Niepokalanie początku
Jakub Skurtys
Recenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie debiuty 2020, która ukazała się w Biurze Literackim 26 lipca 2021 roku.
Czy do lektury popołowowych almanachów trzeba kogoś zachęcać? Chyba nie, bo jest to już marka rozpoznawalna i ceniona w młodoliterackim środowisku poetyckim. Odpuśćmy sobie w takim razie te formalności. Jest to też tekst dość niewdzięczny, bo ani nie wypada recenzować merytorycznie dopiero zapowiadających się autorów, ani też nie ma na to miejsca. Gdyby przyjrzeć się poszczególnym głosom, laudacjom na ich temat i spróbować je jakoś osadzić w możliwych światach, sama ta recenzja rozrosłaby się w coś znacznie dłuższego niż wszystkie laudacje z tomu razem wzięte. Zacznijmy więc może tak, że Połów. Poetyckie debiuty 2020 to wyjątkowo skondensowany i skromny arkusz, bo zawiera wiersze tylko sześciorga autorów i autorek. Jak już można było zaobserwować w Stroniu podczas Stacji Literatura, ta szóstka doskonale się broni oraz uzupełnia – i w samych tekstach, i na scenie. Choć przywykłem do dłuższych almanachów i prezentacji robionych z większym rozmachem, to powiedzmy, że rozumiem tę decyzję wydawcy. Zwykle było bowiem tak, że ktoś z Połowu debiutował później w Biurze Literackim (albo kilka osób), ktoś trafiał po roku lub dwóch do innych wydawnictw, a ktoś przepadał na czas dłuższy, zmuszony od nowa popracować nad swoim językiem. Z tymi debiutami z pewnością tak nie będzie i na książki całej szóstki poczekamy góra dwa lata, może niekoniecznie w BL, ale na pewno w ramach kolektywów i innych źródeł polecania sobie ciekawych, dobrze zapowiadających się głosów. Szkoda mi oczywiście wszystkich, którzy się do tej szóstki wówczas nie załapali, bo poprzeczka – nawet na tle innych almanachów z pozostałych lat – była zawieszona niezwykle wysoko.
Przeważają oczywiście ludzie młodzi (dwudziestolatkowie nawet), bo na takich zwykle „stawia” Biuro. Spośród tego grona najstarszy jest Tomasz Gromadka, podobno człowiek znikąd, mało znany wcześniej w środowisku poetyckim (chociaż publikował, m.in. w „Helikopterze”), za to kojarzony z działaniami dramaturgicznymi i animacją kultury. Jego język jest najbardziej zaskakujący, nieprzewidywalny, właściwie wręcz nieobliczalny. Opiera się na składniowych potknięciach i celowych anakolutach, które tworzą wrażenie niby swobodnej, ale w rzeczywistości niebywale skondensowanej pieśni dziadowskiej. Gromadka wpisuje się w falę ludowego populizmu w duchu lewicowym i materialistycznym, odzyskiwania chłopskich korzeni jako części odzyskiwania historii Polski. W zamieszczonej w almanachu laudacji Dawid Mateusz – wraz z Joanną Mueller odpowiedzialny za ten Połów – zaczyna od pytania, skąd w ogóle wziął się Gromadka, i fenomenu autora szuka właśnie w faktach socjologicznych związanych z dramaturgią i performansem. Ja bym poszukał chyba bardziej poetyckiego źródła i powiedział, że Gromadka wziął się z tego samego miejsca, z którego przyszedł do nas Konrad Góra, choć ich języki są przecież odmienne. To miejsce to po prostu fizyczna praca oraz doświadczanie szorstkości i bezceremonialności świata w kontakcie z własnym ciałem. Dzięki temu te wystudiowane konstrukcje wierszowe nie sprawiają wrażenia gier tożsamościowych, w których podmiot – wbrew wszystkiemu i wszystkim, w sposób trochę hipsterski, jak choćby u Maćka Bobuli – stara się przyznać do swoich korzeni i odkryć swoje chłopskie dziedzictwo. Kiedy więc Gromadka deklaruje w pierwszym wierszu: „nie syn robotnika ale niedoszły/ samobójca a w oczach swoich/ wierszyn nie syn chłopki a doszły/ samojebca a w oczach swych/ gnojek nie wnuk elektryka a niedoszły (…)” i tak dalej, to może nie dowiadujemy się o nim niczego esencjalnego, niczego stricte tożsamościowego, ale zostajemy zaproszeni „w babę i dziada”, w ponurą grę na kartofliskach, na których Maciej Płaza, Kacper Pobłocki i Radek Rak do spółki haratają w gałę. To tam odbywa się „nasze dziadostwo ciemnych biednych upadłych okien/ nasze babuństwo ciemnego biednego upadłego nieba/ nasze ciotectwo ciemnienia biednienia upadania w samych siebie” („drzewa”). Ta „niższa polityczność”, o której wspomina redaktor, to to samo pasmo energii, które u Góry w Sile niższej (full hasiok) wynosiło warzywa i owoce ze śmietników i robiło z tego wiersz – to anarchistyczna wola działania wbrew systemom prawnym i językowym. Szanuję to, choć w przeciwieństwie do Góry Gromadka chyba jeszcze nie dogryzł się do kośćca polszczyzny. Szukam więc jednej frazy, metaliterackiej figury wyobraźni, i chyba nie byłaby to nawet fraza, tylko jedno słowo: „wierszyn”. Tomasz Gromadka to pierwszorzędny wierszyn.
Układ autorów w almanachu jest jak zawsze alfabetyczny, więc dużego pola manewru nie pozostawia. Gromadka jest drugi w kolejności, bo trudno wyprzedzić w alfabecie Sarę Akram – poetkę o wyraźnie lubelskich tendencjach, dobrze rezonującą z tamtejszymi zainteresowaniami cybernetycznością i marginalnością potransformacyjnego życia pokolenia Y i Z. Dawid Mateusz pisze o przeoczeniu przez krytykę „lubelskiej szkoły wiersza polskiego” i trochę się z tych krytyków naśmiewa (bo może, bo przecież sam krytykiem nie jest), ale zapewniam, że rzecz ta nie została przeoczona. Wszyscy doskonale zdają sobie sprawę, że młode pokolenie z południowego wschodu Polski interesuje się podobnym etapem modernizacji i cyfryzacji naszego społeczeństwa – to nie zaśpiew ustawia ich języki, ale wspólne zainteresowania i słownik, który w globalnej wiosce wyznacza lubelskiej szkole i jej patronom (choćby części Rozdzielczości Chleba) specyficzne miejsce ariergardy wirtualności. Podczas gdy jakiś rwący nurt najnowszej poezji prowadzi przez katastroficzne nowe materializmy, oni zajmują się raczej czymś, co nazwałbym poetyką interfejsów: styków pomiędzy okienkami Worda, czatów, forów, internetowych idiomów i blokowej gawędy o zawsze marginesowej tożsamości. W tym sensie lubelska „akceleracja”, taka z reklam Duracella, ale w groteskowej konwencji, gdzie przebodźcowany króliczek wpada nagle w betonową ścianę i robi się makabrycznie – a właśnie o takiej akceleracji traktują wiersze Akram – jest zawsze nie w czas, jakby na zaciągniętym hamulcu. To świat zdominowany przez social media, zapośredniczony w nich, ale też celowo udziwniany przez poetkę, uzupełniany o brakujący mu w rzeczywistości element bizarny: „pikselizacja wody wiedzie wzdłuż linii nurtu/ ludzie zrobieni na podobieństwo botów niosą kamienie/ owinięte watą cukrową/ mój newsfeed pełen jest duchów”. Wszyscy to trochę znamy, bo to przecież o nas. A ten ostatni, złamany wers uznałbym za nośną metaliteracką figurę poezji Akram, rozgrywanej gdzieś „między kodem a zimnym ogniem treści”, w kolejnych desperackich „skokach w algorytm”. Ani to immersja, ani alienacja. To taka lubelska pikselizacja.
Karolina Kapusta w zestawie „wykwit” ogrywa raka – własnego, ale też chyba raka po prostu – jako formę pożerającej życie narośli. Wybiera do tego ciekawie kontrastujące ze sobą narzędzia: dziecięcą balladowość, jakby kołysankowość Czechowicza, w której najdelikatniejsze elementy zostają jeszcze bardziej zmiękczone i poddane działaniu litoty, i precyzję naukowego dystansu, rodzaj antyemocjonalnego studiowania samej siebie jako klinicznego przypadku choroby. Rymy mają się tu zaplatać i być proste, ma się pojawić głos chóru albo raczej echa, uzupełniającego i przedrzeźniającego ten szpitalny monodram. Powstaje więc polilog, w którym „ja”, tożsamościowo uwikłane w chorobę, jest tylko jednym z wariantów, jakby chwilowych przystani dla wiersza jako maladycznej kołyski. Jest w tej poezji jakiś element, który przypomina mi też o Miłobędzkiej – o jej zabawach i grach dziecięcych dla teatru z Siała baba mak: „Ona ma skórę poszarzałą/ obce ma ciało”, „nie ma mąki/ biel i chrząstki”, „kto utuli i ukoi kto ból a kto noc od win uniewinni” (tu by się aż chciało przeczytać: „kto utuli i ukoi kto ból a kto noc co boli”). Nie wszystkie te wiersze do mnie trafiają, bo chyba ten kołysankowy dryl to nie jest moja bajka, choć widzę formalną myśl przewodnią i konsekwencję, która nie pozwala Kapuście puścić wiersza samopas, w bezproduktywne lirycznie rozterki. Wybrałbym zatem dla siebie teksty bardziej skondensowane, jakby obrazki prozy poetyckiej, np. „a kiedy zedrzesz sobie gardło”: „dookoła tak głośno że nic już nie mówię. nie zabierzesz/ brzozy do lasu. nie wsadzisz sosny kupionej na parkingu/ z powrotem w ziemię żeby korzeniami mogła liczyć mrówki// dookoła tak/ ja już nic” oraz „moje wenflony miały skrzydła”: „zmarła ważka. wyblakła ważka/ pękła larwa/ ścichła pod butem/ ofiarowanie czy wypalanie/ skrzep ostygł w miękkim zgięciu łokcia”. To jest poezja ściśniętego gardła, niepozwalania sobie na rozpacz, czarowania, że przecież się udało.
Zupełnie inaczej czaruje Julek Rosiński – efekt okrutnego genetycznego eksperymentu literackiego na licealistach, przeprowadzonego swego czasu przez ich nauczycielkę Ewę Kretkowską. Rosiński jest częścią tej hodowli (obiekt nr dwa: Zofia Kiljańska, Połów 2021) i dowodem na to, że nawet w dobie odbijania się początkujących twórców od najważniejszych wydawców, wieloletniego szlifowania poetyk i przestrzelonych debiutów samizdatowych możemy liczyć na młodych, genialnych twórców. Ale żeby nie dmuchać tego balonika, bo mam wrażenie, że przez ostatnie dwa lata młoda krytyka i tak napompowała go do granic, powiedzmy tylko, że o jednym z wierszy z antologii („streszczenie święta”) z pełnym uznaniem pisał rzetelnie Łukasz Żurek na łamach „KONTENTu”, pokazując, z jaką swobodą i płynnością wędruje u Rosińskiego wyobraźnia. Wszystko jest niby zawieszone na pewnym koncepcie, na jakimś ledwie wyczuwalnym stelażu (czasem tytułowym, czasem zarysowanym w pierwszych wersach), ale w rzeczywistości kolejne skojarzenia przechodzą w siebie, uruchamiają nowe obrazy i całkiem niezobowiązująco wprawiają w ruch nieznane dotąd rejestry i pola semantyczne. Ten stelaż sprawia, że wiersz się nie urywa, że nie tracimy z nim kontaktu, i pozostaje komunikatywny mimo zaskakiwania czytelniczki na każdym zakręcie. Bo chyba właśnie te zakręty są mocną stroną Rosińskiego – młody poeta tworzy tak, jak kiedyś życzyli sobie Sommer z Zadurą. Chodziło o to, żeby dać mu tam, gdzie go nie ma. I właśnie tam nas nie ma – tam, gdzie „drabina w próżni: stopień/ po stopniu, do samego końca”, i skąd „skakali aniołowie,/ gdy się tylko dowiedzieli, że Bóg nie istnieje”. Nie potrafię wybrać jednego wiersza, ale wiem, co stanowi o sile Rosińskiego jako rodzimej hybrydy Tomaža Šalamuna, Rafała Wawrzyńczyka i Grzegorza Hetmana – puenta. Zamiast przyciskać, przyduszać wiersz, i tak dość meandryczny, ale niestroniący od ciężkawych momentów (te tropy religijne, te powroty do szkolnych lektur), Rosiński zdejmuje wówczas z niego cały ciężar: „można raz tak, raz tak”, „recytując skład kieszeni, z pamięci, bo umiem”, „tłumaczyłem mu to długo, aż uwierzył” („w wyrwie” to jest w ogóle świetny wiersz), „do rozsypanych owoców śpiewały ptaki,/ kobiety w rytm fugi ruszały biodrami/ o tak”. O tak, tak to się robi, raz tak, raz tak, giętko gibając się na rusztowaniu swoich dwudziestu lat, zakreślając przed czytelniczką tylko pole możliwości.
Zuzię Strehl i Ninę Voytalę alfabet zostawił na koniec. W przypadku tej pierwszej znowu mamy do czynienia z laudacją, z której niewiele wynika, nie bardzo pomoże więc w lekturze i raczej nie nakieruje nas na gotowe rozwiązania. Dawid Mateusz podziwia skalę talentu i dojrzałość, ale właściwie jedyna kwestia krytyczna, jaką stawia, dotyczy ryzyka takiej tożsamościowej, autobiograficznej poetyki, przypominającej nam Podgórnik i trochę Wojaczka. To podobny poziom brutalnego, szorstkiego odczuwania rzeczywistości, która przynosi tylko kolejne konfrontacje, rozczarowania i poczucie opresji. Klucz do poezji Strehl jest rzeczywiście na tę przynajmniej chwilę tożsamościowy, feministyczny, zaangażowany: mam dwadzieścia lat, jestem lesbijką i mam swoje problemy ze zdrowiem psychicznym. Ale dopiero od tego punktu zaczyna się praca wiersza – po pierwsze: nie ma mnie jako lesbijki w przestrzeni publicznej (wiersz pusty „krótka rozprawa o widoczności lesbijek w przestrzeni publicznej”), po drugie: wciąż spotykam się z nienawiścią i bezpośrednim zagrożeniem zdrowia, a mój krakowski spleen wcale nie jest przez to krakowski i dekadencki, tylko brutalny i szorstki. W takich frazach, jak: „smród kamienicy i peta palonego przez grubasa stojącego na zakręcie// oblepił pysk kawałkiem skóry znak zakolanówki/ wszyscy wiemy że mu się należę bardziej niż zbawienie”, „morda w kubeł powiedz/ jak smakuje bipolar disorder”, „ścianę wylizano z moich odbić”, „wszystkie moje lesby sprzedam do porno” „ogarnij swoją loszkę bo nie będziesz miała loszki”, wyczuwamy cały czas podbijaną stawkę praktyk zawłaszczających i dyscyplinujących. Bohaterka Strehl zapewne chciałaby napisać coś naiwnie romantycznego, ale doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że może – dosłownie – zamknąć mordę albo dostać w mordę. Kluczowe pytanie: „odwołali parady/ czy mogę być lesbą mimo odwołania?” ma więc w sobie ten ironiczny dystans, który pomaga poetce obronić się przed wszechobecną przemocą i zawłaszczeniem, ale też pozwala problematyzować kwestie społeczne, postawić pytanie o reprezentację i jej granice (podobnie jak „ach ten chłopiec narodowiec rajcuje mnie jego raca”). Istnieje w tym świecie, oprócz tłumionego, represjonowanego pożądania, pewien poetycki naddatek, jakby skotłowana i skundlona liryczność, która nie może zabrać głosu, bo zamiast niej mówi „wkurw”: „wiem jak pachnie rzepak/ bo jechałam pociągiem”, „zapomniałam gdzie mieszkał pies pazurem piszący litanie”, „od ostatniego spotkania/ badałam dźwiękoszczelność miast/ i wrażliwość na związki/ spotkane w tramwajach”, „porzucone na przystanku poprawiamy skarpetki/ wyżute gumy kleimy po wnętrzach ławek”. Ten ostatni dystych zbiera dla mnie najważniejsze elementy poetyki Strehl, zmieniając gest przyklejania wyżutej gumy w metaliteracką figurę kontestacji i upodmiotowienia – takie ślady zostawiają po sobie te wiersze, pozornie niewidoczne, ale trudne do wyczyszczenia.
W zestawie „Found Footage” Nina Voytala działa z kolei w zupełnej tożsamościowej kontrze – konfrontuje nas z wizyjną (i momentami wizjonerską) poetyką wojennego przesytu oraz świadomością, że „niełatwo uruchamiać powtarzalną frazę rozpięta jak masyw/ niemieckiego nieba”. Dawid Mateusz znowu naśmiewa się z krytyków, którzy wkrótce będą sobie wyszarpywać tę lirykę i ciągnąć ją w swoje strony, ale to trochę śmiech z bezradności. Autor laudacji chciał napisać dobrze i równie bezkompromisowo, jak sama poetka, ale u Voytali nie tylko Pułka spotyka się z Malcolmem X i nie tylko kotłuje się tam cała tradycja anglosaskiej literatury, z przewagą Amerykanów, takiego Pynchona choćby (Adam Kaczanowski będzie miał używanie). Przede wszystkim konfrontuje się to z jakąś rodzimą dewocyjnością i ornamentacyjnością, z kolonialną podległością i amerykańskim imperializmem. Tak jakby poetka odczuwała typowo barokowy lęk przed pustką, który zmusza ją do emitowania treści i zagłębiania się w ruch kosmicznego śmiecia, we flow odpadków i komunikatów, prowadzonych w serce czarnej dziury przez kiczowatego gołąbka pokoju. To taka kosmiczna cepelia, wsparta angielskimi tropami i erudycją autorki, od czasu do czasu bombardowana z dronów jak Irak. Do czego to służy? Choćby do tego, żeby wyobrazić sobie, jak wyglądałaby rakieta wynosząca na orbitę statek kosmiczny w rodzimym wydaniu. A jak by się nazywała? Niepokalana? Barankuboży? A kto ją by błogosławił i z której parafii? A za ile grób na księżycu? A chrzest za ile? „Trójca czy triada?” – pyta w „Crushbomb 2020” Voytala. No właśnie, które? A jeśli od tego nic nieznaczącego, niezobowiązującego pytania zależy cała futurologiczna celebra? Jeśli z tej odpowiedzi wyniknie potem konieczność wyboru między kosmicznym przemytnikiem Hanem Solo i gwiezdnym pielgrzymem Karolem Zduchemtwoim? A jeśli ten pierwszy to „małe wiktorie płynów po oziębłych obiegach i gruntownym zwiadzie”, a drugi jak „grudzień kładł nam całun// tkał osobne słońca”? W sumie dobrze, że to właśnie Voytala zamyka ten almanach, bo zamyka go podróżą w nieznane, wystrzałem rakiety bojowej (wszystkich rakiet ziemia–powietrze), za którą ciągnie się zdrowa, polska i przaśna słoma: „ ̴ «i była cisza w pędzleniu galaktyk»/ i zgorły pulsary/ w manuskryptach podbitych Lucyfer zwyciężał/ wśród Maurów z NASA już krążył”. Jak w pewnym mądrym filmie padało: see you [soon], space cowboy.
Cały ten almanach jest trochę familiarny i tak też starałem się o nim napisać. Dla niektórych czytelników to pewnie za wiele – prezentacja wierszy i dyskusja o nich schodzi na drugi plan, a w samej książce ustępuje poklepywaniu po plecach i specyficznej formie laudacyjnej, którą zaproponował Dawid Mateusz. Trudno mu się dziwić – nie jest, nie był i nie chce być krytykiem, więc od początku robi wszystko, żeby się od tej niezręcznej funkcji uwolnić. Pisze o poszczególnych autorach i autorkach jako kolega poeta, nieco starszy, ale w sumie zaprzyjaźniony z nimi i życzący im jak najlepiej. Zamiast wdawać się w merytoryczną dyskusję, zapisuje domysły i żarty oraz dzieli się wiedzą „zza kulis”. Z Julkiem Rosińskim pogra w piłkę i – zamiast o wierszach – porozmawia o składach Juventusu Turyn, z Niną Voytalą załapie się na kosmiczny flow, Sarze Akram wymyśli metaforę spinającą, Karolinę Kapustę przedstawi według podkradzionego Barańczakowi hasła „chirurgicznej precyzji”, a Zuzę Strehl upewni, że jest świetnie rokującą pisarką.
Nie pamiętam jeszcze takich laudacji, w których prowadzący pracownię i sam Połów byłby tak zżyty z poszczególnymi osobami i tak niezdolny do spojrzenia na te propozycje z dystansu. Ale trochę tę strategię rozumiem – bo zamiast pisać ogólnikowe farmazony o tym, jak działają wiersze, nad którymi przecież sam czuwał warsztatowo, uruchamiając je w różne strony i testując wraz z uczestnikami różne warianty, pisze o specyficznej sytuacji komunikacyjnej, która jest również sytuacją stricte poetycką. W tym sensie Mateusz jest nie tyle redaktorem tomu i autorem krytycznych not, ile dobrym duszkiem całego projektu, kimś, kto włożył weń trochę tacierzyńskiej miłości, całkowicie wolnej od poetyckiej rywalizacji między pokoleniami i od tendencji do wychowywania sobie następców. Ta strategia może zirytować czytelniczki, które oczekują rzetelnej, merytorycznej analizy lub krytycznych metafor, otwierających (choć na ogół niestety domykających) lekturę.
Wróćmy na koniec do pewnej próby przedefiniowania naszego myślenia o poezji, które w „Pod grą” podjęła swego czasu Anna Kałuża (2015). Zdaniem krytyczki trzeba o wierszu pomyśleć nie tylko szerzej niż jak o tekście w książce, ale właściwie zupełnie inaczej, z uwzględnieniem kontekstu komunikacyjnego, w którym wiersz ten zabiera głos. I z Połowem 2020 jest trochę tak, że właśnie w laudacjach ów kontekst poznajemy – spotkań na czatach, wideoczatach i samym festiwalu, wspólnoty i kolektywnej pracy warsztatowej oraz nienachalnej wizji rozwoju poezji i kierunków, które widziałby dla niej redaktor, a pewnie też całe wydawnictwo, bo o ile znam Artura Bursztę i Joannę Mueller, to taka kolektywno-afirmatywna wizja bycia w polu literackim jest im znacznie bliższa niż agon i stroszenie pawich ogonów. Ja te starcia lubię, ale rzeczywiście nietrudno zauważyć, że cała szóstka gra tym razem do jednej bramki, choć w całkiem odmiennych stylach.
O AUTORZE
Jakub Skurtys
Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).
powiązania
Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Iwona Bassa Jakub Skurtys ResinaDwudziesty szósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Wojtaszek Antonina Tosiek Jakub Skurtys Olga Niziołek Resina Zofia BałdygaDwudziesty czwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJCzołgacz, pełzacz, tropiciel
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław OwczarekRozmowa Jakuba Skurtysa z Przemysławem Owczarkiem, towarzysząca premierze książki Przemysława Owczarka Katawotra, wydanej w Biurze Literackim 19 lutego 2024 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Klaudia Pieszczoch ResinaDwudziesty siódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJPrzyszłość krytyki literackiej
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Przyszłość literatury”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Resina Roman HonetDwudziesty trzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Elżbieta Sobolewska Jacek Godek Jakub Skurtys Katarzyna Skórska ResinaDwudziesty drugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak ResinaDwudziesty pierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)
nagrania / TransPort Literacki Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julian Tuwim ResinaDwudziesty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Grzegorz Jankowicz Jakub Skurtys ResinaDziewiętnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak
nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar ResinaOsiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Kapusta ResinaSiedemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz ResinaSzesnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Janusz Rudnicki ResinaPiętnasy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJ(O)patrzenie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller Miłosz BiedrzyckiTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJDzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki zemla vulgaris Katarzyny Szwedy, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2023 roku.
WIĘCEJHigh hopes
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek RosińskiDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJSztuczne (k)raje
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub SkurtysJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna JakubiakDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJHooked
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja towarzysząca premierze książki fuzja bordo Karoliny Kapusty, wydanej w Biurze Literackim 6 lutego 2023 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek GromadkaDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJPorzeczka, poziomka, nieczytelny podpis
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub SkurtysÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin MokrySiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina SałdeckaSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJPPR #12
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys12. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJPrometeusz i Neron podają sobie dłonie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPrzyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze książki cierpkie Marleny Niemiec, która ukaże się w Biurze Literackim 28 listopada 2022 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys Laura OsińskaCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJSześćdziesiąt na sześćdziesiąt
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysPosłowie Jakuba Skurtysa z książki Inaczej nie będzie Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która wydanej w Biurze Literackim 14 listopada 2022 roku.
WIĘCEJPPR #11
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys11. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJGesty zaufania i oddania
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Inaczej nie będzie Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która wydanej w Biurze Literackim 14 listopada 2022 roku.
WIĘCEJPPR #10: Męski-klęski
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys10. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza
nagrania / TransPort Literacki Alicja Sawicka Antonina Tosiek Barbara Frączyk Iwona Bassa Jakub Skurtys Marta Lipowicz Mirek Kulisz Patryk KulpaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia KiljańskaPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof ChronowskiTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Maria KrzywdaRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#8)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys8. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na koniec (3)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzecia część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na koniec (2)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDruga część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJLet the right one in
recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Oli Lewandowskiej-Ferenc, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPPR (#7)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys7. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira PietrekDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna MuellerTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#6)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys6. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJSpektralne linie, solarne pasma
recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Patricka Leftwicha, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPPR (#5)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys5. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy JarniewiczJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska
nagrania / Stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał MytnikÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJZa kulisami poematu i w środku
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Teksty odzyskane Tadeusza Różewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 18 kwietnia 2022 roku.
WIĘCEJPPR (#4)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys4. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJNie chcę śpiewać pieśni
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Julek RosińskiRozmowa Jakuba Skurtysa z Julkiem Rosińskim, towarzysząca premierze książki streszczenie pieśni, wydanej w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WIĘCEJPPR (#3)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys3. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław JurczakSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper BartczakSiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#2)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys2. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska
nagrania / Stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub SkurtysCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna SzwedaPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#1)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub SkurtysPierwszy odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJKoszmary Sinéad O’Connor
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Zofii Kiljańskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub SkurtysPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta SokołowskaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJDoktor Marlow i Pan Kurtz
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Meskalina i muzyka Henriego Michaux w przekładzie Jakuba Kornhausera i Wacława Rapaka, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2021 roku.
WIĘCEJTętent spalonej awangardy
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Bartosza Horyzy, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPodomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Po domu Dariusza Sośnickiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.
WIĘCEJKredę gryzie się ze strachu
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJO tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Mondo cane Jerzego Jarniewicza, która ukazała się w Biurze Literackim 28 czerwca 2021 roku.
WIĘCEJPieśni niewinności i doświadczenia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Agaty Puwalskiej haka!, wydanej w Biurze Literackim 22 marca 2021 roku.
WIĘCEJZ tęsknoty za utopią (kosmiczne suchary)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2020 roku”.
WIĘCEJBezsilność i drżenie
wywiady / O KSIĄŻCE Adam Kaczanowski Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Adamem Kaczanowskim, towarzysząca premierze książki Utrata, która zostanie wydana w Biurze Literackim 22 lutego 2021 roku.
WIĘCEJWiersz niejedno zniesie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Ciało wiersza, która ukazała się w Biurze Literackim 11 stycznia 2021 roku.
WIĘCEJKlasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič
nagrania / Stacja Literatura Filip Łobodziński Jakub Kornhauser Jakub Skurtys Joanna Orska Miłosz Biedrzycki Miroljub Todorović Oton Župančič Salvador Espriu Tadeusz Sławek William BlakeSpotkanie wokół książek Wyspa na Księżycu Williama Blake’a, świnia jest najlepszym pływakiem Mirjoluba Todorovicia, Kielich upojenia Otona Župančiča oraz Skóra byka Salvadora Espriu z udziałem Tadeusza Sławka, Jakub Kornhauser, Miłosza Biedrzyckiego, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Orskiej i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJNowe języki poezji
nagrania / Stacja Literatura Jakub SkurtysZapis dyskusji “Nowe języki poezji” prowadzonej przez Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJNowe.języki.poezji @com.pl
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Nowe języki poezji”.
WIĘCEJPrzyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WIĘCEJPosłowie: O nadziei
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysSzkic Jakuba Skurtysa, towarzyszący wydaniu almanachu Wiersze i opowiadania doraźne 2020, który ukazał się w Biurze Literackim 8 października 2020 roku.
WIĘCEJŚcieżki równoległe
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2019, który ukazał się w Biurze Literackim 17 sierpnia 2020 roku.
WIĘCEJByło, nie mija
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WIĘCEJSerdeczny złotnik świata
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Otona Župančiča Kielich upojenia, w wyborze, przekładzie i z posłowiem Katariny Šalamun- Biedrzyckiej, która ukazała się w Biurze Literackim 15 czerwca 2020 roku.
WIĘCEJPoetyckie książki trzydziestolecia
nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Jakub Skurtys Joanna Mueller Joanna Orska Karol MaliszewskiSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJKroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie
nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Anna Sawicka Anna Wasilewska Elżbieta Sobolewska Jakub Skurtys Pere Calders Péter Nádas Raymond QueneauSpotkanie wokół książek Kroniki ukrytej prawdy Pere’a Caldersa, Sroga zima Raymonda Queneau i Biblia i inne historie Pétera Nádasa z udziałem Anny Sawickiej, Elżbiety Sobolewskiej, Anny Wasilewskiej, Anny Kałuży i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJProrok Codzienny (wydanie świąteczno-noworoczne)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2019 roku”.
WIĘCEJStrącanie w ogień
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiRozmowa Jakuba Skurtysa z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca premierze książki Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.
WIĘCEJKrótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Naworadiowa Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 26 sierpnia 2019 roku.
WIĘCEJDziwny żywot kronikarza
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Kroniki ukrytej prawdy Pere Caldersa, w tłumaczeniu Anny Sawickiej, wydanej w Biurze Literackim 15 lipca 2019 roku.
WIĘCEJDalszy ciąg
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJKoniec antropocenu
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Animalia Anny Adamowicz, która ukazała się w Biurze Literackim 28 stycznia 2019 roku.
WIĘCEJSą punkty, są asysty (A.D. 2018)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2018 roku”.
WIĘCEJPoetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WIĘCEJŻe sensem bycia jest troska
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Dni powszednie i święta Julii Szychowiak, wydanej w Biurze Literackim 15 października 2018 roku.
WIĘCEJOsiemnaście tysięcy znaków
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.
WIĘCEJKinkyway
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Sankcje Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 30 kwietnia 2018 roku.
WIĘCEJJeszcze dopowiedzenia
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki roku 2017”.
WIĘCEJChiazm, czyli przepaść
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Raport wojenny Agaty Jabłońskiej, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 listopada 2017 roku.
WIĘCEJRadość filatelisty
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Historie ważne i nieważne w przekładzie Bohdana Zadury, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 maja 2011 roku, a w wersji elektronicznej 13 listopada 2017 roku.
WIĘCEJI wszystkie długi zostaną spłacone
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Trawers Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 6 marca 2017 roku, a w wersji elektronicznej 31 lipca 2017 roku.
WIĘCEJStronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Wybieganie z raju (2006-2012) Tomasza Pułki, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2017 roku.
WIĘCEJJa, stróż latarnik
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 26 lipca 2016 roku, a w wersji elektronicznej 17 lipca 2017 roku.
WIĘCEJZmęczony burz szaleństwem
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Jarzmo Przemysława Owczarka, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2017 roku.
WIĘCEJGazowana cykuta
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr JemiołoRozmowa Piotra Jemioły z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Trawers Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2017 roku.
WIĘCEJDysfagicy i dysfaganci (w polemicznym trybie)
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Na scenie czy w polu”.
WIĘCEJCzarna magia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Z tamtej strony ciszy Bolesława Leśmiana w wyborze Jacka Gutorowa, wydanej 8 listopada 2012 roku w Biurze Literackim.
WIĘCEJSłoń w pustym sklepie
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2016 roku”.
WIĘCEJGdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr MatywieckiRozmowa Jakuba Skurtysa z Piotrem Matywieckim.
WIĘCEJJa-składnia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysSzkic Jakuba Skurtysa o poezji Kamili Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJDuchy Miasta są mi przychylne
wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-JakućRozmowa Jakuba Skurtysa z Szymonem Domagałą-Jakuciem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKąt zaangażowania
wywiady / O PISANIU Dawid Mateusz Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJO formę, czyli wszystko
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się niebawem w Biurze Literackim.
WIĘCEJWszystko co stałe, rozpływa się…
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
WIĘCEJDaj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysEsej Jakuba Skurtysa towarzyszący premierze książki Zmartwychwstanie ptaszka Bohdana Zadury.
WIĘCEJI po dziewiąte: a jakże!
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WIĘCEJSześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z ksiażki Księga zakładek Jacka Gutorowa.
WIĘCEJPodsumowanie roku (albo memuary)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Biurowe książki 2010 roku”.
WIĘCEJ"To się tylko tak mówi", czyli Nocne życie Bohdana Zadury
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Nocne życie Bohdana Zadury.
WIĘCEJNie(do)czytani
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “44. Poezja polska od nowa”.
WIĘCEJGdy "na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły"
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr MatywieckiZ Piotrem Matywieckim o książce Złotniejący świat Marii Konopnickiej rozmawia Jakub Skurtys.
WIĘCEJKawa instant z lekko skwaśniałą śmietanką
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Dobry wieczór”.
WIĘCEJWestern po polsku
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Jak rozmawiać o poezji”.
WIĘCEJ"Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans"
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki poems Andrzeja Sosnowskiego.
WIĘCEJOd obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Kolejowe dzieci Seamusa Heaneya.
WIĘCEJProces marginalizacji, spychania i odpychania Inności
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Mateusz KotwicaZ Jakubem Skurtysem o książce Sajgon rozmawia Mateusz Kotwica.
WIĘCEJPoezja nie jest już liryką
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł KaczmarskiZ Kacprem Bartczakiem o książce Świat nie scalony. Estetyka, poetyka, pragmatyzm rozmawiają Paweł Kaczmarski i Jakub Skurtys.
WIĘCEJ"I to jest jakieś otwarcie na przyszłość" – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Świat nie scalony Kacpra Bartczaka.
WIĘCEJPoezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Zdarte okładki (1965-2009) Piotra Matywieckiego, wydanej w Biurze Literackim 14 września 2009 roku.
WIĘCEJNieskończenie długi poemat poza słowami
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr MatywieckiZ Piotrem Matywieckim o książce Zdarte okładki rozmawia Jakub Skurtys.
WIĘCEJPołów. Poetyckie debiuty 2020
nagrania / Stacja Literatura Julek Rosiński Karolina Kapusta Nina Voytala Sara Akram Tomek Gromadka Zuzanna StrehlCzytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2020 z udziałem Sary Akram, Tomka Gromadki, Karoliny Kapusty, Julka Rosińskiego, Zuzanny Strehl i Niny Voytali w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPolska poezja przed debiutem – rozeznanie
recenzje / ESEJE Anna MochalskaRecenzja Anny Mochalskiej towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie debiuty 2020, która ukazała się w Biurze Literackim 26 lipca 2021 roku.
WIĘCEJNarowisty koń poezji polskiej
wywiady / O KSIĄŻCE Anna Adamowicz Patryk KosendaRozmowa Anny Adamowicz i Patryka Kosendy towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie debiuty 2020, która ukazała się w Biurze Literackim 26 lipca 2021 roku.
WIĘCEJFound Footage
utwory / premiera w sieci z Połowu Nina VoytalaPremierowy zestaw wierszy Niny Voytali Found Footage. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2020”.
WIĘCEJSirius nights
recenzje / KOMENTARZE Nina VoytalaAutorski komentarz Niny Voytali, laureatki 15. edycji Połowu.
WIĘCEJBlair Witch Voytala
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Found Footage Niny Voytali, laureatki 15. edycji Połowu.
WIĘCEJsama sobie dziadersem
wywiady / O PISANIU Nina Voytala Zuzanna StrehlRozmowa Zuzanny Strehl z Niną Wojtalą, laureatką 15. edycji „Połowu”.
WIĘCEJmiejsca
recenzje / KOMENTARZE Zuzanna StrehlAutorski komentarz Zuzanny Strehl, laureatki 15. edycji Połowu.
WIĘCEJwszystkie moje lesby sprzedam do porno
utwory / premiera w sieci z Połowu Zuzanna StrehlPremierowy zestaw wierszy Zuzanny Strehl wszystkie moje lesby sprzedam do porno. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2020”.
WIĘCEJZ perspektywy czasu przypomina mi głośno ujadającego szczeniaczka
wywiady / O PISANIU Karolina Kapusta Zuzanna StrehlRozmowa Karoliny Kapusty z Zuzanną Strehl, laureatką 15. edycji Połowu.
WIĘCEJWieże
utwory / premiera w sieci z Połowu Julek RosińskiPremierowy zestaw wierszy Juliana Rosińskiego Wieże. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2020”.
WIĘCEJoglądając martwą naturę
recenzje / KOMENTARZE Julek RosińskiAutorski komentarz Juliana Rosińskiego, laureata 15. edycji Połowu.
WIĘCEJAlessandro Del Piero otwiera Cyc Gada i myśli sobie, jakie to jest dobre
recenzje / KOMENTARZE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Wieże Juliana Rosińskiego, laureata 15. edycji Połowu.
WIĘCEJZ wieży spada się do skutku
wywiady / O PISANIU Julek Rosiński Nina VoytalaRozmowa Niny Woytali z Julianem Rosińskim, laureatem 15. edycji Połowu.
WIĘCEJBiorę całe bogactwo wykwitu
wywiady / O PISANIU Karolina Kapusta Sara AkramRozmowa Sary Akram z Karoliną Kapustą, laureatką 15. edycji Połowu.
WIĘCEJChirurgiczna precyzja
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Wykwit Karoliny Kapusty, laureatki 15. edycji Połowu.
WIĘCEJWykwit
utwory / premiera w sieci z Połowu Karolina KapustaPremierowy zestaw wierszy Karoliny Kapusty Wykwit. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2020”.
WIĘCEJmoje wenflony miały skrzydła
recenzje / KOMENTARZE Karolina KapustaAutorski komentarz Karoliny Kapusty, laureatki 15. edycji Połowu.
WIĘCEJRelacje ważniejsze od poezji i lewicy
wywiady / O PISANIU Julek Rosiński Tomek GromadkaRozmowa Julka Rosińskiego z Tomaszem Gromadką, laureatem 15. edycji Połowu.
WIĘCEJPOWRÓT DO DOMU
recenzje / KOMENTARZE Tomek GromadkaAutorski komentarz Tomasza Gromadki, laureata 15. edycji „Połowu”.
WIĘCEJNiższa polityczność
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Komunizm, gówno i może cie kocham Tomasza Gromadki, laureatki 15. edycji „Połowu”.
WIĘCEJKomunizm, gówno i może cie kocham
utwory / premiera w sieci z Połowu Tomek GromadkaPremierowy zestaw wierszy Tomasza Gromadki Komunizm, gówno i może cie kocham. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2020”.
WIĘCEJMistrz Worda opanowuje podstawowe kompetencje soszjalu
utwory / premiera w sieci z Połowu Sara AkramPremierowy zestaw wierszy Sary Akram Mistrz Worda opanowuje podstawowe kompetencje soszjalu. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2020”.
WIĘCEJmonodram qwerty
recenzje / KOMENTARZE Sara AkramAutorski komentarz Sary Akram, laureatki 15. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPętla „for” do pętli „while”: my jeszcze sobie porozmawiamy
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Mistrz Worda opanowuje podstawowe kompetencje soszjalu Sary Akram, laureatki 15. edycji „Połowu”.
WIĘCEJWiersze nie służą mi do niczego
wywiady / O PISANIU Sara Akram Tomek GromadkaRozmowa Tomasza Gromadki z Sarą Akram, laureatką 15. edycji „Połowu”.
WIĘCEJ