Dzieła zebrane, tom 1

13/09/2012 liryka

Dzieła zebrane Tymoteusza Karpowicza to przypomnienie twórczości niezwykle istotnej dla rozwoju polskiej literatury, przywrócenie jej należytej rangi, a także wypełnienie dotkliwej nieobecności twórcy, który był odkrywcą nowych terytoriów wyobraźni językowej. Pierwszy tom obejmuje poezje z książek: Żywe wymiary (1948), Gorzkie źródła (1957), Kamienna muzyka (1958), Znaki równania (1960), W imię znaczenia (1962) i Trudny las (1964).

Wydawca
Biuro Literackie
Miejsce
Wrocław
Wydanie
1
Data wydania
2011-12-15
Gatunek
Liryka
Seria
Poezje
Ilość stron
288
Format
168 X 238 mm
Oprawa
twarda
Papier
Munken Print Cream 1,5 80
Projekt okładki
Wiesław Gołuch
Projekt opracowania graficznego
Wiesław Gołuch
ISBN
978-83-62006-75-5
spis treści

Żywe wymiary (1948)

Ziemia nazwana

Ziemia nadodrzańska

Świt

Dzień

Zmierzch

Noc

Nad Odrą

Św. Jakub

Dom Lojców

Praca

Wieczorne zmęczenie

Jesienny pejzaż

Noc pomorska

Ścieżki morskie

Ballada o ziarnku piasku

Morze w porcie

Pieśń harpuniarzy

Na wzburzonym morzu

Sieci

Serce przed falą

Wycieczka prasowa

Pożegnanie na dworcu

Warsztaty w Troylu

Przeładunek

Żelazne skrzydła

Galeria rzemieślników

Młoda krawczyni

Blaszane strofy

Dramat dwóch kół

Młodzi robotnicy

 

Dojrzałe kłosy

Modlitwa żniwiarzy

Południe

Żyjące ziarna

O wsi i tęczy

Wspólne i osobiste

Koncert

Poziomka

Spokój

Poranek

 

Gorzkie źródła (1957)

Źródło

Jesteśmy

Pożar

Miłość

Lekcja ciszy

Las

Nagroda

Przemiany

Rozczarowanie

Maski

Imiona

Chory

Powroty

Siedem kwiatów

 

Kamienna muzyka (1958)

Kamienna muzyka

 

I

Zmyślony człowiek

Obłok

Pożar

Lekcja ciszy

Fałszywy alarm

Ten człowiek

Sąd

Pomyłka

Chory

Nagroda

Tchórze

Głaz

Pióra

Cisza

Piony

Maski

Imiona

Agitator

Ruchome schody

Żeglarze

 

II

Strony świata

Człowiek

Dramat

Ślepiec

Łowy

Nurek

Łza

Pamięć

Sen

Nikt nie wie

Miłość

Bezsensownie zmarła

Dialogi

Las

Źródło

Marzyciele

Jesteśmy

Poranek

Gniazdo

Czarne i białe

Wrażliwi

Powroty

Podróże

Życie

Dotyk

Etiuda poranna

Powaleni

 

III

Trawienie świata

Ryba

Rękawica

Studnia

Granice nieskończoności

Biały niedźwiedź

Ucieczka ptaków

Podróż gałęzi

Biały punkt

Czarodziejska góra

Nóż

Martwe połowy

 

Znaki równania (1960)

Zwycięstwo

Zmylona droga

Wyprzedaż

Jawa

Kuglarze

Polowanie

Fałszerze

Porachunek z prorokiem

Błękitna kokardka

Zmylona droga

Ballada o wzgórzu

Bohater

Przerażenie

Jezioro

Drzewostan wody

Księga Eklesiastesa

Zwierzęta z lasu zielonego

Zwierzęta z lasu zielonego

Tamten lipiec

Spotkanie

Jeden razy jeden

Choda

Łoś policzony

Zasypianie

Obroty

Jeleń

Matka w krześle drewnianym

Sen ołówka

Studium ciszy drzewa

Kot

Na odwrót

Zatoka drzew spokojnych

Siekiera

Kwadratura twarzy

Na odwrót

 

W imię znaczenia (1962)

W imię znaczenia

 

I

Zepsuty koń

Rozkład jazdy

Dąb pomylony

Zajęcie łąki

Poradnik fotografa

Historia przed płotem

Moje buty

Drzewo które obsiadły ptaki

Pies co się zaszczekał

Dojrzewanie jabłek

Zacinanie zębów

Stojąca chmura

Trudny las

 

II

Poranne drzwi do ogrodu

 

III

Historia białopiennego źródła

 

Trudny las (1964)

Trudny las

Drzewa dowolne

Przejście przez las czerwony

Po obu stronach

Bracia przy ogniu

Czekanie na śpiew

Do brzozy wyraźnie

Poruszenie do lasu

Do drzewa

Powiązania

Śpiąc w okularach

Rozmowa z mumią

Rozmowa z Hammurabim

Skóra

Strip-tease potoczny

Na fotografii

Jedzie jasio na koniku

Wyuzdane konie

Pasowanie po drodze

O lasce

Czyhanie na chleb i wodę

Śniadanie z gazetą

Karabin

Rąbanie drzewa

Rzeka

Zapora

Można się jakoś

Lampa dowolna

Trochę za las

Nieco przed lasem

Na pewno

Lichtarze

Nadzy i żywi

Gwiazda

Najwyższe od dołu

Własność

Trochę za las

Okrycia

Gramatyka przez sen

Trzeźwa misa o poranku

Obcy sen

Nakładanie papuci

Pokrowiec

Po przemówieniu

Prolegomena do pierwszych myśli

Po żadnej stronie

Rozmowa z nogą

Oprowadzanie po domu-muzeum

Czapeczka – czapka

Ciuchy na łachy

Nagość

Zachód cielesny

 

 

Nota edytorska (Jan Stolarczyk)

Alfabetyczny spis tytułów i incipitów

 

opinie o książce

Pierwsze tomy dzieł zebranych mają zaś do siebie to, że z reguły zawierają teksty bardzo wczesne. Darzę je za to swoistym sentymentem. Niebagatelną przyjemnością jest bowiem odkrywanie, co powstało przed tymi wierszami, z powodu których Karpowicz stał się poetą, którego należy wznawiać, a także –­­ jaki w ogóle zachodzi związek między tekstami kanonicznymi a (że brzydkiego sloganu użyję) tak zwanymi początkami drogi twórczej.

Paweł Kozioł

Poezja Karpowicza mimo upływu lat wciąż jest żywa; żywe są jej wymiary i meandry. Poezja niemożliwa, szorstko opakowana i tajemniczo brzmiąco. Fenomen Karpowicza opiera się na przemyślanej naturalności, tęsknocie, pełnej totalności.

Daria Paryła

Czytać Tymoteusza Karpowicza od początku? Szalony, ale fascynujący pomysł. Pierwszy tom dzieł zebranych jest oczywiście do tego idealną okazją, ale też od razu wrzuca nas w sam środek ogromnych kłopotów. Od początku, to znaczy: od pierwszych napisanych przez poetę wierszy, czy od tych, które da się czytać? Czytać: co to w ogóle znaczy w odniesieniu do poezji Karpowicza?

Jakub Momro

Sięgając po pierwszy tom Dzieł zebranych, musimy przygotować się na wszystko. Nie jest to jeszcze ten najtrudniejszy okres twórczości autora Słojów zadrzewnych, jednak wystarczająco wymagający, by spędzić nad nim wiele bardzo produktywnych dni.

Marcin Sierszyński

inne książki autora

teksty i materiały o książce w bibliotece