recenzje / IMPRESJE

Hänsel und Gretel jako metoda

Aleksander Trojanowski

Impresja Aleksandra Trojanowskiego na temat poezji Moniki Bistuły, wyróżnionej w ramach projektu „Pracownie otwarte wierszem 2023”.

Widzę maszerującego żuka, „złoty fiolet, srebrzysta zieleń i czerń”. Żuk idzie przez las, ale nie jest to las wysokopiennych sosen i krzewów, lecz las suchych igieł, opadłych gałązek, grzybów i pniaków. Karma, jak pokazuje w swoich wierszach Monika Bistuła, to przede wszystkim kwestia perspektywy.

Choć wydawałoby się, że żuk idzie przed siebie, idzie dokądś, w rzeczywistości próbuje wydostać się na zewnątrz, zamknięto go bowiem w urządzeniu przypominającym starą, dobrą latarnię czarodziejską. Żuk – być może rozpaczliwie – próbuje się więc wydostać na zewnątrz, nas to jednak nie zajmuje – wolimy obserwować, jak wkracza w następujące po sobie tła. Żuk idzie przez las/ żuk idzie po kołdrze śpiącego w pokoju dziecka/ żuk idzie przez niebo/ żuk idzie przez sen.

Jako poetka, Monika Bistuła okazuje się w swojej metodzie poetyckiej bardzo konsekwentną, seryjną minimalistką. Buduje wiersze z małych, skondensowanych całostek, które z cichym „pyk” otwierają przed czytelnikiem kolejne scenerie. To wiersze fotograficzne, niekiedy filmowe, ale nie mogę oprzeć się wrażeniu, że poetka układa je z negatywów, które dopiero w trakcie czytania zostają gwałtownie wywołane – pyk, pyk, pyk – jeden za drugim.

Mamy więc do czynienia z poezją ruchu, która prowadzi czytelnika od jednego obrazu do drugiego. Byłby to jednak opis niepełny, gdyby nie dodać, że oprócz ruchu mamy tu do czynienia z konsekwentnym przenikaniem. Podobnie jak żuk, który kroczy przez kolejne obrazy wiersza „Karma”, drobne, niezależne i samowystarczalne całostki, które budują wiersze Bistuły, przeskakują jedna w drugą, tworząc inną, wyższą perspektywę, w której wszystko okazuje się częścią większej całości. To perspektywa karmiczna, jak zapowiada autorka w pierwszym wierszu zestawu, i ta idea przenikania się tego, co różne w ramach większej wspólnej całości, przenika wszystkie wiersze.

Tu właśnie upatruję źródła głównej przyjemności, na którą może liczyć czytelnik tego zestawu. To wywoływanie kolejnych mikrosytuacji i obserwowanie, jak poetka przeskakuje od skali mikro do makro, od zdjęcia na plaży do tęsknoty, o żuka, który maszeruje przez las, do miłości.

I to właściwie mogłoby być wszystko, gdyby nie to, że ruch wiersza ma swoją przyczynę, która, jak myślę, nadaje tej poezji właściwy ciężar. Pewien chilijski poeta powiedział kiedyś, że w czasie swoich podróży przez kolejne kraje różnych kontynentów gubił zęby jak okruszki, które rozrzucali w lesie Jaś i Małgosia. Skojarzenie byłoby, być może, przypadkowe, ale od kiedy się pojawiło, nie jestem w stanie myśleć o kolejnych obrazach w wierszach Moniki Bistuły jako o tych właśnie, rzucanych na ziemię okruszkach chleba. Jak dobrze wiadomo, okruszki nie wskażą drogi do domu – są tylko (i aż) oznaką tęsknoty. Jeśli chodzi więc o drogę, to wiersz nieuchronnie gubi trop i prowadzi nas prosto do domu z piernika. My wiemy już jednak dobrze, że tak naprawdę nie ma żadnej czarownicy, a w domu z piernika dopada nas to, co zostawiliśmy w naszym prawdziwym domu.

Wiersze Moniki Bistuły ujęły mnie oscylowaniem wokół tych dwóch stanów: fotograficzną lekkością i ciężarem baśni. Warto śledzić ziarniste obrazy tych wierszy, żeby zobaczyć, jak przenikają się, tworząc – pyk, pyk, itd. – historie, które sięgają coraz dalej.

O AUTORZE

Aleksander Trojanowski

ur. w 1990 r. we Wrocławiu. Publikował m.in. w „Odrze” i „2miesięczniku”. Laureat „Połowu” oraz projektu „Pierwsza książka” w ramach festiwalu Stacja Literatura.

powiązania

Która godzina, gówniarzu?

nagrania / TransPort Literacki Aleksander Trojanowski Julian Tuwim Resina

Czytanie z książki Która godzina, gówniarzu? Juliana Tuwima z udziałem Aleksandra Trojanowskiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / TransPort Literacki Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julian Tuwim Resina

Dwudziesty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Manikiry, plakaty, miejscowe idiotki i tutejsi kretyni

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Trojanowski Jakub Pszoniak

Rozmowa Jakuba Pszoniaka z Aleksandrem Trojanowskim, towarzysząca premierze książki Która godzina, gówniarzu? Juliana Tuwima i Aleksandra Trojanowskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2023 roku.

WIĘCEJ

Która godzina, gówniarzu (1)

utwory / zapowiedzi książek Aleksander Trojanowski Julian Tuwim

Fragmenty zapowiadające książkę Która godzina, gówniarzu Juliana Tuwima i Aleksandra Trojanowskiego, wydanej w Biurze Literackim 4 września 2023 roku.

WIĘCEJ

Parkingi podziemne jako miasta spotkań

nagrania / Stacja Literatura Aleksander Trojanowski

Czytanie z książki Parkingi podziemne jako miasta spotkań z udziałem Aleksandra Trojanowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

WIĘCEJ

Czasu jest mało

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Trojanowski Jakub Sęczyk Konrad Góra

Rozmowa Aleksandra Trojanowskiego i Jakuba Sęczyka z Konradem Górą, towarzysząca wydaniu książki Konrada Góry Wojna (pieśni lisów), która ukazała się w Biurze Literackim 29 października 2020 roku.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie debiuty 2018

nagrania / Stacja Literatura Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Katarzyna Szaulińska Marcin Pierzchliński Marcin Podlaski Maria Halber

Czytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2018 z udziałem Marii Halber, Marcina Pierzchlińskiego, Marcina Podlaskiego, Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego i Antoniny Małgorzaty Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

O wyobcowaniu i rolnictwie

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Trojanowski Konrad Góra

Rozmowa Konrada Góry z Aleksandrem Trojanowskim, towarzysząca premierze książki Parkingi podziemne jako miasta spotkań, która ukazała się w Biurze Literackim 10 lutego 2020 roku.

WIĘCEJ

Legia Legia lublin

recenzje / KOMENTARZE Aleksander Trojanowski

Autorski komentarz Aleksandra Trojanowskiego, towarzyszący premierze książki Parkingi podziemne jako miasta spotkań, która ukazała się w Biurze Literackim 10 lutego 2020 roku.

WIĘCEJ

Parkingi podziemne jako miasta spotkań (2)

utwory / zapowiedzi książek Aleksander Trojanowski

Fragment zapowiadający książkę Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lutego 2020 roku.

WIĘCEJ

Parkingi podziemne jako miasta spotkań

utwory / zapowiedzi książek Aleksander Trojanowski

Fragment zapowiadający książkę Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lutego 2020 roku.

WIĘCEJ

Za dużo powietrza między słowami

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Katarzyna Szaulińska

Katarzyna Szaulińska rozmawia z Aleksandrem Trojanowskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Schemat budowy wiersza dla hydraulików

recenzje / KOMENTARZE Aleksander Trojanowski

Autorski komentarza Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Parkingi podziemne jako miasta spotkań

utwory / premiery w sieci Aleksander Trojanowski

Premierowy zestaw wierszy Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań. Prezentacja laureata projektu „Poetyckie debiuty 2018”.

WIĘCEJ

Nie wierzę w pisanie z dala od świata

wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Maria Halber

Aleksander Trojanowski rozmawia z Marią Halber, laureatką 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Wiersz doraźny: Gwatemala

utwory / premiery w sieci Aglaja Janczak Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Głuszak Jakub Pszoniak Paweł Harlender

Finałowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Głuszaka, Pawła Harlendera, Aglai Janczak, Antoniny Małgorzaty Tosiek, Aleksandra Trojanowskiego, Jakuba Pszoniaka.

WIĘCEJ

Lata dwudzieste przechodzą w trzydzieste

recenzje / ESEJE Anna Marchewka

Recenzja Anny Marchewski, towrzysząca premierze książki Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań, która ukazała się w Biurze Literackim 10 lutego 2020 roku.

WIĘCEJ

Wiersze do spławiania drewna

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ