recenzje / KOMENTARZE

Schemat budowy wiersza dla hydraulików

Aleksander Trojanowski

Autorski komentarza Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

Okladka__Poetyckie_debiuty_2018 Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Minimal z wczoraj

Poranek za oknem jak awaria kineskopu
Jeszcze zima (sąsiedzi wciąż na kineskopach)
Więc podaj mi do łóżka wieczór
Wieczorne pasmo wciąga jakoś bardziej
wciąga bardziej niż pasmo poranne Pasmo
wieczorne to jednak jakieś fakty to jednak
wydarzenia Coś się czasem zmienia
na ciekłokrystalicznym ekranie LCD
więc dajcie mi już wieczór ja wtedy coś
itd. (są we mnie: wczesna wiosna niezimujący ptak)
bo dzisiaj (może to ten dzisiejszy dzień
może ta mdła debata) życie? Na osiedlu ani śladu

Podajcie mi suplement Ten komplet witamin
w powłoczce z żelatyny (życie śmierć rzeźnia i fabryka)
coś co się klei do języka i pęka
jak szklana ampułka Dajcie mi taką ampułkę
Podajcie mi takie szkło


Dla Darka Foksa

1. Jedziesz na warsztaty literackie. Prowadzi je poeta, którego lubisz. Na początek mówi, że każdy wiersz trzeba wysiedzieć. Na przykład Świetlicki nie, on mówi, że musi wychodzić. Natomiast prowadzący musi wysiedzieć i możemy się domyślić, co to znaczy. I w sumie trochę rozumiesz, o co chodzi, bo jedyny dobry wiersz, który masz, wystałeś sobie pod prysznicem. I się teraz zastanawiasz, czy to dobrze, czy to źle. Na pewno nieekologicznie.

2a. A potem masz czytać swoje wiersze i coś ci podpowiada, żeby czytać tylko takie stare, uleżane, bo lepsze. Ale nie, na koniec oczywiście czytasz też taki, który sobie napisałeś poprzedniego dnia, bo są wakacje, a budynek, w którym mieszkasz, na co dzień jest internatem. I spodobało ci się coś na tablicy ogłoszeń. Co to było? Nie pamiętasz. Pewnie ogłoszenie. Więc zrobiłeś z tego wiersz, przeczytałeś go na warsztatach. No i co? No i słaby. Prowadzący, którego lubisz, jeszcze ci tego nie mówi, na razie ci się przygląda, ale sam wiesz, że było słabo, więc się jeszcze bronisz, że to takie tylko, takie tam, minimal z wczoraj.

2b. A on na to: minimal z wczoraj? A ty: no, minimal. A on: słabe. A ty: że no, słabe. A on, że to było fajne, ten minimal z wczoraj. A ty: a nie słabe? A on: że słabe, ale że ten minimal.

3a. A dużo później siedzisz sobie we Wrocławiu, jest jesień, i piszesz tam wiersz, który nazywa się Minimal z wczoraj, bo tego samego dnia wieczorem jest turniej jednego wiersza i chcesz przeczytać jakiś stary i uleżany. Ale siedzisz sobie w Kala, czytasz Dom ran Andrzeja Sosnowskiego, jest tam coś o liściach i wtedy przypomina ci się, że minimal z wczoraj, fajne, i zapisujesz obok tego, co Sosna i o liściach, ale twoje własne.

3b. (Tak ci się przynajmniej wydaje, że własne, i że twoje).

4a. Idziesz na turniej jednego wiersza i czytasz Minimal z wczoraj, który tak naprawdę jest minimalem z dzisiaj, i kiedy dochodzisz do liści, to myślisz sobie, że naprawdę, gdyby nie ta kartka, którą trzymasz w rękach, to by ci opadły witki i jak to jest, że on wcześniej taki dobry i o liściach, a teraz taki słaby, akurat wtedy, jak go publicznie czytasz.

4b. Nie wiadomo, ale pewnie dlatego, że napisałeś go siedząc w Kala, czytając Ran dom Andrzeja Sosnowskiego i jeszcze dlatego, że jest tam coś o liściach.

4c. I przede wszystkim, że nie pod prysznicem.

5a. Wśród publiczności dostrzegasz P.W., który prawie osunął się na podłogę – z rozpaczy, z niedowierzania? ‒ i kiedy przechodzisz, udaje, że cię nie poznaje. To co, było aż tak źle? ‒ zapytujesz sam siebie. Tak, było aż tak źle (sam sobie odpowiadasz).

5b. A te liście, po co ci one tam były?

6. Wracasz do domu, idziesz pod prysznic, wychodzisz spod prysznica i niby masz spać, ale jeszcze siadasz na chwilę i sobie zapisujesz, że poranek jest jak awaria kineskopu, co masz na myśli?, trochę nie wiesz, poza tym jest wieczór i żaden telewizor ci się nie zepsuł. Nie masz telewizora.

7. A potem już sobie leci pasmem transmisyjnym, zupełnie o czym innym, o czym?, trochę nie wiadomo, zobaczymy, dokąd nas zaciągnie ta taśma montażowa i po co, może po szkiełko i tylko na chwilę, a może po jakiś fakt. I przede wszystkim – nie ma tam nic o liściach, a jaki porządny wiersz, na lata, to znaczy – latami nie trzeba będzie poprawiać. I jak to skomentować? No nie wiadomo jak.

O AUTORZE

UTWORY__Aleksander_Trojanowski
Aleksander Trojanowski

ur. 25 września 1990 r. poeta, prozaik. Laureat Nagrody Publiczności w XXIII OKP im. Jacka Bierezina i Nagrody im. Mariana Redwana na Festiwalu „Fama” 2016. Finalista „Połowu” 2016.Wiersze publikował w „Odrze”, „2Miesięczniku”, „Kontencie”, „Helikopterze”. Jest doktorantem na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego i nauczycielem hiszpańskiego. Mieszka we Wrocławiu.

powiązania

02_WYWIADY__Aleksander_Trojanowski__Za dużo powietrza między słowami

Za dużo powietrza między słowami

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Katarzyna Szaulińska

Katarzyna Szaulińska rozmawia z Aleksandrem Trojanowskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Maria Hablber__Nie wierzę w pisanie z dala od świata

Nie wierzę w pisanie z dala od świata

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Maria Halber

Aleksander Trojanowski rozmawia z Marią Halber, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
09_UTWORY__Różni AUTORZY_Wiersz doraźny_Gwatemala

Wiersz doraźny: Gwatemala

utwory / premiery w sieci Aglaja Janczak Aleksander Trojanowski Antonina Małgorzata Tosiek Jakub Głuszak Jakub Pszoniak Paweł Harlender

Finałowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Głuszaka, Pawła Harlendera, Aglai Janczak, Antoniny Małgorzaty Tosiek, Aleksandra Trojanowskiego, Jakuba Pszoniaka.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Dawid Mateusz__Dalszy ciąg

Dalszy ciąg

wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Rozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.

WIĘCEJ
03_RECENZJE__Różni autorzy__

Notatka zawierająca mgliste spekulacje o możliwych ścieżkach rozwoju polskiej poezji w nadchodzących latach

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Recenzja Dawida Kujawy towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Różni autorzy__Pomiędzy patrzeniem

Pomiędzy patrzeniem

recenzje / ESEJE Antoni Zając

Recenzja Antoniego Zająca towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Aleksander_Trojanowski__Za dużo powietrza między słowami

Za dużo powietrza między słowami

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Katarzyna Szaulińska

Katarzyna Szaulińska rozmawia z Aleksandrem Trojanowskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Wiersze do spławiania drewna

Wiersze do spławiania drewna

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
Antonina M. Tosiek

Opowieść o ludziach stamtąd

wywiady / O PISANIU Antonina Małgorzata Tosiek Marcin Pierzchliński

Marcin Pierzchliński rozmawia z Antoniną M. Tosiek, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__

Jeszcze starszy testament

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
Katarzyna Szaulinska

Otwieranie na przepływ

wywiady / O PISANIU Katarzyna Szaulińska Marcin Podlaski

Marcin Podlaski rozmawia z Katarzyną Szaulińską, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Tweet w horyzont zdarzeń

Tweet w horyzont zdarzeń

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Nic cięższe niż coś Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
06_RECENZJE__Katarzyna Szaulińska__California dreaming

California dreaming

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szaulińska

Autorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Marcin Podlaski__Przepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt

Przepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt

wywiady / O PISANIU Antonina Małgorzata Tosiek Marcin Podlaski

Antonina M. Tosiek rozmawia z Marcinem Podlaskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__W poszukiwaniu innej gramatyki

W poszukiwaniu innej gramatyki

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Marcin Pierzchliński__Uwierzyć w czytelnika

Uwierzyć w czytelnika

wywiady / O PISANIU Marcin Pierzchliński Maria Halber

Maria Halber rozmawia z Marcinem Pierzchlińskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Nouvelles impressions de Białogard

Nouvelles impressions de Białogard?

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Maria Hablber__Nie wierzę w pisanie z dala od świata

Nie wierzę w pisanie z dala od świata

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Maria Halber

Aleksander Trojanowski rozmawia z Marią Halber, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Thriller, dokumentalny

Thriller, dokumentalny

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy zero waste Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Dawid Mateusz__Wiersze do spławiania drewna

Wiersze do spławiania drewna

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ