„Połów 2010”: Krzysztof Szeremeta
nagrania / Drażniące przyjemności Krzysztof SzeremetaKarol Maliszewski o poezji Krzysztofa Szeremety. Etiuda do wiersza “Odjazd” w reżyserii Jolanty Kowalskiej.
WIĘCEJAutokomentarz Krzysztofa Szeremety do wierszy z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2010.
Posiedzimy chwilę, tylko sprawdzę; położyłem monetę
na torach. Awers się rozpadnie, rewers dotknie ziemi.
Trzy minuty, zanim opowiem o trawieniu,
dusznościach i mokrych dłoniach, zanim wyjaśnię,
dlaczego nie mówimy.
Poniemiecki budynek z czerwonej cegły
wpycha mnie do jej płaszcza. Na dworcowym zegarze
dwudziesta. Widzę latarnie na końcach rzęs.
Napisałbym coś na powiekach, to byłoby lepsze od jej oczu,
jak mapa wyspy skarbów na skórze martwego pirata.
Na odwrocie krzyżyk. Ona nie ma imienia.
Udałbym się, gdybym miał dokąd.
Między wschodem a zachodem tory, przystanki.
Rzecz dzieje się na zachodzie. W pustej szkole,
wisząc na mnie, prosi, żebym się na niej nie wieszał.
Mówi się: przymus, a myśli: o kurwa. Sporo do widzenia.
Brudna podłoga, marniejąca paproć. I – dla przykładu
– przyzwoity układ. Jak zwinąć ciało w pasujący dotyk?
Potem jest inaczej. Kolej, cała prosta. Myśli się –
do dupy, a mówi do jutra. Zadzwoni telefon. Zadzwoni,
zapuka, nie powie, że zaszło – co mi się wydaje, kiedy już
po wszystkim skaczę, z wysokości stacji widzę, że jestem
bezpieczny. I gdy piszę, na ścianie: w stanie. Na widnokręgu
leżą moje palce. Jeszcze przez chwilę, dopóki nie zgasnę.
Na pożegnanie mówi się: no cześć, hej, do zobaczenia, zobaczymy się już w weekend, czy kiedy indziej. Czy cokolwiek innego o podobnej wymowie. I faktycznie tak się zazwyczaj myśli, niekiedy nawet tak się robi. Bywa jednak i tak, że pociągi nie kursują na stosownej trasie, chyba że InterCity, ale na InterCity można akurat nie mieć pieniędzy.
Dystans pozornie nieduży staje się wtedy dystansem od początku do końca prostej, czyli dystansem zupełnie bezsensownym. Niemniej nie do pokonania.
I staje się taką prostą grubą krechą.
Na interesującym nas dworcu PKP, gdzie zatrzymują się pociągi dwóch relacji, zawsze były, no, przynajmniej odkąd pamiętam, dwa tzw. perony. Przy każdym z tzw. peronów leżał jeden, za to w pełnym tego słowa znaczeniu, tor. Proszę sobie wyobrazić moją konsternację, gdy któregoś razu tradycyjnie bełkotliwy głos oznajmił, że pociąg relacji Nysa – Kędzierzyn-Koźle wjedzie na tor trzeci przy peronie trzecim. Spojrzałem badawczo na dworcowy krajobraz, aby znaleźć ową konsternującą nowość i po pewnym czasie zauważyłem małą metalową platformę. Uderzałbym czołem w ścianę, ale nie było czasu. Kolejny pociąg przyjeżdżał dopiero za trzy godziny.
Gdy się spojrzy na grubą krechę z odpowiednio długiego dystansu, staje się taka krecha dość żałosną kreseczką. I wtedy można się z niej nawet trochę pośmiać.
Urodzony w 1990 roku. Poeta, student krytyki literackiej na Wydziale Polonistyki UJ. Związany z pismem "Pressje". Publikował m.in. w "Odrze", "Portrecie", "Ricie Baum". Autor arkusza Długi dystans (Wrocław 2009) i tomiku Nowy dokument tekstowy (Gniezno 2011). Mieszka w Krakowie i w Prudniku.
Karol Maliszewski o poezji Krzysztofa Szeremety. Etiuda do wiersza “Odjazd” w reżyserii Jolanty Kowalskiej.
WIĘCEJWiersz z tomu Połów. Poetyckie debiuty 2010, zarejestrowany podczas spotkania “Połów 2010” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJGłos Krzysztofa Szeremety w debacie “Jaką Pol(s)kę zobaczyli z drugiej strony lustra”.
WIĘCEJGłos Krzysztofa Szeremety w debacie “Poezja na nowy wiek”.
WIĘCEJZ Marcinem Biesem rozmawia Krzysztof Szeremeta.
WIĘCEJGłos Krzysztofa Szeremety w debacie “Być poetą dzisiaj”.
WIĘCEJGłos Krzysztofa Szeremety w debacie “Poeci na nowy wiek”.
WIĘCEJAutorski komentarz Krzysztofa Szeremetyki do wiersza z książki Długi dystans.
WIĘCEJWiersz z tomu Połów. Poetyckie debiuty 2010, zarejestrowany podczas spotkania “Połów 2010” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJKarol Maliszewski o poezji Krzysztofa Szeremety. Etiuda do wiersza “Odjazd” w reżyserii Jolanty Kowalskiej.
WIĘCEJKarol Maliszewski o poezji Mariusza Partyki. Etiuda do wiersza “Ukryte” w reżyserii Jolanty Kowalskiej.
WIĘCEJWiersz z tomu Połów. Poetyckie debiuty 2010, zarejestrowany podczas spotkania “Połów 2010” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJWiersz z tomu Połów. Poetyckie debiuty 2010, zarejestrowany podczas spotkania “Połów 2010” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJWiersz z tomu Połów. Poetyckie debiuty 2010, zarejestrowany podczas spotkania “Połów 2010” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJWiersz z tomu Połów. Poetyckie debiuty 2010, zarejestrowany podczas spotkania “Połów 2010” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJWiersz z tomu Połów. Poetyckie debiuty 2010, zarejestrowany podczas spotkania “Połów 2010” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJCzasem trafiały się zestawy oryginalne, świadczące o gotowości, ale także o zdolności do podjęcia ryzyka przez autora, zdarzało się to sporadycznie, zresztą nie spodziewałem się odwrotnych proporcji, i to właśnie owe zestawy stanowiły dla mnie punkt odniesienia…
WIĘCEJZ Marcinem Biesem rozmawia Krzysztof Szeremeta.
WIĘCEJAutorski komentarz Bartosza Sadulskiego do wierszy z almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2010.
WIĘCEJAutorski komentarz Mariusza Partyki do wierszy z almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2010.
WIĘCEJAutorski komentarz Olgi Masoń-Kędzierskiej do wiersza z almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2010.
WIĘCEJAutorski komentarz Rafała Gawina do wierszy z almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2010.
WIĘCEJNota Karola Maliszewskiego o wierszach Krzysztofa Szeremety.
WIĘCEJNota Elżbiety Lipińskiej o książce Długi dystans Krzysztofa Szeremety.
WIĘCEJNota Macieja Meleckiego o książce Długi dystans Krzysztofa Szeremety.
WIĘCEJ