Kąt zaangażowania
Dawid Mateusz
Jakub Skurtys
Rozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
Jakub Skurtys: Nasza rozmowa odbywa się w ramach cyklu i zarazem antologii Zebrało się śliny…, pewnie się więc domyślasz, że będą mnie interesować nie tylko twoje wiersze, ale też twój stosunek do całego pomysłu i proponowanych przez nas (krytyków) podziałów pola. Ale na początek trochę historii. Co Cię skłoniło do wzięcia udziału w Połowie? Wcześniej publikowałeś w Liternecie, byłeś autorem dobrze znanym w młodoliterackim środowisku, powiem nawet: oczekiwanym, skąd więc ten gest „praktykowania”, którym w założeniach jest Połów? Czy ta decyzja miała np. związek z jednorazowym zaangażowaniem się w ten projekt Konrada Góry?
Dawid Mateusz: Widzisz, tu może Cię zaskoczę, ale przez lata obserwowałem środowisko literackie z bezpiecznego dystansu, raczej mało towarzyski chłopak jestem i nie miałem potrzeby uczestniczenia w festiwalach czy spotkaniach autorskich. Nikogo nie znałem, trzymałem się raczej z daleka. Tamten Połów był tak naprawdę pierwszym festiwalem, w którym czynnie uczestniczyłem i kiedy okazało się, że ktoś mnie kojarzy, ktoś zna teksty, to byłem raczej zaskoczony. W tamtym momencie nie pomyślałbym o sobie jako o autorze „dobrze znanym” czy „oczekiwanym”, jak to określiłeś. To się okazało dopiero przy bezpośredniej konfrontacji, że tak to ujmę. I na pewno do uczestniczenia w tamtym Połowie skłonił mnie m.in. skład jury. Świat tekstów zarówno Marty Podgórnik jak i Konrada Góry jest mi bliższy niż, hm, światy wielu innych poetów.
W ramach tegoż Połowu musiałeś odpowiadać na ankietę Szymona Słomczyńskiego, która moim zdaniem dawała pole do realizacji raczej dla poetów pokroju Tadeusza Dąbrowskiego czy Jarosława Marka. Lawirowałeś dzielnie, ale gdybyś miał się jednak określić wobec jakiejś tradycji poetyckiej i nie musiał wybierać między Mickiewiczem, Słowackim, Norwidem i Krasińskim, to gdzie byłoby Ci najbliżej? Jako poecie (wiem, to zadanie krytyków) i jako czytelnikowi?
Kiedy odpowiadałem na pytania we wspomnianej ankiecie, nie miałem pojęcia, kto jest ich autorem. Do lawirowania zostałem zmuszony przez tych pytań naiwność potworną, no przecież nie dało się ich traktować poważnie.
Nie jest łatwo odpowiedzieć na pierwszą cześć pytania. Pisząc Stację wieży ciśnień jakoś się do tradycji literackiej i pozaliterackiej ustosunkowywałem, więc nie chciałbym się tutaj powtarzać, bo – właśnie, to zadanie krytyków. Jako czytelnik chłonę rzeczy przeróżne, usytuowane w tradycjach od siebie, zdawało się, bardzo odległych. Enzensbergera cenię za, nazwijmy to, „kąt zaangażowania”, który mnie bardzo przekonuje, Šalamuna za ucho, język i melodię, które urzekają nawet, gdy sam wiersz mnie nie przekonuje, Ko Una za precyzję, konsekwencję i nieprawdopodobną umiejętność wzruszania poprzez obrazy, bez wpadania w pułapkę kiczowatości. Mógłbym, rzecz jasna, wymienić jeszcze wielu polskich autorów, ale wolę ukazać pewne spektrum i dać do zrozumienia, że ja tak naprawdę nie wiem, w jakim stopniu moje pisanie bierze się z tradycji literatury polskiej. Jestem natomiast pewien, że bardzo ciężko byłoby taką linkę przeprowadzić i że tradycja poetycka, z której moje pisanie wyrosło, jest zdecydowanie ponadnarodowa.
To może jeszcze do rzeczonej ankiety… „Komu powierzyłbyś skomponowanie muzyki do twoich wierszy?” – pytał Cię Szymon. Wymieniłeś w pierwszej kolejności Marcelę Rybską, Kordiana Trudnego i Pianohooligana… Chciałbym więc zapytać o twoje związki z jazzem i w ogóle poezji z muzyczną improwizacją?
O, od tamtego czasu zmieniło się tyle, że Marcela Rybska ze swoim świetnym zespołem Selkie and the Lighthouse Keepers (w skrócie SALK) wykonuje na koncertach piosenkę do mojego wiersza „Hymn pierwszy”, który również znajdzie się w debiutanckiej książce.
Z jazzem i nie tylko z nim samym, mam wspólnego wiele jako słuchacz i jako twórca tekstów, kiedy, dla przykładu, staram się przenieść jazzową synkopę na płaszczyznę tekstu poetyckiego. Nie chcę opowiadać oczywistości, ale muzyka i literatura mają ze sobą bardzo wiele wspólnego, wszyscy to wiemy. Wewnętrzny rytm, melodia wiersza czy jego wewnętrzne instrumentarium. Ucho jest dla mnie bardzo ważne w procesie tworzenia, a i jako czytelnikowi ciężko mi przebrnąć przez literaturę pisaną przez autorów słuchu pozbawionych. Wiersz musi brzmieć, kropka.
Swego czasu założyłeś inicjatywę Crossover, czytania wierszy na tle dj-skich miksów i wizualizacji. Inicjatywa chyba umarła ze dwa lata temu, ale trochę namieszała w środowisku. Czy to był dla Ciebie taki gest „awangardowy”, interwencyjny – przekraczania granic obiegu literackiego, szansa na wzbogacenie wierszy przez poszerzanie kontekstu, czy też po prostu rodzaj zabawy?
Crossover był pomysłem przewidzianym na rok i po roku się skończył, przez chwilę myśleliśmy, że pociągniemy to dalej, ale szybko uznaliśmy, że nie ma to żadnego sensu. Poza tym nasz DJ musiałby najpierw przejść terapię behawioralną.
Dla mnie było to wszystkim po trochu. Crossover dał mi możliwość funkcjonowania na swoich zasadach w obiegu literackim. Bez wysyłania wierszy na fatalne konkursy i brania udziału w wydarzeniach literackich o podejrzanej proweniencji. Bardzo mi to odpowiadało, bo ja lubię funkcjonować na swoich zasadach. Inna rzecz, że występy sceniczne dawały mi mnóstwo frajdy i adrenaliny potrzebnej do pisania tekstów. Zakładając Crossover, nie pisałem wierszy od prawie sześciu lat. Koncerty pozwoliły mi zbić tę szybkę w sobie i wrócić do pisania.
Z innych rzeczy, nie oszukujmy się, że na spotkanie poetyckie bylibyśmy w stanie przyciągnąć 120 czy 150 osób, a z Crossover to się udało, nawet ze dwa razy.
Mam jeszcze ciekawostkę związaną z tamtym przedsięwzięciem. We wrześniu 2013 graliśmy koncert w Jaśle, a wśród słuchaczy znalazł się Pan Ryszard Krynicki. Pan Ryszard, zainspirowany naszym występem, zaczął koncertować w bardzo podobnej konwencji z zespołem Rdzeń 2 – pierwszy raz kilka miesięcy po naszym występie w Jaśle. Dzięki temu czuję, że miałem pewien wpływ na poetów Nowej Fali.
Pojawia się w u Ciebie sporo Historii: wojna na Ukrainie, figura Julii Tymoszenko, Donbas, itd. Jeśli więc są to wiersze o rzeczywistości, to właśnie tej historycznej, o pewnych wydarzeniach, które znamy zresztą głównie z przekazów medialnych. Jakie znaczenie ma dla ciebie „usytuowanie” wiersza, moment historyczny i zanurzenie tekstu w tej społeczno-politycznej aktualności?
Stacja wieży ciśnień została pomyślana jako swego rodzaju „zapis live” z rzeczywistości, która „dzieje się”. Wiersze „ukraińskie” były pisane jako żywy komentarz do bieżących wydarzeń. Dla mnie jest to książka nie tyle o samej wojnie na Ukrainie, co o przekazie medialnym z wojny. Stacja wieży ciśnień w założeniu ma symulować przekaz medialny z Ukrainy, jest stacją, umówmy się, radiową. Jest to jedna, ale nie jedyna warstwa tej książki. Słowo „symulacja” jest zresztą słowem dla niej kluczowym, przynajmniej w intencji autorskiej.
Natomiast jeżeli chodzi o znaczenie „usytuowania” wiersza w konkretnej rzeczywistości (społeczno-politycznej i medialnej), to cóż, książka potrzebuje bohaterów, wewnętrznej fabuły (niekoniecznie linearnej) tła społeczno-politycznego i tła historycznego. Przeważnie są to zasady pisania dobrej prozy, ale moim zdaniem tyczą się w równym stopniu książek poetyckich, co zostało nieco przez poezję, nazwijmy, współczesną, zapomniane. Są to po prostu warunki konieczne, żeby pisana książka miała szansę być książką dobrą, po prostu. Dobrze również, jeżeli w książce poetyckiej odnajdujemy coś więcej niż dziewczęce smuteczki i chłopięce żale. Niedobrze, jeżeli często odnajdujemy tylko to.
Skoro już o historycznym uwikłaniu, to z podobnego frontu: skąd u Ciebie Enzensberger, z którego wziąłeś motto do pierwszej wersji tomu? Znajduje go w twoich wierszach Konrad Góra, a pytam o to również w tym kontekście, że to poeta bardzo ważny np. dla Szczepana Kopyta.
O, to tutaj będzie anegdota. Dzień po wspomnianym Połowie nocowałem na wrocławskim skłocie CRK. Tam, wspólnie z Arkiem Wierzbą, Rybą Rybickim i kilkoma kolegami, pomagaliśmy Konradowi w przygotowaniu posiłku w ramach FNB. Chłopaki poszli ten posiłek rozdawać, a ja poszedłem odprowadzić Kaspra Pfeifera na dworzec. Jak wróciłem, okazało się, że Konrad w zamian za posiłek otrzymał od kogoś w ramach barteru Proces historyczny Ezensbergera. Stare wydanie, w twardej oprawie. Instynktem wiedziony Góra dał mi te książkę, tzn. pożyczył, ale już nie oddałem. A nie oddałem, bo książeczka uderzyła mnie, nie tylko przez swoją jakość, ale dlatego, że okazało się, że mojemu pisaniu do Enzesnbergera jest bliżej niż zawsze myślałem. Znalazłem wiele punktów wspólnych i wtedy ponownie, po sześciu czy siedmiu latach odkryłem Enzensbergera. A skoro już te punkty wspólne znalazłem, to musiałem się do nich ustosunkować, bo nie piszemy w próżni, do historii literatury ustosunkowywać się należy. Takimi dziwnymi drogami do tego doszło, stąd ten Enzensberger. Bardzo się cieszę natomiast, że przez różnorakie zbiegi okoliczności o Enzesbergerze zaczynamy rozmawiać. Jednym z moich celów było przywrócenie dyskusji na temat tego poety w obiegu literackim. Ostatnimi czasy Hans Magnus zdawał się być u nas nieco zapomniany.
Maciej Taranek napisał takie trzy ironiczne wiersze o pokoleniowym doświadczeniu, pewnie je znasz, o tym, w jaki sposób wielkie zamachy terrorystyczne splatają się z kolejnymi „levelami” jego „dojrzewania obywatelskiego”. Twój tekst Kiedy ścinałem jej włosy przypomina mi tamten koncept. Stąd pytanie: czy dostrzegasz jakąś pokoleniowość doświadczenia, czy w ogóle jej szukasz? Czy poczuwasz się do jakiejś wspólnoty poglądów lub estetyk z np. Bąkiem, Tarankiem, Przybyłą, czy to w ogóle inne światy?
Porównanie tego tekstu do boomów Taranka jest dla mnie nieco zaskakujące, ale w tej kwestii czytelnik ma zawsze więcej racji niż autor. Mam problem z pokoleniowością. To jest tak, że jest kilka koleżanek i kilku kolegów po klawiaturze, z którymi bardzo dobrze się czuję się na ławeczce pod blokiem i chętnie z nimi te parę godzin mogę na tej ławeczce przesiedzieć.
Problem polega na tym, że mogę wskazać kilkudziesięciu autorów z roczników zbliżonych do mojego, z którymi na tej ławeczce nie chciałbym siadać. Chociażby dlatego, że jest dla niej miejsce dla maksymalnie czterech osób i gdy usiądzie piąta, robi się już za ciasno. Inna sprawa, że nawet jak się przesiedzi tę parę godzin, to później trzeba iść w swoją stronę. Wrócić do domu, ugotować obiad narzeczonej, etc.
Poczuwam się do pewnej wspólnoty poglądów na literaturę, zarówno pod kątem tworzenia, jak i jako jej czytelnik. Niekoniecznie te wspólne poglądy przekładają się na estetykę czy poetykę samych tekstów. Dobrze, myślę, rozumiem się z Kamilem Brewińskim pod względem poglądów na literaturę, chociaż ciężko szukać wspólnoty naszych tekstów. Z drugiej strony, słyszałem od kogoś zdanie, że mojemu pisaniu i pisaniu Brewińskiego jest bardzo blisko, bo robimy coś zupełnie odwrotnego. Brewiński jest „barbarzyńskim klasycystą”, a ja podobno „klasycystycznym barbarzyńcą”. To oczywiście z przymrużeniem oka i z przyłożeniem kategorii używanych przez krytykę ponad dwadzieścia lat temu.
Z pokoleniowością i tą wspólnotą poglądów na literaturę jest jeszcze ten problem, że bardzo często znajduję ją z autorami zdecydowanie starszymi, jak poeta średniego pokolenia, Konrad Góra, czy młodszymi, jak wspomniany Tomek Bąk, czy też jeszcze młodszy Radek Jurczak, którego debiutancką książkę miałem przyjemność redagować.
To jest prawie dziesięć lat, wte i wewte, dlatego ta wspólnota poglądów na literaturę, na pisanie, nie jest koniecznie przynależna konkretnym rocznikom. Jestem przeciwnikiem postrzegania „pokoleniowości” przez pryzmat roczników. To tępym obuchem ciosana proteza historycznoliteracka, ciężko traktować poważnie głosy mówiące o „pokoleniu” poetów urodzonych między 1980 a 1989 rokiem. Ma to w sumie jeszcze ten humorystyczny aspekt, że rocznik 1990 przynależy do roczników 80’. Kompletnie inną kwestią jest przykładanie socjologicznego pojęcia „pokolenia” do historii literatury. „Pokolenie” we wszystkich ujęciach socjologicznych obejmuje dwadzieścia pięć, trzydzieści lat.
Z Maćkiem Tarankiem rozumiem się świetnie, podobnie jak z obsługującym zupełnie inne rejony Kamilem Kwidzińskim. Przybyły jeszcze nie czytałem, nie mam zdania, ale możemy na próbę usiąść na jakieś ławeczce.
A już zupełnie inna sprawa, że bardzo dobrze dogaduję się z nieżyjącymi.
Rozumiem, że stanąłbyś raczej po stronie Tomka Bąka, gdy ten dworował sobie ostatnio w wywiadzie z takich siłowych, czysto generacyjnych propozycji w stylu „2Miesięcznika. Pisma ludzi przełomowych”, gdzie młodość ma być wartością samą w sobie (na „rówieśnika III RP” już się niestety nie łapiesz)?
Jestem pełen podziwu dla sumienności i pracy, którą wykonuje Rafał Różewicz, chciałbym, żeby to było jasne. I nie mówię tego z grzeczności czy ze względu na moją prywatną sympatię dla Rafała. Po prostu niewiele jest tego rodzaju pism internetowych, tworzonych bez żadnego wsparcia finansowego i przez taką niewielką grupę ludzi. Pism, które przy tych wszystkich niesprzyjających okolicznościach, ukazują się z taką regularnością. Do tego trzeba naprawdę dużo samozaparcia. Z tego względu Rafałowi i ekipie należą się duże słowa uznania. Jednak w kwestii jego generacyjnej propozycji już parę razy głos zabierałem i, oczywiście, stanowisko Tomka Bąka w tej sprawie i jego postrzeganie pojęcia wspólnoty generacyjnej jest mi zdecydowanie bliższe.
Nie jestem rówieśnikiem III RP. Traktuję ją jako upartą i rozpieszczoną młodszą siostrę.
Wiem, że jesteś przeciwnikiem ideowego przeciążenia wierszy, ich upolitycznienia w sensie jednoznaczności rozstrzygnięć. Paweł Kaczmarski na stronach BL zainicjował debatę nad „politycznością formy”, która jest dla nas (krytyków) ważnym elementem myślenia o zaangażowaniu współczesnej młodej poezji. Formalistyczne eksperymenty Góry (jego tornada i sestyny) czy Kopyta są przecież niezbywalne. Zatem pytanie o twój stosunek do pojęcia formy i do tak pojętej polityczności, nie jako uproszczenia wiersza, ale właśnie wymogu estetycznego przetworzenia?
O, widzę, że solidnie odrobiłeś pracę domową. Chociaż jestem nie tyle przeciwnikiem, co po prostu rozczarowanym czytelnikiem znacznej części poezji w ten sposób zaangażowanej. To nie zdało egzaminu już w przypadku poezji stanu wojennego, której nijak obronić się dziś nie da. Problemem są krótkie nogi takiego rozwiązania i krótki czas ważności tego typu tekstów. Również ich jednopłaszczyznowość.
Całej dyskusji przyglądam się z zaciekawieniem i swego rodzaju ulgą, wynikającą z podjęcia tematów dla mnie (i, podejrzewam, dla nas wszystkich) oczywistych, a jednak pomijanych przez lata przez krytykę literacką. To ważna dyskusja jest i cieszę się, że się odbywa. Mam nadzieję, że przysłuży się ona odczarowaniu pojęcia „polityczności” w poezji i odświeżenia pojęcia „zaangażowania”, które również zostało bez zrozumienia wielokrotnie przeżute, wyzute, użyte w tylu kontekstach, że pojawiły się duże problemy z recepcją czytelniczą i postrzeganiem tego, czym w ogóle to zaangażowanie jest.
Oczywistością jest, że nie ma czegoś takiego jak apolityczność w poezji, bliskie w tej dyskusji są mi głosy Pawła Kaczmarskiego i Dawida Kujawy przywołującego Enzensbergera. Nawet skierowanie się ku prywatności bruLionowców jest w oczywisty sposób polityczne i jest reakcją właśnie polityczną na ówczesne zmiany systemowe. Natomiast problem i linia sporu krytyki na temat nomenklatury jest dla mnie kwestią pokoleniową. Nie dziwię się zupełnie postrzeganiu Piotra Śliwińskiego, który towarzyszył jako krytyk przemianom lat 90. i poetom „bruLionu”. Trzeba pamiętać w jakim kontekście to wszystko się działo i skąd, z jakiej literatury i jakich przemian systemowych ten bunt przeciwko polityczności w poezji się wziął. Sam w gruncie rzeczy polityczny.
Jak nas uczy (w nieco innym kontekście) Harold Bloom: sprzeciw jest w gruncie rzeczy formą naśladownictwa. O tym musimy pamiętać. Z pewnością rolą krytyki jest teraz odczarowanie pojęć polityczności i zaangażowania w poezji, które przecież są dla niej już od czasów Horacego i Wergiliusza oczywiste i naturalne.
Jeżeli natomiast chodzi o polityczność formy, to również są to rzeczy oczywiste. Wspomniałem już o synkopie. Jeżeli w wierszu pozornie „intymnym” staram się zastosować właściwą dla jazzu synkopę, to automatycznie ten wiersz staje się usytuowany w pewnej tradycji związanej z określoną rzeczywistością polityczną i oczywistym politycznym kontekstem. Od jazzu dojdziemy do beatu, od beatu do pewnego kontekstu społecznego, itd. Przecież po coś ta synkopa zostaje zastosowana i jest nieodłączną częścią treści wiersza. Forma jest również treścią. Wiersz natomiast, parafrazując klasyka, musi sprawdzać się na każdym poziomie swojego funkcjonowania. Jeżeli się nie sprawdza, jest po prostu złym wierszem.
Jedyne, z czym się nie mogę zgodzić, to z uproszczeniem „wiersz jest dobry, BO jest zaangażowany”, to tak nie działa. Naczytałem się w życiu mnóstwo fatalnej poezji „zaangażowanej”.
Ja też, a czasem miewam wątpliwości nawet na tych liniach, które uznajemy za jakoś wiążące dla współczesnej poezji, czyli Góry, Kopyta czy Pietrek… Ale jeśli już mówimy o poezji „zaangażowanej” (zawsze z tym cudzysłowem!), to jak twoim zdaniem wiersz może działać społecznie, czy może i czy powinien? Albo co w ogóle może znaczyć, że „wiersz działa”?
Pytanie brzmi „czy powinien?”. Tu chciałem uściślić jedną rzecz, to nie jest tak, że zapisałem się do jakiegoś tajemniczego klubu „poetów zaangażowanych”. To tak nie działa, nie postrzegam się również jako „poeta zaangażowany”, bo w słowie „poeta” już się ten drugi człon zawiera. Sam akt pisania jest aktem zaangażowania. Pisanie jest aktem niezgody, jest mówieniem NIE, a każde wypowiedziane NIE właśnie tym aktem zaangażowania jest.
Czas najwyższy odczarować tę wyzutą terminologię. Kiedy pojawia się potrzeba napisania wiersza, to piszący (przynajmniej w moim przypadku) nie zakłada sobie „a teraz napiszę coś o sytuacji na Ukrainie”. To tak nie działa. Wiersze pisze się z potrzeby, kiedy coś nas w jakiś sposób poruszy, dotknie i domaga się ujścia. Dokładnie ten sam rodzaj poruszenia zmusił mnie do napisania wierszy dotyczących przekazu medialnego z Ukrainy, wierszy dotyczących śmierci bliskiej mi osoby, czy wierszy, nazwijmy, „miłosnych”, bo i takie potrafię.
Wszystko jest równoprawne, bierze się z tego co nas dotyka, a dotykać nas mogą zarówno historie dotyczące naszego życia osobistego, jak i bezradność wobec tragedii ludzkiej rozgrywającej się nieopodal. Wszystko jest taką samą częścią rzeczywistości, również rzeczywistość medialna jest jednak przede wszystkim naszą „rzeczywistością”.
Natomiast wiersz działa, gdy porusza, po prostu. I gdy mówi coś, o czym nie opowiada nikt inny. Wtedy staje się wierszem ważnym.
To jeszcze rozwinę ten wątek „działania” wiersza. Myśląc o angażowaniu się poprzez wiersz, mówimy też na ogół o pewnych strategiach, mniej lub bardziej wywrotowych. Chodzi mi np. o przechwycenie różnorakich języków u Kiry Pietrek, o tworzenie przestrzeni empatii przez Ilonę Witkowską, rozbrajanie przemocy przez wspomnianego już Bąka, formalistyczne przetworzenie składni u Góry, czy po drugiej stronie barykady – gesty przykrycia, estetycznego maskowania konfliktów, co pokazała niedawno u Słomczyńskiego Anna Kałuża, a co zarzucano kiedyś Jackowi Dehnelowi. W ramach doprecyzowania więc: żeby poruszyć, wiersz musi na to technicznie zapracować, a w tym wyborze techniki zawiera się już przecież pewien polityczny ruch. Tobie chyba najbliższej do przechwycenia właśnie, przynajmniej w Stacji wieży ciśnień zderza się ten medialny, bezduszny język z próbami upodmiotowienia go, przefiltrowania przez konkretnego człowieka. Ale mogę się diametralnie mylić, bo sporo tam też pracy nad frazą, składnią, przerzutnią, co z ducha bliższe jest Górze, a wstecz, powiedzmy – Nowej Fali…
Twoje intuicje dotyczące Stacji… są bardzo trafne. Pauperyzacja tragedii ludzkiej w języku relacji medialnych z Ukrainy, że się tak brzydko wyrażę, była dla mnie uderzająca na tyle, że te wiersze powstały. Niejednokrotnie te relacje przypominały bardziej komentarz meczu piłkarskiego i nakierowane były bardziej na symbolizację i hiperbolizację w stosunku do zjawisk i postaci, z czym mamy do czynienia również podczas wydarzeń sportowych. Prawdziwy dramat rozgrywał się natomiast gdzie indziej. Studiowałem dziennikarstwo i tego samego starano się mnie nauczyć na tych studiach. Może dlatego ich nie skończyłem i mam do środowiska medialnego dużą awersję. Widziałem jak to wygląda od środka i mi wystarczyło na tyle, że absolutnie nie chcę w tym uczestniczyć.
Jeżeli chodzi natomiast o kwestię „pracy nad frazą, składnią, przerzutnią”, to cóż, mogę tylko sparafrazować Rybę i powiedzieć, że w wierszu jednak ważna jest „podstawa liryczna do wyrażenia komunikatu”.
Czytam Jej wiosenne sukienki: „A nóż w jej bladej dłoni nie opisze chleba, / (doczytam do końca, aż w końcu zgłodnieje).” i zastanawiam się, jak – twoim zdaniem – przebiega to starcie na linii literatura-rzeczywistość? Czy jedyna moc poezji polega na deskrypcji, a potem trzeba odrzucić wiersz, spalić go (to Kopyt) i zacząć działać już poza polem literackim, czy może właśnie w tej wyjątkowości opisu jest coś, hm, emancypacyjnego?
Ha, tu również dobrze trafiasz, bo ten wiersz jest właśnie taką próbą przekroczenia tej niewidzialnej linii. Nieprzypadkowo pojawia się tam również Enzensberger. Ten wiersz próbuje wyjść „poza” ramy tego, czym (teoretycznie) tylko może być. Nie zadeklaruję się jednoznacznie, w jakim stopniu to wyjście jest możliwe, mogę tylko powiedzieć, że będę próbował – na ile mi pomysłu/umiejętności/talentu starczy.
A co z twoją książką (na ile oczywiście możesz o tym mówić)? Z tego co wiem, w wersji z roku 2015 dość mocno pokrywała się z arkuszem z „Poetyckich debiutów”. Czy teraz postanowiłeś trochę zdystansować ten arkusz, przebudować go, czy to raczej kwestia ekonomii i polityk wydawniczych? Żaden z autorów „Debiutów 2013” nie wydał dotąd książki w BL. Będziesz pierwszy?
Chyba mogę powiedzieć tyle, że książka ma ukazać się we wrześniu tego roku w wydawnictwie, które bardzo cenię i szanuję. Na dniach zaczynamy pracę nad okładką, więc wszystko zmierza w dobrym kierunku. Z jednej strony czas jej ukazania się jest wynikiem rzeczywistości wydawniczej, której przeskoczyć w naszych realiach się nie da, z drugiej, książka miała czas okrzepnąć i nabrać bardziej wyrazistego kształtu. Nigdy też nie miałem natychmiastowej potrzeby wydawania książki, w przeciwieństwie do wielu kolegów. W tym roku skończę trzydzieści lat, jak miałem lat siedemnaście, to wiedziałem, że zadebiutuję w wieku trzydziestu. To dobry wiek na debiut, człowiek przestaje się wtedy tymi kwestiami niezdrowo podniecać.
O AUTORACH
Dawid Mateusz
Urodzony w 1986 roku. Publikował w licznych pismach zwartych i ulotnych. Podejmował wiele, mniej lub bardziej udanych inicjatyw kulturalnych. Jest autorem debiutanckiej Stacji wieży ciśnień (2016), która ukazała się nakładem Biura Literackiego. Mieszka w Krakowie.
Jakub Skurtys
Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).
powiązania
Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Iwona Bassa Jakub Skurtys ResinaDwudziesty szósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Wojtaszek Antonina Tosiek Jakub Skurtys Olga Niziołek Resina Zofia BałdygaDwudziesty czwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJCzołgacz, pełzacz, tropiciel
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław OwczarekRozmowa Jakuba Skurtysa z Przemysławem Owczarkiem, towarzysząca premierze książki Przemysława Owczarka Katawotra, wydanej w Biurze Literackim 19 lutego 2024 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Klaudia Pieszczoch ResinaDwudziesty siódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJPrzyszłość krytyki literackiej
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Przyszłość literatury”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Resina Roman HonetDwudziesty trzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Elżbieta Sobolewska Jacek Godek Jakub Skurtys Katarzyna Skórska ResinaDwudziesty drugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak ResinaDwudziesty pierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)
nagrania / TransPort Literacki Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julian Tuwim ResinaDwudziesty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Grzegorz Jankowicz Jakub Skurtys ResinaDziewiętnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak
nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar ResinaOsiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Kapusta ResinaSiedemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz ResinaSzesnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Janusz Rudnicki ResinaPiętnasy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJ(O)patrzenie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller Miłosz BiedrzyckiTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJDzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki zemla vulgaris Katarzyny Szwedy, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2023 roku.
WIĘCEJHigh hopes
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek RosińskiDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJSztuczne (k)raje
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub SkurtysJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna JakubiakDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJHooked
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja towarzysząca premierze książki fuzja bordo Karoliny Kapusty, wydanej w Biurze Literackim 6 lutego 2023 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek GromadkaDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJPorzeczka, poziomka, nieczytelny podpis
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub SkurtysÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin MokrySiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina SałdeckaSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJPPR #12
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys12. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJPrometeusz i Neron podają sobie dłonie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPrzyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze książki cierpkie Marleny Niemiec, która ukaże się w Biurze Literackim 28 listopada 2022 roku.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys Laura OsińskaCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJSześćdziesiąt na sześćdziesiąt
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysPosłowie Jakuba Skurtysa z książki Inaczej nie będzie Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która wydanej w Biurze Literackim 14 listopada 2022 roku.
WIĘCEJPPR #11
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys11. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJGesty zaufania i oddania
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Inaczej nie będzie Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która wydanej w Biurze Literackim 14 listopada 2022 roku.
WIĘCEJPPR #10: Męski-klęski
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys10. odcinek cyklu „PPR” autorstwa Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza
nagrania / TransPort Literacki Alicja Sawicka Antonina Tosiek Barbara Frączyk Iwona Bassa Jakub Skurtys Marta Lipowicz Mirek Kulisz Patryk KulpaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia KiljańskaPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof ChronowskiTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Maria KrzywdaRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#8)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys8. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na koniec (3)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzecia część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na koniec (2)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDruga część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJLet the right one in
recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Oli Lewandowskiej-Ferenc, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPPR (#7)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys7. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira PietrekDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna MuellerTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#6)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys6. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJSpektralne linie, solarne pasma
recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Patricka Leftwicha, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPPR (#5)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys5. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy JarniewiczJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska
nagrania / Stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał MytnikÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJZa kulisami poematu i w środku
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Teksty odzyskane Tadeusza Różewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 18 kwietnia 2022 roku.
WIĘCEJPPR (#4)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys4. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJNie chcę śpiewać pieśni
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Julek RosińskiRozmowa Jakuba Skurtysa z Julkiem Rosińskim, towarzysząca premierze książki streszczenie pieśni, wydanej w Biurze Literackim 21 marca 2022 roku.
WIĘCEJPPR (#3)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys3. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław JurczakSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper BartczakSiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#2)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub Skurtys2. odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska
nagrania / Stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub SkurtysCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna SzwedaPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJPPR (#1)
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Jakub SkurtysPierwszy odcinek cyklu „PPR” Jakuba Skurtysa.
WIĘCEJKoszmary Sinéad O’Connor
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Zofii Kiljańskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub SkurtysPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta SokołowskaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJDoktor Marlow i Pan Kurtz
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Meskalina i muzyka Henriego Michaux w przekładzie Jakuba Kornhausera i Wacława Rapaka, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2021 roku.
WIĘCEJTętent spalonej awangardy
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Bartosza Horyzy, laureata 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJPodomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Po domu Dariusza Sośnickiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.
WIĘCEJKredę gryzie się ze strachu
recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub SkurtysImpresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.
WIĘCEJNiepokalanie początku
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie debiuty 2020, która ukazała się w Biurze Literackim 26 lipca 2021 roku.
WIĘCEJO tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Mondo cane Jerzego Jarniewicza, która ukazała się w Biurze Literackim 28 czerwca 2021 roku.
WIĘCEJBlair Witch Voytala
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Found Footage Niny Voytali, laureatki 15. edycji Połowu.
WIĘCEJKim ona jest, co podmiot ma?
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy wszystkie moje lesby sprzedam do porno Zuzanny Strehl, laureatki 15. edycji Połowu.
WIĘCEJAlessandro Del Piero otwiera Cyc Gada i myśli sobie, jakie to jest dobre
recenzje / KOMENTARZE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Wieże Juliana Rosińskiego, laureata 15. edycji Połowu.
WIĘCEJDamy wam tam, gdzie was nie ma
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Dawid MateuszGłos Dawida Mateusza w debacie „Nowe języki poezji”.
WIĘCEJPieśni niewinności i doświadczenia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Agaty Puwalskiej haka!, wydanej w Biurze Literackim 22 marca 2021 roku.
WIĘCEJChirurgiczna precyzja
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Wykwit Karoliny Kapusty, laureatki 15. edycji Połowu.
WIĘCEJZ tęsknoty za utopią (kosmiczne suchary)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2020 roku”.
WIĘCEJNiższa polityczność
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Komunizm, gówno i może cie kocham Tomasza Gromadki, laureatki 15. edycji „Połowu”.
WIĘCEJBezsilność i drżenie
wywiady / O KSIĄŻCE Adam Kaczanowski Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Adamem Kaczanowskim, towarzysząca premierze książki Utrata, która zostanie wydana w Biurze Literackim 22 lutego 2021 roku.
WIĘCEJPętla „for” do pętli „while”: my jeszcze sobie porozmawiamy
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Mistrz Worda opanowuje podstawowe kompetencje soszjalu Sary Akram, laureatki 15. edycji „Połowu”.
WIĘCEJWiersz niejedno zniesie
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Ciało wiersza, która ukazała się w Biurze Literackim 11 stycznia 2021 roku.
WIĘCEJKlasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič
nagrania / Stacja Literatura Filip Łobodziński Jakub Kornhauser Jakub Skurtys Joanna Orska Miłosz Biedrzycki Miroljub Todorović Oton Župančič Salvador Espriu Tadeusz Sławek William BlakeSpotkanie wokół książek Wyspa na Księżycu Williama Blake’a, świnia jest najlepszym pływakiem Mirjoluba Todorovicia, Kielich upojenia Otona Župančiča oraz Skóra byka Salvadora Espriu z udziałem Tadeusza Sławka, Jakub Kornhauser, Miłosza Biedrzyckiego, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Orskiej i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJNowe języki poezji
nagrania / Stacja Literatura Jakub SkurtysZapis dyskusji “Nowe języki poezji” prowadzonej przez Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJNowe.języki.poezji @com.pl
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Nowe języki poezji”.
WIĘCEJPrzyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WIĘCEJElegia na odejście Stanów Zjednoczonych
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Radosław JurczakRozmowa Dawida Mateusza z Radosławem Jurczakiem, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WIĘCEJLudzie ze Stacji
nagrania / Stacja Literatura Bogusław Kierc Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski Katarzyna Szaulińska Konrad Góra Łukasz Dynowski Marta Podgórnik Robert RybickiSpotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJ„Wyjebane” jako pryzmat
wywiady / O PISANIU Dawid Mateusz Julek RosińskiRozmowa Dawida Mateusza z Julkiem Rosińskim, laureatem konkursu na „Wiersz i opowiadanie doraźne 2020”.
WIĘCEJPosłowie: O nadziei
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysSzkic Jakuba Skurtysa, towarzyszący wydaniu almanachu Wiersze i opowiadania doraźne 2020, który ukazał się w Biurze Literackim 8 października 2020 roku.
WIĘCEJŚcieżki równoległe
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2019, który ukazał się w Biurze Literackim 17 sierpnia 2020 roku.
WIĘCEJCzterobrygadówka
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Katalog ofert Jakuba Sęczyka, laureata 14. edycji „Połowu”.
WIĘCEJ„Haka!” Czyli wygrażanie przed lustrem
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Haka! Agaty Puwalskiej, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WIĘCEJByło, nie mija
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WIĘCEJSerdeczny złotnik świata
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Otona Župančiča Kielich upojenia, w wyborze, przekładzie i z posłowiem Katariny Šalamun- Biedrzyckiej, która ukazała się w Biurze Literackim 15 czerwca 2020 roku.
WIĘCEJPoetyckie książki trzydziestolecia
nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Jakub Skurtys Joanna Mueller Joanna Orska Karol MaliszewskiSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJMiędzy łykiem a drewnem
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Ogród w szkle Klaudii Pieszczoch, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WIĘCEJWaruj
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Dawid Mateusz Joanna Łańcucka Joanna MuellerSpotkanie wokół książki “Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WIĘCEJDynamika transgresji, zimno mikrobiologii
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Jasnozielone albo zmartwychwstanę w słonecznikach Marleny Niemiec, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WIĘCEJRezultat spojenia oddziałujących na siebie świateł o różnych częstotliwościach
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Hoodshit Michała Mytnika, laureata 14. edycji „Połowu”.
WIĘCEJKroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie
nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Anna Sawicka Anna Wasilewska Elżbieta Sobolewska Jakub Skurtys Pere Calders Péter Nádas Raymond QueneauSpotkanie wokół książek Kroniki ukrytej prawdy Pere’a Caldersa, Sroga zima Raymonda Queneau i Biblia i inne historie Pétera Nádasa z udziałem Anny Sawickiej, Elżbiety Sobolewskiej, Anny Wasilewskiej, Anny Kałuży i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJTeoria literatury istnieje tylko w praktyce
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Grypsy proroków Pawła Kusiaka, laureata 14. edycji „Połowu”.
WIĘCEJProrok Codzienny (wydanie świąteczno-noworoczne)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2019 roku”.
WIĘCEJStrącanie w ogień
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiRozmowa Jakuba Skurtysa z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca premierze książki Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.
WIĘCEJSami sobie zgotowaliśmy samozatrudnienie
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Umowa śmieciowa Natalii Kubicius, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPrzekłady demontażu ciemni
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Zakłady montażu jaźni Pawła Harlendera, laureata 14. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPuste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego
nagrania / Stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol MaliszewskiSpotkanie wokół książek Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WIĘCEJKrótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Naworadiowa Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 26 sierpnia 2019 roku.
WIĘCEJDziwny żywot kronikarza
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Kroniki ukrytej prawdy Pere Caldersa, w tłumaczeniu Anny Sawickiej, wydanej w Biurze Literackim 15 lipca 2019 roku.
WIĘCEJPo szkodzie
nagrania / Stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol MaliszewskiSpotkanie autorskie wokół książki Po szkodzie z udziałem Bohdana Zadury, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WIĘCEJDalszy ciąg
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJWiersze do spławiania drewna
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJJeszcze starszy testament
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJTweet w horyzont zdarzeń
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Nic cięższe niż coś Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJW poszukiwaniu innej gramatyki
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJConscious Rap
wywiady / O KSIĄŻCE Anna Adamowicz Dawid MateuszRozmowa Dawida Mateusza z Anną Adamowicz, towarzysząca wydaniu książki Animalia, która ukazała się w Biurze Literackim 28 stycznia 2019 roku.
WIĘCEJKoniec antropocenu
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Animalia Anny Adamowicz, która ukazała się w Biurze Literackim 28 stycznia 2019 roku.
WIĘCEJNouvelles impressions de Białogard?
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJKto za tym stoi
nagrania / Stacja Literatura Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz PielichowskiSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WIĘCEJThriller, dokumentalny
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy zero waste Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJSą punkty, są asysty (A.D. 2018)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2018 roku”.
WIĘCEJPoetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WIĘCEJO tym, jak „zadziała się” wspólnota
wywiady / O PISANIU Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz PielichowskiDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WIĘCEJŻe sensem bycia jest troska
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Dni powszednie i święta Julii Szychowiak, wydanej w Biurze Literackim 15 października 2018 roku.
WIĘCEJOsiemnaście tysięcy znaków
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.
WIĘCEJNieśmiertelność
nagrania / Stacja Literatura Dawid Mateusz Karolina Felberg-Sendecka Magdalena Pułka Radosław JurczakSpotkanie autorskie w ramach festiwalu Stacja Literatura 22, w którym udział wzięli Radosław Jurczak, Dawid Mateusz, Magdalena Pułka i Karolina Felberg-Sendecka.
WIĘCEJTribute to John Ashbery
nagrania / Stacja Literatura Asja Bakić Bagio Guerra Bogusław Kierc Dawid Mateusz Joanna Mueller John Ashbery Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis Lynn Suh Marcin Sendecki Radosław Jurczak Roman Honet Ryan van Winkle Szymon Słomczyński Tomasz BąkSpotkanie autorskie “Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WIĘCEJKinkyway
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Sankcje Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 30 kwietnia 2018 roku.
WIĘCEJPozostaje tylko miłosierdzie
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Konrad Góra Robert RybickiRozmowa Konrada Góry i Dawida Mateusza z Robertem Rybickim, towarzysząca premierze książki Podręcznik naukowy dla onironautów (1998-2018), wydanej nakładem Biura Literackiego 19 marca 2018 roku.
WIĘCEJKraj nieograniczonych możliwości
wywiady / O KSIĄŻCE Bohdan Zadura Dawid MateuszRozmowa Dawida Mateusza z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Po szkodzie, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 lutego 2018 roku.
WIĘCEJJeszcze dopowiedzenia
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki roku 2017”.
WIĘCEJPolarną nocą i po drugiej stronie lustra
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Filip ŁobodzińskiRozmowa Dawida Mateusza z Filipem Łobodzińskim, towarzysząca premierze książki Tarantula Boba Dylana w przekładzie Filipa Łobodzińskiego, wydanej nakładem Biura Literackiego 15 stycznia 2018 roku.
WIĘCEJNie będzie naród pluł nam w twarz
nagrania / Stacja Literatura Dawid Mateusz Jakobe Mansztajn Paweł Kaczmarski Piotr PrzybyłaSpotkanie autorskie “Nie będzie naród pluł nam w twarz” z udziałem Pawła Kaczmarskiego, Jakobe Mansztajna, Dawida Mateusza i Piotra Przybyły w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.
WIĘCEJNajpierw weźmiemy Manhattan
wywiady / O KSIĄŻCE Agata Jabłońska Dawid MateuszRozmowa Dawida Mateusza z Agatą Jabłońską, towarzysząca premierze książki Raport wojenny, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 listopada 2017 roku.
WIĘCEJChiazm, czyli przepaść
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Raport wojenny Agaty Jabłońskiej, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 listopada 2017 roku.
WIĘCEJRadość filatelisty
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Historie ważne i nieważne w przekładzie Bohdana Zadury, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 maja 2011 roku, a w wersji elektronicznej 13 listopada 2017 roku.
WIĘCEJI wszystkie długi zostaną spłacone
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa książki Trawers Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 6 marca 2017 roku, a w wersji elektronicznej 31 lipca 2017 roku.
WIĘCEJStronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Wybieganie z raju (2006-2012) Tomasza Pułki, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2017 roku.
WIĘCEJHistoria jednego wiersza: “Paralaksa w weekend”
recenzje / KOMENTARZE Dawid MateuszAutorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu “Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Wybieganie z raju (2006–2012) Tomasza Pułki, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2017 roku.
WIĘCEJJa, stróż latarnik
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 26 lipca 2016 roku, a w wersji elektronicznej 17 lipca 2017 roku.
WIĘCEJZmęczony burz szaleństwem
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Jarzmo Przemysława Owczarka, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2017 roku.
WIĘCEJJutro będzie piękna pogoda!
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Robert RybickiRozmowa Dawida Mateusza z Robertem Rybickim, towarzysząca premierze książki Dar Meneli, wydanej w Biurze Literackim 17 kwietnia 2017 roku.
WIĘCEJGazowana cykuta
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr JemiołoRozmowa Piotra Jemioły z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Trawers Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2017 roku.
WIĘCEJDysfagicy i dysfaganci (w polemicznym trybie)
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Na scenie czy w polu”.
WIĘCEJJeszcze nikt nie oślepł od odwracania wzroku*
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Konrad GóraRozmowa Dawida Mateusza z Konradem Górą, towarzysząca premierze książki Nie, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2016 roku.
WIĘCEJCzarna magia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Z tamtej strony ciszy Bolesława Leśmiana w wyborze Jacka Gutorowa, wydanej 8 listopada 2012 roku w Biurze Literackim.
WIĘCEJSłoń w pustym sklepie
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Biurowe książki 2016 roku”.
WIĘCEJGdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr MatywieckiRozmowa Jakuba Skurtysa z Piotrem Matywieckim.
WIĘCEJKilka wolt
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Krzysztof SztafaRozmowa Krzysztofa Sztafy z Dawidem Mateuszem, towarzysząca premierze książki Stacja wieży ciśnień, wydanej w Biurze Literackim 26 lipca 2016 roku.
WIĘCEJBrugata
recenzje / KOMENTARZE Dawid MateuszKomentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Stacja wieży ciśnień, wydanej w Biurze Literackim 26 lipca 2016 roku.
WIĘCEJJa-składnia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysSzkic Jakuba Skurtysa o poezji Kamili Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJDuchy Miasta są mi przychylne
wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-JakućRozmowa Jakuba Skurtysa z Szymonem Domagałą-Jakuciem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJLigustr
utwory / zapowiedzi książek Dawid MateuszFragment zapowiadający książkę Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJPerspektywy
utwory / zapowiedzi książek Dawid MateuszFragment zapowiadający książkę Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJLivestream
utwory / premiery w sieci Dawid MateuszPremierowy zestaw wierszy Dawida Mateusza. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJWykształcenie
recenzje / KOMENTARZE Dawid MateuszAutorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJO formę, czyli wszystko
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się niebawem w Biurze Literackim.
WIĘCEJWszystko co stałe, rozpływa się…
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
WIĘCEJKomentarz Dawida Mateusza do wiersza "Literatura małych ojczyzn"
recenzje / KOMENTARZE Dawid MateuszKomentarz Dawida Mateusza do wiersza Literatura małych ojczyzn.
WIĘCEJDaj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysEsej Jakuba Skurtysa towarzyszący premierze książki Zmartwychwstanie ptaszka Bohdana Zadury.
WIĘCEJI po dziewiąte: a jakże!
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WIĘCEJSześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z ksiażki Księga zakładek Jacka Gutorowa.
WIĘCEJPodsumowanie roku (albo memuary)
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Biurowe książki 2010 roku”.
WIĘCEJ"To się tylko tak mówi", czyli Nocne życie Bohdana Zadury
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Nocne życie Bohdana Zadury.
WIĘCEJNie(do)czytani
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “44. Poezja polska od nowa”.
WIĘCEJGdy "na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły"
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr MatywieckiZ Piotrem Matywieckim o książce Złotniejący świat Marii Konopnickiej rozmawia Jakub Skurtys.
WIĘCEJKawa instant z lekko skwaśniałą śmietanką
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Dobry wieczór”.
WIĘCEJWestern po polsku
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Jakub SkurtysGłos Jakuba Skurtysa w debacie “Jak rozmawiać o poezji”.
WIĘCEJ"Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans"
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki poems Andrzeja Sosnowskiego.
WIĘCEJOd obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Kolejowe dzieci Seamusa Heaneya.
WIĘCEJProces marginalizacji, spychania i odpychania Inności
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Mateusz KotwicaZ Jakubem Skurtysem o książce Sajgon rozmawia Mateusz Kotwica.
WIĘCEJPoezja nie jest już liryką
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł KaczmarskiZ Kacprem Bartczakiem o książce Świat nie scalony. Estetyka, poetyka, pragmatyzm rozmawiają Paweł Kaczmarski i Jakub Skurtys.
WIĘCEJ"I to jest jakieś otwarcie na przyszłość" – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Świat nie scalony Kacpra Bartczaka.
WIĘCEJPoezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim
recenzje / IMPRESJE Jakub SkurtysRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Zdarte okładki (1965-2009) Piotra Matywieckiego, wydanej w Biurze Literackim 14 września 2009 roku.
WIĘCEJNieskończenie długi poemat poza słowami
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Piotr MatywieckiZ Piotrem Matywieckim o książce Zdarte okładki rozmawia Jakub Skurtys.
WIĘCEJByć psem i kością poezji
nagrania / Stacja Literatura Ilona Witkowska Kira Pietrek Maja StaśkoSpotkanie autorskie “Być psem i kością poezji” z udziałem Kiry Pietrek, Ilony Witkowskiej i Mai Staśko w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.
WIĘCEJNie stoi w sprzeczności
wywiady / O KSIĄŻCE Paweł Kaczmarski Przemysław RojekRozmowa Przemysława Rojka z Pawłem Kaczmarskim, towarzyszącą premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
WIĘCEJO poezji (i krytyce) zaangażowanej
recenzje / ESEJE Joanna OrskaRecenzja Joanny Orskiej, towarzysząca premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
WIĘCEJPunkty wspólne, punkty odniesienia
recenzje / ESEJE Marta Koronkiewicz Paweł KaczmarskiSzkic Marty Koronkiewicz i Pawła Kaczmarskiego o poezji Konrada Góry i Szczepana Kopyta, prezentujący antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydaną w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
WIĘCEJPolityczna, niepartyjna?
nagrania / Stacja Literatura Kamila Janiak Maciej Taranek Marta Koronkiewicz Tomasz BąkSpotkanie autorskie “Polityczna, niepartyjna?” z udziałem Kamili Janiak, Macieja Taranka, Tomasza Bąka i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu literackiego Stacja Literatura 21.
WIĘCEJPlując z lewej. Z wiatrem i pod wiatr
recenzje / ESEJE Rafał GawinRecenzja Rafała Gawina, towarzysząca premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku.
WIĘCEJWrzeszczymy
utwory / zapowiedzi książek Konrad GóraFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJNa pasku
utwory / zapowiedzi książek Szczepan KopytFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJWyjść z tego mieszkania i wyjść z tego wiersza
wywiady / O PISANIU Jakobe Mansztajn Maja StaśkoRozmowa Mai Staśko z Jakobe Mansztajnem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRzeki nas pochłoną
utwory / zapowiedzi książek Jakobe MansztajnFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJPolska – albo „melanchujnia”
recenzje / ESEJE Marta KoronkiewiczSzkic Marty Koronkiewicz o poezji Jakobe Mansztajna. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJPróba sił
recenzje / KOMENTARZE Jakobe MansztajnAutorski komentarz Jakobe Mansztajna w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJGenialna kolaborantka
recenzje / ESEJE Paweł KaczmarskiSzkic Pawła Kaczmarskiego o poezji Kiry Pietrek. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJNic nie jest najważniejsze
recenzje / KOMENTARZE Kira PietrekAutorski komentarz Kiry Pietrek w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJI nic, i nic dzieje się dalej
wywiady / O PISANIU Kamila Janiak Maja StaśkoRozmowa Mai Staśko z Kamilą Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJJa z samą sobą i śmiercią
utwory / premiery w sieci Kamila JaniakPremierowy zestaw wierszy Kamili Janiak.
WIĘCEJJa-składnia
recenzje / ESEJE Jakub SkurtysSzkic Jakuba Skurtysa o poezji Kamili Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJhdr connor effect
recenzje / KOMENTARZE Kamila JaniakAutorski komentarz Kamili Janiak w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJDuchy Miasta są mi przychylne
wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-JakućRozmowa Jakuba Skurtysa z Szymonem Domagałą-Jakuciem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJDe profundis
utwory / premiery w sieci Szymon Domagała-JakućPremierowy zestaw wierszy Szymona Domagały-Jakucia.
WIĘCEJNigdy nie oddzielaj
recenzje / ESEJE Paweł KaczmarskiSzkic Pawła Kaczmarskiego o poezji Szymona Domagały-Jakucia. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJOdrodzenie we krwi
recenzje / KOMENTARZE Szymon Domagała-JakućAutorski komentarz Szymona Domagały-Jakucia w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJCiekawi mnie każde cudze znalezisko
wywiady / O PISANIU Ilona Witkowska Maja StaśkoRozmowa Mai Staśko z Iloną Witkowską. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJByć tym, czym się jest
recenzje / ESEJE Monika GlosowitzSzkic Moniki Glosowitz o poezji Ilony Witkowskiej. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJrzecz w tym, żeby nie patrzeć ze zbyt bliska
recenzje / KOMENTARZE Ilona WitkowskaAutorski komentarz Ilony Witkowskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJZapping i petting
wywiady / O PISANIU Maja Staśko Piotr PrzybyłaRozmowa Mai Staśko z Piotrem Przybyłą. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJFulwypasik-Zdrój
utwory / zapowiedzi książek Piotr PrzybyłaFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJFonosfera i mantra
recenzje / ESEJE Marta KoronkiewiczSzkic Marty Koronkiewicz o poezji Piotra Przybyły. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJMusisz wybaczyć każdemu
recenzje / KOMENTARZE Piotr PrzybyłaAutorski komentarz Piotra Przybyły w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJBez polskich znaków
wywiady / O PISANIU Maciej Taranek Marta KoronkiewiczRozmowa Marty Koronkiewicz z Maciejem Tarankiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJnomenklatura
utwory / zapowiedzi książek Maciej TaranekFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJrepetytorium, czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o młodej poezji, ale baliście się zapytać
recenzje / ESEJE Maja StaśkoSzkic Mai Staśko o poezji Macieja Taranka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJWiersz dla Andrzeja Franaszka
recenzje / KOMENTARZE Maciej TaranekAutorski komentarz Macieja Taranka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJWojna hybrydowa z neoliberalizmem
wywiady / O PISANIU Paweł Kaczmarski Tomasz BąkRozmowa Pawła Kaczmarskiego z Tomaszem Bąkiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJMefedron dla mas
utwory / zapowiedzi książek Tomasz BąkFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKult cargo i brzydkie wyrazy
recenzje / ESEJE Marta KoronkiewiczSzkic Marty Koronkiewicz o poezji Tomasza Bąka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJGniew i sample
recenzje / ESEJE Dawid KujawaSzkic Dawida Kujawy o krytycznej recepcji poezji Tomasza Bąka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJTaka prawda posiadania
recenzje / ESEJE Dawid Kujawa Maja StaśkoSzkic Mai Staśko i Dawida Kujawy o poezji Dawida Mateusza z tomu Stacja wieży ciśnień. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJWykształcenie
recenzje / KOMENTARZE Dawid MateuszAutorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJTaka prawda posiadania
recenzje / ESEJE Dawid Kujawa Maja StaśkoSzkic Mai Staśko i Dawida Kujawy o poezji Dawida Mateusza z tomu Stacja wieży ciśnień. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJ