recenzje / ESEJE Hotel, horror prod. polskiej, 2009
Bartosz Sadulski
Recenzja Bartosza Sadulskiego z książki Doba hotelowa Bartłomieja Majzla.
Tomiki Bartłomieja Majzla zawsze charakteryzowała konceptualność, nie inaczej jest w Dobie hotelowej”. O ile w przypadku poprzedniej jego książki – Białej Afryki słowami kluczami były (idąc za rozpoznaniem Igora Stokfiszewskiego): pleśń, umarli i złom, o tyle w nowej książce dominującymi terminami są kamień i słońce. Dominują w określonym krajobrazie, czy raczej specyficznym środowisku – w hotelu, w którym podmiotowi przychodzi spędzić dobę. W tomiku Majzla, czołowego poety nurtu “ośmielonej wyobraźni”, jednak nic nie jest oczywiste. Jak pisze w wierszu “chciałbym cię przytulić lecz coś zaszurało”: “nie pamiętamy jaki mamy rok. i jak nazywa się/ hotel w którym żyjemy przez ostatnią dobę”. Hotel Majzla jawi się znacznie szerzej, niż tylko jako miejsce przelotnego spoczynku czy jednorazowego ekscesu. Jest to raczej miejsce pracy, snów i reminiscencji. Hotel staje się całym światem, z wszystkimi jego absurdami i nadrealnymi wydarzeniami. Ważne jest nie to, co się dzieje, ale to, co przez bohatera tych wierszy jest widziane i wypowiadane. A że bohater widzi i słyszy wiele, świadczą choćby tytuły kolejnych części: jazgot, szuranie, charczenie, dudnienie, wycie. Odgłosy dochodzą zewsząd: zza ściany, zza okna, z wnętrza bohatera. Jak w dobrym horrorze, czy raczej kryminale, w książce Majzla źródło dźwięków (a co za tym idzie – strachu) pozostaje nieujawnione. W “intrze u zatrzaśniętych bram” poeta pisze: “podstawowym wątkiem kryminału zazwyczaj jest krew.”
Ale to nie nadmiar krwi jest kluczem do lirycznego pokoju śląskiego poety. Jak wspomniałem: najczęściej padającymi słowami są słońce i kamień. W poszukiwaniu utraconego (“poza tym że jesteś/ ważny jest twój brak.”) i wobec próby ukonstytuowania się w przerażającym świecie (hotel jako metafora świata? doba jako życie?) Majzel szuka oparcia w rzeczach najbardziej trwałych, i chociaż często powtarza, że ma język jak kamień, to – cytując Celana – “skoro jest kamień, istnieli bracia” (wiersz “Ufność”). Kamień czai się w języku, w słowie, z jednej strony oznaczając trwałość i nieporuszalność, a z drugiej niewypowiedzenie, milczenie, w tym sensie kamień nabiera wręcz herbertowskiego znaczenia. Z kolei słońce – jak w każdym porządnym horrorze – “zaszło. teraz świecić musi już ktoś inny”. Z utratą bohater żegna się czule, pisząc: “żegnaj słońce. jesteśmy wspaniali”. Prawdziwe słońce zdaje się być w bohaterze. Ono się w nim kładzie “jak w grobie”, on ma słońce “w ustach”. Silna metaforyka, tak charakterystyczna dla poezji Majzla, służy podkreśleniu ciemności, niewyrazistości świata (hotelu). Brak słońca uniemożliwia prawidłowe określenie trwania doby, choćby i to była doba hotelowa. Padają słowa, że “doba hotelowa nie może wiecznie trwać” bo jak wiemy, nic nie może wiecznie trwać, a używanie terminu “doba” tylko podkreśla nietrwałość rzeczy, jak w kolejnym cytacie, z wiersza “tajne ponad poufne”: “ciągłość historii. która się odnawia w ciągu jednej doby”.
Zatem doba to niewątpliwie więcej niż tylko kilkadziesiąt godzin, w czasie których należy się zameldować i wymeldować. Doba to czas, w którym dokonuje się obrót ziemi, ale też obrót ludzkiego ciała wokół najdziwniejszych, często minionych spraw. W czasie doby hotelowej Majzla sen i rzeczywistość przeplatają się ze wspomnieniami i majakami. Dzieje się zbyt wiele, by mogłoby się to wydarzyć w krótkim czasie w hotelu. Mamy raczej do czynienia z wielką metaforą. Filozoficzne podejście sugerujące, że w hotelu “Świat” jesteśmy tylko gośćmi, a kiedy “doba dobiega końca choć coś się zmieniło w strukturze snu. trudno się wybudzić”.
O AUTORZE
Bartosz Sadulski
Ur. 1986. Poeta, dziennikarz. Autor arkusza poetyckiego artykuły pochodzenia zwierzęcego (2009) oraz tomów wierszy post (2012) oraz tarapaty (2016). Za pierwszy z nich był nominowany w 2013 roku do Nagrody Literackiej Silesius w kategorii „debiut”. Wiersze publikował między innymi w Lampie, Odrze, Gazecie Wyborczej, Chimerze i antologii Połów. Poetyckie debiuty 2010. Autor przewodników po Malcie i Bornholmie. Mieszka we Wrocławiu.
powiązania
Dyskusja: O “Kup kota w worku”
dzwieki / DYSKUSJE Bartosz Sadulski
Karol Pęcherz
Marta Podgórnik
Przemysław Witkowski
Zapis dyskusji wokół książki Tadeusza Różewicza Kup kota w worku z udziałem Marty Podgónik, Karola Pęcherza, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJ
Bibliotekarskie porno
recenzje / ESEJE Bartosz Sadulski
Recenzja Bartosza Sadulskiego, towarzysząc premierze książki Zimowe królestwo Philipa Larkina, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
WIĘCEJ
Gracz
wywiady / O KSIĄŻCE Anna Wasilewska
Bartosz Sadulski
Rozmowa Bartosza Sadulskiego z Anną Wasilewską, towarzysząca premierze książki Morze Karaluchów, wydanej w przekładzie Anny Wasilewskiej i Haliny Kralowej w Biurze Literackim 28 listopada 2016 roku.
WIĘCEJ
“Połów 2010”: Bartosz Sadulski
nagrania / Drażniące przyjemności Bartosz Sadulski
Karol Maliszewski o poezji Bartosza Sadulskiego. Etiuda do wiersza “Przestrzeń wymiany działań” w reżyserii Jolanty Kowalskiej.
WIĘCEJ
deserowa
dzwieki / RECYTACJE Bartosz Sadulski
Wiersz z tomu Połów. Poetyckie debiuty 2010, zarejestrowany podczas spotkania “Połów 2010” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WIĘCEJ
Zuzanna Ginczanka: podwójnie stracona
recenzje / ESEJE Bartosz Sadulski
Recenzja Bartosza Sadulskiego z książki Wniebowstąpienie Ziemi Zuzanny Ginczanki, która ukazała się 5 marca 2014 roku w portalu książki.onet.pl.
WIĘCEJ
Dwadzieścia dwa
recenzje / ESEJE Bartosz Sadulski
Recenzja Bartosza Sadulskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WIĘCEJ
Poezja jako kronika
recenzje / ESEJE Bartosz Sadulski
Recenzja Bartosza Sadulskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJ
implozja
recenzje / KOMENTARZE Bartosz Sadulski
Autorski komentarz Bartosza Sadulskiego do wiersza z książki Artykuły pochodzenia zwierzęcego.
WIĘCEJ
Wiek trąbki i żelaza
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Bartosz Sadulski
Głos Bartosza Sadulskiego w debacie “Poeci na nowy wiek”.
WIĘCEJ
Dobry wieczór, nazywam się Mickiewicz, pierwszy w Polsce pisałem jak O’Hara, czyli na tropach przełomu
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Bartosz Sadulski
Głos Bartosza Sadulskiego w debacie “Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie'”.
WIĘCEJ
Skaczemy po górach, czyli rysowanie grubą kreską najważniejszych punktów odniesienia
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Adam Poprawa
Artur Burszta
Bartosz Sadulski
Grzegorz Jankowicz
Paweł Kaczmarski
Piotr Czerniawski
Przemysław Witkowski
Głosy Artura Burszty, Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Adama Poprawy, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego w debacie “Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie'”.
WIĘCEJ
przestrzeń wymiany działań, eskapizm
recenzje / KOMENTARZE Bartosz Sadulski
Autorski komentarz Bartosza Sadulskiego do wierszy z almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2010.
WIĘCEJ
Świat składa się ze słów, rytmów, kobiet
recenzje / IMPRESJE Bartosz Sadulski
Bartosz Sadulski o wierszach z książki Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJ
Szaleńczo naprzód
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Bartosz Sadulski
Głos Bartosza Sadulskiego w debacie “Książka 2008”.
WIĘCEJ
Wokół “Kup kota w worku (work in progress)”
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Bartosz Sadulski
Karol Pęcherz
Marta Podgórnik
Przemysław Witkowski
Debata “Wokół ‘Kup kota w worku (work in progress”) z udziałem Karola Pęcherza, Marty Podgórnik, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJ
Nagi peryskop, czyli słów kilka o dolegliwościach naszego wieku
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Bartosz Sadulski
Głos Bartosza Sadulskiego w debacie “Co nam po klasykach? Larkin, Roussel, Stevens – czyli kanonizowanie”.
WIĘCEJ
O Centrum likwidacji szkód
recenzje / NOTKI I OPINIE Bartosz Sadulski
Małgorzata Niklasińska
Komentarze Bartosza Sadulskiego, Magdaleny Jędrusiak, Małgorzaty (Kingosi) Niklasińskiej oraz Łukasza Baduli.
WIĘCEJ
O Czystej ziemi
recenzje / NOTKI I OPINIE Bartosz Sadulski
Justyna Sobolewska
Karol Maliszewski
Maciej Robert
Tomasz Fijałkowski
Komentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Tomasza Fijałkowskiego, Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJ
O Trapie
recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Zdrodowski
Anna Kałuża
Bartosz Sadulski
Grzegorz Jankowicz
Julia Szychowiak
Kamil Zając
Komentarze Anny Kałuży, Grzegorza Jankowicza, Adama Zdrodowskiego, Julii Szychowiak, Kamila Zająca, Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJ
O Po debiucie
recenzje / NOTKI I OPINIE Agnieszka Wolny-Hamkało
Bartosz Sadulski
Grzegorz Jankowicz
Przemysław Witkowski
Komentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Grzegorza Jankowicza, Bartosza Sadulskiego, Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJ
ta zbrodnia mogła się wydarzyć tylko w tym hotelu – poród za pękniętą ścianą
recenzje / KOMENTARZE Bartłomiej Majzel
Autorski komentarz Bartłomieja Majzla do wiersza z książki Doba hotelowa.
WIĘCEJ
To miejsce to jest neutralny teren…
recenzje / IMPRESJE Marcin Jurzysta
Recenzja Marcina Jurzysty z książki Doba hotelowa Bartłomieja Majzla.
WIĘCEJ
Przychody i rozchody sensu
recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Doba hotelowa Bartłomieja Majzla.
WIĘCEJ
O wierszach Bartosza Sadulskiego
recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski
Nota Karola Maliszewskiego o wierszach Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJ
Czy wiersze mogą być trendy?
recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Orska
Recenzja Joanny Orskiej z arkusza Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJ
"Wielki piątek w towarzystwie tych który odeszli"
recenzje / ESEJE Przemysław Witkowski
Recenzja Przemysława Witkowskiego z książki Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJ