Preparaty, Ekran, Widmo
dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzyZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Dehnela, Agnieszki Mirahiny i Przemysława Witkowskiego podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejAutorski komentarz Przemysława Witkowskiego do wierszy z książki Lekkie czasy ciężkich chorób.
Biuro Literackie
mojej siostrze
nocne krzyki, w wannie żyletki oblepione sokiem i pierwsze ćwiczenia
w umieraniu, bo w mokrej glinie już czaiły się wypłowiałe rośliny.
nie było snu, dla kobiet zostawał tylko wosk i konne pomniki
władców, bo polemika to tylko jedna z form dziedziczenia.
była pora jarzębin i ciotki, stare panny udzielały porad, trzymały
w garści puste nakrycia, nieodebrane z pralni garnitury, bolesne
dary i cienie grawitacji. pokoje składały się z dymu i tanich firanek,
i widać było znaki, przenosiły się psy i warczał krwiobieg.
chwile później śmiały się pokazując złote zęby i były te wszystkie
drobne olśnienia – błyszczyk do ust, pepsi cola albo sekcja żaby,
upodobanie do rzeczy małych. rozpraszało się światło lamp
i słychać było wyraźnie szum maszyn.
a rano, po szkole, inne dziewczynki szły wolno, wydymając usta,
już wytresowane, jakby próbowały, która lepiej zabrzmi.
Tu postanowiłem zostać moją siostrą, zmienić płeć i zajrzeć do pomieszczeń, gdzie najczęściej chłopcom wchodzić nie wolno. Przebrać się w semantycznie kobiece rejestry i zapisać otwieranie się świata damskich doznań i sztuczek, poeksplorować meandry kobiecej zbiorowej tożsamości i pamięci. To rodzaj hołdu dla kobiet z mojej rodziny i dla kobiet w ogóle, dla świata, który do niedawna stał w cieniu świata mężczyzn i ich dyskursów: wojen, koników, szabelek i czołgów, a przecież pulsował podskórnym bogactwem. Chciałem spojrzeć na siostrę i jej dojrzewanie, gdzie chłopcom przeznacza się honorowe miejsca, bo plują najdalej i śpiewają najgłośniej, a dziewczętom zostaje dobrze grać swoją rolę i być nie podmiotem, a tylko obiektem.
marcjannie i józefowi
amarantus, korzeń, który jeszcze wrasta w kliszę
i serce w sepii, bo tylko wtedy to znaczyło serce.
globus i period, samouczek w koronkach, „duszko,
powiedz proszę, gdzie są moje leki?”
„dziadku, nie wiedziałem, że byłeś marynarzem?”
dotykając tatuażu, mówię sześcioletni,
zastawa we fiołki została w warszawie,
choć i tak każdy talerz wylizywał do czysta,
(do dziś zachowały się ze swastyką pieczęcie).
był czas sztukowanych kurtek, jeszcze wtedy
radiola znaleziona na strychu łapała meldunki
i okrzyki rannych, spocona babcia w łazience
jednego od drugiego, odpalała mocne.
ją pierwszą z kobiet zobaczyłem nago.
ale teraz kroki brzmią, jakbym już chodził sam
po drugiej stronie. pustka. czuć dym,
ogień musi być gdzieś blisko.
Dziadek i babcia praktycznie mnie wychowali – wiersz należał im się jak psu buda, jak Różewiczowi Nobel i Bushowi impeachment. Chciałem zrobić preparat tego, jak ich pamiętam, z tatuażu z obozu koncentracyjnego, o którym w wieku sześciu lat myślałem, że to jakaś marynarska ozdoba, z tego jak byłem dumny, że dziadek potrafi zjeść całe tony jedzenia, nie wiedząc, że to poobozowy syndrom, z tego jak mało się wie mając sześć lat o tym, co to jest historia i dlaczego wysłała moich dziadków do piekła. I z tego, jak to mimo wszytko przebłyskuje przez, zdawałoby się, idylliczną rzeczywistość, przez okres, kiedy nie wie się, co to jest swastyka, czemu dziadkowie myśleli wyjechać z Warszawy; i z tego, że nie rozumiałem, dlaczego babcia natychmiast odpalała papierosa słysząc język niemiecki. Teraz mieszkam z narzeczoną w ich mieszkaniu, jem z ich talerzy, ich sztućcami i mam ich widok z okna. To wszytko. Koniec albo początek.
Urodzony we Wrocławiu. Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Wrocławskim, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. Jego teksty publikowały m.in. „Odra”, „Tygodnik Powszechny”, „Tygiel Kultury”, „Krytyka Polityczna”, „Gazeta Wyborcza” i „Twórczość”. W 2008 roku finalista Konkursu im. Jacka Bierezina, a w 2009 r. nominowany do nagrody kulturalnej "Gazety Wyborczej" wARTo. Stale współpracuje z czasopismem literacko-artystycznym „Rita Baum”, magazynem „Ha!art” i „Krytyką Polityczną”. Od 2008 r. współredaguje "młodoliteracki" dział miesięcznika „Odra” (8. Arkusz Odry). Mieszka we Wrocławiu.
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Dehnela, Agnieszki Mirahiny i Przemysława Witkowskiego podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Zapis całego spotkania z udziałem Agnieszki Mirahiny, Michała Piętniewicza, Przemysława Witkowskiego i Jakuba Wojciechowskiego podczas Portu Wrocław 2009.
Więcej
Zapis dyskusji wokół książki Tadeusza Różewicza Kup kota w worku z udziałem Marty Podgónik, Karola Pęcherza, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Wiersz z arkusza Lekkie czasy ciężkich chorób, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2009” na festiwalu Port Wrocław.
Więcej
Recenzja Przemysława Witkowskiego z książki Radości Grzegorza Kwiatkowskiego, która ukazała się w Ósmym Arkuszu Odry.
Więcej
Recenzja Przemysława Witkowskiego z książki moja Romana Honeta.
Więcej
Elżbieta Martysz i Przemysław Witkowski spierają się o nową książkę Jacka Dehnela Ekran kontrolny.
Więcej
Głos Przemysława Witkowskiego w debacie „Poeci na nowy wiek”.
Więcej
Recenzja Przemysława Witkowskiego z książki Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
Więcej
Głosy Artura Burszty, Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Adama Poprawy, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
Więcej
Debata „Wokół ‘Kup kota w worku (work in progress”) z udziałem Karola Pęcherza, Marty Podgórnik, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Komentarze Marcina Biesa, Tomasza Fijałkowskiego, Michała Piętniewicza, Adama Zdrodowskiego, Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Głos Przemysława Witkowskiego w debacie „Co nam po klasykach? Larkin, Roussel, Stevens – czyli kanonizowanie”.
Więcej
Komentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Grzegorza Jankowicza, Bartosza Sadulskiego, Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Wiersz z arkusza Lekkie czasy ciężkich chorób, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2009” na festiwalu Port Wrocław.
Więcej
Nota Agnieszki Wolny-Hamkało o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Bartosz Sadulski o wierszach z książki Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Nota Adama Wiedemanna o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Radosława Wiśniewskiego z arkusza Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Nota Bogusława Kierca o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Nota Karola Maliszewskiego o wierszach Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Laudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej
Recenzja Karola Maliszewskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Przemysława Owczarka z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Konrada Góry z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Bartosza Sadulskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Nota Agnieszki Wolny-Hamkało o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Bartosz Sadulski o wierszach z książki Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Nota Adama Wiedemanna o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Radosława Wiśniewskiego z arkusza Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Nota Bogusława Kierca o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Nota Karola Maliszewskiego o wierszach Przemysława Witkowskiego.
Więcej