21/05/21

Co dalej ze Stacją Literatura?

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

Za nami bardzo dziwny tydzień. Radość z licznych nominacji dla wydanych w Biurze Literackim książek, z nagrody Silesius za całokształt twórczości dla Ryszarda Krynickiego, ale też zadawane od poniedziałku pytanie: co dalej ze Stacją Literatura? Dostaliśmy bowiem tylko wsparcie na ten rok, a nie – jak poprzednio – na trzy lata, i jakby tego było mało, ostateczna kwota jest o połowę mniejsza niż ta, o którą wnioskowaliśmy. Na pytanie o przyszłość festiwalu odpowiemy – po kilku dniach szukania rozwiązań – w tym odcinku audycji.

Potrzebujemy normalności. Dlatego dzisiaj poetycka, rozpalona słońcem i wypełniająca spokojem opowieść o tym, co się dzieje, gdy wyrywamy się z codziennych uwikłań i mielących nas trybów rutyny, kiedy pieszczocie życia stawiamy jedynie najmniejszy opór i przestajemy być zależni od fal innych niż te, które i tak zawsze mamy w sobie. Cztery perspektywy „Najsłabszego oporu” przedstawią: autorka (Adda Djørup), tłumaczka (Bogusława Sochańska), redaktorka (Joanna Mueller) i pierwsza czytelniczka (Aleksandra Byrska).

Bez najmniejszego oporu zagramy też dwadzieścia jeden piosenek. Nowych, dopiero co wydanych lub opublikowanych. Lista uwzględnia następujących wykonawców: Afro Yaqui Music Collective, Bebe Rexha, Carsie Blanton, Ethel Cain feat. Lil Aaron, Gary Moore, Kalbells, Marissa Nadler, Maryolkah, Nwando Ebizie, Ove, Plastic, Procol Harum, Sambar, Sook-Yin Lee And Adam Litovitz, Sophia Kennedy, St. Vincent, Teke::Teke, The Black Keys, The Coral, Vaudou Game, Yarol Poupaud.

Zachęcam tradycyjnie do słuchania poprzednich odcinków. Dzisiaj szczególnie tych, których bohaterkami są premierowe książki: „Hista & her sista”, „Widoki wymazy” i „Ostatnia wolność”. No i wróćcie do „Strony A, strony B” za tydzień, w piątek o 20:00. Wtedy nie będziemy już pytać: „Co dalej ze Stacją Literatura?”, ale powiemy sobie: „Co na Stacji Literatura 26”. Trzymajcie też za nas kciuki, czeka nas bardzo pracowity tydzień. Musimy w siedem dni zrobić to, co normalnie robi się przez kilka miesięcy!