recenzje / KOMENTARZE

Schemat budowy wiersza dla hydraulików

Aleksander Trojanowski

Autorski komentarza Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Minimal z wczoraj

Poranek za oknem jak awaria kineskopu
Jeszcze zima (sąsiedzi wciąż na kineskopach)
Więc podaj mi do łóżka wieczór
Wieczorne pasmo wciąga jakoś bardziej
wciąga bardziej niż pasmo poranne Pasmo
wieczorne to jednak jakieś fakty to jednak
wydarzenia Coś się czasem zmienia
na ciekłokrystalicznym ekranie LCD
więc dajcie mi już wieczór ja wtedy coś
itd. (są we mnie: wczesna wiosna niezimujący ptak)
bo dzisiaj (może to ten dzisiejszy dzień
może ta mdła debata) życie? Na osiedlu ani śladu

Podajcie mi suplement Ten komplet witamin
w powłoczce z żelatyny (życie śmierć rzeźnia i fabryka)
coś co się klei do języka i pęka
jak szklana ampułka Dajcie mi taką ampułkę
Podajcie mi takie szkło


Dla Darka Foksa

1. Jedziesz na warsztaty literackie. Prowadzi je poeta, którego lubisz. Na początek mówi, że każdy wiersz trzeba wysiedzieć. Na przykład Świetlicki nie, on mówi, że musi wychodzić. Natomiast prowadzący musi wysiedzieć i możemy się domyślić, co to znaczy. I w sumie trochę rozumiesz, o co chodzi, bo jedyny dobry wiersz, który masz, wystałeś sobie pod prysznicem. I się teraz zastanawiasz, czy to dobrze, czy to źle. Na pewno nieekologicznie.

2a. A potem masz czytać swoje wiersze i coś ci podpowiada, żeby czytać tylko takie stare, uleżane, bo lepsze. Ale nie, na koniec oczywiście czytasz też taki, który sobie napisałeś poprzedniego dnia, bo są wakacje, a budynek, w którym mieszkasz, na co dzień jest internatem. I spodobało ci się coś na tablicy ogłoszeń. Co to było? Nie pamiętasz. Pewnie ogłoszenie. Więc zrobiłeś z tego wiersz, przeczytałeś go na warsztatach. No i co? No i słaby. Prowadzący, którego lubisz, jeszcze ci tego nie mówi, na razie ci się przygląda, ale sam wiesz, że było słabo, więc się jeszcze bronisz, że to takie tylko, takie tam, minimal z wczoraj.

2b. A on na to: minimal z wczoraj? A ty: no, minimal. A on: słabe. A ty: że no, słabe. A on, że to było fajne, ten minimal z wczoraj. A ty: a nie słabe? A on: że słabe, ale że ten minimal.

3a. A dużo później siedzisz sobie we Wrocławiu, jest jesień, i piszesz tam wiersz, który nazywa się Minimal z wczoraj, bo tego samego dnia wieczorem jest turniej jednego wiersza i chcesz przeczytać jakiś stary i uleżany. Ale siedzisz sobie w Kala, czytasz Dom ran Andrzeja Sosnowskiego, jest tam coś o liściach i wtedy przypomina ci się, że minimal z wczoraj, fajne, i zapisujesz obok tego, co Sosna i o liściach, ale twoje własne.

3b. (Tak ci się przynajmniej wydaje, że własne, i że twoje).

4a. Idziesz na turniej jednego wiersza i czytasz Minimal z wczoraj, który tak naprawdę jest minimalem z dzisiaj, i kiedy dochodzisz do liści, to myślisz sobie, że naprawdę, gdyby nie ta kartka, którą trzymasz w rękach, to by ci opadły witki i jak to jest, że on wcześniej taki dobry i o liściach, a teraz taki słaby, akurat wtedy, jak go publicznie czytasz.

4b. Nie wiadomo, ale pewnie dlatego, że napisałeś go siedząc w Kala, czytając Ran dom Andrzeja Sosnowskiego i jeszcze dlatego, że jest tam coś o liściach.

4c. I przede wszystkim, że nie pod prysznicem.

5a. Wśród publiczności dostrzegasz P.W., który prawie osunął się na podłogę – z rozpaczy, z niedowierzania? ‒ i kiedy przechodzisz, udaje, że cię nie poznaje. To co, było aż tak źle? ‒ zapytujesz sam siebie. Tak, było aż tak źle (sam sobie odpowiadasz).

5b. A te liście, po co ci one tam były?

6. Wracasz do domu, idziesz pod prysznic, wychodzisz spod prysznica i niby masz spać, ale jeszcze siadasz na chwilę i sobie zapisujesz, że poranek jest jak awaria kineskopu, co masz na myśli?, trochę nie wiesz, poza tym jest wieczór i żaden telewizor ci się nie zepsuł. Nie masz telewizora.

7. A potem już sobie leci pasmem transmisyjnym, zupełnie o czym innym, o czym?, trochę nie wiadomo, zobaczymy, dokąd nas zaciągnie ta taśma montażowa i po co, może po szkiełko i tylko na chwilę, a może po jakiś fakt. I przede wszystkim – nie ma tam nic o liściach, a jaki porządny wiersz, na lata, to znaczy – latami nie trzeba będzie poprawiać. I jak to skomentować? No nie wiadomo jak.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

belka_1

O AUTORZE

Aleksander Trojanowski

ur. w 1990 r. we Wrocławiu. Publikował m.in. w „Odrze” i „2miesięczniku”. Laureat „Połowu” oraz projektu „Pierwsza książka” w ramach festiwalu Stacja Literatura.

powiązania

Parkingi podziemne jako miasta spotkań

nagrania / Stacja Literatura Aleksander Trojanowski

Czytanie z książki Parkingi podziemne jako miasta spotkań z udziałem Aleksandra Trojanowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

WIĘCEJ

Czasu jest mało

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Trojanowski Jakub Sęczyk Konrad Góra

Rozmowa Aleksandra Trojanowskiego i Jakuba Sęczyka z Konradem Górą, towarzysząca wydaniu książki Konrada Góry Wojna (pieśni lisów), która ukazała się w Biurze Literackim 29 października 2020 roku.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie debiuty 2018

nagrania / Stacja Literatura Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Katarzyna Szaulińska Marcin Pierzchliński Marcin Podlaski Maria Halber

Czytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2018 z udziałem Marii Halber, Marcina Pierzchlińskiego, Marcina Podlaskiego, Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego i Antoniny Małgorzaty Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

O wyobcowaniu i rolnictwie

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Trojanowski Konrad Góra

Rozmowa Konrada Góry z Aleksandrem Trojanowskim, towarzysząca premierze książki Parkingi podziemne jako miasta spotkań, która ukazała się w Biurze Literackim 10 lutego 2020 roku.

WIĘCEJ

Legia Legia lublin

recenzje / KOMENTARZE Aleksander Trojanowski

Autorski komentarz Aleksandra Trojanowskiego, towarzyszący premierze książki Parkingi podziemne jako miasta spotkań, która ukazała się w Biurze Literackim 10 lutego 2020 roku.

WIĘCEJ

Parkingi podziemne jako miasta spotkań (2)

utwory / zapowiedzi książek Aleksander Trojanowski

Fragment zapowiadający książkę Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lutego 2020 roku.

WIĘCEJ

Parkingi podziemne jako miasta spotkań

utwory / zapowiedzi książek Aleksander Trojanowski

Fragment zapowiadający książkę Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lutego 2020 roku.

WIĘCEJ

Za dużo powietrza między słowami

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Katarzyna Szaulińska

Katarzyna Szaulińska rozmawia z Aleksandrem Trojanowskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Parkingi podziemne jako miasta spotkań

utwory / premiery w sieci Aleksander Trojanowski

Premierowy zestaw wierszy Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań. Prezentacja laureata projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ

Nie wierzę w pisanie z dala od świata

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Maria Halber

Aleksander Trojanowski rozmawia z Marią Halber, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Wiersz doraźny: Gwatemala

utwory / premiery w sieci Aglaja Janczak Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Głuszak Jakub Pszoniak Paweł Harlender

Finałowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Głuszaka, Pawła Harlendera, Aglai Janczak, Antoniny Małgorzaty Tosiek, Aleksandra Trojanowskiego, Jakuba Pszoniaka.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie debiuty 2018

nagrania / Stacja Literatura Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Katarzyna Szaulińska Marcin Pierzchliński Marcin Podlaski Maria Halber

Czytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2018 z udziałem Marii Halber, Marcina Pierzchlińskiego, Marcina Podlaskiego, Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego i Antoniny Małgorzaty Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

Dalszy ciąg

wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Rozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.

WIĘCEJ

Notatka zawierająca mgliste spekulacje o możliwych ścieżkach rozwoju polskiej poezji w nadchodzących latach

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Recenzja Dawida Kujawy towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.

WIĘCEJ

Pomiędzy patrzeniem

recenzje / ESEJE Antoni Zając

Recenzja Antoniego Zająca towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.

WIĘCEJ

Za dużo powietrza między słowami

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Katarzyna Szaulińska

Katarzyna Szaulińska rozmawia z Aleksandrem Trojanowskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Wiersze do spławiania drewna

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Parkingi podziemne jako miasta spotkań

utwory / premiery w sieci Aleksander Trojanowski

Premierowy zestaw wierszy Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań. Prezentacja laureata projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ

Opowieść o ludziach stamtąd

wywiady / O PISANIU Antonina Tosiek Marcin Pierzchliński

Marcin Pierzchliński rozmawia z Antoniną M. Tosiek, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Jeszcze starszy testament

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Gminne

utwory / premiery w sieci Antonina Tosiek

Premierowy zestaw wierszy Antoniny M. Tosiek Gminne. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ

Otwieranie na przepływ

wywiady / O PISANIU Katarzyna Szaulińska Marcin Podlaski

Marcin Podlaski rozmawia z Katarzyną Szaulińską, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Tweet w horyzont zdarzeń

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Nic cięższe niż coś Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

California dreaming

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szaulińska

Autorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Nic cięższe niż coś

utwory / premiera w sieci z Połowu Katarzyna Szaulińska

Premierowy zestaw wierszy Katarzyny Szaulińskiej Nic cięższe niż coś. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ

Przepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt

wywiady / O PISANIU Antonina Tosiek Marcin Podlaski

Antonina M. Tosiek rozmawia z Marcinem Podlaskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

W poszukiwaniu innej gramatyki

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa

utwory / premiery w sieci Marcin Podlaski

Premierowy zestaw wierszy Marcina Podlaskiego Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ

Uwierzyć w czytelnika

wywiady / O PISANIU Marcin Pierzchliński Maria Halber

Maria Halber rozmawia z Marcinem Pierzchlińskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Nouvelles impressions de Białogard?

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Le voyage ivre

utwory / premiery w sieci Marcin Pierzchliński

Premierowy zestaw wierszy Marcina Pierzchlińskiego Le voyage ivre. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ

Nie wierzę w pisanie z dala od świata

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Maria Halber

Aleksander Trojanowski rozmawia z Marią Halber, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Thriller, dokumentalny

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy zero waste Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Lata dwudzieste przechodzą w trzydzieste

recenzje / ESEJE Anna Marchewka

Recenzja Anny Marchewski, towrzysząca premierze książki Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań, która ukazała się w Biurze Literackim 10 lutego 2020 roku.

WIĘCEJ

Wiersze do spławiania drewna

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ