Czy można się o nich pokłócić?
Antonina Tosiek
Maria Krzywda
Rozmowa Marii Krzywdy i Antoniny Tosiek, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021, wydanej w Biurze Literackim 3 października 2022 roku.
Antonina Tosiek: Czyli dobór do rozmowy dość intuicyjny: jedna od prozy, druga od poezji. Sama czuję się w tej szufladce nieco klaustrofobicznie, bo u mnie na czytelniczym piedestale zawsze stały długie formy, co poradzić. Ale format się zmienia, „Połów” nie jest już dedykowany jedynie debiutującym poetkom i poetom – wersy musiały zrobić trochę miejsca na całe te, no, zdania złożone i dialogi. Jak oceniasz takie zbratanie? Udane, przestrzelone? Pękaty miks.
Maria Krzywda: Co masz na myśli, pisząc o długich formach stojących na piedestale? Powieści? Miks na pewno bardzo zróżnicowany. I to nie tylko przez zestawienie prozy i poezji, ale i w obrębie tych dwóch sposobów pisania teksty są bardzo od siebie różne. W poezji chyba nawet bardziej niż w prozie. Widać to i pod względem traktowania formy jako środka wyrazu czy sposobu na przekazywanie treści, ale też w poruszanej tematyce. W prozie zabawy formalne tak bardzo nie rzucają się w oczy, choć także są obecne. Samo zestawienie prozy i poezji daje ciekawy efekt. Z jednej strony wymusza szersze spojrzenie, pomnaża punkty widzenia. Z drugiej: ta wielość może przytłaczać – szczególnie że dotyczy ona i formy, i treści. Kiedy myślę o połowowych tekstach, przychodzi mi na myśl macierz – termin matematyczny – która ma formę zestawu elementów ułożonych w wiersze i kolumny. W ten sposób łatwiej jest mi przyjrzeć się poszczególnym elementom, ale i dostrzec korelacje między nimi. I tutaj odbiję piłeczkę. Czy według Ciebie poezja i proza coś zyskały na takim zestawieniu lub czy coś straciły?
Jeśli miałabym rozpisać listę „za” i „przeciw” układaniu w jedną książkę złowionej prozy i poezji, dla minusów musiałabym pewnie dokleić klejem w tubce dodatkową kolumnę. Plus, znaczący, choć zakładający optymistyczny rozwój wydarzeń, dotyczy może zwiększonej dostępności, promocji i rozpowszechniania literackich dziwności wśród czytelniczek, które nie sięgnęłyby po książkę wyłącznie o wyrwanych z kontekstu fragmentach powieści czy też złożoną jedynie z młodej poezji. Może ktoś szukał Sawickiej, a zaczyta się w Leftwichu? Oby! Czyli działanie na rzecz poszerzenia pola. Proza ma przecież większe zasięgi, poezja skupia lojalnych i zdeterminowanych (kup sobie dobrą książkę poetycką z Mikołowa, wyzwanie na jesień np., o) czytelników. „Połów” od zawsze był jednak pewnym stempelkiem, symbolicznym poklepaniem po ramieniu i wręczeniem biletu w stronę któregoś z wydawców. Środowisko osób czytających poezję to przecież przeważnie osoby piszące inną poezję, kilka mam i smutni studenci/profesorowie z fakultetów na filpolu, więc obieg „po-połowie” wyznaczał w pewien sposób cykl życia wydawniczego. Wśród prozaików i prozaiczek jest chyba nieco inaczej – do prozy werbuje się jakby w innym trybie, a ławka wydaje się być dłuższa, szersza. I, jak to mówi niemal każdy poeta po sukcesie książki prozatorskiej: wow, ktoś to naprawdę czyta. Nie mam oczywiście na myśli terminów ze słowniczka neolibki-hipokrytki, czyli prestiżu, sukcesu czy wyniku (poezja, hi, hi!). Kamykiem w bucie staje mi chyba nieporządek i nierówny poziom kolejnych tekstów. Brakuje jakiejś próby sproblematyzowania właśnie takiej konstelacji, nie tyle uzasadnienia, co świadomości dialogowania form. Skoro aż tak razem, to może jest tam jakiś rodzaj wspólnego unerwienia? Albo to tylko piątki z pisania do dziennika, a ja się czepiam.
A piedestały… Po prostu z zasady (o, proszę, wyjątki) nie piszę o poezji; wygodniej, bo z dystansu, podgląda mi się prozę. To co, może pod włos pomysłowi? Fortel: zamiana. Co Cię najbardziej zaskoczyło w złowionych zestawach poetyckich?
Rzeczywiście jest w tym zestawieniu coś problematycznego, szczególnie jeśli patrzeć na docelową grupę czytelników. Pewna chaotyczność, która może przełożyć się na brak satysfakcji odbiorców nastawionych tylko na prozę lub tylko na poezję.
Co do samej poezji. Lubię się jej przyglądać, choć nie ukrywam, że odbiłam się od części wierszy. Najlepiej czuję się w poezji, w której forma i treść są traktowane jako komplementarne wobec siebie. Gdy te proporcje są mocno zaburzone, kolokwialnie mówiąc, nie zawsze „łapię, o co chodzi”. Taka poezja bardziej brzmi lub wygląda niż znaczy. Ma to swój urok, na mnie nie zawsze podziałał. Miejscami brakowało mi i znaczenia, i zrozumienia tego, co czytam. Na jakimś poziomie czuję flow wiersza, ale niekoniecznie mi się on udziela. Przy niektórych zestawach towarzyszyło mi uczucie zmęczenia i hermetyczności czytanej poezji, niektóre zabiegi graficzne pozostały dla mnie tajemnicą. Być może próg wejścia był po prostu za wysoki. Pewne wiersze – np. Bartka Horyzy – aż się proszą o ich głośne przeczytanie. Tak jakby zostały stworzone z myślą o ich dźwiękowej realizacji. I tutaj myślę, że papier nie odda tym utworom sprawiedliwości.
To, co w jakimś stopniu zwróciło moją uwagę, to próby wyjścia autorów i autorek poza ramy poezji, mniej lub bardziej udane. Badanie granic i sprawdzanie, w którym miejscu wiersz przestaje być wierszem, przestaje znaczyć. Być może celowe balansowanie na granicy zrozumienia? Choć to oczywiście moja percepcja tego, co się w niektórych wierszach dzieje. Nie próbuję tutaj nikomu zajrzeć do głowy.
Ja zapytam w takim razie o prozę. Czy coś Cię w tekstach pozytywnie uwierało, czy coś z nich zostanie z Tobą na dłużej? A co nie do końca Cię przekonało?
Mnie w zestawach poetyckich zaintrygował pewien kolektywny entuzjazm i twórcza – nie oceniam, na ile naiwna – wiara w eksperyment na tkance wiersza, na wchodzeniu z nim w innego rodzaju relacje. I kupuję to w kilku przypadkach. Jestem zachwycona dwoma propozycjami, zestawem Zosi Kijańskiej i Patryka Leftwicha. Oba testują moje czytelnicze przywiązania i przyzwyczajenia do określonych form czy obrazów, przerzucając ich znaczenia (i wrażenia) w zupełnie nieoczekiwane dla mnie przestrzenie. U Kijańskiej rusza się w trip po jakimś euforycznym, pełnym pokruszonych struktur i drobin, śnie. Namacalne i zmyślone mieszkają w jednej ,,kreciej norze”, a niebezpieczeństwo infantylnej intymności odwraca po prostu pęd historii-obrazów. Dla mnie chóry podziemne (tytułu nie kupuję, ma zupełnie inny ciężar) to była taka przygoda, jaką jest spacer w do wyjścia w jakimś Pompidou czy innym MOCAKu; trochę już nawala ci kręgosłup, włóczysz nogami, a po drodze kolejne rzeczy, rzeczy, obrazy, kadry.
Z kolei zestaw Leftwicha to bardziej mapa-wytyczne do poruszania się w rzeczywistości (i języku) po apokalipsach. Pęknięciach w hierarchii, w relacjach, w potrzebach. Ale poszczególne ,,moduły” (wiersze) nie są elegiami na odchodzący świat; czytam jest bardziej jako przewodniki po nowym, niekoniecznie destruktywnym i niegościnnym. A wybory formalne jeszcze tę grę w poetycki bandersnatch urozmaicają i podkręcają. Z kolei czytając zestaw Bartka Horyzy, miałam wrażenie, że forma czasem hamuje czy nawet zupełnie wytraca naturalnie rozkręcony flow tych wierszy. Współczuję osobie redagującej potencjalną książkę, bo autor jest zapewne mocno przywiązany do swojej koncepcji materialności tekstu, a jest tu sporo momentów do wyczyszczenia. Ucho ma za to Horyza świetne! Trudny próg wejścia mam jednak przy zestawie młodziutkiego Szymona Kowalskiego, dwukrotnego finalisty „Połowu”. Rozumiem zagrywki i celowości, ale zupełnie mnie ta poezja sobą nie zaintrygowała.
A… Ale pytałaś o prozę..? To może pójdę Twoim śladem i rzucę na początek kilka własnych tropów czytelniczych dla rozpędu. Dwa zestawy już brzmią jak zalążki książek, których byłabym ciekawa: Hanka Marty Lipowicz i kobiece portrety z opowiadań Barbary Frączyk. Dobre tempo, uważne oko i język – chociaż dostosowany do specyfiki opowieści – czujny na fałszywe nuty. Doceniam także detal i Peiperowską wyobraźnię Alicji Sawickiej, ale odnoszę wrażenie, że ta proza za bardzo się wdzięczy, jakby lubiła słuchać własnego głosu, kiedy wypowiada ładne słowa. U Sawickiej jest jakby zawsze kilka zdań naddatku.
Jeśli chodzi o poezję, to mnie najbardziej przekonują wiersze Aleksandry Byrskiej i Zofii Kiljańskiej. U pierwszej podoba mi się zestawienie dwóch perspektyw czasowych. Ciąg myśli prowadzących od prehistorii do współczesności. Geologiczne ujęcie rzeczywistości szkolnej – zaskakujące, ale też poprowadzone w sposób, który kupuję. Mniej może mi się podoba „In Greta they trust”, trochę za dużo się tam dzieje – kilka różnych punktów widzenia, a jednocześnie wiersz nie mówi nic nowego, wkradł się patos. W każdym razie utwory tworzą spójną i ciekawą całość. W chórach podziemnychpodoba mi się sposób, w jaki autorka operuje cielesnością. Rozkłada ciało na czynniki pierwsze i tworzy własne konfiguracje, umieszcza poszczególne części ciała w różnych kontekstach – czasem oczywistych, czasem intrygujących. Połączenie miękkiego języka z upiornością. Jest w tym zestawieniu coś z baśni, które nie kończą się dobrze.
Co do prozy. Z portretów Barbary Frączyk najbardziej przekonała mnie „Lidka”. We wszystkich tekstach autorka bierze tak naprawdę dość stereotypowy obraz współczesnej kobiety i obraca go na swój sposób. Dodaje mu głębi, złożoności, odpapierowia swoje bohaterki, ożywia. Odważny i myślę, że w dużej mierze udany zabieg. Tu byłabym ciekawa, na ile zadziałałby przy większej liczbie portretów. Moją uwagę zwrócili też Głodni Iwony Bassy. Nonszalancja języka, ironia, dystans zderzone z trudnym tematem biedy i jej funkcjonowania w systemie. Temat ważny społecznie, ale potraktowany właśnie literacko. Autorka nie polega na ważkości problematyki, o której pisze, nie zaniedbuje na jej rzecz strony literackiej.
Z Hanką Marty Lipowicz miałam ten problem, że tekst mi się bardzo podobał, ale… No właśnie, były takie momenty, w których po świetnym fragmencie było o jedno, czasem dwa zdania za dużo. Dopisane podsumowanie, morał, który uwierał. Na przykład tutaj:
Mogła tylko kontrolować postępowanie zajmowania przez Starą wód gruntowych, a im częściej ją wietrzyła, tym mniej z niej ulatywało, mniej osiadało, przeciekało. Było jak było, jest jak jest, nie ma korzyści i niekorzyści, jest tylko kolejny dzień, w którym trzeba być człowiekiem.
Rewelacyjny fragment i to: „trzeba być człowiekiem” na koniec. Trochę łopatologicznie. Choć to może tylko moja niechęć do moralizatorstwa i wykładania wszystkiego wprost się tutaj przejawia. Jest to oczywiście drobiazg. Tekst nie tylko się broni, ale i jest zdecydowanie warty przeczytania.
Wspomnę może jeszcze o prozie Mirka Kulisza. To jest ciekawy przypadek w kontekście tego, od czego zaczęłyśmy naszą rozmowę. Czytałam opowiadania autora w „biBLiotece” i byłam bardzo ciekawa tekstu z almanachu. I niestety mam wrażenie, że fragmentaryczność nie zadziałała tu na jego na korzyść. „Pierwszy raz” z „bibBLioteki” był świetny – skondensowana i intensywna proza. Historia przedstawiona w „Wesołym miasteczku” gdzieś się rozmywa.
U Frączyk podoba mi się właśnie ta świadomość i umiejętne ogranie zarówno fabularnych, jak i językowych formatek czy klisz. Bo przecież do pewnego momentu „Lidka”, „Kaśka” i „Teresa” czerpią ze zgranego stereotypu pełnymi garściami; a potem kiks, zmiana perspektywy i całe podglądactwo trzeba zaczynać od nowa. U Bassy brakuje mi właśnie samoświadomości w operowaniu frazesem. Pomysł i tematyka zdecydowanie trafiają w moje czytelnicze upodobania i wrażliwość, ale tracą na pewnej infantylności języka. Za dużo tam oczywistości, niemal frazeologii, trochę gry w prozatorskie bingo. Możliwe jednak, że to kwestia przymusu almanachowej konsolidacji, dłuższy fragment mógłby brzmieć inaczej, wpuszczać więcej powietrza.
Lipowicz pisze bardzo filmowo, panuje nad poszczególnymi sekwencjami, jakby widziała je już przed kamerą. Myślę, że te przydarzające się w Hance naddatki wynikają z jakiejś próby przeniesienia opowieści z projektu podobnego do scenariusza – sugerując się dotychczasowymi doświadczeniami autorki – w przestrzeń suwerennie literacką. Ale to kwestia jedynie czujnej redakcji, nie stawiania i rozpędzania tekstu od nowa. Mnie zęby okropnie zabolały przy zdaniu: „Słyszała, jak wnętrzności wsi wydają pomruk satysfakcji”, ale szybko je sobie usunęłam z pola widzenia, więc dalej było już tylko dobrze.
Co zaś do „Wesołego miasteczka” – Adam Kaczanowski (poławiający) napisał w swoim komentarzu, że Kulisz jest jak Houdini, który potrafi się wyswobodzić z samodzielnie zastawionych pułapek, bo przecież pisanie o trzynastoletnich dzieciakach może się ześlizgnąć w infantylizm, „przesłodzić, przepieprzyć, przerysować”. Ewidentnie ani Kaczanowski, ani Mirek Kulisz nie byli nigdy trzynastoletnią dziewczyną. Mnie także to opowiadanie rozczarowało. Wkradła się do niego jakaś fabularna niekonsekwencja (np. kwestia technologii w życiu nastolatków i jej wpływu na relacje, raz jest, raz się ją wycina, jakby w tego ping-ponga grało się w latach 80.) i nieautentyczność zarówno w sferze psychologii postaci, jak i samego języka. Nie kupuję poetyki konfesyjnego pamiętniczka z żelazną puentą dla rozdzielenia kolejnych sekwencji.
A co powiesz o fragmentach od Patryka Kulpy?
Jeszcze co do Głodnych Bassy – zastanawiałam się, na ile autorka kontroluje język, a na ile to ten język ją niesie. Miejscami rzeczywiście kontrola zdaje się jej wymykać.
Jeśli chodzi o prozę Patryka Kulpy, to mam mieszane uczucia. Miałam wrażenie pewnej monotonii językowej. Autor używa długich, lejących się zdań, bawi się podmiotami, jego bohaterowie mówią bardzo „na luzaku”. I w przypadku kilku opowiadań ja to kupuję. Tylko w którymś momencie miałam poczucie, że taki język nie zawsze przystaje do treści. Przydałoby się więcej precyzji językowej, zróżnicowania – może zabawy rejestrami języka. A może po prostu większej selekcji wśród samych tekstów. Tak, aby język zawsze pasował do historii. Bo tak zaczęłam się zastanawiać, czy autor używa tego języka w konkretnym celu, czy dlatego, że tylko tak potrafi. Podejrzewam, że jednak to pierwsze, bo „Święta w domu” są napisane inaczej, ale to jest jeden tekst na siedem z zestawu i gdzieś te moje wątpliwości pozostają. A nie sądzę, żeby o taki efekt autorowi chodziło.
Jeszcze wspomnę o zestawie Oli Lewandowskiej. Podobnie jak u Kulpy, było sporo rzeczy, które mi się podobały i trochę takich, które mnie nie przekonały. Nie rozumiem zabiegu z angielskojęzycznymi tytułami, nie znajduję dla niego uzasadnienia w treści wierszy. Autorka bazuje na dość mocno wyeksploatowanych motywach dzieciństwa, dorastania, w tle pojawia się blokowisko. I miejscami tworzy obrazy, które nie wywołują u mnie reakcji. Sprawiają wrażenie zużytych. Spodobał mi się za to aspekt dziewczyński tej poezji. Obserwowanie, badanie, a może wyznaczanie granic dziewczyńskości i jej niezależnego istnienia. Mimo że w wierszach pojawiają się „gangi wąskobiodrych chłopców” to jednak „my dziewczyny myślimy o tym/ co na nasze podobieństwo”.
Lewandowska gra odniesieniami do Murder Ballads Nicka Cave’a and the Bad Seeds, stąd część anglojęzycznych fragmentów. Zgrana estetyka, dużo pułapek. Czyli stawką wydaje się być wykreowanie klimatu niepokoju, nieodraczalnego fatum i wiedźmiej mistyki. Podoba mi się próba przejęcia chłopackiej poetyki blokowisk (tu np. hoodshit (griptape) Mytnika), to podwórkowa strategia w duchu tradycyjnej praktyki feministycznego brzuchomówstwa Irigaray – dekoracje i język uznane za cudze, jednak głos suwerenny, choć usłyszany za sprawą mówienia z cudzego brzucha. Cave mocno ustawił (chyba też trochę go przepisał) mi w głowie ten zestaw, bo całość wydała mi się znacznie bardziej przekonująca, kiedy zaczęłam czytać podmiotki Lewandowskiej jako dzikie i nieobliczalne (problem z kulturowym utożsamieniem organiczności i natury z ezo-kobiecością to także pułapka stojąca przez autorką) Loretty z „The Curse of Millhaven” – pewna sankcja zemsty czy krwawego buntu cały czas w nich kiełkuje i narasta. A jednak coś mi w wierszach z jesteśmy pierwszą ciemnością tego lata zgrzyta; trochę to wszystko za proste, zbyt przewidywalne. Może cały ten estetyczny sztafaż nie pozwala się językowi rozpędzić?
Aleśmy dużo nagadały (napisały)! To co, czas na podsumowania? Może pytanie graniczne: czy tegoroczny almanach „Połowu” nadaje się na prezent gwiazdkowy? Czy można się o niego pokłócić? Ma przecież pełnić funkcję przeglądu przedpola młodej (już nie tylko) poezji. Myślisz, że to reprezentatywny zbiór? Że tu się dzieją rzeczy zwiastujące albo komentujące przesunięcia w rodzimym poletku literackim?
Odniesienia do Nicka Cave’a załapałam, tylko że dalej nie wiem, co z nich wynika. Może za mało znam jego twórczość. Inna rzecz, że taki zabieg tworzy z tego zestawu poezję z kluczem, bez którego zrozumienie wierszy automatycznie staje się uboższe. Nie wiem, czy mnie to przekonuje. Wolałabym, żeby zabieg oferował naddatek znaczeń, żeby tytuły broniły się i bez zewnętrznego w stosunku do treści wierszy klucza.
Czy można się o zbiór pokłócić? – Na pewno. Fajny jest w tym almanachu pewien rozmach autorek i autorów, wielogłosowość i widoczne szukanie swoich dróg, praca na języku, badanie jego ograniczeń. Myślę, że jest jednak za wcześnie, żeby mówić o zwiastowaniu czy komentowaniu przesunięć na naszym literackim poletku, a właściwie poletkach. Na pewno warto przyglądać się dalszej drodze autorów i autorek. Nie zdziwię się, jeśli przynajmniej niektórzy/re z nich rozgoszczą się w literaturze na dobre.
Patrz, a u nas bez barw wojennych, pełen pokój, choć nie w każdym miejscu zgoda. „Połowowi” – powodzenia; a Tobie, Mario, dzięki za pogadanie!
Również dziękuję. To była przyjemność.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
O AUTORACH
Antonina Tosiek
Ur. w 1996 r. Laureatka kilku konkursów poetyckich, m.in. OKP im. Zbigniewa Herberta oraz OKP im. Haliny Poświatowskiej, a także projektów „Połów” 2018 i „Wiersz doraźny” 2018, organizowanych przez Biuro Literackie. Wiersze oraz teksty krytyczne o literaturze i teatrze publikowała m.in. w „biBLiotece”, „Piśmie”, „Przekroju”, „Czasie Kultury”, „Małym Formacie” i „Kontencie”. Laureatka projektu „Pierwsza książka wierszem”, w ramach którego nakładem Biura Literackiego ukazał się jej debiutancki tom storytelling (2021). Mieszka w Poznaniu.
Maria Krzywda
Autorka krótkich form prozatorskich. Laureatka „Pracowni pierwszej książki prozą” Biura Literackiego (2020). Nagradzana w konkursach literackich (m.in. pierwsze miejsce w Ogólnopolskim Konkursie im. W. Dobaczewskiej; nominacja do nagrody głównej 15. Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania). Publikowała prozę w „Fabulariach”, „Akcencie”, „Mega*zine Lost & Found” i czasopiśmie „Zakład. Magazyn”.
powiązania
Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Iwona Bassa Jakub Skurtys ResinaDwudziesty szósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJPrecyzyjnie, bez cynizmu
recenzje / ESEJE Antonina TosiekImpresja Antoniny Tosiek na temat poezji Piotra Oknińskiego, wyróżnionego w ramach projektu „Pracownie otwarte wierszem 2023”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Wojtaszek Antonina Tosiek Jakub Skurtys Olga Niziołek Resina Zofia BałdygaDwudziesty czwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Klaudia Pieszczoch ResinaDwudziesty siódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Resina Roman HonetDwudziesty trzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Elżbieta Sobolewska Jacek Godek Jakub Skurtys Katarzyna Skórska ResinaDwudziesty drugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak ResinaDwudziesty pierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)
nagrania / TransPort Literacki Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julian Tuwim ResinaDwudziesty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Grzegorz Jankowicz Jakub Skurtys ResinaDziewiętnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak
nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar ResinaOsiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Kapusta ResinaSiedemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz ResinaSzesnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Janusz Rudnicki ResinaPiętnasy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller Miłosz BiedrzyckiTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRomantyczność 2022
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia MalekCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek RosińskiDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub SkurtysJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna JakubiakDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek GromadkaDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub SkurtysÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin MokrySiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina SałdeckaSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys Laura OsińskaCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza
nagrania / TransPort Literacki Alicja Sawicka Antonina Tosiek Barbara Frączyk Iwona Bassa Jakub Skurtys Marta Lipowicz Mirek Kulisz Patryk KulpaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia KiljańskaPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof ChronowskiTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJWszystko dobrze
nagrania / TransPort Literacki Hubert Zemler Maria KrzywdaCzytanie z książki Wszystko dobrze z udziałem Marii Krzywdy w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Maria KrzywdaRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na koniec (3)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzecia część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na koniec (2)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDruga część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira PietrekDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna MuellerTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy JarniewiczJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska
nagrania / Stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJstorytelling
nagrania / Stacja Literatura Antonina TosiekCzytanie z książki storytelling z udziałem Antoniny Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał MytnikÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJDłuższe formy zasługują na takie słowa, jak: chityna, pancerz, skorupa
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Antonina TosiekOdpowiedzi Antoniny Tosiek na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WIĘCEJPłynna przestrzeń
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Maria KrzywdaOdpowiedzi Marii Krzywdy na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WIĘCEJPo obu stronach słowa
recenzje / KOMENTARZE Maria KrzywdaAutorski komentarz Marii Krzywdy, towarzyszący premierze książki Wszystko dobrze, wydanej w Biurze Literackim 7 marca 2022 roku.
WIĘCEJNie zawsze i nie wszystko musi być dobrze
wywiady / O KSIĄŻCE Małgorzata Żebrowska Maria KrzywdaRozmowa Małgorzaty Żebrowskiej z Marią Krzywdą, towarzysząca premierze książki Wszystko dobrze, wydanej w Biurze Literackim 7 marca 2022 roku.
WIĘCEJKsiążki z Biura: Odcinek 16 Wszystko dobrze
nagrania / Między wierszami Maria KrzywdaSzesnasty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WIĘCEJMuzyka słowa: Wszystko dobrze
nagrania / Kartoteka 25 Maria Krzywda Wacław ZimpelMaria Krzywda w towarzystwie Wacława Zimpla czyta utwory ze swojej książki Wszystko dobrze. Nagranie zrealizowane w ramach projektu Kartoteka 25.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław JurczakSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper BartczakSiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska
nagrania / Stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub SkurtysCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna SzwedaPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJWszystko dobrze (2)
utwory / zapowiedzi książek Maria KrzywdaFragmenty zapowiadające książkę Wszystko dobrze Marii Krzywdy, która ukaże się w Biurze Literackim 7 marca 2022 roku.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub SkurtysPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta SokołowskaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJWszystko dobrze
utwory / zapowiedzi książek Maria KrzywdaFragmenty zapowiadające książkę Wszystko dobrze Marii Krzywdy, która ukaże się w Biurze Literackim 7 marca 2022 roku.
WIĘCEJKsiążki z Biura: Odcinek 6 storytelling
nagrania / Między wierszami Antonina TosiekSzósty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WIĘCEJswoi*; chóralna
recenzje / KOMENTARZE Antonina TosiekAutorski komentarz Antoniny Tosiek w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki storytelling, która ukazała się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJScena jest cierpliwa, wiersz ma mniej litości
wywiady / O KSIĄŻCE Antonina Tosiek Nina ManelRozmowa Niny Manel z Antoniną Tosiek, towarzysząca premierze jej książki storytelling, która ukazała się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJWierny jak wiersz
wywiady / O KSIĄŻCE Antonina Tosiek Przemysław SuchaneckiRozmowa Antoniny Tosiek z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Ciało wiersza, która ukazała się w Biurze Literackim 11 stycznia 2021 roku.
WIĘCEJDibs on zielone
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Antonina TosiekGłos Antoniny Tosiek w debacie „Nowe języki poezji”.
WIĘCEJstorytelling
utwory / zapowiedzi książek Antonina TosiekFragment zapowiadający książkę Antoniny Tosiek storytelling, która ukaże się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJPatchworkowa wspólnota
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Antonina TosiekGłos Antoniny M. Tosiek w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WIĘCEJPołów. Poetyckie debiuty 2018
nagrania / Stacja Literatura Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Katarzyna Szaulińska Marcin Pierzchliński Marcin Podlaski Maria HalberCzytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2018 z udziałem Marii Halber, Marcina Pierzchlińskiego, Marcina Podlaskiego, Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego i Antoniny Małgorzaty Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJTeraz jest czas opowieści
utwory / premiery w sieci Antonina TosiekPremierowy zestaw wierszy Antoniny M. Tosiek Teraz jest czas opowieści. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka”.
WIĘCEJOpowieść o ludziach stamtąd
wywiady / O PISANIU Antonina Tosiek Marcin PierzchlińskiMarcin Pierzchliński rozmawia z Antoniną M. Tosiek, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJza deszcz
recenzje / KOMENTARZE Antonina TosiekAutorski komentarz Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJGminne
utwory / premiery w sieci Antonina TosiekPremierowy zestaw wierszy Antoniny M. Tosiek Gminne. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJPrzepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt
wywiady / O PISANIU Antonina Tosiek Marcin PodlaskiAntonina M. Tosiek rozmawia z Marcinem Podlaskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJWiersz doraźny: Gwatemala
utwory / premiery w sieci Aglaja Janczak Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Głuszak Jakub Pszoniak Paweł HarlenderFinałowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Głuszaka, Pawła Harlendera, Aglai Janczak, Antoniny Małgorzaty Tosiek, Aleksandra Trojanowskiego, Jakuba Pszoniaka.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza
nagrania / TransPort Literacki Alicja Sawicka Antonina Tosiek Barbara Frączyk Iwona Bassa Jakub Skurtys Marta Lipowicz Mirek Kulisz Patryk KulpaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia KiljańskaPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJPołów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Alicja Sawicka Barbara Frączyk Bartosz Horyza Hubert Zemler Iwona Bassa Marta Lipowicz Mirek Kulisz Ola Lewandowska Patrick Leftwich Patryk Kulpa Szymon Kowalski Zofia KiljańskaCzytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 z udziałem Iwony Bassy, Aleksandry Byrskiej, Barbary Frączyk, Bartosza Horyzy, Zofii Kiljańskiej, Szymona Kowalskiego, Mirka Kulisza, Patryka Kulpy, Patricka Leftwicha, Oli Lewandowskiej, Marty Lipowicz i Alicji Sawickiej w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zelmer.
WIĘCEJPopłyniemy na łów, na łów, towarzyszu mój
recenzje / ESEJE Anna MochalskaRecenzja Anny Mochalskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021, która ukaże się w Biurze Literackim 3 października 2022 roku.
WIĘCEJPołów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 (proza)
utwory / zapowiedzi książek Alicja Sawicka Barbara Frączyk Iwona Bassa Marta Lipowicz Mirek Kulisz Patryk KulpaFragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021, która ukaże się w Biurze Literackim 3 października 2022 roku.
WIĘCEJPołów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 (poezja)
utwory / zapowiedzi książek Aleksandra Byrska Bartosz Horyza Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia KiljańskaFragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021, która ukaże się w Biurze Literackim 3 października 2022 roku.
WIĘCEJ„Swoje miejsce” obcości
recenzje / ESEJE Karol MaliszewskiRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Wszystko dobrze Marii Krzywdy, wydanej w Biurze Literackim 7 marca 2022 roku.
WIĘCEJOjcowie narodowego kapitału. O “storytellingu” Antoniny M. Tosiek
recenzje / ESEJE Dawid KujawaRecenzja Dawida Kujawy, towarzysząca premierze książki storytelling Antoniny Tosiek, która ukazała się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJJeszcze starszy testament
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJ