg
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJKoniec antropocenu
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Animalia Anny Adamowicz, która ukazała się w Biurze Literackim 28 stycznia 2019 roku.
WIĘCEJSą punkty, są asysty (A.D. 2018)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2018 roku”.
WIĘCEJPoetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WIĘCEJŻe sensem bycia jest troska
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Dni powszednie i święta Julii Szychowiak, wydanej w Biurze Literackim 15 października 2018 roku.
WIĘCEJOsiemnaście tysięcy znaków
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.
WIĘCEJKinkyway
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Sankcje Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 30 kwietnia 2018 roku.
WIĘCEJJeszcze dopowiedzenia
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki roku 2017”.
WIĘCEJChiazm, czyli przepaść
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Raport wojenny Agaty Jabłońskiej, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 listopada 2017 roku.
WIĘCEJRadość filatelisty
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Historie ważne i nieważne w przekładzie Bohdana Zadury, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 maja 2011 roku, a w wersji elektronicznej 13 listopada 2017 roku.
WIĘCEJI wszystkie długi zostaną spłacone
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Trawers Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 6 marca 2017 roku, a w wersji elektronicznej 31 lipca 2017 roku.
WIĘCEJStronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Wybieganie z raju (2006-2012) Tomasza Pułki, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2017 roku.
WIĘCEJJa, stróż latarnik
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 26 lipca 2016 roku, a w wersji elektronicznej 17 lipca 2017 roku.
WIĘCEJZmęczony burz szaleństwem
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Jarzmo Przemysława Owczarka, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2017 roku.
WIĘCEJGazowana cykuta
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr JemiołoRozmowa Piotra Jemioły z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Trawers Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2017 roku.
WIĘCEJDysfagicy i dysfaganci (w polemicznym trybie)
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Na scenie czy w polu”.
WIĘCEJCzarna magia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Z tamtej strony ciszy Bolesława Leśmiana w wyborze Jacka Gutorowa, wydanej 8 listopada 2012 roku w Biurze Literackim.
WIĘCEJSłoń w pustym sklepie
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2016 roku”.
WIĘCEJGdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr MatywieckiRozmowa Jakuba Skurtysa z Piotrem Matywieckim.
WIĘCEJJa-składnia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysSzkic Jakuba Skurtysa o poezji Kamili Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJDuchy Miasta są mi przychylne
wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-JakućRozmowa Jakuba Skurtysa z Szymonem Domagałą-Jakuciem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKąt zaangażowania
wywiady / O PISANIU Dawid Mateusz Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJO formę, czyli wszystko
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się niebawem w Biurze Literackim.
WIĘCEJWszystko co stałe, rozpływa się…
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
WIĘCEJDaj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysEsej Jakuba Skurtysa towarzyszący premierze książki Zmartwychwstanie ptaszka Bohdana Zadury.
WIĘCEJI po dziewiąte: a jakże!
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WIĘCEJSześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z ksiażki Księga zakładek Jacka Gutorowa.
WIĘCEJPodsumowanie roku (albo memuary)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Biurowe książki 2010 roku”.
WIĘCEJ"To się tylko tak mówi", czyli Nocne życie Bohdana Zadury
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Nocne życie Bohdana Zadury.
WIĘCEJNie(do)czytani
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “44. Poezja polska od nowa”.
WIĘCEJGdy "na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły"
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr MatywieckiZ Piotrem Matywieckim o książce Złotniejący świat Marii Konopnickiej rozmawia Jakub Skurtys.
WIĘCEJKawa instant z lekko skwaśniałą śmietanką
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Dobry wieczór”.
WIĘCEJWestern po polsku
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Jak rozmawiać o poezji”.
WIĘCEJ"Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans"
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki poems Andrzeja Sosnowskiego.
WIĘCEJOd obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Kolejowe dzieci Seamusa Heaneya.
WIĘCEJProces marginalizacji, spychania i odpychania Inności
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Mateusz KotwicaZ Jakubem Skurtysem o książce Sajgon rozmawia Mateusz Kotwica.
WIĘCEJPoezja nie jest już liryką
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł KaczmarskiZ Kacprem Bartczakiem o książce Świat nie scalony. Estetyka, poetyka, pragmatyzm rozmawiają Paweł Kaczmarski i Jakub Skurtys.
WIĘCEJ"I to jest jakieś otwarcie na przyszłość" – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Świat nie scalony Kacpra Bartczaka.
WIĘCEJPoezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Zdarte okładki (1965-2009) Piotra Matywieckiego, wydanej w Biurze Literackim 14 września 2009 roku.
WIĘCEJNieskończenie długi poemat poza słowami
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr MatywieckiZ Piotrem Matywieckim o książce Zdarte okładki rozmawia Jakub Skurtys.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek RosińskiDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJstreszczenie pieśni
nagrania / TransPort Literacki Hubert Zemler Julek RosińskiCzytanie z książki streszczenie pieśni z udziałem Julka Rosińskiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.
WIĘCEJ[Gdzieś z offu – zupełnie poza rytmem – uderzenie bębna]
recenzje / KOMENTARZE Julek RosińskiAutorski komentarz Julka Rosińskiego, towarzyszący premierze książki streszczenie pieśni, wydanej w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WIĘCEJW sprawie pionu
recenzje / ESEJE Rafał WawrzyńczykRecenzja Rafała Wawrzyńczyka towarzysząca premierze książki streszczenie pieśni Julka Rosińskiego, wydanej w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WIĘCEJstreszczenie pieśni (2)
utwory / zapowiedzi książek Julek RosińskiFragmenty zapowiadające książkę streszczenie pieśni Julka Rosińskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WIĘCEJstreszczenie pieśni
utwory / zapowiedzi książek Julek RosińskiFragmenty zapowiadające książkę streszczenie pieśni Juliana Rosińskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WIĘCEJW sprawie pionu
recenzje / ESEJE Rafał WawrzyńczykRecenzja Rafała Wawrzyńczyka towarzysząca premierze książki streszczenie pieśni Julka Rosińskiego, wydanej w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WIĘCEJAlessandro Del Piero otwiera Cyc Gada i myśli sobie, jakie to jest dobre
recenzje / KOMENTARZE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Wieże Juliana Rosińskiego, laureata 15. edycji Połowu.
WIĘCEJ