Kiedy wydostaliśmy się w słoneczną przestrzeń
recenzje / ESEJE Dawid Kujawa Rafał WawrzyńczykPosłowie Rafała Wawrzyńczyka i Dawida Kujawy do książki Ra Grzegorza Wróblewskiego, wydanej w Biurze Literackim 23 października 2023 roku.
WIĘCEJSzkic Mai Staśko i Dawida Kujawy o poezji Dawida Mateusza z tomu Stacja wieży ciśnień. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
Wieża ciśnień to taki staromodny budynek, który pokrywa chwilowy wzrost zapotrzebowania na wodę, nawet przy całkowitym braku zasilania. Polega głównie na tym, że na jego szczycie znajduje się woda, która w przypadku niedoboru uzupełnia brak na zasadzie naczyń połączonych – wyrównuje poziom z góry z poziomem, który wymaga dopełnienia. Skrajna nierówność – patologiczna w końcu sytuacja, znamienna dla wszelkiego typu kryzysów – zostaje zniwelowana.
Stacja wieży ciśnień to debiut Dawida Mateusza. Można się zastanawiać, co to za wzrost zapotrzebowania, skąd brak zasilania i co to w ogóle za metafora ta woda. Można, ale nie trzeba, ruch w poezji Mateusza odbywa się bowiem raczej metonomicznie, nie metaforycznie, a maszyneria działa jak najbardziej dosłownie.
Powiedzmy tak: debiut Dawida Mateusza to tom skrajnie antykapitalistyczny. W warstwie konceptualnej prowadzi go wojna na Ukrainie – Mateusz konsekwentnie, od początku do końca, zderza nas z konfliktem zbrojnym tuż przy granicy. W tak geopolitycznie rozplanowanej akcji stawia nas jednocześnie w i poza, w sytuacji co najmniej kryzysowej, i ujawnia brutalne procesy, które zaczynają się wydarzać, gdy w grę wchodzi autonomia – na przykład kraju. Ale nie tylko.
Pole się poszerza, wkraczamy w mechanizmy syntaktyczne. Oto bowiem relacje zależności zaczynają dotykać nie tylko tej potwornej polityki, ale także relacji miłosnych, przyjacielskich, płciowych, klasowych i gatunkowych: tom Mateusza staje się strukturalnym przepracowaniem pragnienia posiadania. Rosja dąży do posiadania Ukrainy, chłopak – dziewczyny, człowiek – swojego psa i innych zwierząt, jak wiewiórcze oseski czy potrącona na ulicy kotka, wreszcie organizm – innych zjedzonych organizmów – relacje hierarchiczne rozszerzają się na wszelkie istoty; i nie tylko – praca poety nad językiem wchodzi w nie w takim samym stopniu jak każdy inny przejaw codziennej aktywności. Robi się nieprzyjemnie: kierują nami nierówności wsparte na konsekwentnym odbieraniu prawa do autonomii, do całości. Posiadanie – stygmat kapitalizmu – nie odpuszcza, metonimia wali w nas jak Stalin, całość i część to nie takie niewinne rzeczy. Wiadomo: część zawsze musi być częścią czegoś, więc należeć do czegoś większego. Część to istota kapitalizmu, z części rodzi się kryzys, w części są nierówności. Brak całości.
Dlatego podczas walk na Majdanie media z większym rozrzewnieniem opisują ścięty warkocz Julii Tymoszenko niż realne śmierci ludzi. Stacja wieży ciśnień nie pozostawia tego jednak w krytycznej pustce – owszem, dekonstrukcja kapitalistycznych mechanizmów fragmentaryzacji jest totalna, antyteza buduje napięcie tomu, ale Mateusz się na niej nie zatrzymuje z radosnym „patrzcie, co za gówno wokół” – to właściwie wiadomo nie od dziś, a Mateusz to nie Žižek. Stacja wieży ciśnień buduje całość – językową wieżę ciśnień – dla wyrównania patologicznych w końcu zależności wspartych na relacjach poddania i posiadania oraz przywrócenia autonomii.
W tym celu wykorzystuje dostępne techniki wierszowania i pracuje nad nimi tak, by poszczególne rekwizyty czy słowa nie podporządkowywały się jedne drugim w gramatycznej obróbce, lecz pozostawały na tym samym poziomie. System naczyń połączonych dokonuje dewastacji hierarchii przede wszystkim przez powtórzenia, w których słowa mogą ulegać zamianie, oraz przez mocny, wyrazisty rytm, akcentujący powiązania słów przez ich współwystępowanie, nie rywalizację o lepsze miejsce w szeregu. Brzmienie wytwarza się we współpracy elementów, a jakiekolwiek podporządkowanie kazałoby zrezygnować z rytmu jako narzędzia mocno nienarcystycznego współdziałania. Gdyby sylaby w myśl dominacji posiadania i fragmentaryzacji pragnęły rywalizować ze sobą i wybijać się jak najdalej kosztem innych sylab, rytm byłby niemożliwy, stanowiłby raczej kakofonię prześcigających się głosek. Jakkolwiek wizja przepychających się i samowystarczalnych sylab wydaje się zabawna, syntaktyczne zależności wiersza jako pewnej formy (życia, codzienności) u Dawida Mateusza bardzo sprawnie działają z innymi syntaksami i formami, które ustawiają nasze współprace i posiadania, nasze podległości i niepodległości.
Tak rozumiana całość – autonomia wiersza jako przestrzeni mechanistycznej pracy żywych elementów nad etycznymi relacjami – bliska jest podejściu Enzensbergera, który zdaje się patronować tomowi: otwiera go mottem i występuje jako jeden z jego bohaterów. To zaś przenosi nas ku koncepcji (ekonomicznej) autonomii poezji – w wymiarze strukturalnym poezja to możliwa przestrzeń maksymalnej niepodległości wobec kapitału na rzecz żywych relacji: poezja to stacja wieży ciśnień. Ale nie każda, tu Enzensberger idzie za daleko; że to utopijny projekt skazany na porażkę, że klasizmy, nacjonalizmy, seksizmy, romantyzmy i poczucie gatunkowej wyższości nie podlegają tak znakomicie ułożonej syntezie, ujawnia Mateusz w swoich wierszach z pełną świadomością, więc i koniecznym dystansem. Że inna struktura jest, mimo wszystko, możliwa – też: działa, pracuje.
* * *
Choć w książce Dawida Mateusza wiele elementów zwraca uwagę (i o tym poniżej), jednej rzeczy pominąć absolutnie nie sposób: jak na kogoś oficjalnie rozpoczynającego dopiero poetycką działalność, autor jest wręcz nieprzyzwoicie sprawny warsztatowo, o czym mieliśmy już okazję się przekonać czytając jego zestaw wyróżniony w Połowie 2013 – jego perfekcjonizm tłumaczy zresztą późny debiut. Wspominam o tym na początku, by już do tej kwestii nie wracać, nie piszę laurki, serio.
Podstawy nie mogą nam umknąć: motto, tak często pełniące jedynie funkcję ornamentu, tutaj ewidentnie jest rodzajem nawigacji – bez wątpienia Hans Magnus Enzensberger patronuje Mateuszowi, co samo w sobie radykalnie wyróżniać musi autora na tle rówieśników, zanurzonych zwykle albo w tradycji okołonowojorskiej/oulipijskiej, albo – częściej, nad czym głęboko ubolewam – surrealno-melancholicznej. Choć nie mogę powstrzymać się od uwagi, że na poetę z takimi genami czekałem od dawna, olejmy wszystkie te zależności filiacyjne. Motto mówi bowiem o Stacji wieży ciśnień (i strategii Mateusza w ogóle) znacznie więcej niż widniejące pod nim nazwisko: „Odrzuć książkę/ i czytaj” każe wyjść wreszcie ze ślepej uliczki (pozornie) odpolitycznionej estetyki, odbijać się od liter, zamiast świrować na ich punkcie. Nie bez powodu w Wykształceniu autor bez cienia żenady, choć ze świadomością podejmowanego przez siebie ryzyka – w czasach, gdy rzekomo wszystko ma swoją lepszą wersję z przedrostkiem post- – za punkt wyjścia przyjmie Ginsbergowskie „Widziałem”; czy kogoś zaskakuje, że „the best minds” wyparte zostaje przez bezdomnego rozkładającego ręce na Moście Dębnickim?
Nieczęsto poeci potrafią łączyć zainteresowanie makropolityką z intensywnym dłubaniem w mikropolityce: niemal zawsze dostajemy jedno lub drugie, rozpuszczony w popkulturze, upłynniony kapitał albo przygnębiające socjologiczne obserwacje, „obrazki-miniatury”. U Mateusza porządki te wreszcie przestają być wyalienowane, „obrazki-miniatury” nie wyprowadzają czytelnika w stronę otwartych niczym Świątynia Opaczności Bożej metafizycznych rozważań o złu, nieszczęściu i chciwości (tropienie mikrofaszyzmów bez szukania ich prawdziwych przyczyn jest naprawdę proste), ale drogą materialistyczną wykazują, że drobne upadki są determinowane przez wielki kapitał. Ten jest w stanie najpierw za pomocą zawiłych operacji wywołać geopolityczny konflikt, a potem wykorzystać ów konflikt, opowiadając się po „właściwej” stronie, by jedną ze swoich witek jeszcze bardziej podkręcić procesy akumulacyjne: „Od kiedy wprowadziliśmy koszulki z napisem / «Euromajdan», nasz sklep internetowy / Przeżywa Prawdziwy Renesans. Dzięki odpowiedniemu / Zbiegowi okoliczności, jesteśmy w stanie nie tylko / Się utrzymać, ale także rozszerzyć / Naszą Działalność” (Wiążące decyzje).
Dawid Mateusz jest chyba aktualnie jedynym młodym poetą, który jest zdolny (patrz: akapit pierwszy) do wejścia w sensowny dialog z Konradem Górą – nie jako zapatrzony w autora Pokoju widzeń szczyl. Brugata, tekst z powracającym natrętnie, dźwięczącym w uszach przyśpiewem „Oslo czarnych kurew” jest nie tylko przypominającym do złudzenia warsztat Góry popisem rytmiki wiersza, ale kolejną lekcją, jak w formalnych rozwiązaniach kondensować społeczny gniew, wstyd, poniżenie i wszystko to, co inni ubierać muszą w gęste metafory.
„Kto zbierze profity?” (Dziewczyny!) to pytanie, które stawia dziś wielu młodych poetów, od tych chłodno analizujących problem (Marcin Czerkasow), aż po tych wyraźnie deklarujących swoją złość (Tomasz Bąk) – wśród nich Dawid Mateusz szczególnie wart jest uwagi, bo kwestię tę podnosi z jeszcze innej pozycji. Na próżno szukać w nowej liryce kreacji podmiotowej, którą autor zanurzyłby równie głęboko w codzienności, jednocześnie pozwalając jej z tego miejsca z niepokojem ciągnąć za nitkę prowadzącą aż do globalnych rynków finansowych. Tylko z tego miejsca wyjść może w eter interpelacja: „żyję wewnątrz jabłka – czyja jest ręka, która je obiera?”
Doktor nauk humanistycznych, marksistowski krytyk literacki, redaktor. Ostatnio wspólnie z Jakubem Skurtysem i Rafałem Wawrzyńczykiem opracował wybór wierszy Jarosława Markiewicza Aaa!... (Wydawnictwo Convivo). Obecnie przygotowuje do druku tom Powrót możliwego, poświęcony polskiej poezji i krytyce 2000–2010 (Korporacja Ha!art). Mieszka w Katowicach, pracuje jako programista.
Krytyczka literacka, doktorantka interdyscyplinarnych studiów w Instytucie Filologii Polskiej UAM. Współpracuje m.in. z „Ha!artem”, „Wakatem”, „Przerzutnią” i „EleWatorem”. Zajmuje się najnowszą poezją.
Posłowie Rafała Wawrzyńczyka i Dawida Kujawy do książki Ra Grzegorza Wróblewskiego, wydanej w Biurze Literackim 23 października 2023 roku.
WIĘCEJRecenzja Dawida Kujawy towarzysząca premierze książki O Przemysława Suchaneckiego, wydanej w Biurze Literackim 29 listopada 2021 roku.
WIĘCEJRecenzja Dawida Kujawy, towarzysząca premierze książki Michała Mytnika hoodshit (griptape), która ukazała się w Biurze Literackim 31 maja 2021 roku.
WIĘCEJRecenzja Dawida Kujawy, towarzysząca premierze książki storytelling Antoniny Tosiek, która ukazała się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJRecenzja Dawida Kujawy, towarzyszący wydaniu książki Anny Adamowicz Nebula, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2020 roku.
WIĘCEJGłos Dawida Kujawy w debacie „Nowe języki poezji”.
WIĘCEJRecenzja Dawida Kujawy, towarzysząca premierze książki Pogo głosek Roberta Rybickiego, która ukazała się w Biurze Literackim 9 grudnia 2019 roku.
WIĘCEJRecenzja Dawida Kujawy książki Transparty Niny Manel, wydanej w Biurze Literackim 5 sierpnia 2019 roku.
WIĘCEJRecenzja Dawida Kujawy towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJSpotkanie autorskie “Być psem i kością poezji” z udziałem Kiry Pietrek, Ilony Witkowskiej i Mai Staśko w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.
WIĘCEJRecenzja Dawida Kujawy książki Trawers Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 6 marca 2017 roku, a w wersji elektronicznej 31 lipca 2017 roku.
WIĘCEJRecenzja Dawida Kujawy, towarzysząca premierze książki Dar Meneli Roberta Rybickiego, wydanej w Biurze Literackim 17 kwietnia 2017 roku.
WIĘCEJGłos Mai Staśko w debacie “Na scenie czy w polu?”
WIĘCEJGłos Dawida Kujawy w debacie „Na scenie czy w polu?”.
WIĘCEJGłos Dawida Kujawy w debacie „Biurowe książki roku 2016”.
WIĘCEJRozmowa Mai Staśko z Jakobe Mansztajnem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Mai Staśko z Kamilą Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJGłos Mai Staśko w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
WIĘCEJRozmowa Mai Staśko z Iloną Witkowską. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Mai Staśko z Piotrem Przybyłą. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJSzkic Mai Staśko o poezji Macieja Taranka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJSzkic Dawida Kujawy o krytycznej recepcji poezji Tomasza Bąka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJGłos Mai Staśko w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się niebawem w Biurze Literackim.
WIĘCEJGłos Dawida Kujawy w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się niebawem w Biurze Literackim.
WIĘCEJGłos Mai Staśko w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WIĘCEJGłos Mai Staśko w debacie “Krytyka krytyki”.
WIĘCEJGłos Dawida Kujawy w debacie “Krytyka krytyki”.
WIĘCEJRecenzja Mai Staśko towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.
WIĘCEJEsej Mai Staśko, który ukazał się w 2011 roku w gazecie festiwalowej „Poznań Poetów”.
WIĘCEJGłos Mai Staśko w debacie “Biurowe książki roku 2013”.
WIĘCEJEsej Mai Staśko o twórczości Andrzeja Sosnowskiego.
WIĘCEJRecenzja Mai Staśko z książki Imię i znamię Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WIĘCEJEsej Mai Staśko towarzyszący premierze książki dwanaście wierszy w kolorze Krystyny Miłobędzkiej.
WIĘCEJAutorski komentarz Dawida Kujawy do wiersza “#5”
WIĘCEJEsej Mai Staśko towarzyszący premierze książki Furia instynktu Janusza Styczenia.
WIĘCEJSpotkanie autorskie “Być psem i kością poezji” z udziałem Kiry Pietrek, Ilony Witkowskiej i Mai Staśko w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.
WIĘCEJRozmowa Przemysława Rojka z Pawłem Kaczmarskim, towarzyszącą premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
WIĘCEJRecenzja Joanny Orskiej, towarzysząca premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
WIĘCEJSzkic Marty Koronkiewicz i Pawła Kaczmarskiego o poezji Konrada Góry i Szczepana Kopyta, prezentujący antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydaną w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
WIĘCEJSpotkanie autorskie “Polityczna, niepartyjna?” z udziałem Kamili Janiak, Macieja Taranka, Tomasza Bąka i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu literackiego Stacja Literatura 21.
WIĘCEJRecenzja Rafała Gawina, towarzysząca premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku.
WIĘCEJFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Mai Staśko z Jakobe Mansztajnem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJSzkic Marty Koronkiewicz o poezji Jakobe Mansztajna. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Jakobe Mansztajna w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJSzkic Pawła Kaczmarskiego o poezji Kiry Pietrek. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Kiry Pietrek w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Mai Staśko z Kamilą Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Kamili Janiak.
WIĘCEJSzkic Jakuba Skurtysa o poezji Kamili Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Kamili Janiak w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Jakuba Skurtysa z Szymonem Domagałą-Jakuciem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Szymona Domagały-Jakucia.
WIĘCEJSzkic Pawła Kaczmarskiego o poezji Szymona Domagały-Jakucia. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Szymona Domagały-Jakucia w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Mai Staśko z Iloną Witkowską. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJSzkic Moniki Glosowitz o poezji Ilony Witkowskiej. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Ilony Witkowskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Mai Staśko z Piotrem Przybyłą. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJSzkic Marty Koronkiewicz o poezji Piotra Przybyły. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Piotra Przybyły w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Marty Koronkiewicz z Maciejem Tarankiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJSzkic Mai Staśko o poezji Macieja Taranka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Macieja Taranka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Pawła Kaczmarskiego z Tomaszem Bąkiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJSzkic Marty Koronkiewicz o poezji Tomasza Bąka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJSzkic Dawida Kujawy o krytycznej recepcji poezji Tomasza Bąka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKarol Maliszewski, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Dawida Kujawy.
WIĘCEJ