ruń
nagrania / TransPort Literacki Klaudia PieszczochCzytanie z książki ruń z udziałem Klaudii Pieszczoch w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJImpresja Pauliny Pidzik i Klaudii Pieszczoch na temat poezji Marii Rościszewskiej, wyróżnionej w ramach projektu „Pracownie otwarte wierszem 2023”.
czytam zestaw wierszy Marii „trochę później” i myślę o tym, czy później liczy się w miesiącach czy w latach, czy w zawsze? czy poziom stężenia „beztatka” w krwioobiegu podmiotki może kiedyś spaść, jakie „bez” płyną w moich naczyniach, co (potem) je wypełnia, a może rozsadza?
W polskiej prozie wątek żałoby był w ostatnich latach przerabiany na wiele sposobów i Maria w wierszu „bez” nawiązuje do tytułów znanych książek o tej tematyce. Nawiązuje jednak w sposób jedynie hasłowy, trochę tak, jakby chciała tę kwestię „odbębnić” – i dobrze, bo po co miałaby się na tych odniesieniach zatrzymywać? Intuicyjnie wie przecież, że idzie w inne miejsca, że idzie po swoje. Wersy takie jak „bezmatek beztatek” czy „rzeczy, których nie wyrzuciłam” to tylko zarysowanie kontekstu, potrzebne głównie po to, by go za sobą zostawić.
O wiele bardziej intrygują bowiem takie frazy poetki jak „wielka bryła nie zostawia śladu”. Zatrzymajmy się na chwilę przy tym obrazie. Czy chodzi tutaj o potężną skałę, czy raczej o monumentalny budynek albo pomnik? A może o kawał lodowca, który się odłamał, roztopił? W każdym z tych przypadków trudno sobie wyobrazić, by nie pozostał żaden ślad. Ale wbrew wszelkiej logice, wczytując się w wiersze Marii, można poczuć, że tak właśnie jest: „wielka bryła nie zostawia śladu”. I ten brak śladów jest frapujący, bo przecież w komentowanym zestawie nie brakuje materii, a wręcz roi się w nim od gruzu („teraz już tylko zwał zwał zwał zwał”). Zarówno forma, jak i treść prezentowanych utworów są niewątpliwie pełne kantów, bryłowate – nie tylko wizualnie. A jednak współtworzą zapis znikania. Niektóre z nich to wręcz instrukcje rozpadu, jak wiersz „how to disappear completely”, w którym teoretycznie niewiele się wydarza, więc i śladów być nie powinno. I nie ma – jak przystało na depresję. Tyle że to właśnie ich brak – czy też niemożność zostawienia choćby rysy na upływającym czasie – staje nam w gardle, jest bryłą nie do przełknięcia.
zdania wierszy przedstawiają sytuację – fabuła: otwarty folder „tata”, ciała-lalki odtwarzają zdarzenie, jego układ konstelacje, uderzenie (to znaczy śmierć jej niedorzeczność).
Niedorzeczność śmierci poetka usiłuje zilustrować idąc przewrotnie za Wittgensteinem i, zamiast szukać sensu czy logiki, po prostu przedstawia sytuację, posługując się konkretnymi obrazami-rzeczami, zderzając ze sobą zdania:
jesteśmy w miejscu wiersza, wchodzimy do niego jak na miejsce zdarzenia, jak biegli przyglądamy się rozrysowanemu wypadkowi z różnych perspektyw. ale to nie jest świat na próbę, przed nawiasem: tata. podmiotka rozkłada tę fabułę na elementy, odtwarza ponownie i znów, usilnie pyta: „musisz odpowiedzieć sobie na jedno zajebiście, ale to zajebiście ważne pytanie:/ dlaczego ciężarówki zatrzymują się na autostradach?”. jakby istniała odpowiedź, która będzie zdaniem, które ma sens, którego wypowiedzenie nada sens.
Ale wiersz nieuchronnie się rozjeżdża, sam układa w pytajnik.
dotyka mnie to, że choć wiersze Marii pracują w utracie, to nie są wiersze o pustce. bo przecież coś szczelnie wypełnia bez(tatek). jednorazowe odszkodowanie z ZUS-u, memy („wysyłaj mi o ojcach i o śmierci memy, filmy, piosenki – wszystko”). depresja. znów fabuły ceremonie: msza, śpiewy chóru w kościele. i poza tym śmierć, dużo śmierci. śmiertelne stężenie śmierci. stężenie, które dzieli (podmiotkę) na części tnie na sylaby rozkłada tkanki traci (się).
„to wszystko się s-
-kończy, wystarczy t-
-eraz, a to wszystko si-
-ę skończy, wyst-
-arczą dwa, może trzy kroki, a t-
-o wszystko s-
-ię skończy, to wszystk-”
podmiotka zapisuje: „najstraszniejsza jest dezintegracja bohatera, oczywiście”, ale dezintegracja (bohaterów) oczywiście następuje. w każdy mięsień myśl komórkę krwi wplata się atom „beztatka”, łączy się z nimi trochę jak tlenek węgla z hemoglobiną – gdy tlenek węgla wypełnia krwioobieg blokuje hemoglobinę dla tlenu, oddycha się tylko pozornie.
zestaw wierszy Marii poruszył mnie od pierwszego przeczytania – wersy wchodzą we mnie organicznie, choć organiczne wcale nie są. wyciągam (moją) utratę przed nawias. piękne jest zakończenie tego zestawu: „odśmierć mnie znajdź jakąś szczelinę/ a potem uderz”. Przywodzi na myśl rozbicie, ale też otwarcie, rozszczelnienie właśnie.
odśmierć, otwórz przestrzeń pomiędzy gęstymi cząstkami rozszczelnij atomy. (uwolnij) słowa-pioruny. zobaczymy co się stanie, kiedy poetka trafi na wyrwę i uderzy.
Pisze poezję i prozę, z wykształcenia iberystka. Publikowała w antologiach poetyckich i prozatorskich oraz czasopismach. Laureatka projektów „Połów” i „Pracownia pierwszej książki” Biura Literackiego oraz konkursu na opowiadanie Festiwalu Góry Literatury. Pochodzi z Sanoka, mieszka w różnych miejscach.
urodziła się 9 maja 1986 roku w Częstochowie. wychowała pomiędzy lasem a rzeką. od czasu studiów mieszka w Krakowie. prawniczka. pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą autonomii pacjenta. poetka. autorka tomu (wejście w las), Kontent, 2019. fotografuje otworkowo. ratowniczka kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Czytanie z książki ruń z udziałem Klaudii Pieszczoch w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJDwudziesty siódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowa Agaty Puwalskiej z Klaudią Pieszczoch, towarzysząca premierze książk ruń Klaudii Pieszczoch, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2023 roku.
WIĘCEJGłos Klaudii Pieszczoch w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WIĘCEJAutorski komentarz Klaudii Pieszczoch, towarzyszący premierze książki ruń, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2023 roku.
WIĘCEJRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Pauliną Pidzik, towarzysząca premierze książki (miejsca ich jesiony) Pauliny Pidzik, wydanej w Biurze Literackim 19 grudnia 2022 roku.
WIĘCEJAutorski komentarz Pauliny Pidzik towarzyszący premierze książki (miejsca ich jesiony) Pauliny Pidzik, wydanej w Biurze Literackim 19 grudnia 2022 roku.
WIĘCEJFragmenty zapowiadające książkę ruń Klaudii Pieszczoch, która ukaże się w Biurze Literackim 9 stycznia 2023 roku.
WIĘCEJFragmenty zapowiadające książkę miejsca ich jesiony Pauliny Pidzik, która ukaże się w Biurze Literackim 19 grudnia 2022 roku.
WIĘCEJFragmenty zapowiadające książkę ruń Klaudii Pieszczoch, która ukaże się w Biurze Literackim 9 stycznia 2023 roku.
WIĘCEJFragmenty zapowiadające książkę miejsca ich jesiony Pauliny Pidzik, która ukaże się w Biurze Literackim 19 grudnia 2022 roku.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Klaudii Pieszczoch amazonie. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka wierszem 2020”.
WIĘCEJCzytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2019 z udziałem Pawła Harlendera, Natali Kubicius, Pawła Kusiaka, Michała Mytnika, Marleny Niemiec, Klaudii Pieszczoch, Agaty Puwalskiej i Jakuba Sęczyka w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJRozmowa Marleny Niemiec z Klaudią Pieszczoch, laureatką 14. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Klaudii Pieszczoch, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Klaudii Pieszczoch Ogród w szkle. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2019”.
WIĘCEJRozmowa Klaudii Pieszczoch z Natalią Kubicius, laureatką 14. Edycji „Połowu”.
WIĘCEJSpotkanie w ramach festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Paweł Bień, Maciej Konarski, Patryk Kosenda, Nina Manel, Paulina Pidzik, Jan Rojewski, Krzysztof Schodowski, Przemysław Suchanecki, Katarzyna Szweda.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Pauliny Pidzik. Prezentacja w ramach projektu „Pracowni pierwszej książki 2018”.
WIĘCEJRozmowa Pauliny Pidzik z Krzysztofem Schodowskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJRozmowa Patryka Kosendy z Pauliną Pidzik, laureatką 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Pauliny Pidzik, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Pauliny Pidzik Prawo lasu. Prezentacja w ramach „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy finalistki 12. edycji projektu Połów.
WIĘCEJGłos Klaudii Pieszczoch w debacie “Kogo tłumaczyć”.
WIĘCEJRecenzja Anny Mochalskiej, towarzysząca premierze książk ruń Klaudii Pieszczoch, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2023 roku.
WIĘCEJRecenzja Łukasza Kraja towarzysząca premierze książki (miejsca ich jesiony) Pauliny Pidzik, wydanej w Biurze Literackim 19 grudnia 2022 roku.
WIĘCEJImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Ogród w szkle Klaudii Pieszczoch, laureatki 14. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Prawo lasu Pauliny Pidzik, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJ