wywiady / O PISANIU

Wojna hybrydowa z neoliberalizmem

Paweł Kaczmarski

Tomasz Bąk

Rozmowa Pawła Kaczmarskiego z Tomaszem Bąkiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Paweł Kaczmarski: To może dziwne określenie, ale Twoja nowa książka jest szalenie satysfakcjonująca – nie w tym sensie, że daje czytelnikowi jakiś rodzaj zadowolenia z siebie (uspokaja, neutralizuje wkurw, etc.), ale w sensie przyjemności czerpanej ze zdecydowania, trafnej bezpośredniości, ciętego języka i ostrego humoru. Ten ostatni kierujesz m.in. przeciwko Krzysztofowi Jaworskiemu. Na blogu napisał kiedyś – w formie, nazwijmy to, aforyzmu – że jeśli roczniki 70. przyniosły poezji polskiej „rozwodnienie” talentu, to roczniki 90. przyniosły „rozwolnienie” talentu. Bardzo ciekawie obracasz te słowa przeciwko Jaworskiemu w wierszu Specjalnie dla ciebie robię licencję pilota, gdzie rozwijasz zaproponowaną przez KJ metaforę i – pozwolę sobie na parafrazę – wygrywasz tradycyjne skojarzenia i obawy związane z tym, jak funkcjonuje system hydrauliczny w samolotowych toaletach. Nie chcę Cię pytać o ideę i sens „konfliktów pokoleniowych” – z tym tematem rozprawiłeś się w świetnym wywiadzie przeprowadzonym przez Monikę Glosowitz i Dawida Kujawę dla ArtPapieru – więc zapytam raczej o przewidywania: czy spodziewasz się więcej takiej krytyki „młodych” ze strony „starych” i „średnich”? Czy myślisz, że ma coś wspólnego z (niekoniecznie prawdziwym, a raczej na pewno nie do końca prawdziwym) obrazem młodszego pokolenia jako jednoznacznie politycznie zaangażowanego?

Tomasz Bąk: Ciężko mi z tego miejsca ręczyć za starszych kolegów i koleżanki – być może będzie zupełnie odwrotnie. Myślę, że o odwrotnej tendencji może świadczyć chociażby nominacja do Silesiusa dla Piotrka Przybyły, która niezmiernie mnie cieszy i wydaje mi się czymś absolutnie naturalnym i oczywistym, choć z tego, co zasłyszałem od osób przechodzących midlife crisis/wychodzących z tegoż kryzysu (co prawdopodobnie jest jednym i tym samym), wcale tak naturalna być nie musiała. Ja w każdym razie gardę trzymam wysoko – jeśli pojawią się jakieś bezpodstawne/bezzasadne zarzuty (takie jak wspomniany wpis, okraszony dodatkowo wierszem, który można spokojnie sprowadzić do dość powszechnej opinii, że kiedyś to było, a teraz to nie ma i nie będzie), to będę je mniej lub bardziej bezpośrednio kontrował.

Jeszcze jedno pytanie o prognozę. W nowej książce odpowiadasz Jaworskiemu, ale dialogujesz też choćby z Pietrek i Kopytem – do ich wierszy nawiązujesz bezpośrednio (fraza „język korzyści” pojawia się w Litanii do człowieka-pizdy, a w centralnym i tytułowym dla tomu poemacie grasz z jedną linijką z iuvenes dum sumus Szczepana). Popraw mnie, jeśli się mylę i coś przegapiam – ale wydaje mi się, że jeszcze jakieś pięć lat temu dialog pomiędzy tak zwanymi „zaangażowanymi” był raczej wyłącznie pozatekstowy. Myślisz, że coś się zmienia – że takich wierszowych dialogów będzie więcej? I czy będą sprzyjać jakiegoś rodzaju programowej bliskości?

Powiem w ten sposób – od pewnego czasu marzy mi się stworzenie czegoś, co można by nazwać poetyckim splitem. Książki przygotowanej przez przynajmniej dwóch autorów, zawierającej niepublikowane wcześniej i przygotowane specjalnie na tę okazję wiersze, skomponowanej na zasadzie klasycznie bluesowego call & response, nie tylko poruszającej istotne (choćby z punktu widzenia naszego przetrwania na tej planecie) tematy, ale też zaprzeczającej dość często (wciąż!) powtarzanej tezie, że poezja nie może być działaniem kolektywnym. Celowo skorzystałem z muzycznej terminologii, bo absolutnie nie wykluczam jakiegoś hałaśliwego i pozornie nieprzyjemnego tła dla takiego, tfu!, projektu.

Pomysł brzmi fantastycznie. Rozumiem, że masz już kogoś na myśli – ale nie będę strzelał ani wyciągał od Ciebie nazwiska; zapytam raczej: wybierałbyś do takiego projektu kogoś, do kogo Ci szczególnie blisko (politycznie, estetycznie), czy – przeciwnie – kogoś, kto na wstępie dałby wrażenie zderzenia poglądów?

Zależy, o jak dużej rozbieżności/bliskości poglądów mówimy – w przypadku zajmowania przez autorów jednakowych lub niespełna bliźniaczych stanowisk taka książka nie miałaby chyba większego sensu. Sytuacja odwrotna na pierwszy rzut oka może wydawać się bardziej interesująca, ale to prawdopodobnie tylko złudzenie, a pójście po linii Jana Pospieszalskiego, próbującego zapraszać do rozmowy w programie ONR i Razem nie wydaje mi się ani słuszne, ani artystycznie atrakcyjne. Zresztą mogłoby się okazać, że problemy z dogadaniem się zaczęłyby się jeszcze przed samą pracą poetycką, czyli na etapie doboru tematów – może wynika to z moich dysfunkcji i uprzedzeń, ale mam wrażenie, że ci na drugim biegunie zajmują się zupełnie innymi rzeczami…

Muszę Cię zapytać o Boga i religię, bo to temat zaskakująco często w recepcji Twoich książek przemilczany. A dużo go u Ciebie – religijna retoryka otwiera i zamyka [beep] Generation, po drodze jest i litania, i wiersz o „palcach Boga”; w Kanadzie może nie było tych nawiązań aż tyle, ale były. Na lewicy jest kilka popularnych tradycji związanych z badaniem i przechwytywaniem religijnego języka – od rosnącego zainteresowania teologią polityczną przez całą kwestię „Kościoła otwartego” po fascynację św. Pawłem jako komunistycznym bojownikiem (tu na przykład znana, często przywoływana, ale chyba trochę przeceniona książka Badiou). Do którejś z tych tradycji jest Ci blisko? Czy raczej nawiązujesz do języka religii z bardziej prozaicznych powodów – ze względu na to, jak wszechobecny jest w życiu codziennym, jeśli rodzi się, wychowuje i mieszka w Polsce?

Cóż, od pewnego czasu uparcie powtarzam, że stwierdzenie o tym, jakoby polska kultura opierała się stabilnie na dwóch „nogach” – tradycji chrześcijańskiej oraz tradycji grecko-rzymskiej (przepraszam za daleko idące uogólnienia) wydaje mi się może nie błędne (bo to byłoby potencjalnie bardzo ryzykowne), ale przynajmniej chwilowo nieaktualne. Rozmaite odnośniki do filozofii antycznej czy mitologii stają się dla wielu moich rówieśników nieczytelne (prawdopodobnie wynika to z proporcji i rozłożenia akcentów w programach nauczania), przez co operowanie nimi w wierszach byłoby po prostu bezzasadne. Dlatego też dość mocno eksploatuję języki religijne, z którymi w obecnej sytuacji nie sposób się nie spotkać (bardzo chciałbym poznać kogoś, kto wychował się w Polsce i nie był narażony na ich długotrwałe oddziaływanie) – myślę, że dzięki temu teksty stają się bardziej komunikatywne. No i nie da się ukryć, że doceniam wartość literacką Starego i Nowego Testamentu (i popieram w całej rozciągłości Homera Simpsona, który stwierdził, że gdyby Bóg faktycznie potrzebował pieniędzy, to napisałby drugą Biblię, bo przecież pierwsza całkiem nieźle się sprzedała), choć od wszelkich form zinstytucjonalizowanej religii trzymam się dość daleko. Wynika to po prostu z kiepskich doświadczeń małomiasteczkowego chłopaka, który w ramach katechezy był egzorcyzmowany za koszulkę Metalliki, a o Kościele otwartym usłyszał bardzo późno, i to z drugiej ręki (księdza z gitarą i magnetowidów na plebaniach nie liczę). Natomiast już z dala od Kościoła zdarzyło mi się czerpać nieco satysfakcji z lektury Akwinaty, no i zaliczyłem niezbyt długi okres fascynacji teologią wyzwolenia.

Jedna z rzeczy, która w Twoim nowym tomie spodobała mi się najbardziej – wydaje się, że potencjalnie wyznacza kierunek dla poezji zaangażowanej na najbliższe lata – to zainteresowanie tym, co wolnorynkowa, neoliberalna retoryka robi z codziennym językiem. W wierszu Człowiek-pizda przestępuje z lewej na prawą przejmujesz szereg komunałów wykorzystywanych przez ten charakterystyczny, „zdroworozsądkowy”, korwinowski liberalizm, który ustawia w Polsce znaczną część codziennych dyskusji o polityce, i pokazujesz jego smutne absurdy w bardzo ładnym stylu. W Tygodnikach opinii w fantastyczny sposób grasz z różnymi przestrzennymi metaforami opisującymi działanie kapitału, snując wizję festiwalu lotniczego Międzynarodowego Funduszu Walutowego („złoty pikujący ku uciesze tłumu, beczka!”; „grupa akrobatyczna na mi-24/ zrobi, co zechce, bo za duża, by upaść”). Przykładów jest dużo. Zajmujesz się pokazywaniem neoliberalnej retoryki jako siły aktywnie zmieniającej język (w potencjalnie dużo większym stopniu niż wyklinana przez prawicę „polityczna poprawność”). W związku z tym pytanie: co jest dalej na liście takich językowych celów? Jakie językowe zjawisko, automatyzm, komunał Cię wkurzają? Albo, może trochę prowokująco: kto najbardziej szkodzi dziś polszczyźnie?

Cóż, prawdopodobnie polszczyźnie najbardziej szkodzi właśnie to, że jest i nadal chce być polszczyzną, czyli językiem (niestety) mocno peryferyjnym. Latami czekamy na przekłady ważnych tekstów, tracimy czas na wzajemne uzgodnienie polskich tłumaczeń terminów podpatrzonych u badaczy z innych stron świata, wprowadzamy w obieg mocno kalekie kalki słów z obcych języków – mógłbym tak długo, ale na tym poprzestanę, bo przecież nie o to pytałeś.

Doprecyzuję jedną rzecz w kwestii mojej wojny hybrydowej z neoliberalizmem: tak, to faktycznie odbywa się głównie na poziomie języka, ale chodzi o coś groźniejszego. To wszystko ma niestety dużo dalej idące konsekwencje dla samych procesów myślowych (równie słynna, co niesławna TINA), co przekłada się na możliwości ewentualnych działań. Myślę, że jest to bardzo sprytny i pokrętnie ciekawy mechanizm, powiedzmy, medialny (nie drążę tego dalej, bo wcale nie marzę o procesach) – z jednej strony absolutne przyjęcie dyktatu ekonomii (jakkolwiek ją nazwiemy – neoklasycznej/neoliberalnej/słodkowodnej/wolnorynkowej – chodzi zasadniczo o to samo, w kraju, w którym dzieci straszy się Marksem, rozmowa o innej ekonomii zakrawa zresztą na myślozbrodnię), a z drugiej strony celowe spychanie tej samej ekonomii na dalekie strony dzienników, do mediów eksperckich i pseudo-eksperckich, ukrywanie jej za skomplikowanym żargonem i modelami ekonomicznymi… W świetle powyższego możliwy jest dla mnie scenariusz, w którym wszyscy wokół widzą, że król jest nagi, ale nie są o tym w stanie opowiedzieć, bo słowa, którymi mogliby to wyrazić jasno i dobitnie, tak naprawdę nigdy nie były im dane, to nigdy nie były ICH słowa. Może właśnie tu pojawia się miejsce dla poety? Czy są na sali jacyś poeci?

Co dalej? Kolejnym celem będzie prawdopodobnie nieco głębsze i bardziej metodyczne podejście do związków języka religii i języka ekonomii, a także procesu zastępowania Boga przez Niewidzialną Rękę Rynku – to drugie wydaje mi się zresztą znacznie bardziej interesujące. Zwłaszcza w kontekście kilku felietonów, które względnie niedawno pojawiły się w mediach prorządowych/niepokornych (wybacz, gubię się już w tym nazewnictwie). Ich autorzy postulowali budowę „nowego średniowiecza”, zupełnie nie zauważając, że ono jest już dawno gotowe i świetnie się trzyma, tylko teologów zastąpili ekonomiści, a maksymalizacja użyteczności jest nową ziemią obiecaną. Ale o tym może szerzej opowiem w dłuższej formie poetyckiej, raczej nie wcześniej niż za dwa lata, bo tyle, jak sądzę, potrwają prace.

To myślenie lewicy o poezji jako języku do pomyślenia nowej/innej rzeczywistości – radykalnie odmiennej od tego, co obecny porządek przedstawia jako „naturalne” – ma na lewicy (nie tylko literackiej) długą i świetną tradycję. Wykorzystam więc tę myśl, żeby zamknąć rozmowę pytaniem o aktualne inspiracje. Nie chcę zgadywać (chociaż kiedy czytam Twoje opisy miasta, do głowy przychodzą mi Jasieński i Tuwim), więc może otwarcie: kogo teraz czytasz i czytałeś niedawno, jakie poetyckie tradycje są Ci bliskie, u kogo z bardziej czy mniej zapomnianych autorów widzisz potencjał dla nowej zaangażowanej poezji?

 Tuwim to bardzo dobry strzał – w związku z przeprowadzką do Łodzi powrót do jego tekstów był dość prostym wyborem i faktycznie mogło mieć to jakiś wpływ na kształt drugiej książki, zwłaszcza jeśli zestawisz Wiosnę Tuwima z Wierszem współfinansowanym ze środków…. Ponadto, tak, jak to miało miejsce w przypadku debiutu, nawiązuję otwarcie do twórczości poetów urodzonych w latach sześćdziesiątych, którzy pozostają dla mnie ważnym punktem odniesienia – tym razem padło na Barana i Sendeckiego. No i jest też rewriting jednego z wierszy Bukowskiego, ale nie ma w tym jakiegoś głębszego dna, po prostu pasowało mi to do konstrukcji tomu, a skoro [beep], to nie zaszkodzi i beat.

Co do nowszych rzeczy, to ciekawe wydają mi się pomysły zrealizowane w wydanych w zeszłym roku książkach Michała Czai i Kacpra Bartczaka – to może być droid, którego szukamy. A jeśli chodzi o „potencjał dla nowej zaangażowanej poezji”, to myślę, że wraz z jednoczesnym przyspieszeniem i postępującym cofaniem się historii jednego z krajów nadwiślańskich, do łask powrócą techniki stosowane przez poetów Nowej Fali. Między ciosami lawy i ciosami słońca.

O AUTORACH

Paweł Kaczmarski

Urodzony w 1991 roku. Krytyk literacki, pisze głównie o poezji współczesnej. Redaktor działu recenzji książkowych w „Ricie Baum” oraz „8. Arkusza”, dodatku młodopoetyckiego do miesięcznika „Odra”. Współpracownik czasopisma naukowego „Praktyka Teoretyczna”. Mieszka we Wrocławiu.

Tomasz Bąk

Urodzony w 1991 roku. Poeta, autor książki poetyckiej Kanada (2011). Laureat Nagrody Poetyckiej SILESIUS 2012 w kategorii debiut. Ostatnio wydał tom [beep] generation. Mieszka w Łodzi.

powiązania

Bo język bywa komunikatem

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Pszoniak Tomasz Bąk

Rozmowa Tomasza Bąka z Jakubem Pszoniakiem, towarzysząca wydaniu książki Chyba na pewno, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 1 kwietnia 2019 roku.

WIĘCEJ

Genialna kolaborantka

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recenzja Pawła Kaczmarskiego książki Język korzyści Kiry Pietrek, która ukazała się w Biurze Literackim w wersji elektronicznej 27 grudnia 2018 roku.

WIĘCEJ

Poza sezonem i strefą komfortu

wywiady / O KSIĄŻCE Michał Domagalski Tomasz Bąk

Rozmowa Tomasza Bąka z Michałem Domagalskim towarzysząca wydaniu książki Poza sezonem, która ukazała się w Biurze Literackim 23 lipca 2018 roku.

WIĘCEJ

Tribute to John Ashbery

nagrania / Stacja Literatura Asja Bakić Bagio Guerra Bogusław Kierc Dawid Mateusz Joanna Mueller John Ashbery Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis Lynn Suh Marcin Sendecki Radosław Jurczak Roman Honet Ryan van Winkle Szymon Słomczyński Tomasz Bąk

Spotkanie autorskie “Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ

Sankcje. Posłowie

wywiady / O KSIĄŻCE Marta Koronkiewicz Paweł Kaczmarski

Rozmowa Marty Koronkiewicz i Paweł Kaczmarski o twórczości Jerzego Jarniewicza, będąca posłowiem do książki Sankcje, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 30 kwietnia 2018 roku.

WIĘCEJ

Nie stoi w sprzeczności

wywiady / O KSIĄŻCE Paweł Kaczmarski Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Pawłem Kaczmarskim, towarzyszącą premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Punkty wspólne, punkty odniesienia

recenzje / ESEJE Marta Koronkiewicz Paweł Kaczmarski

Szkic Marty Koronkiewicz i Pawła Kaczmarskiego o poezji Konrada Góry i Szczepana Kopyta, prezentujący antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydaną w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Nie będzie naród pluł nam w twarz

nagrania / Stacja Literatura Dawid Mateusz Jakobe Mansztajn Paweł Kaczmarski Piotr Przybyła

Spotkanie autorskie “Nie będzie naród pluł nam w twarz” z udziałem Pawła Kaczmarskiego, Jakobe Mansztajna, Dawida Mateusza i Piotra Przybyły w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.

WIĘCEJ

Echo-sfera wiersza

wywiady / O KSIĄŻCE Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Rozmowa Pawła Kaczmarskiego z Kacprem Bartczakiem, towarzysząca premierze książki Pokarm suweren, wydanej w Biurze Literackim 12 czerwca 2017 roku.

WIĘCEJ

Antropoeta w jarzmie wywiadu

wywiady / O KSIĄŻCE Paweł Kaczmarski Przemysław Owczarek

Rozmowa Pawła Kaczmarskiego z Przemysławem Owczarkiem, towarzysząca premierze książki Jarzmo, wydanej w Biurze Literackim 29 maja 2017 roku.

WIĘCEJ

Polityczna, niepartyjna?

nagrania / Stacja Literatura Kamila Janiak Maciej Taranek Marta Koronkiewicz Tomasz Bąk

Spotkanie autorskie “Polityczna, niepartyjna?” z udziałem Kamili Janiak, Macieja Taranka, Tomasza Bąka i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu literackiego Stacja Literatura 21.

WIĘCEJ

Genialna kolaborantka

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Szkic Pawła Kaczmarskiego o poezji Kiry Pietrek. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Nigdy nie oddzielaj

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Szkic Pawła Kaczmarskiego o poezji Szymona Domagały-Jakucia. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Niewinny czarodziej wchodzi do śródmieścia

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Paweł Kaczmarski

Polemika Pawła Kaczmarskiego z głosem Łukasza Żurka w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się niebawem w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Mefedron dla mas

utwory / zapowiedzi książek Tomasz Bąk

Fragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Wyrastanie z wielogłosu

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Paweł Kaczmarski

Głos Pawła Kaczmarskiego w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się niebawem w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Niebezpieczeństwa krytyki antyintelektualnej

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Paweł Kaczmarski

Polemika Pawła Kaczmarskiego z podsumowaniem debaty “Krytyka krytyki” autorstwa Marcina Jurzysty.

WIĘCEJ

Koniak dla Czechowa

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recenzja Pawła Kaczmarskiego z książki Killer Andrija Lubki.

WIĘCEJ

Ziemia i mit

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recenzja Pawła Kaczmarskiego z książki Ruchomy ogień Ostapa Sływynskiego.

WIĘCEJ

Pisać by zrozumieć

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Szkic Pawła Kaczmarskiego o książkach Ta chwila i takim ściegiem Andrzeja Falkiewicza.

WIĘCEJ

Zakłócenia i dobra wiadomość

recenzje / IMPRESJE Paweł Kaczmarski

Esej Pawła Kaczmarskiego towarzyszący premierze książki Kronika zakłóceń Mariusza Grzebalskiego.

WIĘCEJ

Nowe sposoby

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recenzja Pawła Kaczmarskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.

WIĘCEJ

Sceny szaleństwa

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recenzja Pawła Kaczmarskiego z książki Radiowidmo Agnieszki Mirahiny.

WIĘCEJ

To zaangażowanie domaga się zwrotu

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Gutorow Paweł Kaczmarski

Rozmowa Pawła Kaczmarskiego z Jackiem Gutorowem o książce Rzeczywiste i nierzeczywiste staje się jednym ciałem Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 3 grudnia 2009 roku.

WIĘCEJ

Poezja nie jest już liryką

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kacprem Bartczakiem o książce Świat nie scalony. Estetyka, poetyka, pragmatyzm rozmawiają Paweł Kaczmarski i Jakub Skurtys.

WIĘCEJ

Przeciw scaleniu. Krytyczne tropy

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recenzja Pawła Kaczmarskiego z książki Świat nie scalony Kacpra Bartczaka.

WIĘCEJ

Od słów do zaskoczenia

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recenzja Pawła Kaczmarskiego z książki Długi dystans Krzysztofa Szeremety.

WIĘCEJ

Nieprzewidziana obecność

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recenzja Pawła Kaczmarskiego z książki Przymiarki Rafała Gawina.

WIĘCEJ

Egzamin z doświadczeń

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recenzja Pawła Kaczmarskiego z książki Niepiosenki Mariusza Grzebalskiego.

WIĘCEJ

Ciężko utrzymać poziom, ale jeszcze trudniej wiarygodność poetycką

debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Grzegorz Jankowicz Julia Fiedorczuk Marcin Sierszyński Marta Kucharska Mateusz Kotwica Paweł Kaczmarski

Głosy Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Mateusza Kotwicy, Marty Kucharskiej i Marcina Sierszyńskiego w debacie “Dożynki 2008”.

WIĘCEJ

Skaczemy po górach, czyli rysowanie grubą kreską najważniejszych punktów odniesienia

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Adam Poprawa Artur Burszta Bartosz Sadulski Grzegorz Jankowicz Paweł Kaczmarski Piotr Czerniawski Przemysław Witkowski

Głosy Artura Burszty, Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Adama Poprawy, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego w debacie “Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie'”.

WIĘCEJ

Spojrzenie pełne po brzegi

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recenzja Pawła Kaczmarskiego z książki Państwo P. Dariusza Sośnickiego.

WIĘCEJ

Być psem i kością poezji

nagrania / Stacja Literatura Ilona Witkowska Kira Pietrek Maja Staśko

Spotkanie autorskie “Być psem i kością poezji” z udziałem Kiry Pietrek, Ilony Witkowskiej i Mai Staśko w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.

WIĘCEJ

Nie stoi w sprzeczności

wywiady / O KSIĄŻCE Paweł Kaczmarski Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Pawłem Kaczmarskim, towarzyszącą premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

O poezji (i krytyce) zaangażowanej

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recenzja Joanny Orskiej, towarzysząca premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Punkty wspólne, punkty odniesienia

recenzje / ESEJE Marta Koronkiewicz Paweł Kaczmarski

Szkic Marty Koronkiewicz i Pawła Kaczmarskiego o poezji Konrada Góry i Szczepana Kopyta, prezentujący antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydaną w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Polityczna, niepartyjna?

nagrania / Stacja Literatura Kamila Janiak Maciej Taranek Marta Koronkiewicz Tomasz Bąk

Spotkanie autorskie “Polityczna, niepartyjna?” z udziałem Kamili Janiak, Macieja Taranka, Tomasza Bąka i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu literackiego Stacja Literatura 21.

WIĘCEJ

Plując z lewej. Z wiatrem i pod wiatr

recenzje / ESEJE Rafał Gawin

Recenzja Rafała Gawina, towarzysząca premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku.

WIĘCEJ

Wyjść z tego mieszkania i wyjść z tego wiersza

wywiady / O PISANIU Jakobe Mansztajn Maja Staśko

Rozmowa Mai Staśko z Jakobe Mansztajnem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Rzeki nas pochłoną

utwory / zapowiedzi książek Jakobe Mansztajn

Fragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Polska – albo „melanchujnia”

recenzje / ESEJE Marta Koronkiewicz

Szkic Marty Koronkiewicz o poezji Jakobe Mansztajna. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Próba sił

recenzje / KOMENTARZE Jakobe Mansztajn

Autorski komentarz Jakobe Mansztajna w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Genialna kolaborantka

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Szkic Pawła Kaczmarskiego o poezji Kiry Pietrek. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Nic nie jest najważniejsze

recenzje / KOMENTARZE Kira Pietrek

Autorski komentarz Kiry Pietrek w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

I nic, i nic dzieje się dalej

wywiady / O PISANIU Kamila Janiak Maja Staśko

Rozmowa Mai Staśko z Kamilą Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jakuba Skurtysa o poezji Kamili Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

hdr connor effect

recenzje / KOMENTARZE Kamila Janiak

Autorski komentarz Kamili Janiak w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Rozmowa Jakuba Skurtysa z Szymonem Domagałą-Jakuciem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Nigdy nie oddzielaj

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Szkic Pawła Kaczmarskiego o poezji Szymona Domagały-Jakucia. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Odrodzenie we krwi

recenzje / KOMENTARZE Szymon Domagała-Jakuć

Autorski komentarz Szymona Domagały-Jakucia w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Ciekawi mnie każde cudze znalezisko

wywiady / O PISANIU Ilona Witkowska Maja Staśko

Rozmowa Mai Staśko z Iloną Witkowską. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Być tym, czym się jest

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Szkic Moniki Glosowitz o poezji Ilony Witkowskiej. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

rzecz w tym, żeby nie patrzeć ze zbyt bliska

recenzje / KOMENTARZE Ilona Witkowska

Autorski komentarz Ilony Witkowskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Zapping i petting

wywiady / O PISANIU Maja Staśko Piotr Przybyła

Rozmowa Mai Staśko z Piotrem Przybyłą. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Fulwypasik-Zdrój

utwory / zapowiedzi książek Piotr Przybyła

Fragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Fonosfera i mantra

recenzje / ESEJE Marta Koronkiewicz

Szkic Marty Koronkiewicz o poezji Piotra Przybyły. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Musisz wybaczyć każdemu

recenzje / KOMENTARZE Piotr Przybyła

Autorski komentarz Piotra Przybyły w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Bez polskich znaków

wywiady / O PISANIU Maciej Taranek Marta Koronkiewicz

Rozmowa Marty Koronkiewicz z Maciejem Tarankiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

nomenklatura

utwory / zapowiedzi książek Maciej Taranek

Fragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

repetytorium, czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o młodej poezji, ale baliście się zapytać

recenzje / ESEJE Maja Staśko

Szkic Mai Staśko o poezji Macieja Taranka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Wiersz dla Andrzeja Franaszka

recenzje / KOMENTARZE Maciej Taranek

Autorski komentarz Macieja Taranka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Kąt zaangażowania

wywiady / O PISANIU Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Rozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Mefedron dla mas

utwory / zapowiedzi książek Tomasz Bąk

Fragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Kult cargo i brzydkie wyrazy

recenzje / ESEJE Marta Koronkiewicz

Szkic Marty Koronkiewicz o poezji Tomasza Bąka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Gniew i sample

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Szkic Dawida Kujawy o krytycznej recepcji poezji Tomasza Bąka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Taka prawda posiadania

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa Maja Staśko

Szkic Mai Staśko i Dawida Kujawy o poezji Dawida Mateusza z tomu Stacja wieży ciśnień. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Wykształcenie

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Autorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Kult cargo i brzydkie wyrazy

recenzje / ESEJE Marta Koronkiewicz

Szkic Marty Koronkiewicz o poezji Tomasza Bąka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Gniew i sample

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Szkic Dawida Kujawy o krytycznej recepcji poezji Tomasza Bąka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ