recenzje / ESEJE

Wiersz niejedno zniesie

Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Ciało wiersza, która ukazała się w Biurze Literackim 11 stycznia 2021 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Do poezji Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go wra­ca się tro­chę jak do sta­re­go domu, w któ­rym zamiesz­ka­ła nie­wia­ra. Podob­nie jak w przy­pad­ku Leśmia­na, wra­ca się zawsze do cze­goś już zna­ne­go i roz­po­zna­ne­go – do debiu­tu albo do kil­ku pierw­szych fraz, któ­re olśni­ły nas jako począt­ku­ją­cych jesz­cze czy­tel­ni­ków poezji, ale wra­ca się z poczu­ciem, sta­no­wią­cym fun­da­men­tal­ną war­tość tej twór­czo­ści i zara­zem jej pry­mar­ną cechę – uprzed­nie­go wydzie­dzi­cze­nia. Róż­ne figu­ry domu od począt­ku są prze­cież u auto­ra Pere­gry­na­rza pod­szy­te ana­lo­gicz­ny­mi figu­ra­mi exo­du­su – od wygna­nia z raju, przez wyj­ście z ogro­du nie­win­no­ści, utra­tę dzie­ciń­stwa, poże­gna­nie małej ojczy­zny, opusz­cze­nie gniaz­da rodzin­ne­go, roz­sta­nie się z rodzin­ną biblio­tecz­ką, wydzie­dzi­cze­nie z języ­ka, aż po wie­lo­krot­ne poróż­nie­nie z samym sobą, w tych odcho­dze­nie od zmy­słów i nie­ustan­ne kwe­stio­no­wa­nie hete­ro­nor­my. Poezję tę zna­mio­nu­je zresz­tą cyr­ku­la­cyj­ny ruch ku oce­anom nie­prze­bra­nej hete­ro­ge­nicz­no­ści, ku inno­ści czy wręcz schi­zo­fre­nicz­nej labil­no­ści, od któ­rych nie moż­na już się uwol­nić, jeśli choć raz wpu­ści­ło się je do swo­je­go domo­stwa.

Nie­toż­sa­mość to gość kapry­śny, ale spo­dzie­wa­ny, więc i ja wra­cam do tej poezji – do tego „cia­ła-wier­sza”, któ­re naj­pierw chcia­ło się „oddać w dobre ręce” (2010), by potem „nie dać nam sie­bie w żad­nej posta­ci” (2016) – tro­chę jak do roz­pa­da­ją­cej się, mija­nej z czu­ło­ścią cha­tyn­ki na roz­dro­żach, w odle­głej, opusz­czo­nej wsi gdzieś na Kre­sach. Niby wyglą­da ona tak samo, ale z każ­dą wizy­tą jest jej coraz mniej i zda­je się w tym prak­ty­ko­wać zacną sztu­kę uby­wa­nia. Tka­czy­szyn-Dyc­ki chy­ba też ma podob­ne, wędrow­ne podej­ście do wła­snej poezji: tro­chę nostal­gicz­no-sen­ty­men­tal­ne, tro­chę kpiar­skie i iro­nicz­ne, nazna­czo­ne schi­zo­fre­nicz­nym pęk­nię­ciem, chia­zmem, w któ­rym dwie głów­ne rze­ki (prze­szło­ści i przy­szło­ści) prze­ci­na­ją się, ale nie mogą się rozejść tak dłu­go, jak dłu­go trwa pra­ca poety-baja­rza:

nie­chaj fik­cja zga­dza się z fik­cją
bo w innym razie nastą­pi roz­ziew
nie­chaj rze­czy­wi­stość zamiesz­ka w chat­ce
w jakiej zwy­kła się gnieź­dzić

Tka­czy­szyn-Dyc­ki jest dosko­na­le świa­do­my kry­tycz­no­li­te­rac­kich roz­po­znań, któ­ry­mi obro­sło jego dzie­ło. Toczy z nimi podob­ny poje­dy­nek, jak Świe­tlic­ki z upo­sta­cio­wio­ną histo­rią lite­ra­tu­ry. Gra w reto­rycz­ną far­sę z topo­sem fał­szy­wej skrom­no­ści i zabez­pie­cza się odpo­wied­nią refu­ta­cją, zresz­tą robił to od chwi­li, gdy zdał sobie spra­wę z tego, że jest już poetą kano­nicz­nym, że prze­stał nale­żeć sam do sie­bie i stał się miej­scem wspól­nym (a więc topo­sem wła­śnie) polo­ni­stycz­nych gra­ba­rzy i szpe­ra­czy:

nie nale­żysz do sie­bie
odkąd fik­cja spo­ty­ka się
z fik­cją i z kimś ponad­to
wczo­raj tak­że nie nale­ża­łeś,

czy w innym miej­scu:

gdzie jest two­ja ojczy­zna poeto
a gdzie jest two­je wygna­nie.

W Cie­le wier­sza pisze więc dużo o wła­snych, sta­rze­ją­cych się utwo­rach, o tek­stach rze­ko­mo pustych (jak to się zwy­kło ostat­nio ujmo­wać w młod­szej kry­ty­ce), tek­stach o niczym, oraz o takich, któ­re nie oca­la­ją nicze­go prócz imion i nazwisk, cho­ciaż dobrze wie­my, że nie jest to żad­ne oca­le­nie. Cią­ży wszak świa­do­mość, że „tyl­ko w poezji może­my swo­bod­nie / obra­cać daw­ny­mi imio­na­mi” – tyl­ko w poezji, i tyl­ko „obra­cać”, jak­by­śmy byli pokąt­ny­mi han­dla­rza­mi sta­ro­cią. Iro­nicz­nie pro­ble­ma­ty­zu­je też Dyc­ki sta­tus wła­snej kul­to­wo­ści i iko­nicz­no­ści („i w ogó­le nie ma mnie na żad­nym / festi­wa­lu na czte­rech set­kach / ketre­lu robię co naj­mniej za czte­ry / gwiaz­dy lecz nie wystę­pu­ję”), i po raz kolej­ny, chy­ba bar­dziej niż kie­dy­kol­wiek, pró­bu­je wyzy­skać figu­rę poety roz­po­zna­ne­go, ocze­ki­wa­ne­go, ska­za­ne­go na rolę, w któ­rej obsa­dził się trzy deka­dy temu.

Nie­wąt­pli­wie Kochan­ka Nor­wi­da (2014) była jakimś drob­nym prze­ło­mem, któ­ry wpro­wa­dzał nowe figu­ry, istot­ne dla dal­szej dro­gi Dycia. Przed tym tomem Nor­wid nie poja­wiał się w twór­czo­ści auto­ra Dzie­jów rodzin pol­skich, po nim zaś figu­ra mat­ki-kochan­ki, któ­ra meta­fo­rycz­nie zaślu­bio­na zosta­ła póź­ne­mu roman­ty­zmo­wi, oka­zy­wa­ła się coraz bar­dziej istot­na. Tak jest rów­nież z Cia­łem wier­sza, tomem, któ­ry roz­wi­ja moje ulu­bio­ne tro­py soma­tycz­ne w tej poezji: ofia­ro­wa­nia, wywyż­sze­nia i poni­że­nia, rela­cji mię­dzy somą i sarx, fizycz­ną pro­fa­na­cją i este­tycz­nym kor­pu­sem lite­rac­kim, a wresz­cie krą­że­niem fra­zy, obłę­du i pły­nów ustro­jo­wych. Robi to zresz­tą jak zawsze – bez zadę­cia, balan­su­jąc mię­dzy powa­gą i kpi­ną.

Tym razem dekla­ra­tyw­nie, wraz z otwie­ra­ją­cą tom „Roman­tycz­no­ścią”, opusz­cza­my jed­nak wiel­ki topos nor­wi­dow­skiej kochan­ki, porzu­ca­my go, tak jak wszyst­ko w poezji Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go. Porzu­ca­my na chwi­lę oczy­wi­ście, żeby wró­cić do nie­co odmie­nio­ne­go, kil­ka stron dalej lub kil­ka tomów dalej (tym razem w ostat­nim, klam­ro­wym wier­szu), ale z poczu­ciem, że inność już się w nim zagnieź­dzi­ła, „bo kto raz opu­ści pochy­łą chat­kę / ten jutro wszyst­ko odrzu­ci / i zdra­dzi (…)”. Ta fra­za wybi­ja się z tomu, bo cho­ciaż groź­ba zdra­dy, wpi­sa­na w każ­dą czyn­ność, jest pod­sta­wo­wym pra­wem poezji Dyc­kie­go, po raz pierw­szy chy­ba sfor­mu­ło­wa­na zosta­ła w takich ramach. O ile odrzu­ce­nie powra­ca­ło nie­ustan­nie, od odrzu­ca­nia natchnie­nia i bycia odrzu­ca­nym przez świat, od porzu­ca­nia mat­ki do bycia nie­ustan­nie porzu­ca­nym przez Boga, o tyle zdra­da – ta pejo­ra­tyw­nie nace­cho­wa­na, mają­ca w sobie cię­żar Juda­szo­wej winy – zaglą­da nam w oczy dopie­ro teraz. A zdra­dzić może w tym świe­cie wła­ści­wie wszyst­ko, bo wszyst­ko bywa „zdra­dli­we” – przy­ja­ciel, kocha­nek, leki psy­cho­tro­po­we, cia­ło, wła­sny wiersz, a nawet modli­twa lub Bóg. W sytu­acji wojen­nej i z pro­gra­mo­wą akcją „Wisła” w tle, a tak­że wobec poru­szo­ne­go tym razem pro­ble­mu zagła­dy Żydów (i poezji jako świad­cze­nia o ofia­rach), ta zdra­da zysku­je jesz­cze dodat­ko­wy wymiar poli­tycz­ny: kogo/co zdra­dzi­ła Hryd­nu­cha i kto zdra­dził ją? Być może zdraj­cą jest się na zawsze, a zdra­dę dzie­dzi­czy się po przod­kach? Oczy­wi­ście nie jest to poważ­ne pyta­nie, ale w two­rzo­nym przez Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go świe­cie, zwłasz­cza w tym z Cia­ła wier­sza, w któ­rym wiersz psu­je się od gło­wy, cza­sow­nik „zdra­dzać” nagle odsła­nia swo­je dwie stro­ny: zdra­dzać coś/kogoś i zdra­dzać się z czymś. To bowiem na cien­kiej gra­ni­cy mię­dzy poufa­ło­ścią roz­mo­wy a odwiecz­nym kłam­stwem lite­ra­tu­ry poeta zdra­dza się z pew­nych sekre­tów i raz za razem odsła­nia frag­men­ty warsz­ta­tu. Za pyta­niem o zdra­dę idzie więc oczy­wi­ście pyta­nie o zaufa­nie, o gra­ni­ce tego zaufa­nia – sobie i innym, o stra­te­gie szcze­ro­ści i poetyc­kie pre­sti­di­gi­ta­tor­stwo, o bycie gwiaz­dą lite­rac­kich salo­nów i nie­udol­ne pró­by odna­le­zie­nia się w tej roli.

Wiersz ponow­nie funk­cjo­nu­je u Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go na spo­sób antro­po­lo­gicz­ny: jako przed­miot wymia­ny; nie towar, lecz przed­miot świę­ty, któ­ry sank­cjo­nu­je meta­fi­zycz­ne kon­trak­ty mię­dzy cia­łem i języ­kiem oraz mię­dzy czy­tel­ni­kiem i pisa­rzem. Wszak:

jed­no jest cia­ło
cia­ło wier­sza za któ­re ręczę
a potem dłu­go dłu­go nic
i pust­ka jakiej nie moż­na

zara­dzić (…).

Autor Cia­ła wier­sza coraz bar­dziej wikła się w histo­rię lite­ra­tu­ry, albo ina­czej – tym razem celo­wo odsła­nia przed nami to uwi­kła­nie. Nie tyle oca­la więc imio­na, ile pod­kra­da sło­wa, wczy­tu­je się w inne wier­sze, w tym rów­nież w swo­je. Jest – co aku­rat typo­we – pastusz­kiem na wiecz­nej haren­dzie, szu­ka­ją­cym spo­sob­no­ści (na co?, na kogo?). Para­dok­sal­nie, im wię­cej roz­po­zna­nej przez nas nie­toż­sa­mo­ści w wier­szach Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, tym bar­dziej kom­for­to­wo zaczy­na­my się w nich czuć. I z tego też chy­ba zda­je sobie spra­wę autor: że głów­na staw­ka jego lite­rac­kiej gry – inność, zaczy­na się fał­szy­wie petry­fi­ko­wać. Zamiast więc bro­nić się za wszel­ką cenę przed wtór­no­ścią i bana­łem, trze­ba zro­bić krok w bok, tanecz­ny, jak zwy­kle – „kicać od tek­stu do tek­stu” („XLIII.”), chia­zma­tycz­nie łączyć akcję „Wisła” z akcją „Hia­cynt”, bio­gra­fię mat­ki z wła­sną, a cia­ło ziem­skie z cia­łem wier­sza.

Pisa­nie o tej poezji pod­po­rząd­ko­wu­je się na ogół dwóm her­me­neu­tycz­nym stra­te­giom, dobrze zresz­tą zapre­zen­to­wa­nym w dwóch dotych­cza­so­wych mono­gra­fiach: Dubi­ta­tio Krzysz­to­fa Hof­f­man­na i Po obu stro­nach lustra Grze­go­rza Tomic­kie­go. Ta pierw­sza wycho­dzi­ła od lek­cji poko­ry, jakiej udzie­la­ją nam te wier­sze – nie dla­te­go, że są trud­ne, her­me­tycz­ne, peł­ne alu­zji kul­tu­ro­wych i wyma­ga­ją dłu­gich stu­diów, ale dla­te­go, że są aż nazbyt otwar­te na róż­ne sil­ne gesty inter­pre­ta­cyj­ne. Cze­ka­ją na swo­je­go czy­tel­ni­ka i mówią mu wprost: weź nas, wejdź z nami w ero­tycz­ny splot, pod­po­rząd­kuj nas sobie. Ta ich otwar­tość wią­że się jed­nak z ryzy­kiem – łatwo nad nimi zapa­no­wać, a każ­da zasto­so­wa­na meto­da będzie sku­tecz­na, ale też odpo­wied­nio do tego prze­mo­co­wa. Wybie­ra­my więc poko­rę, świa­do­mi, jak łatwo o uzur­pa­cję.

Dru­ga stra­te­gia tę wła­dzę czy­tel­ni­ka trak­tu­je jako oczy­wi­stą i nie­zbęd­ną – ukła­da wiersz na kozet­ce i prze­pro­wa­dza nad nim seans psy­cho­ana­li­tycz­ny, poszu­ku­jąc ukry­te­go rdze­nia (tema­tu, pro­ble­mu, apo­rii, para­dok­su), z któ­re­go nawet sam poeta nie zda­wał sobie spra­wy. To meto­da filo­lo­gów, bada­czy, zdo­byw­ców i psy­chia­trów. Tka­czy­szyn-Dyc­ki zachę­ca nas do niej, pod­pusz­cza, choć rów­no­cze­śnie roz­sie­wa mnó­stwo tro­pów, któ­re każą myśleć raczej o koeg­zy­sto­wa­niu z wier­szem, o jego nie­za­leż­nym ist­nie­niu, o gatun­ku sto­wa­rzy­szo­nym, któ­ry się aku­rat przy­błą­kał z oko­li­cy i został przy­ję­ty w naszej chat­ce. W Cie­le wier­sza są to kon­se­kwent­ne tro­py kyno­lo­gicz­ne – zwłasz­cza „Krót­ki łań­cuch wier­sza”. Bez psa, psie­go losu i psie­go wier­sza-przy­błę­dy, któ­ry towa­rzy­szy naszej egzy­sten­cjal­nej roz­pa­czy, ta poezja stra­ci­ła­by jakiś istot­ny ele­ment opie­kuń­czo­ści i tro­ski, któ­ry w pew­nym momen­cie uru­cho­mił Tka­czy­szyn-Dyc­ki, roz­sz­czel­nia­jąc jej pod­mio­to­wy, wręcz ego­tycz­ny cha­rak­ter.

Ale prze­cież każ­dy z tych mniej opi­sa­nych tro­pów – zarów­no chat­ka-cha­tyn­ka („o gli­nia­nej pole­pie”), bata­lia z wier­szem o cia­ło (swo­je, jego, kor­pus), jak i gra z hory­zon­tem ocze­ki­wań czy­tel­ni­ków (wier­sze „do podo­ba­nia się”, wier­sze „sta­rze­ją­ce się”) – orga­ni­zo­wał już Dwie głów­ne rze­ki. W jed­nym z tek­stów pisał wów­czas Dycio: „wró­ci­łem z mia­sta bar­dzo sta­ry / i nie pamię­ta­łem swo­ich wier­szy / ktoś inny je recy­to­wał w stru­gach / desz­czu i na wie­trze mylił się”, a teraz zda­je się dopo­wia­dać („LX.”):

ktoś kła­nia mi się (mło­dy
i pięk­ny) w nocy
o pół­no­cy na uli­cy Świę­to­krzy­skiej
pew­nie to jakaś pułap­ka

pew­nie to jakiś pod­stęp w nocy
o pół­no­cy na pustej uli­cy
Świę­to­krzy­skiej zacho­dzi nie­jed­na
pomył­ka ktoś mło­dy

i pięk­ny kła­nia mi się choć bar­dzo
zesta­rza­ły się i zestrasz­nia­ły
moje wier­sze nie mówiąc już o mnie
pew­nie mogłem to prze­wi­dzieć

Tria­da zdra­da-pod­stęp-pomył­ka ma swo­je ero­tycz­ne kono­ta­cje, ale ma też za sobą roz­le­głe, histo­rycz­ne tło, na któ­rym odby­wa się ist­ny teatr cie­ni. Być może naj­waż­niej­sza z wąt­pli­wo­ści, jaka zosta­je z nami po lek­tu­rze Cia­ła wier­sza, doty­czy wła­śnie tego teatru oraz zwią­za­nej z nim, pla­toń­skiej meta­fo­ry­ki jaski­ni. Pyta­nia o to, co jest rze­czy­wi­ste, a co jest fan­ta­zją lub kłam­stwem (bo wszak „praw­do­po­dob­nie rze­czy­wi­stość / skła­da się z owych Brzęc­kich / i Dyc­kich”), ale też o to, co to zna­czy urze­czy­wist­nić coś lite­rac­ko oraz czym jest poczu­cie rze­czy­wi­sto­ści i nie­rze­czy­wi­sto­ści, nie­śmia­ło wyglą­da­ją zza tych tek­stów. Na sza­li jest bowiem obec­ność – ta poetyc­ka, w wier­szu i w kano­nie lek­tu­ry, i ta cał­kiem zwy­czaj­na, fizycz­na i psy­chicz­na, utwier­dza­na kolej­ny­mi daw­ka­mi psy­cho­tro­pów, obec­ność na recep­tę, typo­wa zresz­tą dla tej fazy kapi­ta­li­zmu, któ­ra nam wła­śnie doskwie­ra, a o któ­rej podob­no Dyc­ki nicze­go dotąd nie napi­sał.

O autorze

Jakub Skurtys

Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).

Powiązania

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 30 Marlena Niemiec

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Trzy­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dzie­więt­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Sie­dem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pięt­na­sy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek Rosiński

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Jakubiak

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Hooked

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki fuzja bor­do Karo­li­ny Kapu­sty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek Gromadka

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin Mokry

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Sałdecka

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Przyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki cierp­kie Mar­le­ny Nie­miec, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sześćdziesiąt na sześćdziesiąt

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Posło­wie Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (3)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­cia część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (2)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dru­ga część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Let the right one in

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Oli Lewan­dow­skiej-Ferenc, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira Pietrek

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Spektralne linie, solarne pasma

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Patric­ka Leftwi­cha, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska

nagrania / stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał Mytnik

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Nie chcę śpiewać pieśni

wywiady / o książce Jakub Skurtys Julek Rosiński

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jul­kiem Rosiń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki stresz­cze­nie pie­śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław Jurczak

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska

nagrania / stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Koszmary Sinéad O’Connor

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Zofii Kil­jań­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz

nagrania / stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub Skurtys

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta Sokołowska

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Doktor Marlow i Pan Kurtz

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Meska­li­na i muzy­ka Hen­rie­go Michaux w prze­kła­dzie Jaku­ba Korn­hau­se­ra i Wacła­wa Rapa­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Tętent spalonej awangardy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Bar­to­sza Hory­zy, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Podomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Niepokalanie początku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

O tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Pieśni niewinności i doświadczenia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Aga­ty Puwal­skiej haka!, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Bezsilność i drżenie

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Utra­ta, któ­ra zosta­nie wyda­na w Biu­rze Lite­rac­kim 22 lute­go 2021 roku.

Więcej

Klasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Wyspa na Księ­ży­cu Wil­lia­ma Bla­ke­’a, świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem Mir­jo­lu­ba Todo­ro­vi­cia, Kie­lich upo­je­nia Oto­na Župa­nči­ča oraz Skó­ra byka Salva­do­ra Espriu z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Jakub Korn­hau­ser, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Orskiej i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nowe języki poezji

nagrania / stacja Literatura Jakub Skurtys

Zapis dys­ku­sji „Nowe języ­ki poezji” pro­wa­dzo­nej przez Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Przyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rado­sła­wa Jur­cza­ka Zakła­dy holen­der­skie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Posłowie: O nadziei

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2020, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Serdeczny złotnik świata

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun- Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Krótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Dziwny żywot kronikarza

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere Cal­der­sa, w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lip­ca 2019 roku.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Koniec antropocenu

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Ani­ma­lia Anny Ada­mo­wicz, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Że sensem bycia jest troska

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Dni powsze­dnie i świę­ta Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Kinkyway

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 kwiet­nia 2018 roku.

Więcej

Chiazm, czyli przepaść

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Raport wojen­ny Aga­ty Jabłoń­skiej, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Radość filatelisty

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

I wszystkie długi zostaną spłacone

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 6 mar­ca 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 31 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Stronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybie­ga­nie z raju (2006–2012) Toma­sza Puł­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Ja, stróż latarnik

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 26 lip­ca 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 17 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Zmęczony burz szaleństwem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Gazowana cykuta

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Jemioło

Roz­mo­wa Pio­tra Jemio­ły z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Czarna magia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na w wybo­rze Jac­ka Guto­ro­wa, wyda­nej 8 listo­pa­da 2012 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Pio­trem Maty­wiec­kim.

Więcej

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa o poezji Kami­li Janiak. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Szy­mo­nem Doma­ga­łą-Jaku­ciem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kąt zaangażowania

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O formę, czyli wszystko

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zmar­twych­wsta­nie ptasz­ka Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

„To się tylko tak mówi”, czyli Nocne życie Bohdana Zadury

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

„Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans”

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki poems Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Od obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009) Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Nieskończenie długi poemat poza słowami

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Zdar­te okład­ki roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

Zawsze coś

recenzje / KOMENTARZE Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Autor­ski komen­tarz Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Wierny jak wiersz

wywiady / o książce Antonina Tosiek Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Anto­ni­ny Tosiek z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Ciało wiersza (2)

utwory / zapowiedzi książek Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Ciało wiersza

utwory / zapowiedzi książek Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej