recenzje / IMPRESJE Miłość jest kłamstwem, ale działa
Justyna Sobolewska
Esej Justyny Soblewskiej towarzyszący premierze antologii Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek w wyborze i przekładzie Małgorzaty Kolankowskiej.
Tytułowy najpiękniejszy tydzień spędziły w hotelu. Kochanki z opowiadania „Najpiękniejszy tydzień w naszym życiu”. Pewnego dnia niespodziewanie odwiedził bohaterkę mąż kochanki. Nie wiadomo do końca, czy wiedział o romansie żony. Rozmawiali w holu, a bohaterka cały czas nerwowo zerkała w stronę windy hotelowej, z której w każdej chwili mogła wyjść jego żona. I zdemaskować romans kobiet. To świetna, pełna napięcia scena, jednego z lepszych opowiadań tej antologii. Sporo w nim trafnych obserwacji miłosnej relacji, nie tylko między kobietami.
Choćby taki szlafrok. Kobieta zasłaniająca się szlafrokiem daje znać, że spektakl zakończony, kiosk miłosny już jest zamknięty, teraz chce być poważna. Osłonięcie się szlafrokiem jest jak zaciągnięcie kurtyny. Cristina Peri Rossi opowiada o teatrze i rekwizytach miłości szczegółowo, ale i z pewną dozą ironii. Wszystko okazuje się bardziej skomplikowane. Bohaterka chce być sama z kochanką, ale w tym związku nieuchronnie istnieje też jej mąż, nie można go zignorować. Kiedy bohaterka patrzy na porozrzucany bukiet kwiatów od męża kochanki jej myśli krążą wokół zaplątanej relacji. Całość zamyka ironiczne zdanie „To było niesprawiedliwe, w stosunku do kwiatów”.
Nie znajdziemy w tym zbiorze spójnego portretu kobiety hiszpańskiej. I dobrze. Autorki należą do różnych pokoleń. Nie są dobrze znane w Polsce. Ta książka jest jednocześnie pierwszą prezentacją wielu z nich. Kontekst historyczny jest prawie nieobecny, co nie przeszkadza, nie mamy też poczucie, że czytamy opowieści egzotyczne – podobne bohaterki moglibyśmy spotkać i w naszej literaturze. Wartością każdej antologii opowiadań jest zawsze różnorodność. A udana bywa wtedy, gdy znajdzie się w niej kilka literacko ciekawych i zapadających w pamięć tekstów. To się sprawdziło, choć są tu też opowiadania mniej udane. Takie, w których nie jesteśmy w stanie odróżnić, czy mamy do czynienia z naiwną wizją świata, czy jest wyśrubowaną ironią. Jak wtedy , gdy jedna z bohaterek mówi nagle, że poczuła się nie tylko kobietą, ale i człowiekiem. Albo takie, w których pomysł nie uniósł całości. Opowiadanie jest bardzo wymagającym gatunkiem. Krótka forma wymusza spójną konstrukcję i mocny koncept. Tak jak w opowieści kryminalnej „Matczyna miłość” o matce, która ubezwłasnowolniła niezależną córkę. Za to o wiele mniej ciekawy jest dziennik ciężarnej kobiety, który uświadamia, że czytaliśmy inne lepsze opowiadania o ciąży. Dobre i spójne jest opowiadanie „Żółw”. Rysunek dziewczynki nie pozostawia wątpliwości, że była molestowana przez ojca. Co mają robić w takiej sytuacji nauczyciele?
Najlepsze z tych opowiadań, jeśli już szukać wspólnego tematycznego mianownika, mówią o pożądaniu, tak jak wspomniany „Najpiękniejszy tydzień” czy „Ślepa miłość”. To historia o brzydkiej kobiecie, która ma niewidomego męża. I nawzajem się cicho nienawidzą. W tej sytuacji ratunkiem okazuje się kochanek, który wciąga ją w grę miłosną – kocha się z nią przed oczami niewidzącego męża. „Miłość jest kłamstwem, ale działa”. To zdanie mogłoby być mottem całej tej ciekawej antologii.
O autorze
Justyna Sobolewska
Urodziła się w 1972 roku. Krytyk literacki, dziennikarka. Pracuje w tygodniku „Polityka”. Publikowała szkice o literaturze, wywiady, felietony i recenzje książkowe m.in. w „Odrze”, „Kresach”, „Res Publice Nowej”, „Gazecie Wyborczej”, „Nowych Książkach” i „Przeglądzie Politycznym”. Współpracuje z programem „Tygodnik Kulturalny” w TVP Kultura. Zasiada w jury Środkowoeuropejskiej Nagrody Literackiej Angelus i Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współautorka książki Jestem mamą (2004) i antologii opowiadań Projekt mężczyzna (2009) oraz autorka Książki o czytaniu (2012). Mieszka w Warszawie.
Powiązania
TransNowa Książka: Widok z okna w podróży służbowej, Poezja w odcinkach
nagrania / transPort Literacki Inga Iwasiów
Joanna Roszak
Justyna Sobolewska
Spotkanie z udziałem Ingi Iwasiów, Justyny Sobolewskiej i Joanny Roszak w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
Więcej
Poezja na nowy wiek
nagrania / wydarzenia Różni autorzy
Debata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
Więcej
O Piosence o zależnościach i uzależnieniach
recenzje / IMPRESJE Różni autorzy
Komentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Edwarda Pasewicza i Tomasza Pułki do książki Piosenka o zależnościach i uzależnieniach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
Więcej
Dyskusja „Barbarzyńcy czy nie. Dwadzieścia lat po przełomie”
nagrania / między wierszami Różni autorzy
Port Wrocław 2009: wypowiedzi Dariusza Nowackiego, Piotra Śliwińskiego, Justyny Sobolewskiej, Piotra Czerniawskiego, Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Bohdana Zadury, Romana Honeta.
Więcej
Moje widzenie rzeczywistości jest nieostre
wywiady / o książce Justyna Sobolewska
Katarzyna Jakubiak
Sławomir Iwasiów
Rozmowa Sławomira Iwasiowa i Justyny Sobolewskiej z Katarzyną Jakubiak, towarzysząca premierze e‑booka Nieostre widzenia, wydanego w Biurze Literackim 23 lutego 2016 roku.
Więcej
Pokątny pastuszek
recenzje / ESEJE Justyna Sobolewska
Recenzja Justyny Sobolewskiej z książki Imię i znamię Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
Więcej
Różności Rózewicza
recenzje / ESEJE Justyna Sobolewska
Recenzja Justyny Sobolewskiej z książki Margines ale… Tadeusza Różewicza, która ukazała się w 2011 roku na łamach „Polityki”.
Więcej
Dwa czytania
debaty / wydarzenia i inicjatywy Justyna Sobolewska
Głos Justyny Sobolewskiej w debacie „Z Fortu do Portu”.
Więcej
Szpilki zdań
recenzje / ESEJE Justyna Sobolewska
Recenzja Justyny Sobolewskiej z książki Poranek Marii i inne opowiadania Julii Fiedorczuk.
Więcej
Koncert na drukarenkę i saneczki
debaty / ankiety i podsumowania Justyna Sobolewska
Głos Justyny Sobolewskiej w debacie „Poeci na nowy wiek”.
Więcej
O poszukiwaniu i traceniu słów
debaty / ankiety i podsumowania Justyna Sobolewska
Głos Justyny Sobolewskiej w debacie „Książka 2008”.
Więcej
O gubionych
recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy
Komentarze Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Anny Kałuży, Bogusława Kierca, Karola Maliszewskiego, Edwarda Pasewicza, Tomasza Pułki, Justyny Sobolewskiej i Konrada Wojtyły.
Więcej
O Żółtym popołudniu
recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy
Komentarze Kacpra Bartczaka, Grzegorza Jankowicza, Edwarda Pasewicza, Justyny Sobolewskiej, Agnieszki Wolny-Hamkało.
Więcej
O Zebranych
recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy
Komentarze Jerzego Jarniewicza, Tomasza Majerana, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Jakuba Winiarskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Henryka Zbierskiego.
Więcej
O Dokumentach mających służyć za kanwę
recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy
Komentarze Johna Ashbery’ego, Andrzeja Sosnowskiego, Justyny Sobolewskiej, Kuby Mikurdy oraz Adama Zdrodowskiego.
Więcej
O Osobnych przyjemnościach
recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy
Komentarze Grzegorza Jankowicza, Grzegorza Czekańskiego, Justyny Sobolewskiej oraz Rafała Praszczałka.
Więcej
O Czystej ziemi
recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy
Komentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Tomasza Fijałkowskiego, Bartosza Sadulskiego.
Więcej
O „Najryzykowniej”
recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy
Komentarze Dariusza Sośnickiego, Justyny Sobolewskiej, Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza.
Więcej
O Skądinąd
recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy
Komentarze Julii Szychowiak, Karola Maliszewskiego, Justyny Sobolewskiej, Dagmary Sumary, Kamila Zająca.
Więcej
O Rozbiórce
recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy
Komentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Piotra Śliwińskiego i Karola Maliszewskiego.
Więcej
As you like darling (fragment)
dzwieki / RECYTACJE Carme Riera
Fragment prozy z tomu Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek, zarejestrowany podczas spotkania „Języki obce” na festiwalu Port Wrocław 2014.
Więcej
Przezroczyste ciała (fragment)
dzwieki / RECYTACJE Marina Mayoral
Fragment prozy z tomu Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek, zarejestrowany podczas spotkania „Języki obce” na festiwalu Port Wrocław 2014.
Więcej
Być kobietą, być kobietą…
recenzje / ESEJE Magdalena Boczkowska
Recenzja Magdaleny Boczkowskiej z książki Portret kobiety. W opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek w wyborze i przekładzie Małgorzaty Kolankowskiej.
Więcej
(Nie)przeźroczyste ciała
recenzje / ESEJE Anka Czytankowa
Recenzja z książki Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek w wyborze i przekładzie Małgorzaty Kolankowskiej.
Więcej
Portret kobiety
recenzje / ESEJE Adam Kraszewski
Recenzja Adama Kraszewskiego z książki Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek w wyborze i przekładzie Małgorzaty Kolankowskiej.
Więcej
Esther Tusquets
recenzje / IMPRESJE Małgorzata Kolankowska
Szkic Małgorzaty Kolankowskiej o Esther Tusquets zapowiadający książkę Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek.
Więcej
Almudena Grandes
recenzje / IMPRESJE Małgorzata Kolankowska
Szkic Małgorzaty Kolankowskiej o Almudenie Grandes zapowiadający książkę Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek.
Więcej