Co w Biurze Literackim w 2018 roku

Praca z młodymi autorami, premierowe materiały w biBLiotece, kolejna edycja festiwalu, nowa inicjatywa związana z e-bookami i atrakcyjne nowości książkowe – to główne zamierzenia Biura Literackiego w 2018 roku.

 

BL Img 2018.01.10 Co w Biurze Literackim w 2018 roku__www_top

 

Praca z młodymi autorami, premierowe materiały w biBLiotece, kolejna edycja festiwalu, nowa inicjatywa związana z e-bookami i atrakcyjne nowości książkowe – to główne zamierzenia Biura Literackiego w 2018 roku. Po dwóch latach zmian i inwestycji, które wiązały się z uruchomieniem siedziby w Kołobrzegu, przeniesieniem festiwalu do Stronia Śląskiego, a magazynu do Błoni pod Warszawą, powstaniem nowych stron i serwisów internetowych, wydawnictwo będzie mogło wreszcie skupić się w pełni na działalności artystycznej i edukacyjnej.

 

Ciekawie zapowiada się plan wydawniczy. Już w styczniu ukaże się legendarna proza Boba Dylana Tarantula w przekładzie Filipa Łobodzińskiego. W kwietniu premierę będą miały: niedawno wydana książka Nicka Cave’a The Sick Bag Song w tłumaczeniu Tadeusza Sławka oraz odkryta w 2017 roku nieznana powieść Walta Whitmana Życie i przygody Jacka Engle’a, którą przygotowuje Szymon Żuchowski. Wydarzeniem okaże się na pewno wybór wierszy Elizabeth Bishop, nad którym pracuje Andrzej Sosnowski.

 

Tuż przed Stacją Literatura 23 ukaże się Ciemna materia Rae Armantrout w przekładzie Kacpra Bartczaka. Słynna amerykańska poetka, laureatka Pulitzera w 2010 roku, ma być jednym z gości festiwalu. Polskimi bohaterami wydarzenia będą Bohdan Zadura (w marcu ukaże się tom Po szkodzie) oraz Jerzy Jarniewicz (w maju zostanie wydany Biały album z najważniejszymi tekstami autora, a we wrześniu pojawi się antologia 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego w tłumaczeniu łódzkiego poety).

 

W 35. rocznicę wydania Nowych sytuacji Republiki Biuro Literackie planuje zbiór tekstów i wierszy Grzegorza Ciechowskiego Obcy astronom ze zdjęciami Andrzeja Świetlika oraz rękopisami muzyka. Do udziału w festiwalowym wydarzeniu poświęconym książce zaproszeni zostali syn poety Bruno oraz Cezary Łazarewicz. Równie dużym wydarzeniem okaże się zapewne Lutowanie wełny Tomasza Pułki ze szkicami i felietonami autora pod redakcją Karoliny Felberg-Sendeckiej.

 

Nowe książki poetyckie przygotowują między innymi Jacek Dehnel (Serce Chopina – tytuł roboczy) i Joanna Roszak (Przyszli niedokonani). Ukaże się także pierwsza książka poetycka dla dzieci Anny Podczaszy (będzie to literacki powrót legnickiej autorki po dziesięciu latach). Wydany zostanie kolejny almanach z serii Połów. Poetyckie debiuty z wierszami najciekawszych młodych autorów (są to: Paweł Bień, Maciej Konarski, Patryk Kosenda, Nina Manel, Paulina Pidzik, Janek Rojewski, Krzysztof Schodowski, Grzegorz Smoliński, Przemysław Suchanecki i Katarzyna Szweda).

 

Najważniejsza będzie praca z nowymi autorami. Wydane zostaną co najmniej dwa debiuty poetyckie. W trakcie Stacji Literatura 23 (która odbędzie się w Stroniu Śląskim i Siennej między 13 a 15 września) odbędą się kolejne zajęcia warsztatowe i rozstrzygnięte zostaną projekty wydawnicze, na które już zgłosiło się kilkaset osób. Żeby impreza jeszcze lepiej wpisała się w życie regionu, na wiosnę planowany jest comiesięczny cykl zajęć, które dla mieszkańców poprowadzi Karol Maliszewski.

 

Sam festiwal będzie bazować na sprawdzonych w ostatnich dwóch latach rozwiązaniach. Nowy kształt przybierze Europejskie Forum Literackie, w ramach którego planowane są wykłady najważniejszych postaci. W tym roku w takiej roli wystąpi m.in. Vera Michalski-Hoffmann, prezes grupy wydawniczej Libella, szefowa Międzynarodowego Instytutu Wydawców Francuskich, założycielka Fundacji im. Jana Michalskiego i właścicielka Wydawnictwa Literackiego. Oprawę muzyczną festiwalu przygotuje Paweł Szamburski.

 

O tym, czy festiwal na pewno dojdzie do skutku, dowiemy się zapewne za kilka miesięcy. Jak w poprzednich latach zależny jest on od dotacji ministerialnej oraz wsparcia innych partnerów. Organizatorzy liczą na rządowe wsparcie w trzech najbliższych latach także dlatego, w 2020 roku przypada 25. rocznica najstarszego festiwalu literackiego w Polsce. Choć nie brakuje chętnych miast, które chcą gościć wydarzenie u siebie, to Biuro Literackie pragnie, aby najbliższa edycja odbyła się w Stroniu Śląskim, gdzie impreza w ostatnich dwóch latach odzyskała swój blask.

 

Mimo ograniczonych środków wydawnictwo nadal będzie angażować się w projekty propagujące czytelnictwo. Taką inicjatywą jest seria wznawianych w formie elektronicznej tomów poetyckich, które w ostatnich 10 latach otrzymały ważne nagrody. Projekt zyskał kilku partnerów i życzliwość polskich wydawnictw. Ma na celu zwrócenie uwagi na wysokie wartości artystyczne współczesnej poezji, jest też próbą dotarcia do nowych grup czytelników. Na początek zostanie wydana książka Radosława Jurczaka, a po niej ukażą się m.in. tomy Mariusza Grzebalskiego, Andrzeja Sosnowskiego i Julii Szychowiak.

 

Co trzy tygodnie będzie ukazywać się biBLioteka, w której zaplanowano wiele premierowych materiałów. Przez osiem miesięcy będą w niej prezentowani laureaci 13. Połowu oraz ubiegłorocznych projektów edukacyjnych. Obok nowości wydawniczych w specjalnej formie zapowiadane będą książki z serii “Poezja z nagrodami”. Nowe cykle przygotowują m.in. Karolina Felberg-Sendecka oraz Kamil Sipowicz. W formie filmowej zostaną przypomniane wszystkie wydarzenia ubiegłorocznej Stacji Literatura.

 

Ponadto po raz pierwszy ukażą się zapisy audio wykładów Andrzeja Sosnowskiego, które miały miejsce 10 lat temu w ramach cyklu realizowanego w księgarni Biura Literackiego przy ulicy Widok we Wrocławiu, oraz zajęć, jakie rok później prowadził Karol Maliszewski. Przypomnimy fragmenty koncertów z kolejnych edycji festiwali (w tym pierwsze występy Czarnych Ciasteczek i Strachów na Lachy). Nie zabraknie dyskusji, także tych sprzed lat (o Wojaczku i Różewiczu), archiwalnych zdjęć oraz debat (na początek “Biurowe książki 2017 roku”).

 

Nawet w pozornie mniej intensywnym na tle poprzednich lat roku Biuro Literackie nie zbacza z obranego kursu i nadal stawia na niezależność, przedkłada działania artystyczne ponad komercyjne, wciąż chce wspierać młodych twórców oraz angażować się w projekty wydawnicze i edukacyjne, których nie bardzo chcą realizować inni. Każdy rok działalności legnickiej, potem wrocławskiej, a obecnie kołobrzesko-strońskiej inicjatywy Artura Burszty był inny aniżeli poprzedni. Hasło “Spodziewajcie się niespodziewanego” w nowy roku wciąż będzie aktualne!

inne wiadomości z kategorii