recenzje / NOTKI I OPINIE

Śmierć zapisuje w nim całe zdania. Krótko o doskonałym debiucie Łukasza Jarosza

Piotr Kępiński

Recenzja Piotra Kępińskiego z książki Soma Łukasza Jarosza.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

To zde­cy­do­wa­nie naj­moc­niej­szy debiut poetyc­ki Biu­ra Lite­rac­kie­go. Czy­ta się tę książ­kę jed­nym tchem i tyl­ko żal, że lek­tu­ra trwa tak krót­ko. Opo­wie­ści Łuka­sza Jaro­sza wcią­ga­ją od pierw­sze­go do ostat­nie­go wer­su. Wpra­wia­ją w nar­ko­tycz­ny trans. Obez­wład­nia­ją wyobraź­nią, doj­rza­łą fra­zą i cie­ka­wy­mi tro­pa­mi lite­rac­ki­mi. Wszyst­ko tutaj jest świe­że: obra­zy, puen­ty a nawet tema­ty­ka. Zero roz­cza­ro­wa­nia.

Przy­zna­ję, że po lek­tu­rze wie­lu tomi­ków debiu­tanc­kich wyda­nych w ostat­nich lat mie­wa­łem mie­sza­ne uczu­cia. Jakieś zagma­twa­ne histo­rie, nie­uło­żo­ne meta­fo­ry, nie­pod­rad­ność i nie­doj­rza­łość. Tak wła­śnie – nie­doj­rza­łość była w wie­lu książ­kach moty­wem prze­wod­nim. Stąd te uczu­cia mie­sza­ne. Też nie­do­okre­ślo­ne. Jak te wier­sze.

Ale w przy­pad­ku tomi­ku Jaro­sza nie mam żad­nych wąt­pli­wo­ści. To poeta peł­ną gębą. Wie jak sie robi wiersz. Jest świa­dom tra­dy­cji, któ­ra za nim stoi. Potra­fi też świet­nie radzić sobie z ryso­wa­niem kra­jo­bra­zu wewnętrz­ne­go i zewnętrz­ne­go.

I przede wszyst­kim nie maru­dzi. A obse­sje ma dwie: cia­ło i śmierć. Sły­chać, że czy­tał uważ­nie zarów­no wier­sze Mariu­sza Grze­bal­skie­go jak i Andrze­ja Pła­to­no­wa, któ­re­go „Rodo­wód maj­stra” wybrał jako mot­to. Szu­ka życia po śmier­ci, i życia w śmier­ci. To „śmierć zapi­su­je [w nim] całe zda­nia”. A on wca­le śmier­ci nie omi­ja. Pró­bu­je ją zro­zu­mieć. Może nawet nie zro­zu­mieć, ale odczuć ją i wchło­nąć w sie­bie.

Czy ta poezja żyje w śmier­ci? Pew­nie, tak. I pew­nie dla­te­go bywa zupeł­nie pięk­na:

Przy­kła­dam dłoń do świsz­czą­cej szpa­ry w drzwiach.
Czu­ję jak wie­je. Jesz­cze nale­ży­my do tego świa­ta.
Zwę­ża­ją się nam źre­ni­ce, gdy jezio­ro powta­rza blask słoń­ca,
gdy w oczy ude­rza jasny kwa­drat otwar­te­go okna.

Wie­lo­znacz­ność, pra­wie jak z Cela­na, słoń­ce jak z Kawa­fi­sa. A całość Jaro­sza. I to na poważ­nie. Bez żad­nej huc­py. Zupeł­nie obok głów­nych nur­tów. Poje­dyn­czo.

O autorze

Piotr Kępiński

Urodzony w 1964 roku. Poeta, krytyk literacki. Były szef działu Kultura w „Dzienniku”, kierował redakcją Kultury w „Newsweeku”. Mieszka w Warszawie.

Powiązania

POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 19

debaty / ankiety i podsumowania Piotr Kępiński

Głos Pio­tra Kępiń­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Piłka Celana

recenzje / IMPRESJE Piotr Kępiński

Esej Pio­tra Kępiń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej.

Więcej

Różewicz z neonem na głowie

recenzje / ESEJE Piotr Kępiński

Recen­zja Pio­tra Kępiń­skie­go z książ­ki Wbrew sobie Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Nobel nie zasłużył na Różewicza

debaty / książki i autorzy Piotr Kępiński

Głos Pio­tra Kępiń­skie­go w deba­cie „Czy Nobel zasłu­żył na Róże­wi­cza?”.

Więcej

O Kup kota w worku

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Tade­usza Nycz­ka, Pio­tra Kępiń­skie­go, Maria­na Sta­li, Andrze­ja Skren­dy i Rober­ta Rybic­kie­go

Więcej

O remoncie poranka

recenzje / NOTKI I OPINIE Maciej Robert Piotr Kępiński Piotr Matywiecki

Komen­ta­rze Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Macie­ja Rober­ta, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

O Po sobie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Pio­tra Kępiń­skie­go, Kry­sty­ny Miło­będz­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Somie

recenzje / Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Ingi Iwa­siów, Paw­ła Lek­szyc­kie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Mar­ci­na Orliń­skie­go, Artu­ra Nowa­czew­skie­go, Grze­go­rza Tomic­kie­go, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

Na pokuszenie

recenzje / IMPRESJE Piotr Kępiński

Esej Pio­tra Kępiń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­kiPrzy­czy­nek do nauki o nie­ist­nie­niuEuge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Bezlitosny niepokój

recenzje / ESEJE Piotr Kępiński

Recen­zja Pio­tra Kępiń­skie­go z książ­ki Słyn­ne i świet­ne Mariu­sza Grze­bal­skie­go.

Więcej

Jedzcie dorsze!

wywiady / o książce Kuba Mikurda Łukasz Jarosz

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy z Łuka­szem Jaro­szem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Soma, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Trochę poety

recenzje / ESEJE Inga Iwasiów

Recen­zja Ingi Iwa­siów z książ­ki Soma Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Las na papierze

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Jarosz

Autor­ski komen­tarz Łuka­sza Jaro­sza w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze e‑booka pt. Soma, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Świat dotkliwie fizyczny

recenzje / IMPRESJE Marek Olszewski

Recen­zja Mar­ka Olszew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Łuka­sza Jaro­sza Soma, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Niedziela Palmowa

dzwieki / RECYTACJE Łukasz Jarosz

Wiersz z debiu­tanc­kie­go tomu poety Soma (2006), zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Świniobicie

dzwieki / RECYTACJE Łukasz Jarosz

Wiersz z debiu­tanc­kie­go tomu poety Soma (2006), zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Symetria i świeżość

recenzje / ESEJE Janusz Pasterski

Recen­zja Janu­sza Paster­skie­go z książ­ki Soma Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Sto tysięcy uderzeń. O debiucie poetyckim Łukasza Jarosza

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Soma Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Tamten chłopak z Somy

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Jarosz

Autor­ski komen­tarz Łuka­sza Jaro­sza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Soma.

Więcej

O Somie

recenzje / Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Ingi Iwa­siów, Paw­ła Lek­szyc­kie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Mar­ci­na Orliń­skie­go, Artu­ra Nowa­czew­skie­go, Grze­go­rza Tomic­kie­go, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

Na własne ryzyko

recenzje / ESEJE Piotr Bratkowski

Recen­zja Pio­tra Brat­kow­skie­go z książ­ki Bez stem­pla Pio­tra Kępiń­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 19 sierp­nia 2008 roku na łamach New­swe­eka.

Więcej

O znikomości wspólnych mianowników

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go z książ­ki Bez stem­pla Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

Krytyka bez krytyki?

recenzje / ESEJE Dariusz Nowacki

Recen­zja Dariu­sza Nowac­kie­go z książ­ki Bez stem­pla Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

Piotr Kępiński – krytyk z charakterem

recenzje / ESEJE Piotr Śliwiński

Recen­zja Pio­tra Śli­wiń­skie­go z książ­ki Bez stem­pla Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej