recenzje / ESEJE

Że sensem bycia jest troska

Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa książki Dni powszednie i święta Julii Szychowiak, wydanej w Biurze Literackim 15 października 2018 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Z taki­mi toma­mi zawsze jest pro­blem. Nie bar­dzo wia­do­mo, co moż­na do nich dodać, co jesz­cze napi­sać i jak to zro­bić, żeby nie prze­ga­dać spra­wy. Tekst kry­tycz­ny w takim przy­pad­ku naj­bar­dziej dosad­nie odczu­wa swo­ją nie­współ­mier­ność wobec poetyc­kie­go mate­ria­łu, na któ­rym przy­szło mu żero­wać. Zba­cza w inne stro­ny, zaczy­na roz­wo­dzić się nad kon­tek­sta­mi, zja­wi­ska­mi i ewo­lu­cją form lite­rac­kich. W ramach tej mowy-tra­wy wspo­mnę więc tyl­ko, że mini­ma­li­zmów u nas dosta­tek, a ostat­nio wyra­sta­ją jak grzy­by po desz­czu i nawet nie­któ­rym z nich uda­je się prze­su­nąć w śro­dek poetyc­kie­go obie­gu, tzn. do waż­nych nagród i gustów czo­ło­wych gre­miów. Na począt­ku lat dzie­więć­dzie­sią­tych moż­na było mówić wła­ści­wie tyl­ko o jed­nej ścież­ce, do dziś aktu­al­nej i wyzna­cza­ją­cej jakiś punkt odnie­sie­nia: o odkry­tej ponow­nie przez „bru­Lion” i pod­trzy­ma­nej przez BL fascy­na­cji poezją Kry­sty­ny Miło­będz­kiej (gdzieś na hory­zon­cie maja­czy­ło jesz­cze poszu­ki­wa­nie wschod­nich minia­tur za spra­wą Cze­sła­wa Miło­sza czy byłych nowo­fa­low­ców). To w jej cie­niu zaczy­na­ła Julia Szy­cho­wiak pisać wier­sze, podob­nie skon­den­so­wa­ne, podob­nie reto­rycz­ne i osob­ne, do dziś pozo­sta­ją­ce jakoś na boku wobec wize­run­ku medial­ne­go autor­ki jako „face­bo­oko­wej pod­słu­chi­wacz­ki codzien­no­ści i rela­cji rodzin­nych” oraz wobec jej aneg­do­tycz­no-neu­ro­tycz­nej pro­zy Całe życie z moim ojcem (2016), któ­ra spo­tka­ła się ze spo­rym uzna­niem (podob­nie jak wyda­ne póź­niej, rów­nie neu­ro­tycz­ne Życie Adel­ki Ade­laj­dy Tru­ściń­skiej).

Ale mia­ło być naj­pierw o mini­ma­li­zmach. Po Miło­będz­kiej mamy zatem nagra­dza­ne­go Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, któ­re­go ostat­nie tomy dostą­pi­ły naj­wyż­szych lau­rów, zasłu­że­nie zresz­tą. Na prze­ciw­nym bie­gu­nie znaj­dzie­my iro­nicz­ne­go mini­ma­li­stę Dar­ka Fok­sa, któ­ry swo­imi języ­ko­wy­mi kli­sza­mi, wyci­na­ny­mi z róż­nych obie­gów, zdo­łał napi­sać już chy­ba całą histo­rię kina, poezji i popkul­tu­ry (dla drwa­li i dla kosy­nie­rów). W młod­szym poko­le­niu doce­ni­li­śmy już co naj­mniej dwie mini­ma­list­ki: Nata­lię Malek, któ­ra Kor­dem odkry­ła coś zupeł­nie nowe­go, obce­go naszej dyk­cji, jak­by spleść anglo­sa­ski ima­gizm z peipe­row­skim roz­kwi­ta­niem, oraz Ilo­nę Wit­kow­ską, na któ­rej krót­kie for­my z nagie­go życia we wszel­kich prze­ja­wach nie mam dobrej nazwy w kil­ku sło­wach. A jeśli wziąć pod uwa­gę Poemat filo­zo­fu­ją­cy Edy Ostrow­skiej z ostat­nie­go roku, liczą­cy nie­wie­le ponad pięć­set słów, oraz wro­cław­skie tomy Kla­ry Nowa­kow­skiej, uzy­ska­my wie­le odręb­nych wizji tego, jak i po co reali­zo­wać we współ­cze­snej poezji postu­lat oszczęd­no­ści słów i emo­cjo­nal­nej powścią­gli­wo­ści.

Szy­cho­wiak naj­bli­żej jest oczy­wi­ście do Miło­będz­kiej i Nowa­kow­skiej. To wciąż poezja codzien­no­ści, uważ­nie wsłu­chu­ją­ca się w ota­cza­ją­cy świat, pie­lę­gnu­ją­ca detal, ale też rów­nie wie­le uwa­gi poświę­ca­ją­ca wąt­pią­ce­mu w sie­bie „ja”. Zacznę jed­nak od opra­wy gra­ficz­nej, bo każ­dy tom mini­ma­li­stycz­ny jest na swój spo­sób arte­fak­tem (Uli­ca sło­wiań­ska była sza­rym, ręcz­nie szy­tym bru­lio­nem, Kord to poetyc­ko-foto­gra­ficz­na koope­ra­ty­wa, Susza nawią­zy­wa­ła sty­li­sty­ką do arcy­dzieł edy­tor­skich Gal­li­mar­da, a Poemat filo­zo­fu­ją­cy… cóż, sprawdź­cie Pań­stwo sami). Tomo­wi Szy­cho­wiak towa­rzy­szy kon­se­kwent­na czerń gra­fik, rów­nie mini­ma­li­stycz­nych, co same wier­sze (skrom­niej się chy­ba już wydać tego nie dało, co sta­no­wi miłą odmia­nę od Intra i uda­ny powrót do cza­sów Wspól­ne­go języ­ka czy Po sobie). Z począt­ku poja­wia­ją­ce się na pierw­szych stro­nach pro­sto­ką­ty mecha­nicz­nie zin­ter­pre­to­wa­łem jako okna wie­żow­ca, w któ­rym zga­szo­no świa­tło, jak w wiel­kim, miro­no­wym mrów­kow­cu. W kolej­nych obra­zach figur jest jed­nak coraz mniej, aż do zupeł­ne­go roz­pro­sze­nia w kil­ku (sied­miu) polach, któ­re wciąż opie­ra­ją się bie­li stro­ny. I wte­dy pomy­śla­łem o czymś innym: tablicz­ce cze­ko­la­dy, kost­kach, któ­re kolej­no, dość przy­pad­ko­wym ruchem, wycią­ga­my ze sre­ber­ka. Zna­cie Pań­stwo te sta­re kalen­da­rze adwen­to­we, któ­re mia­ły ukry­te pod data­mi cze­ko­lad­ki? Co praw­da pól jest u Szy­cho­wiak aż 42 i nie mam poję­cia, czy coś kry­je się za magią liczb z poszcze­gól­nych obraz­ków, ale sko­ja­rze­nie pozo­sta­je obo­wią­zu­ją­ce (a może czy­tam je w złą stro­nę i jest to raczej sześć tygo­dni, kart­ki wyrwa­ne z kalen­da­rza, uło­żo­ne na pła­skiej powierzch­ni stro­ny, jak suge­ro­wać by mogła okład­ka?).

Dni powsze­dnie i świę­ta, zapo­wia­da­ne wcze­śniej zwy­kle jako Dni powsze­dnie, świę­ta, to tom-kalen­darz, uwol­nio­ny jed­nak od typo­wych prak­tyk dato­wa­nia, odli­cza­nia, wska­zy­wa­nia na kon­kre­ty czas i w ten spo­sób aktu­ali­zo­wa­nia poezji w tryb dzien­ni­ka. Nic z tego, co Jacqu­es Der­ri­da napi­sał w słyn­nym Szib­bo­le­cie przy oka­zji wier­szy Pau­la Cela­na na temat daty nie ma tu zasto­so­wa­nia. A jed­nak jest w tomie Szy­cho­wiak coś prócz tytu­łu, co spra­wia, że upływ cza­su pozo­sta­je tu geo­me­trycz­nie roz­pi­sa­ny na płasz­czy­znę, ujarz­mio­ny i uję­ty w sche­mat, że nie spusz­cza­my z nie­go wzro­ku. Może to wła­śnie cha­rak­te­ry­stycz­na dla poet­ki manie­ra śle­dze­nia drob­nych odkształ­ceń w codzien­no­ści, fał­dek na rytu­al­nej struk­tu­rze dnia? Język i wyobraź­nia uru­cha­mia­ją tu klu­czo­wy mecha­nizm odróż­nie­nia (się), wyszu­ku­ją drob­ny błąd, zgrzyt, ana­ko­lut, i zaczy­na się cele­bra­cja nie­przy­sta­wal­no­ści poetyc­kie­go „ja” do świa­ta, do innych ludzi, wresz­cie do same­go aktu pisania/mówienia. To „odróż­nie­nie” to zara­zem alie­na­cja, któ­rą neu­ro­tycz­ny pod­miot Szy­cho­wiak cały czas odczu­wa w prze­strze­ni miej­skiej, w domu, w pra­cy, jak i dowar­to­ścio­wa­nie wła­snej odręb­no­ści, dzię­ki cze­mu zacho­wu­je on pra­wo gło­su, wer­ba­li­zo­wa­nia doświad­czeń w ich naj­mniej­szej, naj­bar­dziej krzą­ta­czej nawet i cze­pial­skiej for­mie. Intro (2014) koń­czył dobry, zysku­ją­cy na aktu­al­no­ści tekst „[Jeste­śmy]”, dedy­ko­wa­ny Tom­ko­wi Puł­ce:

Jeste­śmy
tu i teraz moc­no sko­mu­ni­ko­wa­ni,
jak rzę­sy na powierzch­ni.

Z wier­szem kore­spon­do­wał w książ­ce obraz wpa­trzo­nych w sie­bie gałek ocznych, pozba­wio­nych rzęs. Weź­my pod uwa­gę, że Szy­cho­wiak doko­na­ła tu prze­chwy­ce­nia wła­sne­go, bar­dziej roz­bu­do­wa­ne­go tek­stu „Wpław” z tomu Po sobie, by napi­sać o nie­obec­no­ści, o komu­ni­ka­cji już nie­moż­li­wej, w tych kil­ku sło­wach kon­den­su­jąc para­dok­sy naszej spek­ta­ku­lar­nej „kul­tu­ry obec­no­ści”: poświad­cza­nie przez widze­nie, pra­gnie­nie bycia czy­stym spoj­rze­niem (od oświe­ce­nia po feno­me­no­lo­gię per­cep­cji), potem nie­co roz­pacz­li­we poszu­ki­wa­nia ucie­le­śnio­ne­go spoj­rze­nia, wresz­cie zupeł­nie nie­moż­li­wą paru­zję widze­nia. Czym­że jest bowiem ta „moc­na komu­ni­ka­cja” rzęs na powierzch­ni? Rzęs na powierzch­ni oka? To zakłó­ce­nie, tak cha­rak­te­ry­stycz­ne dla poezji Puł­ki, nie­przy­sta­ją­cej zresz­tą do wier­szy samej Szy­cho­wiak. Rzę­sy na powierzch­ni wody? A więc splo­tu roślin­ne­go? Wów­czas trze­ba uznać (za zde­kon­tek­stu­ali­zo­wa­nym wier­szem z debiu­tu), że uży­wa­na zwy­kle for­ma nie­po­li­czal­na „ta rzę­sa” ustę­pu­je potrak­to­wa­niu każ­dej rośli­ny z osob­na, jako „tych rzęs”, tych poszcze­gól­nych, spla­ta­ją­cych się ist­nień, któ­re z racji swo­jej kru­cho­ści, ulot­no­ści i nie­istot­no­ści ujmo­wa­ne są zwy­kle jako zbiór.

Z nowym tomem jest podob­nie: to z jed­nej stro­ny poszu­ki­wa­nie połą­czeń (wspól­ny język), a z dru­giej świę­to roz­dzie­le­nia. Widze­nie, obser­wo­wa­nie i pod­glą­da­nie ma u Szy­cho­wiak cha­rak­ter soma­tycz­ny, jak­by było prze­dłu­że­niem ukła­du ner­wo­we­go. Każ­dy wiersz jest jed­nak koń­cem, skoń­czo­ną forem­ką, oddzie­lo­ną od resz­ty, wyizo­lo­wa­ną wbrew wszyst­kie­mu, zupeł­nie jak poetyc­kie „ja” autor­ki. Wspo­mnia­ne powy­żej prze­ci­na­nie się porząd­ków codzien­no­ści (i odświęt­no­ści) z widze­niem (jako oddzie­le­niem oraz poszu­ki­wa­niem wyj­ścia poza nie) sygna­li­zu­je już pierw­szy z tek­stów „Nie­dzie­la han­dlo­wa”, z puen­tą: „Oczy ludzi za mną patrzą razem ze mną”. Para­doks nie­dzie­li spę­dza­nej w mar­ke­cie to zara­zem para­doks bycia sobą pośród ludzi („sto­ją za mną ludzie/ i sto­ją przede mną”), bycia poje­dyn­czym spoj­rze­niem, wysta­wia­ją­cym się na ogląd i oglą­da­ją­cym innych w wiel­kim spek­ta­klu gale­ryj­ne­go wnę­trza, stwo­rzo­ne­go spe­cjal­nie na potrze­by kapi­ta­li­stycz­nej eks­po­zy­cji towa­rów (i ludzi jako towa­rów). Z tej banal­nej sytu­acji, do któ­rej wszy­scy wszak przy­wy­kli­śmy, wyła­nia­ją się jed­nak zabu­rze­nia, ele­men­ty nie­zwy­kło­ści. Na mia­no takie­go zasłu­gu­je już stwier­dze­nie „odpo­czy­wam na rucho­mych scho­dach”, niby oczy­wi­ste (od tego prze­cież są, żeby odpo­cząć na nich od wcho­dze­nia i scho­dze­nia), ale jed­nak dzi­wacz­ne, ska­zu­ją­ce pod­miot kon­tem­plu­ją­cy rze­czy­wi­stość z taką skru­pu­lat­no­ścią na osob­ność. To sta­ła cecha boha­ter­ki wier­szy Szy­cho­wiak: odsta­wa­nie od tłu­mu, wyła­my­wa­nie się z bez­re­flek­syj­ne­go porząd­ku dnia i puen­to­wa­nie odręb­no­ścią rów­nie bez­re­flek­syj­nych rytu­ałów świąt.

Jeste­śmy w kró­le­stwie wzro­ku, w wiel­kim spek­ta­klu patrze­nia i oce­nia­nia, a jed­nak „za mną” zmie­nia się dzię­ki jed­nej liter­ce w „ze mną”. Tu wła­śnie tkwi siła tej poezji, jej moc uogól­nie­nia, roz­sze­rze­nia per­spek­ty­wy i uni­wer­sa­li­zo­wa­nia. Pod­sta­wo­wy ruch tych wier­szy odczu­wam wła­śnie jako napię­cie mię­dzy jed­nost­ką i wie­lo­ścią, jako nie­chęt­ne poszu­ki­wa­nie wspól­no­ty w tym, co z defi­ni­cji sepa­ru­je: we wła­snym „ja”, wła­snym języ­ku, w spoj­rze­niu i w reflek­sji, skie­ro­wa­nej do wnę­trza. Krót­kie omó­wie­nie, poświę­co­ne Wspól­ne­mu języ­ko­wi, Paweł Kozioł traf­nie zaty­tu­ło­wał „Schwy­ta­na w spojrzenia”[1]. Roz­pra­wiw­szy się wcze­śniej z pod­mio­to­cen­trycz­ną teo­rią Harol­da Blo­oma, war­szaw­ski kry­tyk wyko­rzy­stał inną pro­po­zy­cję (Jana Potkań­skie­go) i roz­wa­żał napię­cia, jakie wyge­ne­ru­je pod­mie­nie­nie „sil­ne­go gło­su” na „wzrok”. Wcze­sne tomy Szy­cho­wiak spraw­dza­ły się w takiej opty­ce, stwa­rza­jąc pro­duk­tyw­ne nad­dat­ki na linii oglą­da­nie-wysta­wia­nie się na spoj­rze­nie. Powra­ca­jąc do tytu­łu tam­te­go szki­cu, może­my zało­żyć, że autor­ka jest oczy­wi­ście nadal „uwię­zio­na w spoj­rze­niach”, ale też sama tych spoj­rzeń szu­ka, sama je wysy­ła, pró­bu­jąc w ten spo­sób nawią­zy­wać rela­cje z inny­mi. Teo­ria Blo­oma, czy raczej jego wybit­na opo­wieść o lite­rac­kich ago­nach, nie jest jed­nak zupeł­nie chy­bio­na wzglę­dem naj­now­szej poezji, jeśli w roli mistrzyń obsa­dzi­my star­sze poet­ki, z Miło­będz­ką na cze­le. Autor Lęku przed wpły­wem nie zakła­dał chy­ba, że jego agon może się odby­wać po kądzie­li, bo swo­ją kon­cep­cję roz­bu­do­wy­wał na grun­cie roman­tycz­nych poje­dyn­ków i tak też – w kate­go­riach tra­gicz­ne­go roman­su – opo­wie­dział. Jeśli jakiś rodzaj pro­duk­tyw­ne­go ago­nu miał miej­sce w przy­pad­ku Szy­cho­wiak, to poniż­sze zesta­wie­nie dwóch tek­stów poka­zu­je, jak odda­li­ła się ona od mini­ma­li­zmu autor­ki Ana­gli­fów na rzecz wła­sne­go, intro­wer­tycz­ne­go pisa­nia. Przy­ta­czam „Sie­dem dni” (kolej­ny „wiersz kalen­da­rzo­wy”) w cało­ści:

Opusz­cza­ne, gubio­ne krok po kro­ku, zwy­czaj­ne
ludz­kie spra­wy.

Two­je i moje, prze­ły­ka­ne, odry­wa­ją­ce się od języ­ka
od wie­czo­ra do świ­tu.

To, co z nas wypeł­za, nie wró­ci
mar­twe nie zakwi­ta

Ostat­ni wers to zno­wu powtó­rze­nie, cytat z samej sie­bie. Przy­po­mnij­my zatem „Docho­dze­nie” z Po sobie:

Mówie­nie nas tłu­ma­czy z ciszy pozo­sta­łych,
śmiech prze­cho­dzi w kaszel, świt wyje

w gar­dle, sam sie­bie poły­ka,
języ­ku, mkniesz! Dokąd? Mam mówić?

To, co z nas wypeł­za, nie wró­ci. Mar­twe
nie zakwi­ta.

Zależ­ność mię­dzy tymi dwo­ma tek­sta­mi jest jak zależ­ność mię­dzy rzęsą/rzęsami z koń­czą­ce­go Intro wier­sza „[Jeste­śmy]” i wcze­śniej­sze­go „Wpław”. Dzie­sięć lat minę­ło mię­dzy publi­ka­cją obu tek­stów, ale wciąż łączy je budo­wa, a zwłasz­cza ten ostat­ni dys­tych, z nie­co ina­czej posta­wio­ną prze­rzut­nią. Daw­niej­szy wiersz był bar­dziej auto­te­ma­tycz­ny, bar­dziej przy­po­mi­nał typo­we dla Miło­będz­kiej dzi­wie­nie się akto­wi języ­ko­we­mu, pró­bę ujmo­wa­nia myśli na gorą­co, a struk­tu­rą pytań reto­rycz­nych i wykrzyk­nień naśla­do­wał wręcz Imie­sło­wy. W „Sied­miu dniach” z autor­ki Ana­gli­fów pozo­sta­ło tyl­ko „gubie­nie” i „opusz­cza­nie”, wię­cej nato­miast wtar­gnę­ło codzien­no­ści, a więc tytu­ło­wych dla tomu „dni powsze­dnich”. Ostat­nia prze­rzut­nia istot­nie zmie­nia też akcent: wów­czas posta­wio­ny na to, co mar­twe, teraz na to, co nie wra­ca.

Moż­na zresz­tą odnieść wra­że­nie, że to, co nie wra­ca, jakiś rodzaj doświad­cze­nia utra­ty i świa­do­mo­ści tego, nazna­czy­ły całe Dni powsze­dnie i świę­ta. Kon­tem­pla­cja cza­su ma w tomi­ku Szy­cho­wiak wyraź­ną ska­zę: jest opie­ra­niem się melan­cho­lii, a nie afir­ma­cją teraź­niej­szo­ści. Upły­wa­nie dni ujaw­nia się w kolej­nych powro­tach: dni tygo­dnia („Tam­te dni”), dni uro­dzin („32 jesie­nie moje­go życia”, „11 kwiet­nia”), powro­ty do domu („Wto­rek lub pią­tek”, „Tani ponie­dzia­łek”), powro­ty do miejsc lub do wspo­mnień („Żni­wa”, „[Byłam z kobie­ta­mi i z męż­czy­zna­mi]”, „[Co roku szli­śmy przez pola kuku­ry­dzy]”), nawro­ty codzien­nych czyn­no­ści. Daw­no nie czy­ta­łem tomu tak sku­pio­ne­go na nie­za­wi­nio­nym, auto­ma­tycz­nym powtó­rze­niu; powtó­rze­niu, na któ­re nie mamy wpły­wu, któ­re odby­wa się nie­za­leż­nie od nas, ale uświa­da­mia nam nie­od­wra­cal­ny upływ cza­su.

Dni powsze­dnie i świę­ta są mniej oni­rycz­ne niż pierw­sze tomy Szy­cho­wiak, mniej sur­re­al­ne na spo­sób cha­rak­te­ry­stycz­ny dla „wyzwo­lo­nej wyobraź­ni” i naszej poezji prze­ło­mu wie­ków. Mniej opo­wia­da się o snach (przez co tra­ci jed­nak poet­ka nie­wąt­pli­wy walor, jakim były nie­ocze­ki­wa­ne juk­sta­po­zy­cje, zesta­wie­nia nie­pa­su­ją­cych do sie­bie ele­men­tów), a wię­cej o życiu, mniej też pozwa­la się na egzal­ta­cję i sen­ty­men­ta­lizm. To przy­ziem­ność tego tomu sta­je się nośni­kiem zna­czeń. I dobrze, czy­tam go bowiem jako świa­dec­two lirycz­ne­go intro­wer­ty­zmu, któ­ry mimo wszyst­ko poszu­ku­je wspól­no­ty, pró­bu­je nawią­zy­wać rela­cje, cele­bru­je rodzin­ność i przy­jaź­nie. Czy­tam go mię­dzy dwo­ma minia­tu­ra­mi, któ­re dzia­ła­ją tyl­ko dzię­ki swo­im tytu­łom – „Piszę ten wiersz lata­mi”: „Nie mam początku,/ nie mam koń­ca”, oraz „Wier­szem o miło­ści”: „jesz­cze piszę”. Te dwa­dzie­ścia pięć skrom­nych tek­stów ma wpi­sa­ną w sie­bie zasta­na­wia­ją­cą roz­pię­tość cza­so­wą (począ­tek i koniec, naro­dzi­ny poet­ki i to, co będzie po jej śmier­ci), wygry­wa­ną dosko­na­le mię­dzy tym, co powra­ca jako skoń­czo­ne, a więc mar­twe, porzu­co­ne, zbęd­ne jak sam wiersz, a tym, cze­mu autor­ka nie pozwa­la wybrzmieć i dobiec koń­ca: żywe, wspo­mi­na­ne, uży­wa­ne, „jesz­cze pisa­ne” i „jesz­cze kocha­ne”, z zacho­wa­ną szan­są na inne zakoń­cze­nie. Ta ambi­wa­len­cja cza­sów „doko­na­ne­go” i „nie­do­ko­na­ne­go” to, obok gry spoj­rze­nia­mi, a więc spo­strze­że­nia­mi i prze­ocze­nia­mi, naj­bar­dziej poru­sza­ją­ce filo­zo­ficz­nie wąt­ki Dni powsze­dnich i świąt. Poza nimi jest jesz­cze cała resz­ta – to, co po pro­stu dane, codzien­ne, nie­wy­ma­ga­ją­ce kry­tycz­ne­go śledz­twa, i to, co lirycz­nie nad­da­ne, poru­sza­ją­ce, otwar­te, jak w final­nym geście ręki, się­ga­ją­cej po her­ba­tę:

Przy­jeż­dżam do niej, żeby jej przy­po­mnieć,
że jestem. Od razu idzie zapa­rzyć her­ba­tę,

gdy wycho­dzi z kuch­ni, nie pamię­ta, dla kogo jest dru­ga szklan­ka.
Wycią­ga do mnie rękę i się­ga po pamięć.

(„Wto­rek lub pią­tek”)


Przy­pi­sy:
[1] Paweł Kozioł, Prze­rwa­ne pro­ce­sy, War­sza­wa 2011.

O autorze

Jakub Skurtys

Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).

Powiązania

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 30 Marlena Niemiec

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Trzy­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dzie­więt­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Sie­dem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pięt­na­sy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek Rosiński

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Jakubiak

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Hooked

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki fuzja bor­do Karo­li­ny Kapu­sty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek Gromadka

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin Mokry

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Sałdecka

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Przyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki cierp­kie Mar­le­ny Nie­miec, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sześćdziesiąt na sześćdziesiąt

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Posło­wie Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (3)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­cia część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (2)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dru­ga część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Let the right one in

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Oli Lewan­dow­skiej-Ferenc, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira Pietrek

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Spektralne linie, solarne pasma

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Patric­ka Leftwi­cha, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska

nagrania / stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał Mytnik

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Nie chcę śpiewać pieśni

wywiady / o książce Jakub Skurtys Julek Rosiński

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jul­kiem Rosiń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki stresz­cze­nie pie­śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław Jurczak

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska

nagrania / stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Koszmary Sinéad O’Connor

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Zofii Kil­jań­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz

nagrania / stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub Skurtys

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta Sokołowska

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Doktor Marlow i Pan Kurtz

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Meska­li­na i muzy­ka Hen­rie­go Michaux w prze­kła­dzie Jaku­ba Korn­hau­se­ra i Wacła­wa Rapa­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Tętent spalonej awangardy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Bar­to­sza Hory­zy, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Podomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Niepokalanie początku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

O tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Pieśni niewinności i doświadczenia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Aga­ty Puwal­skiej haka!, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Bezsilność i drżenie

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Utra­ta, któ­ra zosta­nie wyda­na w Biu­rze Lite­rac­kim 22 lute­go 2021 roku.

Więcej

Wiersz niejedno zniesie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Klasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Wyspa na Księ­ży­cu Wil­lia­ma Bla­ke­’a, świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem Mir­jo­lu­ba Todo­ro­vi­cia, Kie­lich upo­je­nia Oto­na Župa­nči­ča oraz Skó­ra byka Salva­do­ra Espriu z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Jakub Korn­hau­ser, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Orskiej i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nowe języki poezji

nagrania / stacja Literatura Jakub Skurtys

Zapis dys­ku­sji „Nowe języ­ki poezji” pro­wa­dzo­nej przez Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Przyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rado­sła­wa Jur­cza­ka Zakła­dy holen­der­skie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Posłowie: O nadziei

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2020, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Serdeczny złotnik świata

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun- Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Krótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Dziwny żywot kronikarza

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere Cal­der­sa, w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lip­ca 2019 roku.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Koniec antropocenu

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Ani­ma­lia Anny Ada­mo­wicz, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Kinkyway

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 kwiet­nia 2018 roku.

Więcej

Chiazm, czyli przepaść

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Raport wojen­ny Aga­ty Jabłoń­skiej, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Radość filatelisty

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

I wszystkie długi zostaną spłacone

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 6 mar­ca 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 31 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Stronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybie­ga­nie z raju (2006–2012) Toma­sza Puł­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Ja, stróż latarnik

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 26 lip­ca 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 17 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Zmęczony burz szaleństwem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Gazowana cykuta

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Jemioło

Roz­mo­wa Pio­tra Jemio­ły z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Czarna magia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na w wybo­rze Jac­ka Guto­ro­wa, wyda­nej 8 listo­pa­da 2012 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Pio­trem Maty­wiec­kim.

Więcej

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa o poezji Kami­li Janiak. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Szy­mo­nem Doma­ga­łą-Jaku­ciem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kąt zaangażowania

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O formę, czyli wszystko

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zmar­twych­wsta­nie ptasz­ka Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

„To się tylko tak mówi”, czyli Nocne życie Bohdana Zadury

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

„Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans”

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki poems Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Od obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009) Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Nieskończenie długi poemat poza słowami

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Zdar­te okład­ki roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

Dni powszednie i święta

nagrania / stacja Literatura Julia Szychowiak

Czy­ta­nie z książ­ki Dni powsze­dnie i świę­ta z udzia­łem Julii Szy­cho­wiak w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Dni powszednie i święta (2)

utwory / zapowiedzi książek Julia Szychowiak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Dni powsze­dnie i świę­ta Julii Szy­cho­wiak, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Dni powszednie i święta (1)

utwory / zapowiedzi książek Julia Szychowiak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Dni powsze­dnie i świę­ta Julii Szy­cho­wiak, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej