Przepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt
Antonina Tosiek
Marcin Podlaski
Antonina M. Tosiek rozmawia z Marcinem Podlaskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
Antonina M. Tosiek: Zacznijmy od pytania, które docelowo ma sprowokować Cię do opowiedzenia paru słów wstępu o sobie. Jakim niezaspokojonym sadystą trzeba być, żeby stwierdzić, że doskonałym planem na karierę zawodową jest nauczanie największego koszmaru i horroru wszystkich studentów polonistyki – języka staro-cerkiewno-słowiańskiego? No, tłumacz się!
Marcin Podlaski: Z SCSu wyskillowałem się właśnie dlatego, że to był koszmar. Kilka dni przed początkiem roku akademickiego 2013/2014 doniesiono mi, że taki przedmiot istnieje i że to siekiera. Ponieważ do tamtej pory byłem strasznym olewacjuszem nauki, a w liceum praktycznie się nie uczyłem (dodam, że na studia wykopali mnie rodzice, bo wcale nie chciałem iść), postanowiłem coś zrobić, żeby mnie z tych studiów po miesiącu nie wywalili. Wypożyczyłem więc skrypt do SCSu – i zbaraniałem. Nie rozumiałem absolutnie nic. Godzinami ślizgałem się wzrokiem po tych samych stronach. Ale jednocześnie narodziła się pewna fascynacja. Uparcie próbowałem pojąć tę enigmę i w końcu zacząłem coś łapać. Dość szybko stałem się ziomkiem od SCSu, najpierw jako najlepszy student z tego przedmiotu na roku (jeszcze w pierwszym semestrze pomagałem koleżankom i kolegom), potem jako korepetytor. Moja działalność naukowa, od licencjatu po magistra, również opierała się w jakimś stopniu na SCSie jako najstarszym literackim języku Słowian – zajmowałem się bowiem najpierw imiesłowami słowiańskimi, a później semantycznymi funkcjami datiwu w językach północnosłowiańskich. Skończyło się na tym, że teraz, na I roku doktoratu, mam przyjemność prowadzić zajęcia z SCSu i jaram się tym jak kościoły w Norwegii. Ale dość o SCSie, bo widzę, że przysypiasz. Proszę następne pytanie.
Do wierszy zatem! Zestaw, który przesłałeś bezpośrednio przed naszą rozmową, to już trzecia wersja Trzystu cytryn do trzeciej potęgi tygrysa, jaką dane mi było przeczytać. Wiersze, które poznałam w Siennej, składały się na zupełnie inny zbiór. Mam wrażenie, jakby Twoje teksty były nieustannie w drodze, w procesie przepoczwarzania. Dążysz do jakiejś formy doskonałej czy po prostu często ulegasz nowym inspiracjom?
Zdecydowanie to pierwsze. Mam manię na punkcie perfekcyjności tego, co robię, i nie chodzi tu tylko o poezję, choć w poezji uwidacznia się to najbardziej. Nie potrafię za przeproszeniem wysrać wiersza i spuścić go w publicznej toalecie sztuki; muszę cyzelować, poprawiać, wyrzucać, zastępować. Nie mam oporów przed wywaleniem z zestawu naprawdę dobrych, nawet nagradzanych utworów, jeśli kłócą mi się z koncepcją tomu. Masz zatem absolutną rację, moje teksty ciągle dojrzewają, są ‒ jak to ładnie ujęłaś ‒ w procesie przepoczwarzania.
Motto, które patronuje zbiorowi – ,,Wypowiedź schizofrenika’’, to strzał bardzo precyzyjnie określający specyfikę wierszy i pozycję, którą proponujesz czytelnikowi, by wobec nich przyjął. Pewnie wyjdę na totalną ignorantkę w dziedzinie ‘obsesje i zaburzenia’, ale nie odnalazłam jego źródła – przyszedłbyś z pomocą?
Oczywiście. Przyznam, że nie chcę zdradzać jego pochodzenia pod cytatem dlatego, że źródło jest boleśnie banalne, jeśli zna się dzieje fascynacji poetów schizofrenią, o czym pisał Karol Maliszewski w świetnej książce Po debiucie: dziennik krytyka. Tym źródłem jest oczywiście Schizofrenia Antoniego Kępińskiego. Co mnie jednak łączy z Kępińskim, to – obok tytułu trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa, również pochodzącego z wypowiedzi schizofrenika zawartej w tej książce – wyłącznie ten cytat, który przeczytałem kilka lat temu, a który zrobił na mnie tak potężne wrażenie, że przyrzekłem sobie umieścić go w moim tomie. W dociekaniach na temat języka i mowy osób chorych na schizofrenię opieram się na wielu źródłach, ale zupełnie nie na Schizofrenii Kępińskiego, ponieważ nie znalazłem w niej inspiracji stricte poetyckich, a jedynie bodziec do zgłębiania tej choroby.
Kontynuując maniakalno-obsesyjny wątek Trzystu cytryn…, kreowani bohaterowie ulegają najrozmaitszym paranojom i obsesjom. Poszerzasz dla nich perspektywę wiersza, mnożysz tropy i ścieżynki, w których łatwo się zagubić. Co wers podajesz czytelnikowi inne wytyczne. Czy to właśnie taka Twoja obsesja w pisaniu? Użyłeś kiedyś tego słowa, charakteryzując swoje wiersze, więc nie wymigasz się od odpowiedzi.
Tutaj wkraczamy na grząski grunt, a odpowiedź będzie niestety długa. Nie chciałbym się ośmieszyć kultywowaniem mitu poezji natchnionej, jednak trudno mi w odpowiedzi na Twoje pytanie nie wspomnieć o tym, jak wygląda mój proces twórczy. Poznawszy dogłębnie, nie w teorii, ale przede wszystkim w praktyce, myśl i mowę schizofreniczną, zauważyłem u siebie po pewnym czasie, że jeśli włączę w moim mózgu przycisk on, potrafię myśleć i mówić w podobny sposób. Siadając do pisania tekstu przeznaczonego do cytryn, odpalam ten włącznik i staję się zupełnie inaczej percypującym świat człowiekiem. Staję się świadomym schizofrenikiem, odbieram rzeczywistość tak, jak osoba chora i wypowiadam się schizofatycznie jako podmiot dotknięty psychozą. Tworzenie wierszy do cytryn różni się diametralnie od całego mojego wcześniejszego pisania. To jest czyste szaleństwo, nieprzemyślane i niewycyzelowane, dopóki nie ochłonę i nie spojrzę na tekst schłodzonym okiem. Co do mnożenia tropów, ścieżek i ogólnego rozpiździelu, odpowiem danymi – według analiz składniowych wypowiedzi schizofatyczne charakteryzują się zaburzoną łączliwością składniowo-zdaniową wyrazów wewnątrz zdania; zdarza się, że konotacja linearna jest podyktowana wyłącznie podobieństwem brzmienia. Niektórzy sądzą, że za brak spójności, zmiany modulacyjne czy zmiany tematu w wypowiedziach schizofreników paranoidalnych odpowiada pojawienie się dodatkowych „interlokutorów” w postaci omamów słuchowych. Wypowiedź z jednej strony kierowana jest „na zewnątrz”, z drugiej – „do wewnątrz”. Mam nadzieję, że to wyjaśnia w przynajmniej pewnym stopniu dezintegracyjną naturę moich wierszy.
No dobra, to, że jesteś językoznawczo-diachronicznym zwyrodnialcem już ustaliliśmy. Nie unikniemy więc pytania o język-tworzywo. W „echolaliach” pozwalasz sobie na najbardziej bezpardonowe gniecenie języka; rozczłonkowujesz, zszywasz, obśmiewasz. To Twoja strategia na odnalezienie swojej językowej specyfiki? Szukasz w wierszach tych „dwunastu języczników”?
Trafna uwaga z tym obśmiewaniem, choć nie do końca. Z jednej strony rzeczywiście irytuje mnie naiwne etymologizowanie, i to wcale nie ludowe, ale naukowe, gdzie niekiedy usilne analizy dotykają levelu absurdu i wtedy chce mi się śmiać w głos. Z drugiej strony, ponieważ język stanowi narzędzie interpretacji świata, a raczej: język kreuje naszą interpretację świata, zaburzony podmiot echolalii nie jest w stanie odróżnić prawdy od fikcji, opiera się na najprostszych skojarzeniach, które prowadzą go do niezwykłych wniosków. Co ważne, stan euforii towarzyszący tym niesamowitym odkryciom, wywołuje poczucie wielkiej misji, a w konsekwencji – bycie obiektem rozgrywek potężnych graczy „na górze”.
Wiele w tym zestawie brutalności, wykrzywień i okrucieństwa, przynajmniej w warstwie wierzchniej wierszy. Oblepiasz je grubą warstwą brudu. Żeby do nich wejść, trzeba ją ponacinać. A co pod krwawym cięciem? Co chciałbyś, żeby zostało tam znalezione, przeczytane?
Wolę, żeby czytelnik sam dochodził do sedna, jednak nie zaszkodzi, jeśli co nieco ujawnię: mój tom to historia dubeltowa – historia zarazem choroby i języka. Można tę książkę czytać dwojako. Po pierwsze swój głos oddałem osobie chorej na schizofrenię. Tom planuję jako podróż przez chorobę, dlatego jej natężenie będzie się zmieniać, co k sożaleniju nie jest dostatecznie widoczne w zestawie, który wybrałem do antologii. Z drugiej strony, mój tom będzie podróżą przez język. Chcę pokazać, że dziś, w dobie degradacji znaczeń słów i aktów mowy, każdy z nas może stać się schizofrenikiem, niemogącym sobie poradzić z językową próżnią, z niezdolnością do interpretowania świata za pomocą języka, który utracił przypisywaną mu niegdyś moc wyjaśniającą.
Rozcinam – wchodzę. Także w formalne zawiłości i wielostopniowe struktury, które tworzysz. Bardzo wiele uwagi poświęcasz rozwiązaniom edytorskim swoich tekstów. Co przychodzi do czego? Treść do formy czy odwrotnie?
Bardzo dbam o dźwięk. Muzyce słowa dyktuję formę. Pisząc wiersze, słyszę je i muszę tak rozwiązać rzecz graficznie, by palce czytelnika same wiedziały, jak grać na klawiszach. Natomiast jeśli chodzi o poziome kreski w funkcji pauz, przejąłem je z zapisów wywiadów psychiatrycznych ze schizofrenikami.
Czytając Trzysta cytryn… nasuwają mi się skojarzenia związane z tradycją literacką polskich futurystów, w szczególności tych krakowskich, ale również śmiały romans z Bretonowskim surrealizmem. Także ze względu na silną w Twoich wierszach poetykę… skandalu? Obrazoburstwa? To duże słowa, ale myślę, że to właśnie wokół nich krążysz. Trafiłam?
Bunt, brud, wulgarność, prowokacyjność leżą w mojej naturze. Odkąd zacząłem na poważnie istnieć w środowisku naukowym, muszę z tym uważać (z różnym skutkiem), ale w poezji szukam ujścia dla tych moich obsesji. Miałem w życiu rożne etapy twórczości, był czas, kiedy pisałem ładne, trzynastozgłoskowe sonety. Ale zawsze ocierałem się o tematy niewspółmierne do takich miar. Z czasem okazało się, że najlepiej nie nakładać na siebie kagańca jakichkolwiek konwenansów formalnych i pozwolić, żeby treść sama wymusiła formę. Jedynym dyktatem dla mnie jest, jak już powiedziałem wcześniej, muzyka.
W „terrorze” piszesz: „moje obrazy nie składają się z pikseli/ zamiast nich gruzy miasta i trupy”. Nie chcę Cię wciągać w tani autoprofetyzm, ale myślisz, że ten turpistyczny pejzaż, to jakiś etap Twojego patrzenia i przepisywania zobaczonego, czy może już wypracowany, własny język? Trochę Cię oczywiście podpuszczam, bo chciałabym się dowiedzieć, co masz w pisarskich planach.
Z „terrorem” jest tak, że wprowadziwszy się w stan, o którym już mówiłem przy innym pytaniu, rzeczywiście poczułem się jak prorok, zbawca, odkupiciel etc. Ale rzecz jasna nie wierzę, że poeta może być wenclem, przepraszam: wieszczem narodu, romantycznym profetą i przewodnikiem ludu. Zresztą zamiast podjąć miecz, który niby to zesłała mi opatrzność, poprzestałem na napisaniu wiersza, co jest najlepszym przykładem bezradności młodego poety wobec nadciągającej (?) apokalipsy.
Podoba mi się niepokój i konsternacja, które zapewne zasiejesz dookoła siebie po tej rozmowie. Cały Ty! Dzięki, Marcinie.
Ja również dziękuję. Konwersacja z tak dobrą Rozmówczynią to dla mnie przyjemność!
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
O AUTORACH
Antonina Tosiek
Ur. w 1996 r. Laureatka kilku konkursów poetyckich, m.in. OKP im. Zbigniewa Herberta oraz OKP im. Haliny Poświatowskiej, a także projektów „Połów” 2018 i „Wiersz doraźny” 2018, organizowanych przez Biuro Literackie. Wiersze oraz teksty krytyczne o literaturze i teatrze publikowała m.in. w „biBLiotece”, „Piśmie”, „Przekroju”, „Czasie Kultury”, „Małym Formacie” i „Kontencie”. Laureatka projektu „Pierwsza książka wierszem”, w ramach którego nakładem Biura Literackiego ukazał się jej debiutancki tom storytelling (2021). Mieszka w Poznaniu.
Marcin Podlaski
ur. 2 stycznia 1993 r. Poeta, prozaik. Wyróżniony w IX edycji turnieju Poetycki Lombard (2015) oraz w konkursie O Laur Opina (2017), zdobywca II miejsca w Magii Ogrodów (2016). Dotąd publikował w czasopismach „Inter-” oraz „KONTENT”. Doktorant językoznawstwa strukturalnego na UMK w Toruniu. Mieszka w Aleksandrowie Kujawskim.
powiązania
Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Iwona Bassa Jakub Skurtys ResinaDwudziesty szósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJPrecyzyjnie, bez cynizmu
recenzje / ESEJE Antonina TosiekImpresja Antoniny Tosiek na temat poezji Piotra Oknińskiego, wyróżnionego w ramach projektu „Pracownie otwarte wierszem 2023”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Wojtaszek Antonina Tosiek Jakub Skurtys Olga Niziołek Resina Zofia BałdygaDwudziesty czwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Klaudia Pieszczoch ResinaDwudziesty siódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Resina Roman HonetDwudziesty trzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Elżbieta Sobolewska Jacek Godek Jakub Skurtys Katarzyna Skórska ResinaDwudziesty drugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak ResinaDwudziesty pierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)
nagrania / TransPort Literacki Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julian Tuwim ResinaDwudziesty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Grzegorz Jankowicz Jakub Skurtys ResinaDziewiętnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak
nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar ResinaOsiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Kapusta ResinaSiedemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz ResinaSzesnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Janusz Rudnicki ResinaPiętnasy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller Miłosz BiedrzyckiTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRomantyczność 2022
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia MalekCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek RosińskiDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub SkurtysJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna JakubiakDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek GromadkaDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub SkurtysÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin MokrySiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina SałdeckaSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys Laura OsińskaCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza
nagrania / TransPort Literacki Alicja Sawicka Antonina Tosiek Barbara Frączyk Iwona Bassa Jakub Skurtys Marta Lipowicz Mirek Kulisz Patryk KulpaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia KiljańskaPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof ChronowskiTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Maria KrzywdaRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
WIĘCEJCzy można się o nich pokłócić?
wywiady / O KSIĄŻCE Antonina Tosiek Maria KrzywdaRozmowa Marii Krzywdy i Antoniny Tosiek, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021, wydanej w Biurze Literackim 3 października 2022 roku.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na koniec (3)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzecia część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na koniec (2)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDruga część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira PietrekDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna MuellerTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy JarniewiczJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska
nagrania / Stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJstorytelling
nagrania / Stacja Literatura Antonina TosiekCzytanie z książki storytelling z udziałem Antoniny Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał MytnikÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJDłuższe formy zasługują na takie słowa, jak: chityna, pancerz, skorupa
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Antonina TosiekOdpowiedzi Antoniny Tosiek na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław JurczakSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper BartczakSiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska
nagrania / Stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub SkurtysCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna SzwedaPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub SkurtysPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta SokołowskaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJKsiążki z Biura: Odcinek 6 storytelling
nagrania / Między wierszami Antonina TosiekSzósty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WIĘCEJswoi*; chóralna
recenzje / KOMENTARZE Antonina TosiekAutorski komentarz Antoniny Tosiek w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki storytelling, która ukazała się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJScena jest cierpliwa, wiersz ma mniej litości
wywiady / O KSIĄŻCE Antonina Tosiek Nina ManelRozmowa Niny Manel z Antoniną Tosiek, towarzysząca premierze jej książki storytelling, która ukazała się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJWierny jak wiersz
wywiady / O KSIĄŻCE Antonina Tosiek Przemysław SuchaneckiRozmowa Antoniny Tosiek z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Ciało wiersza, która ukazała się w Biurze Literackim 11 stycznia 2021 roku.
WIĘCEJDibs on zielone
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Antonina TosiekGłos Antoniny Tosiek w debacie „Nowe języki poezji”.
WIĘCEJstorytelling
utwory / zapowiedzi książek Antonina TosiekFragment zapowiadający książkę Antoniny Tosiek storytelling, która ukaże się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJPatchworkowa wspólnota
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Antonina TosiekGłos Antoniny M. Tosiek w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WIĘCEJPołów. Poetyckie debiuty 2018
nagrania / Stacja Literatura Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Katarzyna Szaulińska Marcin Pierzchliński Marcin Podlaski Maria HalberCzytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2018 z udziałem Marii Halber, Marcina Pierzchlińskiego, Marcina Podlaskiego, Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego i Antoniny Małgorzaty Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJTeraz jest czas opowieści
utwory / premiery w sieci Antonina TosiekPremierowy zestaw wierszy Antoniny M. Tosiek Teraz jest czas opowieści. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka”.
WIĘCEJOpowieść o ludziach stamtąd
wywiady / O PISANIU Antonina Tosiek Marcin PierzchlińskiMarcin Pierzchliński rozmawia z Antoniną M. Tosiek, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJza deszcz
recenzje / KOMENTARZE Antonina TosiekAutorski komentarz Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJGminne
utwory / premiery w sieci Antonina TosiekPremierowy zestaw wierszy Antoniny M. Tosiek Gminne. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJOtwieranie na przepływ
wywiady / O PISANIU Katarzyna Szaulińska Marcin PodlaskiMarcin Podlaski rozmawia z Katarzyną Szaulińską, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJterror
recenzje / KOMENTARZE Marcin PodlaskiAutorski komentarz Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJtrzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa
utwory / premiery w sieci Marcin PodlaskiPremierowy zestaw wierszy Marcina Podlaskiego Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJWiersz doraźny: Gwatemala
utwory / premiery w sieci Aglaja Janczak Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Głuszak Jakub Pszoniak Paweł HarlenderFinałowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Głuszaka, Pawła Harlendera, Aglai Janczak, Antoniny Małgorzaty Tosiek, Aleksandra Trojanowskiego, Jakuba Pszoniaka.
WIĘCEJPołów. Poetyckie debiuty 2018
nagrania / Stacja Literatura Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Katarzyna Szaulińska Marcin Pierzchliński Marcin Podlaski Maria HalberCzytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2018 z udziałem Marii Halber, Marcina Pierzchlińskiego, Marcina Podlaskiego, Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego i Antoniny Małgorzaty Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJMiejsca cięcia i podłożenia
utwory / premiera w sieci z Połowu Paweł KusiakPremierowy zestaw wierszy Pawła Kusiaka Miejsca cięcia i podłożenia. Prezentacja w ramach projektu „Połów 2018”.
WIĘCEJDalszy ciąg
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJNotatka zawierająca mgliste spekulacje o możliwych ścieżkach rozwoju polskiej poezji w nadchodzących latach
recenzje / ESEJE Dawid KujawaRecenzja Dawida Kujawy towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJPomiędzy patrzeniem
recenzje / ESEJE Antoni ZającRecenzja Antoniego Zająca towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJZa dużo powietrza między słowami
wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Katarzyna SzaulińskaKatarzyna Szaulińska rozmawia z Aleksandrem Trojanowskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJWiersze do spławiania drewna
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJSchemat budowy wiersza dla hydraulików
recenzje / KOMENTARZE Aleksander TrojanowskiAutorski komentarza Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJParkingi podziemne jako miasta spotkań
utwory / premiery w sieci Aleksander TrojanowskiPremierowy zestaw wierszy Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań. Prezentacja laureata projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJOpowieść o ludziach stamtąd
wywiady / O PISANIU Antonina Tosiek Marcin PierzchlińskiMarcin Pierzchliński rozmawia z Antoniną M. Tosiek, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJJeszcze starszy testament
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJza deszcz
recenzje / KOMENTARZE Antonina TosiekAutorski komentarz Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJGminne
utwory / premiery w sieci Antonina TosiekPremierowy zestaw wierszy Antoniny M. Tosiek Gminne. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJOtwieranie na przepływ
wywiady / O PISANIU Katarzyna Szaulińska Marcin PodlaskiMarcin Podlaski rozmawia z Katarzyną Szaulińską, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJTweet w horyzont zdarzeń
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Nic cięższe niż coś Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJCalifornia dreaming
recenzje / KOMENTARZE Katarzyna SzaulińskaAutorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJNic cięższe niż coś
utwory / premiera w sieci z Połowu Katarzyna SzaulińskaPremierowy zestaw wierszy Katarzyny Szaulińskiej Nic cięższe niż coś. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJW poszukiwaniu innej gramatyki
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJterror
recenzje / KOMENTARZE Marcin PodlaskiAutorski komentarz Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJtrzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa
utwory / premiery w sieci Marcin PodlaskiPremierowy zestaw wierszy Marcina Podlaskiego Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJUwierzyć w czytelnika
wywiady / O PISANIU Marcin Pierzchliński Maria HalberMaria Halber rozmawia z Marcinem Pierzchlińskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJNouvelles impressions de Białogard?
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJDuch
recenzje / KOMENTARZE Marcin PierzchlińskiAutorski komentarz Marcina Pierzchlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJLe voyage ivre
utwory / premiery w sieci Marcin PierzchlińskiPremierowy zestaw wierszy Marcina Pierzchlińskiego Le voyage ivre. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJNie wierzę w pisanie z dala od świata
wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Maria HalberAleksander Trojanowski rozmawia z Marią Halber, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJThriller, dokumentalny
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy zero waste Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJbardzoładne.jpg
recenzje / KOMENTARZE Maria HalberAutorski komentarz Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJzero waste
utwory / premiera w sieci z Połowu Maria HalberPremierowy zestaw Marii Halber. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJOjcowie narodowego kapitału. O “storytellingu” Antoniny M. Tosiek
recenzje / ESEJE Dawid KujawaRecenzja Dawida Kujawy, towarzysząca premierze książki storytelling Antoniny Tosiek, która ukazała się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJJeszcze starszy testament
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJW poszukiwaniu innej gramatyki
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJ